Automobilisten met een vergunning voor een van de parkeerrayons van de Utrechtse binnenstad, kunnen ook in de toekomst hun voertuig op andere plekken in het centrum neerzetten. De proef die op 1 april 2019 is gestart, wordt nu definitief ingevoerd.
Het centrum van Utrecht is opgedeeld in vier verschillende parkeerrayons. Sinds 1 april 2019 kunnen automobilisten met een vergunning voor een van deze gebieden hun voertuig ook in de andere drie rayons parkeren. Tijdens de proef werd gekeken of het hierdoor makkelijker was een plekje te vinden, waardoor het zogenaamde zoekverkeer werd tegengegaan en ook moest de parkeerdruk beter over het centrum worden verspreid. De pilot is vanwege onder meer de coronamaatregelen een aantal keer verlengd.
Nu is de proef dus tot een einde gekomen. Er is onder andere gebleken dat het tijdelijk verlies aan parkeerplaatsen, tijdens bijvoorbeeld werkzaamheden, evenementen en de wekelijkse lapjes- en bloemenmarkt, makkelijker op te vangen is wanneer bestuurder hun auto in verschillende rayons kunnen parkeren. In de parkeerdruk waren tijdens de periode geen ‘grote wijzigingen’ te zien.
Tweeledig
Bewoners en bedrijven die gebruikmaken van de parkeervergunningen hebben volgens de gemeente niet in groten getale gereageerd op de pilot. De reacties die wel binnenkwamen waren tweeledig: “sommige vergunninghouders zijn blij met meer parkeermogelijkheid, anderen ervaren een hogere parkeerdruk”, is te lezen in een brief aan de raad.
Volgens de gemeente was de parkeerdruk in de verschillende rayons ook voor de pilot al hoog en dat blijft ook zo. Sterkers nog; op enkele plekken kan de parkeerdruk zelfs toenemen, waardoor sommige vergunninghouders hun auto verder van hun woning moeten parkeren. Daar zou echter wel tegenover staan dat voor alle mensen met een vergunning meer plekken beschikbaar zijn.
Opheffen parkeerplaatsen
Er is besloten de vier verschillende parkeerrayons in de binnenstad niet samen te voegen, maar om de regels die tijdens de pilot golden blijvend door te voeren. Dit betekent dat de quota voor het aantal vergunningen per rayon kunnen verschillen. Hiermee kan de gemeente rekening houden met veranderende omstandigheden, zoals het opheffen van parkeerplaatsen in de binnenstad.
Gekoppelde berichten
Proef met samenvoegen van parkeerrayons in Utrechtse binnenstad opnieuw verlengd
De proef waarbij vier parkeerrayons in de Utrechtse binnenstad zijn samengevoegd wordt opnieuw verlengd. Dit…
15 Reacties
ReagerenDe bewoners zullen vast blij zijn dat ze hun auto ook een km verderop mogen parkeren.
Intussen wel een verhoging van 45% parkeervergunning omdat de gemeente
een immens gat in de had heeft en vind dat de automobilist daar voor moet betalen. Utrecht is veranderd van een egalitaire liberale intellectuele open inrichting naar een elitaire fantiek religieuze gesloten inrichting.
How the hell did that happen?
Dit is mij dus nooit medegedeeld toen ik begin 2021 een vergunning voor het gebied rond de Voorstraat kreeg. Als ik met de auto naar de andere kant van de stad moest, betaalde ik vrolijk parkeergeld. Als ik op vrijdagavond geen plek kon vinden door die vervelende markten moest ik eindeloos rondjes rijden. Goed dus dat de gemeente nu de rayons in elkaar laat verweven. Maar had me dit meteen gezegd.
Foto toont duidelijk de autowaanzin in dit land.
Dit is natuurlijk een onhoudbaar beleid. Mensen moeten met hun auto uit de stad blijven. Zij zijn te gevaarlijk, kosten teveel ruimte, vervuilen de boel. Voor mensen die moeilijk bewegen zijn andere oplossingen mogelijk, en daarin moet worden voorzien. En de mensen die per se met een auto door de stad willen willen rijden hebben dan misschien een beetje pech. Maar dat staat in geen enkele verhouding tot de problemen die zij veroorzaken. Als je aangereden wordt door zo iemand dan heb je pas pech. De auto is in de stad een een enorm leefbaarheidsprobleem.
Het is niet enkel de hoeveelheid auto’s wat een probleem is, maar ze worden ook steeds groter, met SUV’s en crossovers en halve limo’s van Audi’s e.d. die de binnenstad eigenlijk helemaal niet kan huisvesten.
@ Rob Huibers
Zullen we het omdraaien? Autohaters moeten niet in een stad gaan wonen, lekker op het platteland of zo.
Er moet geld verdiend worden, dat lukt niet met een bakfiets. En niet iedereen zit achter zijn laptoppie!
Niet klagen als de schilders,loodgieters etc torenhoge rekeningen gaan sturen omdat ze of hun busje niet kwijt kunnen of veel parkeergeld moeten betalen.
Word eens wakker zeg!
@Rob Huijber. Auto’s veroorzaken geen problemen, de mensen die tegen auto’s zijn zorgen voor problemen. Auto’s moeten gewoon in het centrum staan, dichtbij de baasjes die de auto nodig hebben voor het werk om omdat ze er plezier en gemak aan beleven. Iedereen die het daar niet mee eens is moet maar verhuizen, hebben de auto’s weer wat meer ruimte.
@Katja, dit is een oude foto die regelmatig wordt hergebruikt als het over parkeervergunningen in de binnenstad gaat. En bovendien genomen op een moment dat er enorme opstoppingen waren wegens werkzaamheden zonder adequate omleiding.
Is zelden een reele situatie.
Mooi dat dit wat verruimd wordt voor de binnenstadbewoners. Maar blijft een doffe ellende dat een kleine meerderheid autohaters zo radicaal hun religie aan de rest kan opdringen.
En schandalig hoe de tarieven verhoogd worden. Oorspronkelijk is dit beleid ingevoerd na semi-democratische peilingen, nu wordt het, met deze verhogingen en uyitbreidingen als auto-wegpest-instrument gebruikt.
Dus: stem strategisch op woensdag 15 maart 2023!
En vraag uw favoriete partij tijdig naar het beleid t.o.v. automobiliteit, parkeervergunningen, wegversmallingen, etc.
@Rob Huibers
Een vriend van me is als voetganger doodgereden door een fietser op hoge snelheid. Intussen danken ook sinds 1996 (wetswijziging) meer dan een paar honderdduizenden fietsers hun leven aan oplettende automobilisten die wel hun rempedaal wisten te vinden. De helft van alle fietsongevallen is nog steeds een eenzijdig ongeval, dus geen ander voertuig bij betrokken. Wees niet kortzichtig door vanuit stupide autohaat met het vingertje te wijzen naar de automobilist. Want de meeste vingers wijzen ook dan nog altijd naar jezelf (letterlijk en figuurlijk) omdat ook jij met je fietsje een weggebruiker bent die deelneemt aan het verkeer op de openbare weg.
Die openbare weg waar overigens de automobilist wel voor het gebruik ervan betaald terwijl die fietsers er van profiteren en het vaak zelfs ook nog als verlengstuk van hun woonkamer zien.
De gemeente moet meer inzetten op verplichte parkeergarages bij nieuwbouw in de binnenstad, vaak word een slooppand vervangen door meerdere appartementen met slechts 1 parkeerplek per adres (appartementen van plus 8ton). Zo hou je het blik meer van de straat en kunnen binnenstadsbewoners nog wel de auto redelijk dichtbij parkeren en wel op eigen grond.
Lepelenburg: uitgraven! Parkeerkelder, mooi park met horeca erboven. Doen! Griftpark, idem. Janskerkhof. Parkeerkelder erin. Geld is geen probleem. Er zijn ontwikkelaars genoeg die dit (veel kostenefficiënter dan de gemeente) willen betalen.
Rob heeft gelijk, al die auto’s verstoren de leefbaarheid in onze stad.
De auto, de binnenstad. Niet voor elkaar in de wieg gelegd.
Dus er moet maar wat aangemodderd worden intussen. Voor veel problemen bestaat er nu eenmaal geen ideale oplossing. En voorts zou Europese regelgeving de productie van SUV’s aan banden kunnen leggen. Kleiner en zuiniger zou de standaard moeten worden.
@ arbeider
Eens!
@hans Een SUV? Wat is dat volgens jou? Bij dit soort versimpelde reacties gaan mijn haren overeind staan…
Zou een Suzuki Jimny nóg kleiner en lichter moeten?
En een Mercedes S63AMG – typisch géén SUV; Dat is beter volgens jouw theorie, gefocust op SUV? Hout toch op met die dogma’s. Je hebt grotere zuinigere auto’s, en kleine zuipertjes. En iemand die in het weekend lekker wil genieten van zijn GT86, M240i, Abarth, JB74W of andere leuke pareltjes, laat hem lekker genieten. Zonder afgunst. Zonder dogma’s. En die auto voor zijn deur doet niemand kwaad hoor.
En verder, als iemand voor zijn werk een terreinauto nodig heeft? Afstraffen? Of het idee “kleine minderheid, dus laat maar barsten”? M.a.w., Hans, niet iedereen leeft in een Singel-bubbel met autohaters, comfortabel vanachter de laptop met kat op schoot.