Verbouwing busstation centrumzijde gaat anderhalf jaar duren | De Utrechtse Internet Courant Verbouwing busstation centrumzijde gaat anderhalf jaar duren | De Utrechtse Internet Courant

Verbouwing busstation centrumzijde gaat anderhalf jaar duren

Verbouwing busstation centrumzijde gaat anderhalf jaar duren
De grote verbouwing aan het busstation aan de centrumzijde van het Centraal Station gaat anderhalf jaar in beslag nemen. Tijdens de duur van deze verbouwing vertrekken alle bussen vanaf de Jaarbeurskant van het station.

De grote verbouwing aan het busstation aan de centrumzijde van het Centraal Station gaat anderhalf jaar in beslag nemen. Tijdens de duur van deze verbouwing vertrekken alle bussen vanaf de Jaarbeurskant van het station.

Op 2 juli gaat busstation Centrumzijde voor een periode van circa anderhalf jaar dicht om te worden verbouwd tot bus- en tramstation voor de Uithoflijn. De buslijnen verhuizen dan naar de twee busstations aan de westkant van het station: het busstation Jaarbeurszijde en het tijdelijk busstation Jaarbeursplein.

De verbouwing van het busstation Jaarbeurszijde is begin juli helemaal afgerond en het busstation is dan twee keer zo groot geworden. Het tijdelijke busstation op het Jaarbeursplein kan door uitstel van een bouwplan daar langer dan verwacht in gebruik blijven, waardoor er voldoende ruimte is om alle buslijnen naar de westkant te halen, zo laat de gemeente weten.

Hierdoor is het niet meer nodig een klein aantal lijnen aan de centrumzijde aan te houden, waardoor aan de centrumkant voldoende werkruimte komt voor de bouw van het nieuwe gecombineerde bus- en tramstation, de bouw van de Uithoflijn, het Platform, het nieuwe Stationsplein met fietsenstalling en de Moreelsebrug.

Gevolgen voor reizigers

Deze zogeheten ‘omklap’ heeft voor- en nadelen voor de reizigers. Een deel van de reizigers zal verder moeten lopen, bijvoorbeeld in de richting van het Moreelsepark en de Mariaplaats. Voor reizigers van en naar het centrum van de stad kan het uitkomst bieden om gebruik te maken van centrum haltes Vredenburg, Sint Jacobsstraat en Neude.

Vanwege de complexiteit van het werk moeten de busroutes aan de centrumzijde in deze periode meermaals worden verlegd, met telkens aangepaste looproutes. De nieuwe situatie levert voor de reiziger een meer overzichtelijke situatie op.

De maatregelen hebben ook gevolgen voor de taxi’s en het treinvervangend busvervoer die langs dit busstation staan. De gemeente is met hen in gesprek over een andere plek in dit gebied.

6 Reacties

Reageren
  1. herman

    Veel reizigers worden slechter van deze omklap omdat hun bus in het vervolg aan de “verkeerde” kant van het station stopt. Dit levert een langere voettocht richting stad en station op.

    De busreizigers worden weggestopt zodat het huidige busstation met5 beton volgeplempt kan worden.

    Er zullen maar weinig bussen terugkeren naar de stadzijde de meeste blijven ook in de definitieve situatie aan de verkeerde kant.

    De voettocht door het station of de tochtige interwijk verbinding aan de noordzijde van CS voert langs vele winkeltjes en eettenten.

    Kleppiere wordt er dus beter van, beton ontwikkelen op het oude busstation en cashen op de verplichte looproutes.

  2. Peter Villevoye

    Ik ben bang dat dit géén 1-april grap blijkt…

    Ik erger me al jaren aan de wijze waarop de planologen en bestuurders met de al dan niet tijdelijke busvoorzieningen aan de Centrumzijde omspringen. Er gebeurt heel veel in de Bouwput Utrecht (ik ben er dagelijks, vaak meermalen per dag) en ik neem veel voor lief. Maar ik verbaas me iedere keer weer over de onnozele en onnodig onhandige situaties bij dit busstation.

    Van de grote lijnen (de idiote lussen die de bussen er al jarenlang moeten rijden omdat men de tijdelijke situatie niet rigoureuzer aanpakt en ieder jaar weer doormoddert), tot de kleine details (geen richtingkleuren in centrale en perron-displays, talloze onnodige obstakels op de stoep bij de uitstaphalte, etc.) – men lijkt er weinig aan te willen doen of minstens weinig notie van te hebben. Hopelijk worden de definitieve ontwerpen bedacht en uitgevoerd door andere deskundige teams.

    Maar kennelijk ligt er inderdaad weer een grootmacht op de loer die andere voordelen ziet dan de primaire reizigersbelangen.

  3. RobH

    Herman: hadden ze je al eens verteld, dat je niet verplicht bent, wat te kopen bij de winkels van Hoog Catherijne?

  4. Nicodemus

    met de ouderen in de stad wordt weer geen rekening gehouden, vooral vanaf Utrecht Zuid.

  5. Sascha

    Hmm, dit zou wel eens voor grotere drukte kunnen zorgen bij de haltes TivoliVredenburg en Sint Jacobstraat. Laatstgenoemde is al niet heel veilig met die langdurige verbouwing van De Bijenkorf/LaVie.

  6. Peter Villevoye

    Wandelen door Utrecht CS is geen straf, tenzij de gloednieuwe hal na verloop van tijd ook steeds meer wordt volgepropt met rommelige winkeltjes en “pop-up” stalletjes. Het moet m.i. een plein blijven – geen kashba worden.

    Ik wil overigens wel erkennen dat de bussen behoorlijk snel vanaf busstation Jaarbeurszijde over en onder de nieuwe viaducten oostwaarts stuiven. Laten we hopen dat dit goed uitpakt naarmate de treinen ook steeds meer de westelijke sporen gaan gebruiken.

    Als de bewegwijzering en informatieborden maar duidelijk blijven, en de looproutes goed uitgedacht worden. Een groot deel van de busreizigers kan met meerdere lijnen naar hun doel reizen, en wil dus graag weten welke geschikte lijn het eerste vertrekt, en vanaf welk perron. Lijkt simpel en logisch, maar Centrumzijde bewijst al vele decennia dat het heerlijk kan haperen, al dan niet in tijdelijke toestand.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).