Verbouwing Leidseweg tot fietsstraat gaat beginnen: paar maanden omleiding | De Utrechtse Internet Courant Verbouwing Leidseweg tot fietsstraat gaat beginnen: paar maanden omleiding | De Utrechtse Internet Courant

Verbouwing Leidseweg tot fietsstraat gaat beginnen: paar maanden omleiding

Verbouwing Leidseweg tot fietsstraat gaat beginnen: paar maanden omleiding
Eind augustus 2015 starten de werkzaamheden om de Leidseweg in te richten als fietsstraat. De Leidseweg loopt tussen Leidsche Rijn en de Binnenstad en is één van de Utrechtse hoofdfietsroutes die wordt verbeterd.

Eind augustus 2015 starten de werkzaamheden om de Leidseweg in te richten als fietsstraat. De Leidseweg loopt tussen Leidsche Rijn en de Binnenstad en is één van de Utrechtse hoofdfietsroutes die wordt verbeterd.

De fietsstraat Leidseweg is naar verwachting begin 2016 gereed. Gedurende de periode van werkzaamheden geven borden een omleidingsroute aan voor de doorgaande fietsers.

Verbetering van het fietscomfort is de doelstelling van de nieuwe inrichting van de Leidseweg. Er komen asfaltrijstroken voor de fietsers, en de fietser krijgt voorrang ten opzichte van het kruisend verkeer, zo laat de gemeente weten.

Op een fietsstraat is de fietser hoofdgebruiker en de auto te gast. Met de herinrichting van de Leidseweg wil de gemeente het gebruik van de fiets, en van fietsverkeer op deze hoofdfietsroute tussen binnenstad en Leidsche Rijn stimuleren.

leidseweg

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Marjan

    Wauw, dat half doorzichtige kind dat daar fietst is echt freaky!

  2. drakula

    Deze straat wordt in de nacht van Halloween opgeleverd, dan zal snel duidelijk worden dat zo’n half doorzichtig kind nog maar het begin is van iets waar je in je ergste nachtmerrie niet aan durft te denken….
    Deze straat wordt het walhalla van de duisternis!

  3. kees van oosten

    Voor het aanleggen en onderhoud van asfalt is zeer veel energie nodig (CO2). Onbegrijpelijk dat een gemeente die beweert ernst te willen maken met het halen van klimaatdoelstellingen vrolijk doorgaat zoveel mogelijk asfalt aan te leggen.

    Wat is het alternatief: gewoon de straatstenen die er liggen? Die kunnen nog duizend jaar mee.

    Sinds wanneer zijn fietsers van koek dat ze niet over gewone straatstenen kunnen rijden?

  4. Ulaan

    Hahaha! Alleen al deze site liep over van de negatieve reacties over dat historisch misplaatste, en kennelijk milieutechnisch ook nog eens naast de pot pissende, idee om zo’n Gladde Rode Fietsroute aan te leggen. Ook hier weer geldt: ‘t lijkt allemaal visionair, maar dat is ‘t helemaal niet. En het gros van de aanwonenden van die fietspaden vindt het al helemáál niks. WIL het ook helemaal niet. Kon een jaartje terug iedereen nog op zijn achterste benen staan – de kurk was al van de champagne. Hahaha! Beleid is weinig anders dan doordrukken, man. Zowaar eens met Kees van Oosten: wat is er mis met het huidige wegdek? Die borstklopperij van ‘Utrecht Fietsstad’ moet maar eens afgelopen zijn.

  5. Louise

    Het veranderen van de Leidseweg in een Fietsstraat is het sluitstuk van de Fietsstraat van Vleuten naar Utrecht-Centrum. Ik woon zelf in Vleuten en heb deze route al heel wat keertjes gefietst, heen en terug op dezelfde dag (en langs de asfalt- nee posters, die mij het gevoel gaven dat de Vleutenaren niet welkom zijn op de Leidseweg). De hobbelige keitjes van de Leidseweg maken op zo’n afstand echt wel wat uit, ook al ben je niet van koek. Als je een echt historische Leidseweg wilt, zul je er waarschijnlijk een zandweg van moeten maken, zo historisch zijn die bakstenen niet.

  6. Napolitanov

    Zestiger jaren vorige eeuw: geen fietspaden, auto’s en fietsen kronkelden door elkaar heen, veel ongelukken. Daarna kwamen fietspaden en leerden automobilisten deze te respecteren. 2014: Prins Hendriklaan fietsstraat. Rode rijweg zonder fietspaden, met bobbel in het midden. Auto’s en fietsen kronkelen door elkaar heen en hobbelen over de bobbel. 30 km/h lachertje, gemiddelde snelheid tussen de 50 en 70 km/h. Handhaving: een lachertje. Auto achter fietsers? Bijna nooit, en als toch dan altijd klem achter allerlangzaamste fietser. Snellere fietsers eromheen, over de bobbel, via de andere rijbaan, chaos! De zestiger jaren weer terug. En nu ook nog de Leidseweg!

  7. JAn

    Dat auto te gast concept, gaat de gemeente dat ook af en toe handhaven, want er zijn meer van dit soort straten in de stad, waar automobilisten zich dusdanig gedragen dat je ze er uit zou zetten als deze mensen gasten bij je thuis waren….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).