Het is maandagochtend heel druk op de wegen rond Utrecht. Vooral op de A27 is veel vertraging. Automobilisten staan daar tussen Noordeloos en knooppunt Rijnsweerd twee uur in de file vanwege een ongeluk met drie vrachtwagens en vijf personenauto’s. De weg is waarschijnlijk pas rond 16.00 uur weer vrij.
De A27 is sinds 8.30 uur dicht voor verkeer. Daardoor loopt de vertraging ook op andere wegen flink op. Op de A2 in de richting van Utrecht staat het vast, evenals op de A12. Zo is de vertraging tussen Driebergen en Lunetten om 10.00 uur nog altijd bijna een uur.
Vanwege de drukte op de snelwegen, is het ook op andere wegen rond Utrecht druk. Er is bijvoorbeeld vertraging op de N411 tussen Bunnik en Utrecht en op de Wijkerslootweg/Waterlinieweg in de richting van Utrecht.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.
26 Reacties
ReagerenPoh ben ik daar even vrolijk langsgereden met de trein vanmorgen.
Weer geen centje pijn, met de trein. Schoon, veilig en warm. En op tijd.
En weer is het raak op dat smalle stuk met zes rijstroken in de bak van Amelisweerd. Gelukkig gaat die weg aangepakt worden, met het ontwarren van de weefstroken. Tegelijkertijd komt er een overkapping, komt er meer natuur dan er moet verdwijnen, komen er geluidsschermen en stil asfalt en kan door de betere doorstroming meer verkeer uit de stad geweerd worden. Klinkt als een plan dat met applaus ontvangen kan worden door de Utrechters.
DUIC reaguurders: “Met een verbrede A27 bak was dit ongeluk nooit gebeurd!”
@Bill
“Met een verbrede A27 bak was dit ongeluk nooit gebeurd!”
Graag gedaan!
Dat krijg je met teveel mensen en teveel auto’s.
Mobiliteitswaanzin, je zou bijna hopen op een terugkeer van Corona, toen kon men ineens wèl massaal thuiswerken en geen files. was ook beter voor het milieu. We hebben niets geleerd.
Er lagen zeker weer blaadjes op de weg
Verbreding!! Nu!! Genoeg is genoeg…
@utrechter: knap dat je de oorzaak weet van het ongeval. Misschien zat er wel iemand te appen.
@Bill: met die verbrede bak, kunnen er nog meer auto’s / vrachtwagens op mekaar knallen! Staat het nog vaster! (mede doordat met die overkapping, de hele weg afgezet moet worden)
Haha de andere reacties waren nog niet geplaatst ten tijde van mijn comment van 11:43, maar @Utrechter vult de clichés perfect in, dank.
Even voor de beeldvorming, tijdens corona zijn er 360 DUIZEND auto´s bij gekomen in NL(bron automotive BNR). Op die manier is beleid mbt infrastructuur, stikstof een verloren zaak en is het een aardig inkijkje in wat de politiek wil en t volk doet.
@ Rob het is niet wat de politiek wil, maar wat de mens wil. De mens wil niet meer volgens vaste lijntjes reizen, maar autonoom en individueel. On demand zoals de moderne maatschappij.
Tijd om te investeren in het spoor. Meer auto’s is duidelijk een doodlopende weg.
@Cas: dat is leuk, maar we gaan niet de capaciteit aanpassen aan die twee uur per dag dat het druk is.
@cas en andere autofetisjisten: juist, en daarom gaat de mensheid met steeds gezwinder spoed naar de verdommenis.
@lexus, over een tijdje is vervoer milieuvriendelijk dus hoe gaan we dan naar de verdommenis?
@Cas
Hoe lang denkt u dat het nog duurt voordat vervoer echt milieuvriendelijk is? Dat kan alleen met “groene” waterstof. Waar men nu mee bezig is (plus vooral gekissebis in de marge) is te weinig en te laat. Na-ons-de-zondvloed-gedrag dus.
De verkeerspuinhoop van vanochtend had natuurlijk niets van doen met al dan niet verbreden van de A27, maar alles met verkeersgedrag bij donker en nevelig weer. Tja, en als zelfs Scherpschutter de trein neemt…
Vijftig jaar geleden stond er al een spoorverbinding Breda-Utrecht op de kaart, langs de A 27.
“Gelukkig” is die bij de verbouwing van de A 27 weer geschrapt uit de plannen, te duur zeker?
Kan je nagaan ‘hoe lang de files en erg de luchtvervuiling is als straks ook alle Utrechtse auto’s over die snelwegen moeten om de lucht in stad tussen al die snelwegen in ‘schoon’ voor fietsers te houden.
Oh nee, straks rijdt iedereen elektrisch en is er helemaal geen sprake van vieze autogassen.
Maar staat die file wel vast dan tot aan de Belgische en Duitse grenzen want dan is Utrecht city een no-go ecoghetto en Nederland tjokvol.
@Cas: omdat we geen “tijdje” meer hebben om de klimaatcatastrofe te voorkomen. Daarvoor zou iedereen in de hele wereld onmiddellijk in harmonie met de natuur moeten gaan leven en handelen, en dat gebeurt helaas niet, integendeel.
@Bill en @Wil: ik beweerde niet de oorzaak te kennen, of dat het nooit gebeurd zou zijn geweest na verbetering van de weginrichting. Lees maar goed. Al zegt RWS dat veiligheid een belangrijke reden is, ik noemde het niet. Ik zei ‘gelukkig’ komt er verbetering, daarmee wordt overlast beperkt. Blijkbaar is het benoemen van enkele positieve feitjes een cliché. Dat doorstroming en minder luchtvervuiling fijn is heeft niets met autofetisjisme te maken (ik reis zelf met de trein) maar meer met de wens om een schonere maatschappij waar als het even kan mensen op tijd op hun werk kunnen komen. Of dat de Marokkaanse vrachtwagen op de foto van het ongeluk op tijd de biologische mandarijntjes naar de Ekoplaza kan brengen zodat Cas, Rob H., Mark, Rob, Lexus, Bill en Wil die morgenochtend kunnen oppeuzelen. En daar hoort helaas ook een snelweg bij.
@Utrechter: de aanvoer van al dan niet ecologisch verantwoorde producten voor de hele bevolking binnen het bestaande wegenstelsel zou geen enkel probleem opleveren wanneer niet het individuele particuliere vervoer, met vaak maar één mannetje en één vrouwtje per auto, totaal uit de hand was gelopen, zoals nu het geval is.
@ Cas
Vervoer is nooit milieuvriendelijk, want heeft altijd energie nodig. Energie moet ergens vandaan komen en wordt opgemaakt ten kosten van iets.
Uitstoot wordt welliswaar verminderd, maar slechts beperkt als er weer meer elektrische auto’s komen. Uitstoot wordt vaak alleen maar verplaatst naar elders. Accuproductie is zeer schadelijk.
@ Lexus, die tijd is er nog wel hoor. Angst is een slechte raadgever.
@Cas: ik baseer me op de wetenschap en op het gedrag van de mensheid tot nu toe. Angst of geen angst, er is helaas niet of nauwelijks uitzicht op verbetering. Daarvoor zou de leefstijl van overheden, bedrijven en individuen over de hele wereld fundamenteel moeten veranderen en in een land als China, met meer dan een miljard inwoners, zal het de komende tijd alleen nog maar veel slechter worden. Kortom, het einde van de schuldige menselijke soort en van vele andere onschuldige soorten nadert met steeds rassere schreden. Maakt u zich geen illusies.