Verbouwingen Mariaplaats gestart: zo moet het eruit gaan zien | De Utrechtse Internet Courant Verbouwingen Mariaplaats gestart: zo moet het eruit gaan zien | De Utrechtse Internet Courant

Verbouwingen Mariaplaats gestart: zo moet het eruit gaan zien

Verbouwingen Mariaplaats gestart: zo moet het eruit gaan zien
De werkzaamheden voor de herinrichting van de Mariaplaats zijn vandaag gestart. In het gebied moet meer ruimte komen voor voetgangers en fietsers, de auto is er straks te gast.

De werkzaamheden voor de herinrichting van de Mariaplaats zijn vandaag gestart. In het gebied moet meer ruimte komen voor voetgangers en fietsers, de auto is er straks te gast.

De Mariaplaats vormt de schakel tussen het museumkwartier, het winkelgebied en het stationsgebied. De gemeente denkt dat de ontwikkeling van het stationsgebied ervoor gaat zorgen dat er meer bezoekers en bewoners gebruik gaan maken van deze route tussen station en binnenstad. Het afgelopen jaar heeft de gemeente daarom samen met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden een plan gemaakt om de Mariaplaats beter aan te laten sluiten op het nieuwe stationsgebied.

Mariaplaats: poort van de binnenstad

Met de herinrichting moet de Mariaplaats een echte poort van de binnenstad worden. Om meer ruimte voor het langzaam verkeer te creëren wordt de Mariaplaats grotendeels parkeervrij, met alleen invalidenparkeerplaatsen en enkele parkeerplaatsen voor elektrische auto’s. De brede stoepen moeten ruimte geven aan voetgangers met hier en daar een bankje.

De herinrichting staat niet op zichzelf, ook met betrokkenen in de Zadelstraat en Domplein Noord worden plannen gemaakt voor het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte. De Domstraat en de Korte Jansstraat zijn afgelopen jaar heringericht.

De werkzaamheden worden in verschillende fasen uitgevoerd, waarbij de Mariaplaats voor voetgangers en fietsers goed bereikbaar blijft. Voor auto’s zijn er omleidingsroutes voor onder andere bevoorradingsverkeer en de Springweggarage. Op 5 juli 2015 rijdt het tour peloton over de vernieuwde Mariaplaats. Na de Tour de France zijn er nog werkzaamheden aan de riolering in de Boterstraat en wordt het pomppleintje opnieuw bestraat.

(Bron impressies: Gemeente Utrecht)

72ed4a812f 1cc517c9d7

28 Reacties

Reageren
  1. Rutger

    Het wordt best gevaarlijk op de Mariaplaats, met al die zwevende mensen daar ;-).

  2. Zegg

    Dus al het verkeer naar de parkeergarage moet zich straks tussen het winkelend publiek een weg banen? Of leggen ze het verkeer voor de parkeergarage om?

  3. Loes

    Helaas gaat de sociëteit op de Mariaplaats daarna de rust weer verstoren met een uitbreiding van het gebruik van het gebouw tot een megavergadercentrum.
    De ene kant van de gemeente weet niet waar ze aan de andere kant mee bezig is.
    Gaat lekker zo.

  4. appie

    ha.. ha… waar zijn alle fout geparkeerde fietsen ? Zo ..en dan pakweg 500/1000 fietsen overal los geplaatst …is de werkelijkheid..

  5. Heel simpel….

    Er zijn veel plekken in Utrecht die harder schreeuwen om een herinrichting.

    eigenlijk zag dit stukje Utrecht er best netjes uit en waren er eigenlijk geen noemenswaardige verkeersproblemen.

    Die gaan er uiteraard wel komen. Stoep en straat op zelfde niveau= voetgangers op weg, niet handig met al dat laad-en-los -verkeer en het verkeer naar de parkeergarage, dat daar niet anders kan komen. Daarnaast stikt het in deze omgeving idd van de geparkeerde fietsen die echt niet ineens verdwijnen.

    Leuk geprobeerd, maar qua uitgaven weer compleet niet nodig. Ambtenarencorps van Utrecht laat zich weer eens van zijn beste kant zien. Net zo onzinnig als de herbestrating rond het Lepelenburgpark . Je gaat bijna geloven dat het hobbyprojectjes van ambtenaren zijn (die toevallig daar in de buurt wonen en alleen aandacht hebben voor hun eigen omgeving?)

    Iig kun je jezelf afvragen in hoeverre het algemeen belang hiermee gediend wordt.

  6. Frank

    Als ik het goed zie gaat er niet meer met de auto geparkeerd mogen worden tegenover K&W waardoor de stoep veel breder wordt en de terrassen dus niet meer de doorloop hinderen. Straat- en stoepniveau gaan kennelijk gelijk komen te liggen. Voor de Mariaplaats zelf is dat ideaal omdat het daardoor één groot plein wordt.

    Laten we wel wezen. Voor toeristen die met de trein Utrecht in komen is dat gebied DE poort naar de Dom en het museumkwartier.
    Mag dat er dan alsjeblieft een beetje toerist- c.q. voetgangervriendelijk en opgepoetst bij liggen?

    En ja. de auto’s naar de parkeergarage rijden tussen de voetgangers door. Alsof dat nu effectief niet al het geval is… In de nieuwe situatie worden automobilisten min of meer gedwongen langzamer te rijden.

  7. Heel simpel…...

    Frank, het hielenlikkertje van het ambtenarencorps……

    Het ligt er netjes bij nu, er zijn plekken in Utrecht die letterlijk schreeuwen om een aanpak, laat daar het geld naartoe gaan, ipv naar dit soort zinloze investeringen die de situatie verslechteren ipv verbeteren……

    En o ja Frank, nee dat is nu niet zo, aangezien er stoepen liggen waarover de voetgangers wandelen; en ja, dat doen ze daar effectief. Nog wel tenminste, binnenkort dus niet meer, omdat ze denken dat je in de nieuwe situatie over straat mag lopen, met alle gevolgen en frustraties van dien; kan ik je nu al voorspellen en dan moeten er achteraf weer maatregelen genomen worden.

  8. Frank

    Verder gaat het nog wel goed met je?

    Ik lik zeker geen hielen van ambtenaren. Als je veel mijn eerdere reacties gelezen en niet ongelezen afgebrand had, zou je dat weten.

    Eén ding is zeker: Het stuk tegenover K&W is nu een zootje. En zoals ik al zei maar waar je niet inhoudelijk op ingaat (what else is new): Voor toeristen is dit de poort naar de Dom en het Museumkwartier. En toeristen brengen geld in het laadje.

  9. Heel simpel…...

    1) Ik vind het daar geen zooitje, is mijn mening, mag ik vinden., gelukkig vinden velen met mij dat. Er zijn stukken die harder om ingrepen schreeuwen., ook dat is mijn mening.

    2) ook al zie ik graag dit stuk stad als de poort naar de stad, de gemeente heeft zijn ziel al lang geleden aan Corio verkocht en helaas blijft de poort naar de stad de puist HC, de reden waarom het stationsgebed al jaren een puinhoop is en gaat blijven. Een echte mooie entree zal het helaas nooit worden, maar geloof maar niet de gemeente de mogelijkheden heeft om de stromen over de Mariaplaats te sturen. Corio staat in dat geval wel weer met een rechtzaak klaar.

    Daarnaast blijkt zoals wel vaker dat je nogal moeite hebt met begrijpend lezen. Dan zul je zien dat ik vooral een inhoudelijke weerwoord op je geef.

  10. Heel simpel…...

    O ja en Frank, ik vind je een kleuter. Dat is dan ook erg keutelachtig van mij, maar wel leuk om te zeggen. Geniet van je avond. O nee, je bent vast aan het werk nu?

  11. Frank

    Tja, als je “Frank, het hielenlikkertje van het ambtenarencorps” een inhoudelijk weerwoord noemt… De rest van je betoog is populistisch geblaat zonder veel inhoudelijkheid.
    Je doet je username in ieder geval weer in alle opzichten eer aan.

    “I think the problem with people like this is that they are so stupid that they have no idea how stupid they are”. (John Cleese)

  12. Heel simpel….

    En we gaan weer door met mensen de grond intrappen en iedereen die het niet met je eens is is populistisch en niet intelligent. Overigens de makkelijkste manier en oudste tactiek om mensen met een andere mening weg te zetten jezelf verheven te voelen. Het grappige is dat jouw manier van reageren (in de hoop anderen maag te helpen) vooral iets zegt over jou, mijn beste Frank. Daar kom je nog wel achter.

    Gelukkig hebben mensen als ik meelij met mensen die reageren als jou.

    Liever een zelf gekozen naam die heel simpel is, dan een dertien een dozijn naam en een dertien in een dozijn mening.

    Dan weer ontopic. er zijn 1000 en 1 punten in Utrecht die eerder om een opknapbeurt verlegen zitten dan de Mariaplaats en omgeving (of de bestrating rond het Lepelenburg), die er naar Utrechtse maatstaven erg netjes bij liggen. Daarnaast zijn er honderden punten te noemen die zelfs vanuit verkeersveiligheid in aanmerking komen voor aanpassingen, maar ook daar wordt geen geld voor vrij gemaakt. Dan kan er in ambtenarendenkwijzen na zoveel jaar wel weer een legitieme reden zijn om de bestrating en inrichting aan te passen. Ik; en dat is mijn mening Frank en daar zul je toch mee moeten leren leven, zou andere prioriteiten stellen. Ik gebruik die ruimte onder dit artikel om dat kenbaar te maken. Op basis van argumenten ja.

    Rommeligheid wordt vooral veroorzaakt door de gebruikers.

    En, omdat ik weet dat je met je tong uit je bek al klaar zit om op mijn reactie te wachten en het niet kan laten om iets terug te schrijven. Veel plezier er mee. Doe ik je toch nog een plezier. Mazzel

    Het zou bijv. eens leuk zijn dat je eens reageert op mijn Corioverhaal, ik noem maar iets, in jouw ogen populistisch, in andermans ogen gewoon de feitelijke keiharde realiteit. Overigens makkelijk met feiten aan te tonen.

  13. Heel simpel….

    Aan alle lezers.
    Excuses voor mijn dyslexie. Ik hoop dat jullie door mijn spelfouten heen kunnen lezen en mijn posts teruglezen; om te kunnen reageren op mijn (wel degelijk) inhoudelijke punten.

    Ik eindig met iets wat ik zelf heb verzonnen. daar hoef ik geen anderen voor te citeren.

    Echt intelligente mensen kennen hun eigen beperkingen en weten hoe weinig ze weten, zij zullen dan ook nooit arrogant claimen zoveel slimmer te zijn dan een ander. Het probleem met mensen die zich intelligent wanen is dat ze zich daar naar gaan gedragen en een legitimatie daarin vinden om zichzelf als beter kwalificeren en menen recht te hebben op zaken die ook anderen toekomen. Vooral politici hebben vaak last van deze kwaal. Een reden waarom de echt intelligente medemens al nooit politicus wordt.

  14. Kanoesh

    Heel simpel… Serieus, je analyses zijn A+. Filering van gemeentebeleid dat maar een principe lijkt te kennen, het follow the money-principe. Overweeg een blog aub.

  15. Daan

    Heren, heren… Misschien moeten jullie je verkiesbaar stellen voor de gemernteraad met je goede ideeen. Is wat produtiever en dapperder dan zo’n fittie achter het toetsenbord,

  16. Jochem

    Eindelijk gaat het gebeuren. De Mariaplaats gaat op de schop. De beelden zijn fraai, een nieuw en waardige poort naar onze oude binnenstad. Nu nog de herontwikkeling van het gebouw de Boterbeurs (Bison Bowling) en de ontwikkeling van het Sociëteitsgebouw, dan de horeca en zijn terrassen wat meer kwalitatieve ruimte geven. Gaan wij dan toch echt – in deze eeuw nog – op de vierde stad van het land lijken?

  17. Driessen

    Waar ik als Springwegbewoner (tot nu toe ‘aan de goede kant van de paaltjes’) bang voor ben is dat al het verkeer voor de parkeergarage voortaan de hele Springweg door moet, vanaf de Lange Smeestraat. De file zou dan elke uitgaansavond door een woonbuurt komen (waar nog veel mensen op de begane grond wonen) i.p.v. door een winkelgebied met wisselende bezoekers die er relatief kort verblijven. De luchtkwaliteit voor het gehele centrum zal daar niet door veranderen, maar het zou voor de bewoners veel ongezonder worden. Wie weet of dit scenario reëel is?

  18. Gerard Jager

    Poort naar de stad, poort naar de Dom …
    Ik ben al heel lang weg maar is/was dit niet de Poort van Kleef?

  19. Ulaan

    De meeste commentaren (‘Goden nee! Helemaal niet nodig! Niet zo! Niet daar!’ en even los van de bizarre clash tussen twee ego’s) kun je gemakshalve projecteren op heel Utrecht. Het in de ban doen van de auto is van een onzalige aanpak. Termen als ‘de auto te gast’ is daarbij een doekje voor het bloeden. In de ogen van ‘het Utrechts bestuur’ blijft een automobilist een milieuvervuilende klootzak, die vele tonen lager dient te zingen. Je ziet die houding ook in de tekeningen. Onnozel, links-egocentrisch lampionnetjesvolk voert de boventoon. Straks, als er alleen nog electrisch gereden wordt – fluisterstil dus – willen de mensen vooral weer traditionele stoepen en dito rijwegen. Wedden? Dáár op anticiperen zou nog eens van een vooruitziende blik getuigen. Inmiddels moeten we het doen met de meest verschrikkelijke stad ter wereld om je überhaupt in te verplaatsen.
    Abonneer je eens Op Herinner je Utrecht, (bijv. via Facebook) en bezie in stilte en met heimwee de prachtige prettige open stad die Utrecht tot een jaar of tien, vijftien nog was. Met ruimte zat voor iedereen, totdat….

  20. Frank

    @Ulaan: Voor zover de plaatjes laten zien wordt de auto niet in de ban gedaan, maar mag hij daar slechts niet meer parkeren. Dat geeft voetgangers veel meer ruimte en geeft een veel rustiger beeld.
    Uit de Artist Impressions ‘s blijkt niet erg duidelijk of de stoep en de straat hetzelfde niveau hebben, maar het zou een prima beslissing zijn op weg naar een totale gesloten verklaring en op termijn wijziging van dat hele gebied in voetgangersgebied met bijvoorbeeld kiosks in het midden.

    Verder denk ik dat je een beetje lijdt aan het vroeger-was-alles-beter syndroom. Herinner je Utrecht laat vooral beelden uit de zestiger en zeventiger jaren zien. Dat is allemaal heel leuk om te zien, maar de binnenstad stroomde met name naar het eind van die periode belachelijk vol met auto’s. Dat is natuurlijk niet te zien op foto’s die door de archiefdienst overdag gemaakt zijn op werkdagen. Wat de foto’s ook niet tonen is dat het er daar stonk dat het een aard had. Of ben je vergeten dat er ook auto’s reden in pakweg de Choorstraat en op de Lijnmarkt? En dat de Neude en het Vredenburg beiden platvol stonden met blik?

  21. Ulaan

    Vroeger was alles vooral ruimer opgezet, Frank. Dat oogt prettig, ook als voetganger. En het fietst prettiger. Een parkeerverbod is voldoende om pleinen vrij van auto’s te krijgen. Dat de auto’s vroeger stonken, zegt ook wat over de auto’s nu. De lucht is er wel af. Dus hoeft er ook minder krampachtig te worden omgegaan met die dingen. Ironisch genoeg is de weerzin tegen ‘de auto’ in dit gemeentebestuur kennelijk zo groot, dat het krampachtig weren juist beleids- en gezichtsbepalend is geworden. Daarbij zijn voetgangersgebieden niet alleen-zaligmakend. De sjeu gaat er al snel vanaf als je de traditionele verkeersdynamiek eruit haalt. Dode zones worden ‘t, vooral ‘s avonds en met slecht weer, met een zieltogende middenstand. En dat wordt echt niet ondervangen met het projecteren van een extra café of een restaurant. Of een taxi met ontheffing voor dat gebied.

  22. Andreas

    wat wordt het mooi alles herinrichten zou ik zeggen.

  23. Leonora

    Wanneer men “vroeger” ergens geen vertand van had, hield men de mond. Nu flikkert iedereen maar alles op internet……..

  24. Frank

    @Ulaan: Dat de middenstand zieltogend is heeft een heel andere oorzaak. Het gaat echt niet slecht met de middenstand omdat de verkeersdynamiek er niet (meer) in zit, maar omdat het consumentengedrag veranderd is.

    Daarnaast denk ik dat je je vergist in hoe ruim zaken opgezet waren. Misschien voor dat moment. Ik kan me ook nog heel goed herinneren dat de oversteek van de Viestraat (zeg van destijds Radio Kontakt naar Galeries Modernes) een levensgevaarlijke onderneming was. http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/61991 Terwijl je daar nu probleemloos oversteekt. Sinds de foto onder die link is het aantal auto’s in Nederland verdrievoudigd en in de stedelijke gebieden verviervoudigd. Dus hoe ruim denk je dat de zaken opgezet zouden moeten worden om de huidige automobiliteit in Utrecht te faciliteren zonder de stad vol toe moeten plempen met zebrapaden en stoplichten?

    En wees eerlijk: met slecht weer in de avond worden zelfs de mooiste gebieden in een stad dode zones. Maar kijk voor de aardigheid eens naar de verandering van het Lucasbolwerk. Persoonlijk vind ik dat men de vrijgekomen ruimte door het opheffen van de parkeerruimte aan de parkzijde daar niet met groen had moeten opvullen maar ten goede had moeten laten komen aan de stoep aan de kant van de café’s zodat de terrassen een wat minder krampachtig karakter gehad zouden hebben, maar het beeld is er al bij al wel een stuk beter op geworden.

    En dat is precies wat er bij de Mariaplaats (en dan met name met het stuk, c.q. de stoep voor Carré) lijkt te gaan gebeuren. Met als gevolg dat de mensen op het terras (en de horecaffers zelf) een stuk minder krampachtig hoeven te kijken of ze wel binnen de ‘zilveren spijkers’ blijven. En de voetgangers niet tussen terras en café door hoeven.

    En voor wat betreft het stuk aan de kant van de De Vereeniging. Neem me niet kwalijk maar dit is toch een takkegezicht: http://tinyurl.com/nkpswnv

  25. Heel simpel.....

    Het is een beetje een rare aanname door in renders (tekeningen) fietsenstallingen en parkeerplekken weg te poetsen en dan te veronderstellen dat deze gebruikers als vanzelf uit het straatbeeld verdwijnen. Deze straat zal ook een toevoer blijven voor de parkeergarage Springweg en enige uitrit. Utrecht blijft een grote stad, met veel autoverkeer, of dit nu wenselijk is of niet. Je kan stellen dat parkeergarage op een zeer slecht gekozen plek ligt, maar hoe wil je dat snel veranderen? Door geen duidelijk verschil in uitstraling van steenkleur en door het zo goed als gelijktrekken van het stoepniveau en straatniveau, door het verdwijnen van opstaande stoepranden, zal de situatie chaotischer worden. De wens is dat het autoverkeer zich wel aan zou gaan passen aan de nieuwe situatie met veel her en der verspreid lopende en fietsende mensen. Ik moet dat nog maar eens bezien. Ik weet dat ook enkele verkeersexperts daar zo hun vraagtekens bij hebben.

    De rommeligheid van de terrassen wordt ook veroorzaakt door de uitbaters van de café’s zelf. Ik ben het met Frank eens dat meer loopruimte aan de straatkant van de terrassen dan wel een groot pluspunt is in het ontwerp.

    Maar, waarom kan een herinrichting niet plaats vinden met gebruik van al aanwezige materialen. De straatstenen die er nu liggen hebben echt geen slechte uitstraling, de huidige inrichting van de openbare ruimte is in de ogen van sommigen vooral het probleem. Afficheer je als gemeente nu eens als echt duurzame gemeente en richt het gebied opnieuw in, met in acht name van kritiekpunten, met gebruik van bestaande materialen. Vergeet het ambtelijke gebruik om eens in de 20 jaar de oude straatstenen weg te gooien en de boel te vervangen.

  26. Heel simpel.....

    @ Frank

    Als ik trouwens naar het streetviewbeeld kijk wat je stuurt zie ik een erg goedkope oplossing voor me, raar dat geen ambtenaar dit ziet. De rommeligheid verdwijnt als sneeuw voor de zon om 3 a 4 parkeervakken aan de rechterkant van de straat op te offeren en de fietsenstalling daar te situeren, de stoep zou daar dan zelfs verbreed kunnen worden. Aan de andere zijde van de straat zouden dan parkeervakken in de lengte richting, rijrichting, kunnen terugkomen om het verlies van deze plekken op te vangen. Aan deze kant van de straat zijn verderop in de richting van HC ook al parkeervakken op deze manier ingepast. Het straatbeeld zal hiervan enorm opknappen. Met een simpele ingreep kun je de stoep van de terrassen bij van Velzen ook aan de straatkant van de terrassen laten lopen en de straat daar iets versmallen. De straat is daar namelijk erg breed. Dit kan allemaal met bestaande materialen.

    Mijn enige zorg is dat daar altijd (vrachtwagens bevoorrading café’s en bevoorrading winkels) staan te laden en lossen. Die verdwijnen niet zomaar ineens, zijn nodig, maar creëren wel een onrustig en gevaarlijk straatbeeld.

  27. Marco Knol

    Wat mij betreft een flinke verbetering van dat stuk, zeker tegenover K&W. Ik erger me altijd groen en geel als ik daar langs loop; er staan maar al te vaak mensen een tafeltje op een terrasje te zoeken en dan kun je er dus niet meer langs. Met een beetje pecht hebben ze nog een kinderwagen bij zich ook. Enfin, dat wordt dus beter.

    Wat betreft het gelijkvloerse; een klein niveauverschil zou wel mogen wat mij betreft. Ik heb het idee dat ik dat ook wel zie in de artist impression. Dat doet aan het idee van één open ruimte niet af. Ik zie in ieder geval wel een duidelijke trottoirband en andere kleurstelling, maar of touristen en andere bezoekers dat ook snappen? Een niveauverschil zou een goed extra signaal zijn. In ieder geval zou die andere kleurstelling al een verbetering zijn ten opzichte van de situatie aan het Janskerkhof (Broers) waar je toch regelmatig bijna voetgangers onder je fiets hebt omdat ze denken dat het fietspad de stoep is.

    En wat betreft die ruimte; op foto’s van de jaren 60 en 70 is Kanaleneiland ook prachtig. En wat een zee van ruimte. Zonder auto’s.

    En verder zijn er op loopafstand parkeergarages langs de Catharijnesingel en een parkeergarage op de Spingweg, dus plek zat. Met de nieuwe parkeergarage die Corio nu aan het bouwen is, is het misschien tzt zelfs wel mogelijk om de parkeergarage Springweg min of meer een bewonersgarage te maken.

  28. Jerry ter Veen

    Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig? De Mariaplaats wordt met moderne klinkers bestraat. Ik krijg bij het zien het gevoel alsof ik door Leidscherijn wandel! Afschuwelijk ! Stop er alstublieft mee?! De oude stenen terug! Dit is diefstal van niet alleen het authentieke straatbeeld, maar van levens echte herinneringen. Stop nu het nog kan!!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).