Verbreding Ring Utrecht gaat door | De Utrechtse Internet Courant Verbreding Ring Utrecht gaat door | De Utrechtse Internet Courant

Verbreding Ring Utrecht gaat door

Verbreding Ring Utrecht gaat door
Ring Utrecht - Archiefbeeld DUIC
De verbreding van Ring Utrecht gaat door. Dat werd gister bij de bespreking van het plan voor de A27 duidelijk. De petitie van ‘Kerngroep Ring Utrecht’, waarin gevraagd wordt de verbreding niet door te laten gaan, blijkt geen effect te hebben.

De verbreding van Ring Utrecht gaat door. Dat werd gister bij de bespreking van het plan voor de A27 duidelijk. De petitie van ‘Kerngroep Ring Utrecht’, waarin gevraagd wordt de verbreding niet door te laten gaan, blijkt geen effect te hebben.

Zo’n 8.700 mensen zetten een handtekening onder de petitie, die gister in de Tweede Kamer werd aangeboden. Dit gebeurde tijdens de bespreking van MIRT; het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Bij de bespreking werden verschillende plannen voor de verbreding en aanleg van wegen geëvalueerd. Ook het plan voor de A27 kwam aan de orde.

Kerngroep Ring Utrecht, bestaande uit meerdere bewoners- en milieuorganisaties, wil niet dat het plan doorgaat. Om de verbreding mogelijk te maken, moet er namelijk een stuk bos gekapt worden. Dat heeft volgens de organisatie nadelige gevolgen voor de natuur. Andere klachten gaan over de verslechtering van luchtkwaliteit voor omwonenden, geluidsoverlast, veiligheid en cultuurhistorie.

De kerngroep had goede hoop dat de PvdA zijn steun voor het plan zou intrekken. In het verkiezingsprogramma staat namelijk het volgende: “Alle bestaande plannen voor wegen beoordelen we opnieuw op hun nut en noodzaak ”. Daarnaast gaf partijleider Diederik Samsom laatst tijdens een debat aan dat hij het nut van deze specifieke verbreding niet inziet.

Tijdens de bespreking van gister, bleef PvdA toch achter het plan staan. Minister Schultz van Haegen, die graag wil dat de verbreding plaatsvindt, benadrukte tijdens de bijeenkomst dat het plan gewoon doorgaat. Een volgend kabinet kan deze beslissing niet terug draaien.

48 Reacties

Reageren
  1. Sjonnie

    Goed nieuws. De Nimby’s bijten in het zand.

  2. J. de Vries

    Helemaal top. Klasse van Melanie. Als ze niet meer in de kamer wil/mag is ze van harte welkom als wethouder verkeer in 030.

  3. De Gazet van Henkie

    PvdA definitief anti-groen, sluit zich bij VVD aan bij ruim baan voor asfalt-beleid.

  4. Utrechter

    @de Gazet: anti-groen? Dit besluit is juist het gevolg van de strategie van de lokale GroenSlinks. Die heeft namelijk toegezegd het verzet tegen de verbreding te staken indien het ministerie de trambaan naar de Uithof zou (mee)financieren. Onderdeel van het plan is ook een enorme overkapping dus de natuur gaat er op vooruit. En beter doorstromend verkeer is ook minder schadelijk. Geluidsschermen en een energiewende voor auto’s helpen meer dan vanuit een stilstand-situatie (letterlijk en figuurlijk) te denken. Oh en de suggestie van de petitie dat fietsen en openbaar vervoer de files wel oplost is natuurlijk lachwekkend als je je bedenkt dat het meeste verkeer interlokaal is, bijvoorbeeld Nieuwegein-Almere of Rotterdam-Amersfoort.

  5. Aro

    Onzalig plan.
    Dit is het zoveelste bewijs dat er niet geluisterd wordt naar de burgers.
    Hoe kan men nu verwachten dat de burger vertrouwen heeft in de politiek?

  6. Marcel Visser

    Helemaal top!! Nu nog de n230 voor doorgaand verkeer afsluiten. De afslag naar de n230 ( Maarssen ) wordt alleen maar gebruikt om door te racen naar de A2 naar Amsterdam. Laat de ringweg een ringweg zijn. Gewoon de ringweg vanaf de A27 volgen naar Amsterdam.
    Dat zou pas top zijn!!

  7. waldorff

    oh zocht waar hebben we zulke incompetente bestuurders toch aan te danken…Ze doet het af met “dat ze niet steeds wil luisteren naar nieuwe inzichten”….
    De provincie Utrecht, de stad Utrecht en veel ondertekenaars van de petitie willen de verbreding niet-want erg duur en het lost niets op-de files ontstaan niet op die plek! Dat blijkt uit allerlei studies die ze dus naast zich neerlegt. En dan nog afvragen waarom de PvdA decimeert…

  8. Wim Vreeswijk

    Zonder die verbreding worden er in Utrecht 340.000 bewoners gegijzeld omdat ze de stad niet meer op een normale manier uit of in kunnen.

  9. Kuch

    En de rechtse kille wind is nu aan het juichen kennelijk. Juichen voor meer fijnstof, meer astma, nog meer lawaai, je weet wel, die ruis die je nu al praktisch altijd overal in Utrecht hoort: en een aantasting van de groene long vlakbij de stad, die mensen ook voor hun ontspanning nodig hebben.

    Trap nooit meer in de lupraat van de PvdA, die voor de buhne tegen is, maar massaal voor verbreding stemt. Even iets anders, zo’n Ascher die zich nu profileert als anti Samson en anti VVD en ronduit liegt dat hij niet bij de vorige kabinetsformatie betrokken was, terwijl hij juist als enige met Samson en Rutte aan de onderhandelingstafel heeft gezeten en juist een van de aanstichters van die samenwerking is, dat is de PvdA. PvdA = VVD. Dat u het even weet.

  10. Erwin

    Wim, je kan op talloze manieren de stad in en uit: trein, bus, fiets, tram, lopend.

  11. Kuch

    Toponderbouwing Waldorff!

    Grappig dat nu de petitie bekendheid heeft gekregen in een dag of twee tijd er meer dan 1000! handtekeningen bij zijn gekomen. Het zou ons als tegenstanders sieren massaal te blijven tekenen, ook al luistert de minister niet , en weer massaal in actie te komen. Een eerdere keer, lang geleden, heeft dit ook tot vergaande aanpassingen geleid en hebben we Amelisweerd gered. De Utrechtse bevolking kan laten zien dat ze macht heeft, maar dan moet ze wel echt iets gaan doen ipv alleen maar boos zijn.

    Schandalig trouwens dat deze minister een beslissing maakt, zo vlak voor een volgend kabinet, die een democratisch gekozen volgend kabinet niet ongedaan kan maken. Heel raar, niet democratisch en waarschijnlijk in strijd met het staatsrecht. Lijkt me dat de organisaties achter de petitie volgend jaar, als er een nieuw kabinet is, naar de hoge raad gaan.

  12. Fietsmajoor

    Haha Wim, nee hoor! Alleen zij die zichzelf gijzelen, namelijk de automobilisten. En het maakt de overige inwoners geen reet uit of zij zich rottig stilstaand op welke ring dan ook terugvinden elke dag.

  13. Tja

    Juist tussen Rotterdam en Amersfoort liggen goede en snelle treinverbindingen.

    Vanuit Utrecht ben je ook zo met de trein in Almere.

    Dan verder op de OV-fiets en je bent zo op de bestemming. Spotgoedkoop ook die fiets!

  14. Scherpschutter

    Verbijsterend! De PVDA die instemt met een logisch, rationeel, verstandig en economieverbeterend besluit: het moet niet veel gekker worden. 🙂

    Wat mij betreft halen we Melanie heel snel naar Utrecht toe!

  15. Utrechter

    @Tja: Eén ritje OV-fiets kost net zoveel als één ritje Nieuwegein-Almere met de auto. Maar daar gaat het niet om: automobilisten zitten niet voor hun lol in de file. Als de trein zoveel makkelijker zou zijn geweest, zouden ze die heus ook wel pakken. Ik reis zelf overigens wel bijna uitsluitend met de trein en ov-fiets om die reden, omdat dat in mijn situatie wél uitkomt, gelukkig, dus ik snap je punt. Alleen de werkelijkheid is niet zo simpel als GroenSlinks die voorstelt. En wat te denken van vrachtverkeer? Ik neem aan dat jij ook wil dat je supermarkt bevoorraad kan worden? Je Zalando-pakketje wordt geleverd? Bloemenhandelaren hun producten kunnen vervoeren naar Duitsland, en daar als ondernemers mooie belasting over betalen en werkgelegenheid bieden?

    @Kuch: ja schandalig he, democratie. Dat de meerderheid beslist en niet elke club boze mensen alles kan tegenhouden. Zo werkt ons systeem nu eenmaal, en daar kan een Hoge Raad gelukkig niet zomaar iets aan veranderen.

  16. herman

    heel snel aan de slag nu, e ris genoeg gezegd!

  17. Bernd

    @ kuch

    Lesje staatsinrichting volgen jongen. Dan zou je niet van die onzin schrijven. 1. We hebben momenteel een zeeer democratisch gekozen regering. Die zeeer democratisch gedragen rechtsgeldige besluiten kan en mag nemen. En 2. Over regeringsbesluiten gaat de Hoge Raad in het geheel niet.

  18. John Digweed

    Melanie is van de VVD, die gaat niet voor een wethouderssalarisje hier lopen prutsen in progressief Utrecht.

  19. Kees

    De nu geplande uitbreiding lost alleen maar het huidige tekort aan capaciteit op. Nederland en Utrecht groeien, dus zal de infrastructuur ook moeten groeien. Jammer dat er bij de renovatie van de Galecopperbrug geen rekening met een flinke uitbreiding is gehouden.
    En het OV is natuurlijk geen volledig alternatief. Het is een onderdeel van de infrastructuur, net zo goed als de auto.

  20. Tja

    @ Utrechter

    Klopt niet. Auto is brandstof , bpm, verzekering en reparaties, parkeren en evt. boetes. Ov-fiets zijn alleen de daadwerkelijke kosten. Ov-fiets = goedkoper . Al zou het dezelfde kostprijs hebben of duurder zijn icm trein; je bent sneller. Er is meer in het leven dan geld, het is een bewuste keuze. Die, vaak maar 5-15 minuutjes vertraging met de trein , winnen het -makkelijk van de file-ergernis. Waarom
    zo’n geklaag daarover?

    Dat mensen de auto pakken op basis van argumenten , zeker ipv de trein, is al lang ontkracht. Het is vooral
    gewoonte, luxe in je eigen omgeving zijn, niet beter weten, niet opgevoed zijn met de trein, of het geklaag op verjaardagen geloven over de NS, terwijl mensen in auto’s veel meer vertraging hebben .

  21. Kuch

    @ Utrechter

    Niks democratisch aan. Zij maakt nu een niet terug draaien beslissing voor een nog te kiezen volgend kabinet. Over 5+ maanden zijn er verkiezingen. Zij kan nu niets meer doen. Zeer ondemocratisch om over je graf heen te regeren.

    Tweede conclusie is onjuist. De hoge raad is er juist om in te grijpen wanneer de politiek de rechtsgang aan haar laars lapt. Trias politica. Om de burger te beschermen tegen deze VVD-symbool politiek die, mark my words, het probleem niet gaat oplossen.

  22. Tja

    @ Utrechter

    Daarom bestel ik nooit iets
    bij Zalando, bol.com, maar koop ik bij de lokale ondernemer.
    Bloemen pluk ik. In de winter heb ik droogbloemen of herfstboeketten.

    Supermarkt kom ik zelden.

  23. kATJA

    Bezopen ! Ze leren het nooit, al decennialang worden er miljarden uitgegeven aan asfalt, zonder resultaat. Het probleem is dat er te veel auto’s zijn, niet te weinig asfalt. Niks doen aan files, dan gaan de mensen wel een andere oplossing zoeken om naar het werk te gaan, of thuiswerken. Is echt @#$% !

  24. Scherpschutter

    @Tja 29/11/2016 – 13:54

    “Dat mensen de auto pakken op basis van argumenten , zeker ipv de trein, is al lang ontkracht.”

    Dat de argumenten u niet aanstaan, wil niet zeggen dat het geen argumenten zijn.

    Persoonlijk haat ik de trein. Niet eens alleen wegens de vertragingen, de relatief hoge kostprijs (zeker -maar niet alleen- gerekend in tijd), het wachten in de kou, de sowieso langere reistijd omdat een trein niet van deur tot deur rijdt én omdat er vaak geen zitplaats is, maar misschien nog wel meer omdat ik het vooral een gore bedoeling vind. Treinen stinken, treinen zijn vies (voedselresten, onhygiënische reizigers) en vaak dus een broedplaats van bacillen en ziektekiemen. Pure zelfhaat en een absolute nachtmerrie.

    Nee, doe mij maar een ronkende V8 in het vooronder, terwijl ik in verwarmde leren zetels onder het genot van een sigaretje heerlijk naar een muziekje luister uit het Bose soundsystem, op weg naar mijn bestemming waar ik een meter of 5 van de voordeur kan parkeren. Leve de vooruitgang! Leve bewuste keuzes.

  25. Utrechter

    @Katja: zonder resultaat? Denk jij dat als die hippies in 1982 hun zin hadden gekregen met hun bezetting in Amelisweerd, dat al het verkeer van de A27 (bijna 200.000 per dag!) lekker over de Waterlinieweg had kunnen rijden zonder overlast voor omwonenden, dwars door de stad? Thuiswerken is niet zo makkelijk als je denkt, voor bijvoorbeeld leraren, artsen, politieagenten, beveiligers, bouwvakkers, medewerkers in de horeca, … en over de miljarden gesproken: de wegenbelasting en brandstofaccijnzen zijn een veelvoud van wat er aan asfalt wordt uitgegeven. Neemt niet weg dat je kritisch mag kijken naar uitgaven (en besparingen) inderdaad, want dit is een duur geintje. Meer investeren in technologie van elektrische auto’s is daarom meer dan welkom!
    @Kuch: Hoezo ondemocratisch om ‘over het graf heen te regeren’? Regeren is vooruitzien en soms moeten er beslissingen worden genomen die de kabinetsperiode of collegeperiode overstijgen. Of dacht je dat de trambaan naar de Uithof of de verbouwinng van Hoog Catharijne weer worden teruggedraaid als een nieuwe wethouder het plan toch niet ziet zitten? Telkens uitstellen tot na volgende verkiezingen en zinloos en voor het geval je het niet wist: je hebt de Startnotitie Ring Utrecht al in 2008 kunnen downloaden, en er is enorm veel inspraak geweest. Google maar.
    @Kuch: Ik weet als treinreiziger dat de vertraging in de trein inderdaad veel minder is dan met de auto. Terecht punt. Maar… de treinen zitten ook overvol en blijkbaar kiezen nog veel mensen toch de auto. Dan is de vraag: blijven we stilstaan of faciliteren we (desnoods met beprijzing) de mobiliteit die nodig is om het land draaiende te houden. Dan maar het tweede!

  26. Bill

    Prima plan, die verbreding…! Maar steek als gemeente dat al dat gelobby in het plan om honderden meters meer te overkluizen van de A27 ipv deze Groenlinks onzin door gewoon tegen te zijn. Zie dit als kans om er een groot park op de A27 te creëren en Rhijnauwen daadwerkelijk bij de stad te laten aansluiten..

  27. Tja

    @ Utrechter

    U kent u geschiedenis. Door al die proesterende hippies is de A27 ipv dwars door het landgoed heen verplaatst richting de plek waar hij nu ligt, maximaal naar de rand. Ook dankzij die protesterende hippies zijn de landhuizen van de sloop gered en zijn de landgoederen natuurgebied geworden. Hippies is in deze een geuzennaam en geen scheldwoord. Het is weer tijd voor een nieuwe generatie.

  28. hans

    ok, PvdA kunnen we ook afschrijven.
    fijn zo’n regering die nog net voor het einde discutabele plannen erdoor jankt

  29. Joris

    Ik vraag me af hoeveel tijdwinst die verbreding straks tijdelijk op gaat leveren als het eenmaal af is, en hoe dat zich verhoudt tot het extra fileleed tijdens de werkzaamheden.

    Ander zorg punt is het risico profiel van dit project. Op dit moment ligt de A27 ter hoogte van Lunetten in een bak. Deze bak is nu waterdicht. Voor de werkzaamheden moet de waterkerende laag op de schop. Ik heb mij eens laten vertellen dat het risico van verzakkingen in Lunetten groter is dan destijds bij de werkzaamheden aan de Noord-Zuid Lijn. Dit zou wel eens een heel duur en lang lopend traject kunnen gaan worden…

  30. J. De Vries

    Prima als we de infrastructuur niet aanpassen op de groei van de bevolking. Maar dan ook geen extra waterleidingen. Geen uitbreiding van het electriciteitsnetwerk. Geen extra spoor. En geen extra scholen, woonwijken, winkels of kantoren. Gewoon alles houden op het niveau van de jaren 80.
    Maar dan niet gaan lopen klagen he !

  31. Tom

    Goed nieuws! In west bouwen een nieuwe stad en verbreden we de A2 naar 12 rijstroken. Met instemming van Utrecht. Maar hoe komt het toch dat diezelfde raad begint te steigeren als er in Oost iets moet gebeuren?

  32. Dick

    Hierboven staan nu al ongeveer 27 reactie’s. De ene is heftig tegen en de ander heftig voor.
    Dus de automobilist tegen de openbaar vervoerder.
    De automobilist klaagt nooit over een spoorbaan van misschien wel 10 sporen dwars door de binnenstad, waardoor Utrecht een onleefbare stad is geworden.
    Van oost naar west zijn er maar 3 onderdoorgangen die de stad met elkaar verbind, waarvan de Daalsetunnel niet eens meer echt toegankelijk is.
    Ik ken geen enkele stad waar dit vergelijkbare probleem, ook bestaat.
    Daarnaast zijn we door de centrum functie ook nog eens ingesloten door tal van snel wegen. Wat te doen?
    We hebben aan die centrum functie ook te danken dat we de rijkste stad van het land zijn, waar je dan ook weer op je akertje over de Nieuwe Gracht kan wandelen zonder dat je het gevoel hebt dat je in de drukste stad van het land loopt, dus….
    Geniet van wat je hebt en gun de ander ook wat.

  33. BdV

    Ik ben benieuwd hoe dit plan de luchtkwaliteit en gezondheid gaat beïnvloeden. Dat weten we waarschijnlijk pas achteraf.

  34. Edwin

    Uitstekend dat het eindelijk doorkomt. Nu nog de NRU. Een echte ring om Utrecht. Zou fijn zijn!

    Overigens is het een mooi verhaal van Tja en Kuch: maar de trein is duur, regelmatig onbetrouwbaar, je komt er niet overal mee en de langere reisduur is niet voor iedereen een optie.

    Mijn reistijd met auto (buiten spits, die luxe heb ik wel) naar Leiden: 50 minuten. In spits: meestal 1 uur. Met de trein en fiets: 1u30. Ik reis meestal met de trein, omdat ik dan soms werk kan combineren (als we niet als sardienen zitten opgesloten).

    Daarnaast is er niet werk voor iedereen in de stad waar ze wonen… en moeten wellicht ook kinderen naar school en de schoonmoeder geholpen nog voordat we aan het werk gaan…

    Ik ben echter niet anti-trein. Ik ben niet anti-fiets. Ik ben ook niet anti-auto. Ik ben VOOR maximale mobiliteit en een goed wegennetwerk hoort daarbij. Dus hoera voor de uitbreiding!

  35. Angela Gallé

    Jullie hebben je helaas laten framen, zowel de voor- als de tegenstanders.

    * Er Is Geen Besluit genomen over de Verbreding van de A27*

    De situatie op 29 november is voor de minister nog precies hetzelfde als op 28 november. Ze heeft haar onderzoeken niet af, het juridische Tracébesluit is niet genomen dus geen paniek.

    En als ze het besluit nog wel zou nemen voor de verkiezingen dan is het onwaar dat het dan niet meer teruggedraaid kan worden. Dus nogmaals: laat je niet zo inpakken door haar halfjaarlijkse mantra. Dat valt namelijk altijd samen met dat halfjaarlijkse Infrastrctuur overleg. En elke keer wordt ze weer lastig gevallen met feiten en andere politieke meningen. En ja, dat is vermoeiend. Dus moet er weer een persbericht uit om aan te geven dat ze nu echt een besluit heeft genomen.

    Voor degenen die 1.2 miljard euro willen besparen is er goed nieuws, want meer dan de helft van de tijd van het Infrastructuur-overleg op 28 november in Den Haag ging over de Ring Utrecht, zoals het voorgenomen besluit heet. Het heeft écht altijd zin om je op diverse manieren tegen de verbreding uit te spreken want we zijn al ruim 8 jaar succesvol in het naar boven brengen van échte informatie. Dus juist die meer dan 8000 handtekeningen waren fantastisch en indrukwekkend!

    En overigens zijn in al die jaren ook veel bewoners Rijkswaterstaat en Utrecht-Oost van dienst geweest om de verbredings-ontwerpen die er lagen van verbeteringen te voorzien. We hebben dus niet alleen “dwarsgelegen” als je het zo zou willen noemen, maar ook nog voor de zeurende Utrechters die niet tegen de verbreding zijn, geprobeerd slimme oplossingen te laten creeëren. En wat betere geluidsmaatregelen bijvoorbeeld.

    Dus denk niet dat het een paar overjarige hippies zijn die graag dwarsliggen, het is een serieuze, inhoudelijke, politieke discussie over ontzettend veel geld (1.2 miljard), risico’s, bouwoverlast, bouwbelangen, file-rijder-misleiding, politiek-duikgedrag; de planstudie Ring Utrecht heeft alle elementen in zich die we kennen van mislukte bouwprojecten (Noord-Zuid lijn), budgetten die drie keer over de kop gingen (Betuwelijn) en parlementaire enquêtes (Fyra). Dus ik vind dat als je vindt dat er gezeurd wordt, dat je dan best wel eens beter mag nadenken voordat je dat zegt. 70% van doorstroming op de Nederlandse snelwegen wordt direct beïnvloed door op- en afritten. Waarom denk je dat je met 14 banen dan iets oplost?

    Met vriendelijke groet,
    Angela

    https://www.snelwegen-utrecht.nl/

  36. Melanie

    De basis van het probleem is dat Utrecht geen ring heeft. Het gedeelte wat wel bestaat is ring west (A2), ring zuid (A12) en ring oost (A28).

    Dus als je van Breukelen naar Hilversum wilt “moet” je over ring zuid & oost om in Hilversum te komen. Dat is natuurlijk niet normaal en levert extra belasting op voor zuid en oost.

    Daarnaast is de snelheid ook een probleem. Op de A28 mag je (ook tijdens de spits) tot aan Den Dolder 120: een onnodige toevoer van auto’s op het overbelaste knooppunt. De files zijn er momenteel buitensporig lang: een ritje van Amersfoort naar Utrecht duurt zomaar 2 uur (25 km.).

    Laatst was er een ongeluk gebeurt op de linkerrijstrook van de A28 bij knooppunt Amelisweerd. Twee banen beschikbaar met lage snelheid tijdens de spits. En 3x raden … geen file maar langzaam rijdend verkeer (+/- 80) tot en met de waterlinieweg & afslag A27.

    Wie gelooft dit nog?

  37. Rietje

    Waanzin

  38. Malonie

    Euh Melanie, van Breukelen naar Hilversum via Utrecht over de ring zuid? Als er meer mensen zijn die zo navigeren hebben we het fileprobleem zo opgelost.

  39. Toine Goossens

    Aan de aanhang van de Kracht van Utrecht, MD en NMU,

    Wat een gekerm en geweeklaag dat de PvdA zich niets aantrekt van die petitie. U denkt toch niet dat die partij een GroenLinks front uit Utrecht gaat steunen en de eigen aanhang voor aap zet?

    Maakt u zich ook geen illusies zoals Angela. Ook dat tracé besluit komt er. De gemeente Utrecht gaat dat niet tegen houden. Zoals ik hier al bij de Stadsboulevard discussie heb opgemerkt, wijst alles er op dat het wegjagen van het binnenstedelijk wijkverkeer naar de A wegen, alleen mogelijk als als die Rijkswegen sterk worden uitgebreid. Dat is het compromis tussen gemeente en rijk. De Kracht van Utrecht weet dat. De aanleg is een gelopen race.

    Jammer inderdaad van het geld. Daarmee had de Noordelijke Randweg bij Overvecht ondertunneld kunnen worden. De belangen van de Overvecht inwoners worden door de Kracht van Utrecht en haar partners continue onder het tapijt geveegd. Er is geen wijk en geen belang in Utrecht dat straks harder met de gevolgen van het sluiten van de A ring rond Utrecht wordt geconfronteerd, dan Overvecht.

    De fundamentalisten van de Kracht van Utrecht laten die bewoners echter aan hun lot over. Een voorbeeld van elite denken dat de segregatie in de samenleving weer eens benadrukt.
    De auto´s moeten de stad uit, vervolgens kan het Rijkswegennet dat niet aan en wordt verbreed en dus krijgt Overvecht een open snelweg voor de deur. Ook dit proces lijdt onherroepelijk tot een verrechtsing van het stemgedrag.

    En voor de jongeren en nieuwe stadsbewoners: De bezetting van het bos van Amelisweerd heeft niets opgeleverd. Het tracé van de A27 was door een massale actie van Utrechters naar de rand van Amelisweerd verplaatst. Dat was een compromis.
    Zoals toen is de Kracht van Utrecht ook nu tot geen enkel compromis bereid en wil zij slechts haar eigen agenda realiseren.

    Lees er eens de samenvatting van argumenten in het ´petitie´ artikel eens op na:
    ´Andere klachten gaan over de verslechtering van luchtkwaliteit voor omwonenden, geluidsoverlast, veiligheid en cultuurhistorie. Bovendien heeft de verbreding volgens de organisatie helemaal geen nut; de verbreding is er voor bedoeld om files te verminderen, maar versterkt juist alleen maar het aantal files. Dit zou komen doordat files niet ontstaan door drukte op de weg, maar vooral door afslagen.´

    Juist ja, wie was het alweer die er voor heeft gezorgd dat de Utrechtse auto´s naar de A27 worden gejaagd? De Kracht van Utrecht.
    Eerst zelf een probleem creëren en vervolgens de gevolgen daarvan in stelling brengen om alles tegen houden. Weg daarmee.

  40. Tja

    Dank Angela Galle en Melanie voor deze, eindelijk, inhoudelijke reacties.

  41. Tja

    @ Toine Goosens

    U bent dus een van die ophitsers die iedere vorm van gesprek en debat doet exploderen door onjuiste formulering en zeer misplaatst taalgebruik.

    1. De PvdA heeft belooft tegen verbreding ten koste van natuur te stemmen en laat dat nu na. Daar gaat het om. Ze stemmen voor en liegen en jokken dus weer. Heeft vast weer een uitruil in de achterkamertjes plaats gevonden met de VVD. De partij van de schimmige achter de rug deals.

    2. Waarom noemt u het een Groen Links front? Waarom duwt u een organisatie in een hoek door ze fundamentalisten te noemen? Dat heet laster. Zoekt u maar eens op wat dat woord betekent. U kunt overigens nu aangeklaagd worden in een rechtszaak door publieke laster over deze organisatie. Dat u zich dat even realiseert.

    3. U probeert mensen wat wij te maken over de geschiedenis van de stad Utrecht en het gebied rondom Amelisweerd. Het zijn wel degelijk de actievoerders in het gebied geweest die Amelsiweerd op de lokale en landelijke agenda hebben weten te zetten, waardoor er vanuit Utrecht massaal protest kwam tegen de snelwegplannen en deze inderdaad naar de rand van het gebied is geschoven ipv er dwars door heen. Voordat de actievoerders kwamen was de gemiddelde Utrechter zich helemaal niet bewust van de kwalijke gevolgen van de komst van dit debiele plan. Wat ook toen al op basis van misinformatie sluw door de kamer is geloodst overigens.

    Verder hebben de actievoerders er voor gezorgd dat de landhuizen niet gesloopt zijn, dat was al bijna gebeurd en dat het landgoed een natuurgebied is geworden is zeker op hun conto te schrijven. Dwarsgetekend, een student en docent geschiedenis.

    4.Daarnaast klopt wat u schrijft niet. Aangezien de reactie van Angela de enige juiste inhoudelijke was ga ik hem hier nog delen, want u zorgt er door uw warrig betoog voor dat mensen die reactie niet meer zo snel kunnen lezen. Bij dezen dus, de enige juiste inhoudelijke reactie van Angele op dit onderwerp:

    “Jullie hebben je helaas laten framen, zowel de voor- als de tegenstanders.

    * Er Is Geen Besluit genomen over de Verbreding van de A27*

    De situatie op 29 november is voor de minister nog precies hetzelfde als op 28 november. Ze heeft haar onderzoeken niet af, het juridische Tracébesluit is niet genomen dus geen paniek.

    En als ze het besluit nog wel zou nemen voor de verkiezingen dan is het onwaar dat het dan niet meer teruggedraaid kan worden. Dus nogmaals: laat je niet zo inpakken door haar halfjaarlijkse mantra. Dat valt namelijk altijd samen met dat halfjaarlijkse Infrastrctuur overleg. En elke keer wordt ze weer lastig gevallen met feiten en andere politieke meningen. En ja, dat is vermoeiend. Dus moet er weer een persbericht uit om aan te geven dat ze nu echt een besluit heeft genomen.

    Voor degenen die 1.2 miljard euro willen besparen is er goed nieuws, want meer dan de helft van de tijd van het Infrastructuur-overleg op 28 november in Den Haag ging over de Ring Utrecht, zoals het voorgenomen besluit heet. Het heeft écht altijd zin om je op diverse manieren tegen de verbreding uit te spreken want we zijn al ruim 8 jaar succesvol in het naar boven brengen van échte informatie. Dus juist die meer dan 8000 handtekeningen waren fantastisch en indrukwekkend!

    En overigens zijn in al die jaren ook veel bewoners Rijkswaterstaat en Utrecht-Oost van dienst geweest om de verbredings-ontwerpen die er lagen van verbeteringen te voorzien. We hebben dus niet alleen “dwarsgelegen” als je het zo zou willen noemen, maar ook nog voor de zeurende Utrechters die niet tegen de verbreding zijn, geprobeerd slimme oplossingen te laten creeëren. En wat betere geluidsmaatregelen bijvoorbeeld.

    Dus denk niet dat het een paar overjarige hippies zijn die graag dwarsliggen, het is een serieuze, inhoudelijke, politieke discussie over ontzettend veel geld (1.2 miljard), risico’s, bouwoverlast, bouwbelangen, file-rijder-misleiding, politiek-duikgedrag; de planstudie Ring Utrecht heeft alle elementen in zich die we kennen van mislukte bouwprojecten (Noord-Zuid lijn), budgetten die drie keer over de kop gingen (Betuwelijn) en parlementaire enquêtes (Fyra). Dus ik vind dat als je vindt dat er gezeurd wordt, dat je dan best wel eens beter mag nadenken voordat je dat zegt. 70% van doorstroming op de Nederlandse snelwegen wordt direct beïnvloed door op- en afritten. Waarom denk je dat je met 14 banen dan iets oplost?

    Met vriendelijke groet,
    Angela

    https://www.snelwegen-utrecht.nl/

    Het tekenen van de petitie heeft dus wel degelijk nog heel veel nut. Jammer dat de petitie nu gesloten is. Misschien wijs om de petitie weer te openen? Mensen zijn zich vaak nu pas bewust van deze petitie door de aandacht op DUIC.

    Overigens, ook hulde aan Melanie voor haar reactie.

  42. Utrechter

    @Toine: juiste samenvatting van het verhaal. Vergeet niet dat juist GroenLinks deze verbreding heeft mogelijk gemaakt door juist wél een compromis: namelijk de trambaan in ruil voor het toestaan van een verbreding. En dan niet klagen over de negatieve effecten want ‘you can’t have it both ways’ en als je niet bij een snelweg in de buurt wil wonen dan had je misschien beter wijken als Rijnsweerd en Lunetten over moeten slaan toen je er kwam wonen. En inderdaad: bij Oost komen er geluidsschermen (‘oh nee de schermen zijn lelijk!’), een overkapping (‘oh nee de overkapping is niet groot genoeg), dubbellaags ZOAB (‘oh nee ik kan nog steeds auto’s horen’), en bij Overvecht niet, ook omdat de bewoners daar minder georganiseerd zijn en niet bij de GroenLinks-kliek horen.
    En nu aan de slag ermee!

  43. Tja

    Maar mannetje Scherpschutter, dat doorrijden in uw rondkende auto kon toch juist niet door alle fileproblematiek. U spreekt u zelf maar weer eens tegen, zoals gebruikelijk.

  44. Thomas

    Tja/Kuch/Jansen/Ireentje, of hoe je je ook elke keer mag noemen.

    Over warrig betoog gesproken zeg…

  45. Toine Goossens

    Tja, wat daar nu op te zeggen, nou dit: Ik was er zelf bij en heb bewust afstand van de bezetting genomen.

    En tja, u kent de definitie van fundamentalisme niet. Wikipedia:
    Fundamentalisme

    Met fundamentalisme wordt het begrip aangegeven, waarmee men teruggrijpt op normen en waarden zoals deze oorspronkelijk het meest bekend en vaak ook algemeen gebruikelijk waren. Ook wordt het toegepast op kunstvormen, opvattingen, politieke en religieuze leerstellingen.
    Overigens is het typisch fundamentalistisch om argumenten, ook al zijn deze niet waar, te blijven herhalen.

    Ik maak mij geen zorgen over een aangifte.

  46. Metropool Utrecht

    Utrecht groeit nog flink door de komende jaren, en investeringen in de infra structuur blijven dus voortdurend noodzakelijk. Nu rijden er al bijna 1 miljoen voertuigen PER ETMAAL rond op de ring. De geplande verbetering zal echter alleen een file verplaatsing realiseren, omdat verderop noordelijker de Noordelijke ring weg niet is verbreed, en ook niet de A27 richting.
    Uit onderzoek blijkt dat als er voor de metropool utrecht gebied een effectief light rail net ( tram/metro) zou zijn er geen verdere verbreding noodzakelijk is.( U15 regio)

  47. Fregorius

    Maak die ring nou eens 80, iig tijdens de spits met trajectcontroles. A28 vanaf den Dolder, a27 vanaf houten en Overvecht en A12 ruim voor lunetten en De Meern. Grote voorbeeld: A10 Amsterdam. Lagere snelheid, meer ruimte voor invoegen en uitvoegen, minder (lange) files, betere doorstroming, geen 1 miljard kosten, geen bomenkap, minder uitstoot … iedereen happy. Echt, zo simpel!

  48. Tja

    @ Fregorius

    Tuurlijk is het zo simpel en er zijn genoeg ambtenaren die dit weten. De minister weet dit zelfs. Echter, de verbreding was één van de symbolische speerpunten uit het VVD-verkiezingsprogramma, daarom moet dit koste wat kost er doorheen gedramt worden.

    Dan nog iets anders, hoe lang staat er nu werkelijk file op een dag en hoe lang staat de gemiddelde automobilist er op de a27 in?

    Staat men er een kwartier in of een half uur? Dat is toch wel te overzien, dat hoort toch gewoon bij het leven, bij het leven in de ‘grote stad’?

    Misschien moet je niet in de Randstad gaan wonen als je dit allemaal niet kan handelen ipv janken als een kleine kleuter over wat vertraging. Als je de weg verbreed slibt hij binnen 5 jaar weer dicht, is recentelijk onderzocht. Dus daar dan al die miljarden aan uitgeven? Het wordt vast wat duurder dan begroot, zoals altijd. O ja, en tijdens de werkzaamheden, die natuurlijk tussen de 2,5 jaar- 5 jaar gaan duren, als het niet langer is, exploderen de files natuurlijk in de tussentijd, met alle gevolgen van dien, maar dan gaat de autolobby nog weer wat harder janken.

    Wat is er trouwens over van het voorstel van gemeente en provincie om binnen de bestaande tunnelbak wat rijbanen voor lokaal verkeer erbij te leggen? Dat kan namelijk door wat lijntjes te verplaatsen. Veel goedkoper. Kan van dat overgebleven geld de bottleneck bok Overvecht aangepakt worden en eventueel een breder deel van de bak overkluist worden. Ook zouden er milieu en geluidsmaatregelen genomen kunnen worden thv Lunetten en Overvecht. Lijkt me toch een wat slimmer plan en ik bedenk dit notabene. Maar nee, laten we vooral dit debiele plan er doorheen duwen. Je krijgt toch medelijden met de sympathisanten van de minister die zich zo in de luren laten leggen. Maar ja, dat is VVD-eigen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).