De verbreding van het water in de Van Sijpesteijntunnel loopt een jaar vertraging op. De werkzaamheden – die samenhangen met het project Lombokplein en het doortrekken van de Leidse Rijn – hadden in september moeten beginnen, maar die datum schuift dus op.
De werkzaamheden gaan in samenwerking tussen ProRail, de eigenaar van de tunnel, en de gemeente Utrecht, die de tunnel beheert en het water wil verbreden. De Van Sijpesteijntunnel moet voor de verbreding van het water tijdelijk dicht, zodat de werkzaamheden veilig kunnen worden uitgevoerd. ProRail moet de aannemer selecteren die het werk kan uitvoeren, maar dat blijkt niet zo gemakkelijk. Negen partijen gaven aan geïnteresseerd te zijn, maar na een aantal gesprekken zijn er geen inschrijvingen binnengekomen.
Volgens de gemeente zijn de risico’s die met de werkzaamheden gepaard gaan daarvan de oorzaak. “Potentiële inschrijvers zien een te groot risico in opkomende grondwaterdruk wat mogelijk grondzettingen kan veroorzaken en vervolgens van invloed kan zijn op de tunnelconstructie en dus het bovenliggende spoor”, schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad. In het contract zoals ProRail dat nu heeft, ligt het risico bij de uitvoerende partij.
Bodemonderzoek
De gemeente gaat de komende periode extra bodemonderzoek doen om de risico’s beter in beeld te krijgen. Dit aanvullende onderzoek en het uitvoeren van een nieuwe aanbesteding zorgen voor ruim een jaar vertraging. Het college verwacht dat de verbreding van het water nu op z’n vroegst volgende zomer wordt uitgevoerd. Het streven is om de tunnel te sluiten in een rustige periode, zoals de zomervakantie.
Leidse Rijn
In het gebied rond de Van Sijpesteijntunnel zijn verschillende projecten bezig die met elkaar samenhangen. Zo moet de Leidse Rijn worden doorgetrokken, zodat boten van de Munt naar Vredenburg kunnen varen. De planning voor het bevaarbaar maken van de Leidse Rijn komt volgens de gemeente niet in gevaar. Die is pas bevaarbaar als het project Lombokplein, het project Sijpesteijnkade en het project Smakkelaarsveld zijn afgerond.
Gekoppelde berichten
Nieuwe datum voor bouw Smakkelaarspark in Utrecht; in 2026 moet project klaar zijn
De gemeente heeft een nieuwe datum genoemd waarop de nieuwbouw van het project Smakkelaarspark in…
Zo komen de nieuwe bruggen bij het Lombokplein eruit te zien
Het ontwerpbestemmingsplan Lombokplein ligt vanaf vandaag ter inzage. Op en rondom het Westplein moet meer…
Nog een groene buurt in Utrecht: Westplein wordt Lombokplein
Het is een bekende plek in onze stad, maar weinig Utrechters zullen het huidige Westplein…
18 Reacties
ReagerenJe verwacht het niet hè. Als van dit uitstel maar geen afstel komt, maar als ik dit zo lees, klinkt het omineus…
“Potentiële inschrijvers zien een te groot risico in opkomende grondwaterdruk wat mogelijk grondzettingen kan veroorzaken en vervolgens van invloed kan zijn op de tunnelconstructie en dus het bovenliggende spoor”
Dat is technisch bedrijfskundige taal voor ‘het is een achterlijk plan’.
@koelhoofd: nee hoor, dat is bedrijfskundige taal voor dat kunnen we niet.
Als er geen geld is; en kennelijk is er geen geld, zie bezuinigingen op primaire behoeftes, meteen stopzetten en terugdraaien. Dit heeft echt absoluut nul prioriteit.
Als ze maar wel iets aan het onoverzichtelijke bochtenwerk van het fietspad kunnen. Zooitje in de ochtend
Het zuur smaakte weer goed, nietwaar KH?
Dat het wel eens een goede zaak zou kunnen zijn dat de Leidsche Rijn weer met de singels wordt verbonden, is uiteraard geen optie voor uw denkkaders aangezien daar een positieve grondgedachte achter zit.
Wat de count zegt. Het is elke ochtend weer een bijnadoodervaring op het fietspad bij de Westpleinstoplichten.
Verder lijkt doortrekken Leidsche Rijn mij hartstikke leuk, maar niet ultiem belangrijk.
@S
Ik zal het voor je uitspellen:
Het is een achterlijk plan omdat het wel kan maar dat kunnen zo bizar veel geld kost dat niemand vrijwillig voor die kosten van een cosmetische aanpassing bij het stadskantoor gaat opdraaien.
Kernwoord is vrijwillig….
Maar onze gemeente gelooft in haar heilige onzin doordrijven, dus zullen belastingbetalers worden gedwongen om voor die cosmetische bakfietsfranje bij het stadskantoor op te draaien.
Er moet tientallen miljoenen worden bezuinigd, maar de gemeente wil een extreem dure vijver voor de deur…
Hopelijk vinden ze alsnog een party die deze klus kan klaren. Lekker met het broodje op zaterdag ochtend naar de markt op het vredenburg hoe leuk zou dit zijn.
Waarom moet die tunnel breder? Omdat schepen elkaar daar dan niet kunnen passeren?
Kunnen ze ook niet verder op de Leidsche Rijn met zijn 2 smalle ophaalbruggen. Waarom niet gebruik maken van verkeerslichten? Zitten ook bij de Stadhuisbrug. Afstellen op bv 15/20min
Probleem opgelost tegen minimale kosten.
We hebben een tekort van meer dan 70 miljoen wat zullen we eens gaan doen. Laten we een tunnel gaan verbreden onder het drukste spoortraject van Nederland. Na het financiële debacle met de tram willen we nu ook de duurste tunnel van Nederland gezien de enorme risico’s die dit met zich meebrengt. En waarom doen we dit omdat wat kakkers nippend van de de witte wijn met hun bootje rond kunnen varen. Wat is de noodzaak hiervan ?. Wie bedenkt dit is in het gemeente huis werkelijk geen enkel realiteits besef aanwezig. Hoe lang denk men bij de gemeente utrecht dat de inwoners van utrecht als een pin apparaat met ongelimiteerde limieten te kunnen gebruiken.
Hopelijk van uitstel, naar afstel.
Utrecht heeft geen geld voor deze luxe.
Aan de zuurpruimen hier boven: we willen toch een fraaie stad? Nou dan; die verbinding tussen de Leidsche Rijn en singels wordt een absolute verbetering.
@kh: cosmetisch? 🤯
Zo’n gast als KH: geen enkel besef van het verschil tussen kapitaaluitgaven en exploitatiekosten.
Hoop dat dit snel als ogen gaat gebeuren. Juist een van de leuke toevoegingen. Wel risico eerlijk beleggen anders pikt de aannemer dit niet en betaal je de hoofdprijs.
En goed lezen jongens. De tunnel wordt niet verbreed. Het water in de tunnel wordt verbreed. Dat betekend dat het stuk stoep naast het huidige water (waar toch niemand loopt) wordt opgeofferd. Lijkt mij eigenlijk niet zo spannend, maar ik ben geen bouwkundige, dus ga ik niet hoog van de toren blazen als ik er te weinig kennis van heb.
Nutteloze geldverkwisting keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer. En de mensen die snakken naar betaalbare woningen.