De vergunning die is afgegeven voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd staat op losse schroeven, dat zegt advocaat Valentijn Wösten tegen de NOS. Volgens het Europees Hof van Justitie voldoet Nederland niet op alle punten aan de Europese richtlijnen en geeft daardoor ten onrechte vergunningen uit, dit zou ook betrekking hebben op de vergunning voor de snelweg.
Het Nederlandse programma om stikstof terug te dringen in kwetsbare natuurgebieden zit niet goed in elkaar, dat heeft het Europees Hof van Justitie aangegeven. Het huidige beleid wordt door de Europese rechter bekritiseerd. Het beleid zou niet aan Europese richtlijnen voldoen en Nederland geeft dus ten onrechte vergunningen uit.
Bij de NOS is te lezen dat daarmee zo’n 400 vergunningen voor veehouders, transportbedrijven en wegaanleg op losse schroeven staan. Ook de vergunning voor de verbreding van de A27 bij Utrecht bij het bos van Amelisweerd is volgens advocaat Valentijn Wösten hiermee mogelijk van de baan.
Volgens juriste Marieke Kaajan, die ook reageert bij de NOS, is dat maar de vraag. “Een vergunning mag alleen als er geen alternatieven zijn of het openbaar belang een dwingende reden is. Een groot maatschappelijk project als een weg komt waarschijnlijk wel door zo’n toets heen.”
Het Nederlandse Programma Aanpak Stikstof, waarmee motivering gegeven werd voor vergunningen, moet aangepast worden. “De uitspraak betekent dat duizenden natuurvergunningen voor bedrijfsuitbreidingen die sinds 2015 zijn verleend nooit hadden worden afgegeven”, aldus de advocaat. De Raad van State is nu aan zet om te oordelen wat er moet gebeuren met de vergunningen.
Gekoppelde berichten
Honderden fietsers protesteren tegen verbreding A27
Honderden deelnemers fietsten zondag mee tijdens een zogenoemde fietsdemonstratie om te protesteren tegen de verbreding…
25 Reacties
ReagerenVerbreding van snelwegen is oud beleid dat niet meer houdbaar is in onze tijd. Snelwegen moeten niet breder worden, het autoverkeer moet slimmer en schoner worden. Korte termijn argumenten voor meer asfalt verliezen steeds meer hun relevantie, het wordt tijd dat ook de VVD’ers buiten hun vorige-eeuwse boxje gaan denken!
@gerard
Misschien heb je wel gelijk, maar aan de andere kant hoor je ook weer dat de introductie van schone auto’s en de aantrekkende economie juist meer mensen beweegt om de auto te nemen. Te weinig wegcapaciteit zorgt dan juist voor teveel opstoppingen.
Ook het spoor en OV kan deze groei niet aan (ook recent in het nieuws). Dus totdat we een andere werkmoraal krijgen, waarbij er veel meer vanuit huis wordt gewerkt, of dichtbij huis wordt gewerkt, is er toch echt meer capaciteit nodig.
Asfalt is niet het probleem, de vervoersbewegingen wel. die moeten omlaag.
Zolang de bevolking van dit land de komende decennia blijft groeien richting de 20 miljoen en het aantal auto’s jaar op jaar nog steeds toeneemt is het maar goed dat de politiek en verstandige mensen in dit land zich niks aantrekken van mensen die er geen verstand van hebben. Infrastructuur zoals water, elektra, wegen en telecom pas je aan op de bevolking. Schonere auto’s voegen niks toe in dit verhaal want ook die staan vast in files die alleen maar toenemen als je niet anticipeert op demografische ontwikkelingen. En voorlopig is de stroom die nodig is om die “schone” auto’s te laten rijden voor het overgrote deel afkomstig van gas of kolencentrales, en dat blijft ook nog wel even het geval.
Er staat bijzonder weinig in dit stukje. Niet op alle punten. Hoeveel punten zijn er? Hoeveel wordt aan voldaan. Wat is de zwaarte van de punten waar niet aan wordt voldaan. Is dat moeilijk of makkelijk aan te passen.
Is de advocaat op zoek naar werk hier?
@ DUIC
Had dit ook er even ingezet 🙂
Volgens juriste Kaajan is dat maar de vraag. “Een vergunning mag alleen als er geen alternatieven zijn of het openbaar belang een dwingende reden is. Een groot maatschappelijk project als een weg komt waarschijnlijk wel door zo’n toets heen.”
Wacht even….Als je stikstofuitstoot wil verminderen dan moet je juist het aantal files verminderen. Doorstromend verkeer veroorzaakt tenslotte minder stikstofuitstoot dan stilstaand verkeer….Als je het aantal files wil verminderen, moet je de wegen breder maken. Nou: doe dan nog maar twee keer zo breed! Opgelost.
En voor ik het vergeet: NEXIT. Waar bemoeien die ongekozen klanten zonder enige democratische legitimatie zich mee.
En zo wordt regelgeving bedoeld om het aantal koeien in NL te kunnen controleren misbruikt door de planeetreddertjes. Ik hoop maar dat er geen nieuwe wetgeving komt over het klimaat. Want deze zal zeker misbruikt gaan worden. De groene kerk begint steeds meer op een totalitair regime te lijken.
Overigesn zijn wegen noodzakelijk voor het vervoer in dit land. En uitbreiding van asfalt is zowiezo terecht want voor wat de automobilist jaarlijks aan belasting moeten betalen kunnen alle knooppunten in NL worden opgelost.
Gezien de toenemende kosten zou op basis van gelijkwaardigheid een fietsbelasting moeten worden ingevoerd voor het aanleggen van al die mooie geasfalteerde fietsstraten.
Ook het openbaar vervoer is geen optie omdat deze vreselijk inefficient en te duur is. Deskundig privatiserend uit de markt geprijsd. Dat gebeurd nou eenmaal met monopolisten.
Ik denk dat met dezelfde wetgeving die nu wordt misbruikt zelfs de Uithoflijn kan worden vertraagd of tegengehouden.
@scherpschutter: klopt, de rechters va het hof van justitie in Luxemburg worden niet gekozen. Net zo min als de rechters in Nederland.
@Harry, tuurlijk, ik zie dagelijks een zwarte rookpluim uit de tram komen.
Zie artikel Volkskrant vandaag. Weet niet of deze kop daarmee in lijn is. Van de baan is wel een erg boute uitspraak.
@Harry U moet als notoire fietsers- en bomenhater echt een dagtaak hebben aan het reageren op al deze DUIC-artikelen. Gaat het nooit vervelen? Misschien moet u de politiek in gaan en daarmee écht wat kunnen bereiken in plaats van enkel de roepende te zijn langs de (online) zijlijn.
@MJPD
Graag inhoudelijk ipv op de persoon. Dank.
Wat me onduidelijk blijft, is waarom het hof hierover een uitspraak doet. Ik dacht dat het besluit al onherroepelijk was. Komt het Europees Hof in actie op eigen initiatief? Dat zou toch bijzonder zijn.
@Harry,
Grappig, recent was in het nieuws dat de gemeentes miljarden subsidiëren aan de automobilist (met name voor parkeergarages), geld dat wordt opgebracht door de fietsers.
Verder raad ik je aan ook eens de begrotingen van de Rijksoverheid, de provincie Utrecht en de stad Utrecht na te slaan om te kijken hoeveel belastingopbrengsten deze overheden ontvangen van de automobilist en hoeveel uitgaven worden betaald. En zelfs als het zo zou zijn, wat niet het geval is, maar stel dat, dat de automobilisten meer betalen dan terugkrijgen, is dat erg? Moet elke cent aan vennootschapsbelasting ook worden uitgegeven aan bedrijven? Moet de kansspelbelasting worden uitgegeven om gokhallen te ondersteunen? Moet de overheid de erfbelasting aanwenden voor subsidiëring van uitvaartcentra?
Die verbreding gaat natuurlijk gewoon door. Filerijdende auto’s vervuilen namelijk meer en dus is met berekeningen aan te tonen dat het beter is voor het maatschappelijk belang om te verbreden.
Waarom is men toch tegen verbreding? Er komen steeds meer Nederlanders waarvoor huizen worden gebouwd, dan is het toch logisch dat er meer auto’s komen.
Als bewoner van Utrecht heb ik liever helemaal geen files omwille van de luchtkwaliteit. Geef de auto ruim baan tot er een andere oplossing is voor het vervoer. Verder zorgt een goed wegennet er hopelijk ook voor dat het vrachtverkeer verder wordt ontwikkeld om de uitstoot te verminderen, want hier is nog een hoop te halen.
Vergeet het maar, wordt gewoon doorgedrukt door “het groenste kabinet ooit”.
In de jaren vijftig wilde men snelwegen en ringbanen rond oude centra voor de bereikbaarheid. Hadden er toen scherpschutters en JVD’s in het bestuur gezeten dan konden we ons gelukkig prijzen met steden zonder ouderwetse singels en konden we vanuit Lepelenburg genieten van voortrazend verkeer. Wat had Utrecht er dan mooi uitgezien. Gelukkig is de schade beperkt gebleven. Ik geloof niet dat veel mensen het herstel van de gedempte singels nu betreurt, eerder het tegenovergestelde. Stadsverwoesting vond in de jaren zestig met dezelfde argumenten plaatst als nu voor de verbreding van de A27: nodig voor de doorstroom van het toenemende verkeer. In retrospectief zijn we nu heel blij dat de sloop van binnensteden een halt is toegeroepen en vele plannen voor verkeersdoorbraak niet plaatsvonden. Het bleek achteraf ook geen noodzaak. Misschien kunnen de liefhebbers van brede wegen en verkeerstromen iets leren van het verleden.
@ Frits, en welk deel wordt door fietsers opgehoest? Die extra fietsbelasting bij een fietspad verbreding? De accijns bij de bandenpomp? De opbrengsten uit de gratis stallingen?
Nu ben ik heel benieuwd dus stuur die nieuwslink even door…
Bijzonder hè. Zonder BPM, motorrijtuigenbelasting en brandstofaccijnsen komt er financieel geen ene reet terecht van al die mooie groen schone lucht, fiets en natuurambities.
Er staat helemaal niets op losse schroeven. Het is een storm in een glas water. Zie mijn commentaar op het nieuwe item van vandaag.
https://www.duic.nl/algemeen/kerngroep-reageert-op-uitspraak-europees-hof-alternatieven-moeten-worden-meegewogen/#comment-102378
wensdenken van iemand die aandacht nodig heeft.
Dit project gaat gewoon door met hooguit wat vertraging.
@Vincent
Je kunt de snelwegen weer teruggeven aan de natuur, als de verkeerssituatie dat in de toekomst toelaat. Dat heet anticiperen op de actuele situatie, zoals jouw verhaal ook weergeeft.
Het verkeer neemt momenteel toe.Het ontkennen van de auto’s die er zijn, lost het fileprobleem niet op en komt de luchtkwaliteit al helemaal niet ten goede. Bovendien moeten winkels bevoorraad worden, wil de lopende/fietsende burger zijn boodschappen kunnen doen.
@Nina. Uiteindelijk wordt alles teruggeveven aan de natuur dat laat de toekomst zeker toe. De mensheid zal uiteindelijk uitsterven.
In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw is veel stadsschoon vernietigd door zogenaamde anticipeerders van de actuele situatie. Achteraf onnodige verwoestingen en niet meer te herstellen. Aan dit vooruitgaans denken: automobiliteit en bereikbaarheid danken wij de sloop van de Utrecht en een afschuwelijk lelijk bouwblok. Een onherstelbaar beschadigd stuk Utrecht.
Ik trek een parallel tussen vernieting van bebouwde omgeving versus natuur ten behoeve van mobiliteit en hoe wij daar later op terugkijken.
Aan het ontkennen van toenemende auto’s doe ik niet mee: dat is een feit. Dat was het in de jaren zestig ook.
@Frits,
Volgens mij heeft Harry uw advies helemaal niet nodig. Hij weet namelijk bijzonder goed waar hij het over heeft.
U kraamt er zelf op los. Denkt u zich eens in dat iedereen in Nederland voor de lange afstanden de trein neemt. Dan gaat subiet de sloopkogel door de historische binnensteden van Nederland. Een vertienvoudiging van de breedte van de spoortrajecten lijkt mij niet overdreven. Dan heb ik het nog niet over de manier waarop al die mensen dan bij een OV knooppunt als CS moeten komen. Heel Utrecht volgeplempt met vrije bus- en sneltrambanen.
Wees blij dat snelwegen buiten de stad liggen. En wees blij dat daar 93% van het lange afstandsverkeer wordt afgehandeld. En wees ook met Harry blij dat de Nederlandse economie het daardoor zo goed doet.
Is filerijden niet een heerlijk moment voor jezelf met muziek/radio/telefoneren waardoor je lekker legitiem later thuis kunt komen voordat je je bezig moet houden met de sores aldaar…… ? Als het zo vreselijk zou zijn, zouden mensen wel verhuizen………
Verbreden van snelwegen is dus helemaal niet nodig. Krijg je alleen maar meer scheidingen van……
Ik ben toch zo blij dat ik geen kinderen heb…