De verbreding van de A27 bij Utrecht loopt tussen de 1 en 3 jaar vertraging op door de stikstofcrisis. Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen weten.
Eerder deze maand werd bekend dat de verbreding van de A27 en de A12 bij Utrecht toch kan doorgaan. Dit terwijl men er eerder ook rekening mee hield dat de verbreding niet meer kon doorgaan.
De Raad van State zette in juli van dit jaar namelijk een streep door het plan om de A27 en A12 bij Utrecht te verbreden. De vergunningen voor de verbreding van de snelwegen waren verleend op basis van het zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS).
Dit programma bleek niet te deugen waarop het kabinet op zoek moest naar een oplossing voor het stikstofprobleem. Want zonder oplossing kon de verbreding niet doorgaan.
De Rijksoverheid heeft echter een pakket maatregelen aangekondigd om de stikstof-problematiek aan te pakken en daardoor kan het aanpakken van snelweg weer doorgaan. De minister heeft nu dus wel bekendgemaakt dat het project tussen de 1 en 3 jaar vertraging oploopt.
44 Reacties
ReagerenVertraging ? NIET VERBREDEN !!!
Aangezien het hier al 100km/h was is hier geen voordeel behaald in het kader van de vermindering van het stikstofgehalte. Gaan er gemakshalve dus maar vanuit dat de 1- 3 jaar uitstel afstel komt. Dit houdt natuurlijk geen stand bij de rechter maar blijkbaar hebben ze in Den Haag een flink bord voor hun kop.
Da’s goed nieuws!
In de tussentijd zal namelijk duidelijk worden dat er nog veel meer maatregelen nodig zijn om het stikstofprobleem en andere milieukwesties op te lossen. Zelfs de meest fanatieke asfaltfans zullen tegen die tijd wel begrepen hebben dat de eeuw van de auto nu echt voorbij is, en dat verbreden van snelwegen niet meer aan de orde is!
leuk, straks per kano over de a27… altijd al eens mee willen maken.
Mooi zo.
Wat het meest verbijstert, is dat het bij het kabinet — lees de VVD en het CDA — kennelijk nog steeds niet doorgedrongen is dat er niet gedacht moet worden aan compenseren, maar aan een andere manier van leven, waarbij onder meer nieuw asfalt uit den boze is. Die urgentie is zo groot dat D66 en de Christenunie, die daar wel van overtuigd lijken te zijn, vandaag nog deze regering zouden moeten laten vallen en proberen via verkiezingen een kabinet te formeren dat voorop gaat in die verandering. Maar gezien de houding van de meeste Nederlanders tot nu toe vrees ik ook daarvan niet veel goeds. Moeten er echt eerst catastrofes plaatsvinden voor de noodzaak van verandering ook in Nederland wordt ingezien?
Houdt in dat de geluids beperkende maatregelen er dus ook voorlopig niet komen en de beloofde doorsteek over de het tunneldak ook niet.
Zullen een hoop mensen NIET blij mee zijn.
Dan moet ik als direct omwonende nog langer in de vervuilde filelucht verblijven en de files nemen vast alleen nog maar toe de komende 1 tot 3 jaar. Niet blij mee.
Uitstel wordt afstel. Deze minister zal na de volgende kamerverkiezingen, vroeger of op tijd – het veld ruimen.
Tegen die tijd zal zeker blijken dat de stikstofproblematiek tal van infrastructurele projecten die de natuur nog verdere schade zullen toebrengen niet meer door kunnen gaan.
@ Gerard Brugmans
De economie en de maatschappij hangen volledig af van vervoer en volgens jou kunnen we zonder? Hoe dan?
En dan ter illustratie de protesterende boeren. We weten toch inmiddels allemaal wel dat er problemen zijn, dat de natuur het loodje dreigt te leggen en wij daarna ook. Het verbreden van de A27 dient niet ons, de burger, maar de wegenbouwer. Het is bekend dat de verbreding van een weg slechts voor korte tijd minder file oplevert. Zolang de VVD aan de knoppen van de wegenbouw draait zal die weg er komen. Laten we hopen op 3 jaar uitstel, dan is er meer bekend over stikstof en andere vervuiling en misschien hebben we dan ook een ande regering gekozen.
Helemaal niet verbreden dat kleine stuk bos wat utrecht heeft laten staan en over 3 jaar wie dan leeft wie dan zorgt hopende dat dit kabinet dan weg is met hopende op een ander kabinet en een ander gemeenteraad in utrecht door utrechters en voor utrechters
Het is de autohaters hier kennelijk nog niet opgevallen, maar de elektrificatie van het wagenpark is al geruime tijd aan de gang. Het zijn momenteel vooral degenen die veel kilometers maken die overstappen, maar over 10 jaar zal 90% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch of hybride zijn.
Vervuiling en uitstoot door het verkeer nemen inmiddels in rap tempo af, en zullen over 10 jaar meer dan gehalveerd zijn. Wel zal het zo zijn dat files, net als nu, voor miljarden schade opleveren aan de economie. Uitbreiding van het wegennet om de fileproblemen op te lossen blijft dus noodzakelijk.
Gerard Brugmans 09:38
Mijnheer Brugmans toch. U leeft echt in een bubbel. De wereld is groter dan Utrecht hoor! Neemt u nu China alleen al. De eeuw van de auto is voorbij zegt u? Momenteel groeit alleen in China al het aantal auto’s op de weg daar met 40.000 stuks! Veertigduizend! Per dag…
De eeuw van de auto is pas net begonnen! Ook in Nederland groeit het autobezit nog altijd en nu ook de voorheen tweede en zelfs derdewereldlanden een inhaalslag beginnen te maken zal het aurobezit wereldwijd exploderen.
In Nederland staan we bovendien voor een transitie. Niet van auto naar een ander vervoersmiddel (u denkt toch niet werkelijk dat Nederlanders massaal de trein of fiets gaan pakken?), maar van fossiel aangedreven auto’s naar elektrische auto’s. Dit zal de komende 30 jaar worden voltooid.
Deze verbreding is dus niet alleen bitter noodzakelijk, het zou ook een voorbode moeten zijn voor nog veel meer verbredingen, want ook de bevolking van Nederland explodeert in aantallen. Momenteel komen er wekelijks 700(!) migranten bij en dan is er nog de natuurlijke bevolkingsaanwas.
De eeuw van de auto is pas net begonnen. In Nederland en wereldwijd! Verstandige politici zorgen ervoor dat dit welvaartsgenererende transportmiddel gespeend van iedere vertraging onze beschaving verder kan helpen in de 21e eeuw.
Asfalteren maar!!
stel dat het kabinet kiest voor het alternatief met 2×6 banen in bestaande bak, dan kan de zgn. stikstofruimte gebruikt worden voor woningbouw. dat wil het kabinet toch zo graag? of gaat ze liever automobilistje pesten met een verbouwing die acht jaar duurt en 2,6 miljard kost (die 1,1 miljard gelooft niemand)
@Elsje van Ree
Er wonen steeds meer mensen in Utrecht en er komen er nog veel meer bij. Die mensen moeten allemaal wonen, werken, eten en daarin speelt vervoer een zeer belangrijke rol (o.a. woon-werkverkeer, aanvoer goederen en voedsel).
Als je de kaart van Utrecht bekijkt uit 1649, dan zie je hoeveel weilanden zijn verdwenen voor woningbouw en wegen. Dit is een doorgaand proces, zolang de bevolking groeit.
Streven naar stilstand van de groei is een naïeve, dromerige utopie. Of gunt u uw medemens geen dak boven het hoofd? Of wilt u dat de groentes pas in de winkel liggen, als ze verlept zijn in de file?
Wel realistisch is inzetten op veel minder vervuilend vervoer, zoals we dat al decennia doen in Nederland; de technologie staat niet stil. Dat er bomen sneuvelen voor bebouwing gebeurt al eeuwen (overigens worden er meer bomen teruggeplant, dan er verdwijnen bij verbreding van de A27 bij Amelisweerd).
@Piet, @M, en anderen,
Lees mijn post over het compenseren bij het vorige artikel van DUIC. U bent wel erg hardleers hé.
@Natuur loodjes leggers,
De biodiversiteit neemt in Nederland toe, het aantal grote zoogdieren is dermate massaal gestegen dat het afschot nu als ‘wildernis’ vlees te koop. Is lekker en zeer duurzaam. Ik zou zeggen wordt eens lid van de KNNV, de oudste natuurliefhebbers vereniging van Nederland waarvan de leden zich sterk richten op inventarisaties en onderzoek. Daar kom je blije gezichten tegen.
https://www.knnv.nl/utrecht
Wist u dat?
Bos en open natuur
De toename van bos en open natuur was gemiddeld 0,5 procent per jaar in de periode tussen 2000 en 2012, gemiddeld 25 vierkante kilometer per jaar. De oppervlakte aan enkel bos nam zelfs licht af tussen 2010 en 2012, maar daar tegenover stond een sterke toename van de oppervlakte aan moerassen en wetlands. De droge open natuur, zoals duinen en heide, bleef relatief stabiel in totale oppervlakte. (Bossen worden gerooid om de biodiversiteit te vergroten).
Nee de steedse natuurflapdrollen weten dat niet. Die komen niet in de natuur.
Opheffen die mini natura 2000 gebiedjes! Natuurmonumenten en Milieudefensie (betaald door de Postcodeloterij) waren iets te ijverig bij de planopstelling wat ook niet gek is omdat het aansluit bij hun eigen belang.
Hoe kom je er ook bij om in het dichtstbevolkte land ter wereld de strengste natuureisen als wet vast te leggen? Dan lig je als overheid of te slapen of heb je een groter plan. Ook raar dat we niet naar Europa als geheel kijken voor natuureisen. Ik denk dat vele zeldzame planten en beestjes in Nederland delen van Europa overwoekeren of worden afgeschoten.
Gezien de foto wordt de a27 verbreedt om het mogelijk te maken om met de trekker naar het werk gaan……..? 😉
Met verbreding mee auto’s en meet stikstof, dus niet doen.
Minder files = minder afremmen en weer optrekken. Een auto die gewoon kan doorrijden verbruikt per afgelegde kilometer minder brandstof en stoot dus minder uit.
Wat elektrische auto’s betreft gebruiken deze dan minder stroom en hoeven dus minder snel te worden bijgeladen. Als een verbreding van de weg voor een betere doorstroming zorgt gaat dus ook de luchtkwaliteit omhoog.
Dit is dus winst voor de natuurliefhebber (Schonere lucht) en voor de automobilist (kortere reistijd). Wat is hier zo moeilijk aan?
Wat een hoop onzinnig geschrreuw komt hier weer voorbij van mensen die echt geen idee hebben van mobiliteit en verkeersstromen, en evenmin van de noodzaak te verduurzamen of wat dat precies inhoudt. Gelukkig zijn er ook mensen met meer kennis van zaken in de pen geklommen: https://decorrespondent.nl/8414/meer-asfalt-leidt-altijd-tot-meer-files-toch-geven-we-er-elk-jaar-een-miljard-euro-aan-uit/884707489050-f0774bdc
@Elsje van Ree
Nederland is afhankelijk van het vervoer in Nederland voor o.a. goederen en voedsel. Eieren, melk, groente, fruit, enz.; ze belanden niet zomaar op de eettafel. Sta eens stil bij alles wat vervoerd moet worden. Ook werkend Nederland moet zichzelf vervoeren.
Aangezien Utrecht (en Nederland) steeds meer inwoners krijgt, moet er nog meer vervoerd worden en moeten ook huizen worden gebouwd. Ik geloof zelfs dat de regering een wettelijke verplichting heeft om voldoende woningen te bouwen.
Bekijk je de plattegrond van Utrecht door de eeuwen heen, dan zie je dat er steeds natuur is verdwenen voor huizen en wegen. Dat blijft zo, zolang de bevolking groeit.
Gelukkig doen we ook aan natuurbeheer. Er worden meer bomen teruggeplant na verbreding van de A27 bij Amelisweerd, dan er verdwijnen.
@Dennis
Het is idd niet moeilijk, maar er wordt vooral vanuit het onderbuikgevoel geredeneerd.
Wist je dat er meer bomen worden teruggeplant, dan er verdwijnen bij de verbreding van de A27 bij Amelisweerd?
Hoe langer de vertraging, hoe beter. Hopelijk frustreert dit project het Rijk zo veel, dat ze besluiten het te schappen of op de zeer lange baan te schuiven, en het enorme geldbedrag te spenderen aan zaken die veel harder nodig zijn, zoals goed OV. Daar profiteert iedereen tenminste van.
Zoveel mensen zoveel wensen, elke wetenschapper onderzoekt alleen bevestiging voor de eigen theorie, elke groepering behartigd alleen het eigen belang.
Nederland is al jaren vol en wordt steeds voller. Al die mensen hebben levensruimte en eten nodig, en willen ook graag consumeren en profiteren in het kader van gemak en comfort. Dat gaat allemaal direct ten koste van de natuur.
Dat niet willen inzien, is kortzichtig.
Wat al een hele hoop mobiliteitsellende zou schelen is het afschaffen van parttime werken en terug naar de 40 urige werkweek.
Maar als je dat zegt, dan is Nederland echt te klein.
@Lombokker, vooralsnog neemt de milieubelasting van het wegverkeer helemaal niet af. Tegenover elke hybride auto worden er twee SUV’s op benzine verkocht. Die vervuilen als de pest en hebben alle milieumaatregelen tot nu toe teniet gedaan. Zie: https://nos.nl/l/2310488
@ Sjaan, helaas pak je een hele gekleurde bron erbij… dat is gewoon niet serieus te nemen. Voor alles is er een voor of tegen artikel te vinden van een of ander blad.
Wat niet verdwijnt zijn de dagelijkse files….
Die dekselse VVD, krijgen ze misschien toch nog hun zin. Worden wij Utrechters nou eens wakker?
@woutvr
In welk opzicht zijn Utrechters niet wakker?
@Sjaan
Dus als we de A2 tussen Utrecht en Amsterdam niet hadden verbreed en daar 2 x 2 rijbanen hadden gelaten, waren er geen auto’s bijgekomen en waren de files inmiddels opgelost?
Voor een optimale verbranding (en dus veel minder schadelijke uitstoot) moeten auto’s doorrijden ipv in de file staan.
Even aangaande dat terugplanten van gekapte bomen: dat is een heerlijk manipulatief plan waar heel wat lezers van DUIC in lijken te trappen, als ik zo de reacties lees.
Landgoed Amelisweerd bestaat grotendeels uit bomen van rond de 100 jaar oud. Als ik er doorheen fiets, zie ik vooral gigantische eiken en beuken die zo oud zijn dat koningin Wilhelmina nog gezien zou kunnen hebben als kind, bij wijze van spreken. Aan de rand van Amelisweerd staan zelfs eiken van 200 jaar oud met een stamomtrek van ruim vier meter. Ironisch genoeg staan die grootste eiken aan de rand van het landgoed, waar het meeste licht is. Onder meer vlak naast de A27 dus.
Het is natuurlijk lekker makkelijk kappen als je daar jonge boompjes van een paar jaar oud tegenover zet, op een heel andere plek. Zo ruil je elke hectare aan 100 jaar oude reusachtige eiken in tegen een hectare aan dunne sprietjes van een paar meter hoog. En dat vergoelijk je vervolgens met het argument “die sprietjes worden vanzelf net zo groot als de gekapte bomen op Amelisweerd. Wacht maar een jaar of tweehonderd, dan zie je het resultaat wel.”
Ik weet wel wat er vervolgens gebeurt met zo’n nieuw, jong aangeplant stukje landgoed over een jaar of tien, vijftien: dan gaat de zaag er weer in omdat het natuurtechnisch en cultuurhistorisch niets voorstelt. Het is simpelweg een stukje “excuusnatuur”, aangelegd niet omdat het kon maar omdat het moest. En zodra er dan weer een nieuwe snelweg, woonwijk of distributiecentrum moet verrijzen, gaat dat jonge stukje bos zonder veel protest tegen de vlakte. Want tegen die tijd is iedereen al vergeten dat die boompjes waren aangeplant ter vervanging van die honderd jaar oude eiken.
En dan ga ik er in dit scenario nog vanuit dat de excuusnatuur die vers wordt aangeplant, een gesloten geheel vormt en landschapstechnisch nog iets voorstelt. Dat lijkt me onwaarschijnlijk: de grond in deze gemeente is veel te duur en te schaars om even een paar aaneengesloten hectares nieuw landgoed aan te leggen. Waarschijnlijker is dat die nieuwe bomen verspreid over heel Utrecht zullen worden geplant, op plekken waar er wel plek is omdat er niet gebouwd kan worden. Een paar langs de Waterlinieweg, eentje op een pleintje in Parkwijk, een rijtje in Zuilen, een paar langs de nieuwe stadssingels. En zo wordt schaarse natuur met relatief grote historische, culturele en natuurlijke waarde in onze gemeente ingeruild voor wat losse boompjes op een pleintje in Vleuterweide.
Zo’n herplantplicht is hartstikke goed maar zou alleen moeten gelden voor individuele bomen tot een bepaalde leeftijd. Oude landgoederen kappen met herplanten ter compensatie, is vreselijk kortzichtig en biedt geen enkele garantie voor verder beheer, gebruik en langdurig voortbestaan.
Ik voorspel dat, met de huidige snelle toename van technologische ontwikkelingen, binnen enkele tientallen jaren alle nieuwe voertuigen elektrisch zijn en voorzien zijn van een hoge mate van autonomie en communicatie met andere voertuigen en de omgeving. Dat zal een grote reductie van de filedruk, uitstoot en geluidsproductie tot gevolg hebben. Geen enkele noodzaak om nu (delen van) historische landgoederen te kappen omdat we in onze “domme dieseltjes” willen kunnen blijven rondtuffen.
Ik hou van mijn “domme” dieseltje! We hebben hem zelfs een naam gegeven; Dolf.
Dus graag wat meer respect Tostelli omdat onze Dolf ons nog nooit in de steek heeft gelaten in tegenstelling tot het openbare veevervoer in en rond Utrecht.
Nee, Dolf gaat niet weg zolang er nog honderden kolen centrales in China en India bijgebouwd worden en hier Canadese Bio massa in de centrales wordt verstookt!
@ Ach Tostelli,
U kijkt niet verder dan uw neus lang is. Er is ook nog een wereld buiten Amelisweerd. 25 km² extra natuur per jaar, 2500 hectare, is dat excuusnatuur? En ziet u niet dat stadsnatuur tegenwoordig duurzaam wordt beheerd? Of hebt u daar geen weet van?
Die elektrische, zelfrijdende, auto’s zijn een grote uitkomst voor de mobiliteit van ouderen en mensen met beperkingen. Zij zijn niet meer afhankelijk van familie, buren en de regiotaxi. Er komen massaal auto’s bij, bereidt u maar voor.
toegegeven, verbreden van de snelweg werkt. Voor een jaartje… daarna zit je weer op hetzelfde fileniveau, of zelfs erger wanneer je het aantal stilstaande auto’s meet (je hebt immers meer banen naast elkaar). Het alternatieve plan van 2×6 banen met 80 km/u voorkomt die aanzuigende werking en verbetert de doorstroming, én het is goedkoper, én er blijft meer stikstofruimte over voor woningbouw. Winwinwinwinwin! Met de hartelijke groeten uit snelwegdorp Lunetten.
@Tostelli 12:58
Over kleine 10-20 jaar zullen wij flora en fauna ‘engineeren’ die veel hogere doseringen stikstof aankunnen. Kijkt u maar eens naar de verbijsterende nieuwe CRISPR-cas gentechnologie. Wat daar allemaal mogelijk mee zal zijn kunnen de grootste geesten van deze planeet op het het moment nog niet eens overzien.
In de komende decennia zullen wij letterlijk de nieuwe Goden worden die onze omgeving volledig kunnen engineeren. Geen plantenziektes meer, geen uitgestorven plantenrassen meer, extreem snelgroeiende bomen, flora en fauna die in de allergekste omstandigheden kunnen floreren: u kunt het zo gek niet verzinnen! En daar stopt het niet. De mens van de toekomst zal ook een volledig gemodificeerde zijn. CRISPR-cas is ongelofelijk!
Er is nu al geen enkele (biologische) noodzaak meer om maar oude bossen in stand te houden om de reden dat ze oud zijn. Wij worden de komende decennia ware masters of the universe en kunnen iedere omgeving scheppen die maar wenselijk of nodig is, waar deze maar wenselijk of nodig is.
@Tostelli
Een omgehakte boom krijgt een nieuwe bestemming en een jonge aanplant een nieuwe kans.
Het is de loop der dingen.
Iedereen heeft wel iets van hout. Bijv. meubelen, raamkozijnen, schuttingen, speelgoed of een gebruiksvoorwerp.
@Tostelli, helemaal mee eens, weg met excuusnatuur, lang leven het bos van Amelisweerd! Laat maar gewoon staan, het is mooi zo.
Nog nooit heeft de verbreding van een snelweg geleid tot blijvend minder file. Files oplossen met asfalt is alsof je vuur blust met pijl en boog.
De mens is berekenend. Iemand die woont in A wil bijvoorbeeld wel 10 minuten onderweg zijn naar zijn werk, maar niet 100 minuten. Ergens daartussen ligt de grens. Stel dat die 40 minuten is. Nu kan deze persoon werk krijgen in B. Maar naar B ben je 45 minuten onderweg. Laat maar zitten dan, denkt hij. Of hij besluit de baan te nemen maar dan dichter bij B te gaan wonen.
Nu wordt de snelweg van A naar B verbreed waardoor de reistijd nog maar 35 minuten is. Een vergelijkbaar persoon denkt dan: die baan neem ik! En met hem nog duizenden anderen. Binnen enkele jaren is de reistijd weer 45 minuten en is het oude evenwicht weer hersteld. Alleen rijden er nu wel veel meer auto’s tussen A en B.
Het alternatief (2×6 bij 80km/h) is niet gericht op het beperken van de reistijd maar op het verbeteren van de doorstroming en het verminderen van uitlaatgassen. Het is dan ook veruit het verstandigste om te doen.
Wist u trouwens: een heel groot deel van de files zijn spookfiles. Die komen niet voort uit te lage capaciteit van de weg maar door te grote verschillen in de onderlinge snelheid van voertuigen. Lagere snelheiden leiden alleen al daardoor tot veel minder files. Bovendien kunnen auto’s bij lagere snelheden dichter op elkaar rijden waardoor de wegcapaciteit flink toeneemt.
Het is een illusie dat bredere snelwegen en hogere maximumsnelheden blijvend de reistijd verkorten. In de drukke randstad is het omgekeerde zelfs waar. Het is contra-intuïtief maar wel een feit. Het is dus slimmer om niet naar de onderbuik te luisteren en wat meer naar het verstand van mensen met kennis van zaken.
@VincentDV,
Klopt Vincent, zo hebben extra fietspaden en extra spoorrails ook nog nooit tot minder gebruik geleidt.
Weet je Vincent, iedere 1% economische groei leidt tot 3% mobiliteitsgroei. Of dat nou auto, fiets of OV is. Wen er maar aan.
Dan maar geen economische groei hoor ik je denken. Dat kan, maar wat ga jij dan inleveren om de kosten van de klimaatcrisis te dekken? Het CPB heeft voor de volgende kabinetsperiode alle signalen voor meer uitgaven op rood gezet!
@Toine Goossens
Een stad als Manhattan had zich nooit zo kunnen ontwikkelen tot metropool zonder de metro. Als de auto het vervoersmiddel bij uitstek was geweest, had de huidige bevolkingsdichtheid nooit bereikt kunnen worden. Daaruit blijkt maar weer dat economische groei weliswaar mobiliteit aanjaagt, maar dat die mobiliteit niet per se met de auto hoeft te zijn.
In en rond Utrecht is de ruimte voor meer autoverkeer beperkt. Maar er liggen nog heel veel kansen voor intensivering van het OV en het gebruik van de fiets.
Economische groei is niet afhankelijk van auto’s.
@ Toine Goossens
Wat een slappe reactie op Vicent DV’s uitgebreide en goede (en onderbouwde en kloppend) verhaal.
@VincentDV
Dus als de A2 tussen Utrecht en Amsterdam nog 2 x 2 rijbanen had gehad waren de files daar vanzelf opgelost? Dat denk ik niet.
Er komen steeds meer inwoners in Utrecht en Nederland. Steeds meer vraag dus naar eten / producten, meer woon- werkverkeer, meer woningbouw, meer horeca etc. Al dat vervoer (incl. toeleveranties……….) moet gefaciliteerd worden. Bedenk maar eens hoeveel vervoer ermee gepaard gaat voordat je een paprika kunt kopen in de supermarkt of een biertje in de kroeg.
@ Inderdaad Jos,
Het was, tegen mijn natuur in, een haastige reactie.