Verkeersborden voetgangersgebied niet goed gebruikt: gemeente Utrecht gaat beter opletten Verkeersborden voetgangersgebied niet goed gebruikt: gemeente Utrecht gaat beter opletten

Verkeersborden voetgangersgebied niet goed gebruikt: gemeente Utrecht gaat beter opletten

Verkeersborden voetgangersgebied niet goed gebruikt: gemeente Utrecht gaat beter opletten
De verkeersborden die duidelijk moeten maken waar het tijdelijke voetgangersgebied in Utrecht begint en eindigt worden regelmatig niet weggehaald. Daardoor zijn wegen ook voor 10.00 en na 18.00 uur afgesloten die eigenlijk gewoon toegankelijk moeten zijn voor verkeer. De gemeente Utrecht belooft beterschap en laat weten beter op het juiste gebruik van de borden te gaan letten.

De verkeersborden die duidelijk moeten maken waar het tijdelijke voetgangersgebied in Utrecht begint en eindigt worden regelmatig niet weggehaald. Daardoor zijn wegen ook voor 10.00 en na 18.00 uur afgesloten die eigenlijk gewoon toegankelijk moeten zijn voor verkeer. De gemeente Utrecht belooft beterschap en laat weten beter op het juiste gebruik van de borden te gaan letten.

Sinds 27 juni 2020 is het voetgangersgebied in de binnenstad tijdelijk groter zodat bezoekers zich beter aan de anderhalvemeterregel kunnen houden. Grotere stukken van de Oudegracht, maar ook de Zadelstraat, Schoutenstraat en Oudkerkhof zijn regelmatig afgesloten. Net als in het oorspronkelijke voetgangersgebied mogen hier tussen 10.00 en 18.00 uur alleen voetgangers komen. Fietsers en automobilisten zijn niet welkom.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Dit bord staat continu in de Schoutenstraat. Hier mag een groot deel van de dag gewoon gefietst worden.

Verkeersborden

Het tijdelijk gebied wordt dagelijks afgezet met hekken en informatieborden. Dit gaat echter niet altijd goed waardoor het onduidelijk is waar het voetgangersgebied eindigt of begint. Zo blijven sommige hekken gewoon staan, ook na 18.00 uur. Hierdoor blijft een deel van de binnenstad dus afgesloten voor fietsers en automobilisten terwijl die daar wel gewoon mogen komen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Ook de Ganzenmarkt bleef eerder deze week na 18.00 uur afgesloten

Ook stond bij Oudkerkhof een bord dat de straat was afgesloten in verband met het coronavirus. Hier stond geen verdere informatie bij. Dit terwijl de weg juist breed open is voor voetgangers.

Fouten

De gemeente Utrecht laat in een reactie weten dat er inderdaad fouten zijn gemaakt en zegt dat er extra opgelet gaat worden dat borden en hekken weggehaald worden. Het tekstbord dat bij het Oudkerkhof stond is weggehaald, die gaf niet de juiste boodschap af.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het bord op het Oudkerkhof wordt niet meer gebruikt

Los van de warrige bordensituatie is niet iedereen blij met de uitbreiding van het voetgangersgebied. Tientallen bewoners steunen een petitie die moet voorkomen dan het verbod voor fietsers en automobilisten ook na september in stand blijft. Ook de Fietsersbond heeft eerder al zorgen geuit over het fietsverbod in de binnenstad.

Afsluitingen

De uitbreiding van het voetgangersgebied is een van de obstakels voor fietsers op dit moment in het centrum. De Voorstraat, Wittevrouwenstraat en de Lange Nieuwstraat zijn opengebroken vanwege werkzaamheden. De gemeente heeft daarom eerder alternatieve fietsroutes in het leven geroepen. Deze worden middels gekleurde pijlen op het wegdek aangegeven.

32 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Hou gewoon op met die stomme afzettingen. Het levert niets op en kosten bakken met geld met alle mensen die het moeten controleren… Naast dat het gewoon hinderlijk is.

  2. JJ

    Prima dit. Voor altijd op winkelmomenten dit voetgangersgebied houden. In september zitten we bovendien in een tweede golf dus dan heeft dit voetgangersgebied alleen nog maar meer een functie.

    Daarnaast. Ik ben een fanatiek fietser, maar ik vind dat die fietsersbond, zeker in Utrecht (over andere steden waarin je vaak helemaal niet dwars door het winkelgebied in het centrum kan fietsen, vaak al decennia lang, hoor ik ze niet) wel erg veel noten op zijn zang heeft. Je kan gewoon om de winkelstraten heen fietsen, achter of de meeste winkelstraten heen liggen woonstraten waar je gewoon kan en mag fietsen. Vanuut de vele fietsenstallingen if met de fiets aan de hand hoef je vaak maar 50-100-250 meter te lopen om in een winkelstraat te komen. Slecht ter bern zijn doet als argument dus niet ter zake. Ook kan je makkelijk over de singels om het centrum heen fietsen. Het centrum en dan met name het winkelgebied, hoort geen doorgaande weg te zijn. Als ex-buitenstaander me sltijd verbaast over het veelvuldig toestaan van auto’s in het centrum in Utrecht, terwijl het allemaal kleine nauwe straatjes betreft en het fietsen in winkelgebied wat voor een buitenstaander verwacht wordt wandelgebied te zijn. Voor dubbelgebruik zijn veel straten veel te nauw en niet geschikt. Ik mag hopen dat Corona in veel gevallen ook een verbetering van de samenleving teweeg kan brengen.

  3. Karla

    Nu weet ik waarom ik alleen maar foto’s zie van een leeg Oudkerkhof. Je durft er niet in!
    Ik ben voorstander van klare taal (en niet dat ambtelijk geneuzel van “verbinding” en “ontmoeting” en zo) maar dit bord is wel ontzettend lomp. En nog met een fout er in ook. Je kunt toch ook iets er op zetten als “tijdelijk voetgangersgebied” of “tijdelijk alleen voor voetgangers”? Dat is duidelijk en ook waar, maar veel uitnodigender.

  4. W

    De gemeente moet in het weekend vooral handhaven op de Steenweg, Lange Elisabethstraat en Oudegracht tot en met Wed. Optreden zou ik zeggen!
    En iedereen weet: niets is zo definitief als tijdelijke vergunningen!
    Dus ik begrijp de aktie van de bewoners Oudegracht, waar die borden niet nodig zijn, heel goed.

  5. Suzanne

    Besmettingen in de buitenlucht zijn nihil. Iedereen weet dat. Nu nog de gemeente. Schaf die overbodige regel af.

  6. John

    Het is te gek voor woorden dat de Utrechter niet meer op de fiets door de stad mag. Dit alles ten faveure van toeristen en de plaatselijke horeca. Dit is echt de wereld op zijn kop.
    Ouderen die bijvoorbeeld moeilijker lopen komen zonder fiets de stad niet meer in.
    Maar denk ook eens aan de beroepsgroep die het onderhoud van al die panden in de binnenstad doet. Een rol dakleer van 7 meter weegt 35 kilo. die neem je niet zomaar op je nek. Overigens mag dat niet van de ARBO.
    Als dit een bewuste keuze van dit college is laat ze dit dan duidelijk maken voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

  7. wollie

    eens met JJ. graag permanente beweegbare paaltjes om dit gebied heen, met duidelijke verwijzingen naar de diverse gratis (!) fietsenstallingen. kan ik mij fiets al in garage springweg kwijt?

  8. BramD

    @John: Hoe zou je die rol dakleer dan wel vervoeren als je wel mag fietsen?
    Ik kom trouwens regelmatig in de binnenstad (te voet) maar ik zie er niet heel erg vaak mensen die met een rol dakleer lopen te sjouwen.

  9. Lombokker

    Om 10.00 uur een bord neerzetten is het probleem niet. Hetzelfde bord om 18..00 uur weer aan de kant zetten wel, want alle ambtenaren zijn om 17.00 uur al naar huis.

  10. Hans

    Met een vrachtwagen of bestelbus van meer dan 3,5 tot(bevoorrading) mag je gewoon het voetgangersgebied in en de weg blokkeren, en tot 11.30 uur (12.00 u als je een schone wagen hebt).

  11. g.s

    wat een asociaal gedoe ,als je als ik slecht ter been ben en niet ver kan lopen , kun je nergens meer komen .
    heel gauw stoppen met deze onzin

  12. Pee

    Er loopt een weg en wat word er meestal op een weg gedaan?
    Gereden met vervoersmiddelen .
    Je mag dus bepaalde straten niet in met de fiets om corona te voorkomen.
    Dan heb je ook nog straten die 1 richtingverkeer zijn gemaakt voor fietsers en voetgangers.
    En ook nog voetgangersrotondes gemaakt.
    Draai dat allemaal eens terug dan durf ik mijn handen in het vuur te steken door te zeggen dat niemand besmet zal raken.
    Onzin maatregelen om bepaalde zaken door te drukken onder de noemer corona.
    Word eens wakker.

  13. René

    @ Suzanne: je snapt het niet.
    Het gaat erom dat dergelijke maatregelen worden genomen om mensen de ruimte te geven de 1,5 meter afstand te kunnen bewaren voor elkaar om besmetting te voorkomen. Het fietsverkeer zorgt ervoor dat mensen zich aan de kant – en dus meer bovenop elkaar – moeten bewegen waardoor zij te dicht op elkaar worden gedrukt.

    Maar een belangrijke zaak blijft wel dat dergelijke maatregelen duidelijk zijn en consequent worden nageleefd, ook in ons eigen gedrag om een nu dreigende tweede golf te voorkomen.

    Ik hoop dat degene die hebben geapplaudisseerd voor de zorg op 17 maart nu niet opeens hun de middelvinger geven.

  14. Herman

    Wat een gezeur, waarschijnlijk heeft een of andere bewoner geklaagd, dat het formeel-juridisch niet 100% afgedekt was.

    Dus nu veel extra kosten gemaakt en is de man/vrouw tevreden.
    Toegevoegde waarde per saldo????

  15. Ton

    Als je zo iets ingewikkelds bedenkt, voer het dan wel consequent uit en maak het niet nog onduidelijker.
    Bovendien zijn dit borden uit de wegenbouw (groot en opzichtig zodat automobilisten op snelheid ze al van verre op zich in kunnen laten werken) en buitenproportioneel voor voetgangersgebieden.

  16. JdV

    Het middeleeuwse oude centrum van Utrecht is absoluut niet geschikt om vele tienduizenden fietsers per dag te faciliteren. Er is geen plek om te fietsen en geen plek om te stallen. Alleen ten kosten van heel veel gemeenschapsgeld kan er met piepen en kraken wat worden gerealiseerd.
    Gewoon stoppen met de fietsen toe te laten binnen de bijna geheel herstelde singel. Geen rijendikke neergesmeten wrakken waar je tegen aankijkt. Geen fietsen die lukraak stoepen en voetpaden blokkeren en voor visueel of anders gehandicapten het nagenoeg onmogelijk maken om zich te verplaatsen. Geen ongelukken met fietsers die met koptelefoon op door rood rijdend tegen de richting in zonder uit-op of om te kijken bijna of geheel worden geschept door bussen.
    Stop de asociale fietsterreur en geef Utrecht terug aan de voetganger.

  17. BramD

    Zijn er al voorstellen om de singel weer te dempen en er een fietspad van te maken?

  18. Erwin

    @rene: suzanne snapt het wel degelijk. Er zijn géén gevallen bekend van corona-besmettingen in de buitenlucht! Besmettingen gebeuren thuis, in de kroeg, in restaurants, in slachterijen etc etc etc maar niet buiten.
    Anderhalve meter afstand is een prima regel voor bijv in de supermarkt, maar voor buiten slaat het nergens op.

  19. R

    Het afsluiten van de binnenstad is achterlijk. Als bewoner van de binnenstad kan ik niet meer vanaf het centraal station met de fiets bij mijn huis komen. Laten ze die onnodig grote terrassen verwijderen en zorgen dat mensen zich op de grachten houden aan het eenrichtingverkeer in de weekenden. Daarnaast zijn er 1000 toezichters aanwezig en niet één die dáár iets aan doet.
    Ondanks alle afsluitingen rijden onnodig veel herrie makende motoren wel dwars door de binnenstad, daar durft geen handhaver iets van te zeggen…

  20. Ton

    Suzanne en Erwin e.a.
    Hoe komt het zo dat jullie zoveel meer weten dan de epidemiologen en virologen ?

  21. Scherpschutter

    Het is dan ook wel een verschrikkelijk moeilijke taak. Zet een bord neer op tijd x en haal hem weg op tijd z. Herhaal dagelijks. Ik zou een extra ambtenaar in dienst nemen.

  22. Ton

    Communicatie schijnt een vak te zijn. Op HBO niveau.

  23. Erwin

    @ton: noem mij één viroloog die een besmetting buiten vast heeft gesteld…

    https://www.nporadio1.nl/binnenland/23993-besmetting-met-coronavirus-in-de-buitenlucht-zeldzaam

  24. soylent

    Als belanghebbende (niet-commerciele) bewoner van de binnenstad: de gemeente krijgt het voor elkaar om met deze maatregelen werkelijk alles fout te doen. Overhaast, niet over nagedacht, ongefundeerd en slecht uitgevoerd. Geconfronteerd met commentaar blijkt de verantwoordelijke afdeling op vakantie.

    Het is prima om maatregelen door te voeren die bijdragen aan de gezondheid van mensen, maar dit soort afsluitingen zijn – zoals hier ook al eerder gezegd – hinderlijk, en dragen niets bij. Los van het effect: fietsers (en auto’s) rijden nog gewoon door die straten (ook prima), maar bewoners kunnen op enkele opengestelde tijden na niet op een legale manier bij hun huis komen om iets groots af te leveren. De omgekeerde wereld!

  25. D. Emping

    Ik heb dit reeds eerder voorgesteld:
    Misschien nu hoog tijd om de Oudegracht, Nieuwegracht en de Singel te dempen en hier een fietspad van te maken, tevens kunnen de kades dienst doen als fietsparkeerplekken.
    Zijn we eindelijk van die fietsers in het voetgangersgebied verlost.
    Dan kunnen we na 40 jaar, als het eindelijk gelukt is om de fietser en de bijbehorende neergekwakte trottoir versperrende fietswrakken de binnenstad uit te jagen, de gracht weer feestelijk uitgraven.

  26. robertjc

    Corona maakt vooral deel uit van ons leven omdat we er mee worden doodgegooid. Voor de rest is het een virus als alle andere: het komt en het gaat.
    Er is niets nieuws onder de zon.

  27. D'n Jos

    Kennelijk heb je zulke grote en lelijke borden nodig om sommige fietsers (echt niet allemaal) ergens op te wijzen. Helaas. Duidelijk wel. Laat wel weer zien hoe laks en sjofel sommige Utrechtse ambtenaren aan het werk zijn, precies dat waar de bevolking vaak mee geconfronteerd wordt: uiteinden van de gemeente Utrecht die gewoon met tegenzin hun werk doen en hun werk slecht doen: de kantjes er van aflopen. Maar wel het gezicht van de gemeente zijn naar de bevolking toe. Dat zie je al aan de schots en scheve borden, het plaatsen van de verkeerde borden op de verkeerde plekken en het niet plaatsen van de juiste verkeersborden. Slecht werk, slechte aansturing en motivatieproblemen. O ja; en het vertikkken te doen van je werk aan het eind van de dag. Zelfs iemand op de fiets aan het eind van de dag op weg naar huis kan de borden even aan de kant schuiven. Iemand die om 10.15 begint met werken, toch aan de centrumkant woont, kan dit mooi doen aan het eind van de dag. Desnoods 2 iemanden. Dat kan iedereen zijn, van hoge tot lage ambtenaar. Hoe moeilijk kan het in vredesnaam zijn eigenlijk?

    We maken wat meer ruimte op straat op plekken waar meer mensen lopen (en eerst fietsten) zodat mensen verspreid kunnen lopen, niet in elkaars nek hiigen of tegen elkaar aanlopen. Tijdelijk. Wel fietsen of met de auto (voor spullen?)? Kan dus van 18.00-10.00; een ongekende 14 uur, meer dan de helft van een etmaal. Voor specifieke gevallen (aannemers e.d., verhuizingen) kunnen gewoon uitzonderingen gemaakt worden via de gemeente; weet ik uit eigen ervaring. Die geven gewoon toestemming en/of een ontheffing.

    Het is weer eens kil en bot zeiken om het zeiken door een flink (en eigenlijk heel egoïstich) deel van de Utrechtse gemeenschap die altijd al een hekel heeft aan rekening houden met de ander. Dat zie je aan het botte gedrag naar de ander toe in de openbare ruimte, bijvoorbeeld op de fiets voor een stoplicht. Het is kennelijk een beetje de Utrechtse mentaliteit die je ook op DUIC veel ziet.

    Knap van sommige ‘amateur-in-alles-experts’ en sommige virologen (een minderheid) dat ze zo stellig beweren dat er geen verspreidingen in de buitenlicht zijn. Als iemand te dicht op me staat, over me heen ademt of kucht, ook buiten en ik adem dat in, ben ik toch besmet? Dan is dit ook nog een virus dat je kan hebben zonder ziek te zijn of door te hebben dat je ziek bent. Hoe meer mensen je innig en close ziet, hoe groter de kans dat je of zelf onbewust besmet raakt of anderen besmet. Zonder dat je dit doorhebt vaak.

    De besmettingen in Europa nemen overal en de wereld dagelijks en wekelijks toe, soms verdubbelingen per week. In warme landen, in landen waar het zomer is. Jullie denken dat dit allemaal binnen-besmettingen zijn? Knap. Denk ook eens aan hardlopers en wielenners die je passeren en een spray van vocht uit hun adem tientallen meters achter zich aan meevoeren. Onvermijdelijk om in te ademen in een stad. Je ziet de stijgingen gelijk oplopen met het laks of niet naleven va 4 kleine en simpele gedragsregels: houd een beetje afstand van elkaar, beperk je sociale contacten wat, ontmoet het liefst geen tot weing vreemde mensen, was je handen vaak, blijf thuis bij een verstopte neus, snot in de keel, niezen, kuchen of verhoging (je hoeft dus niet ziek-ziek te zijn!!!>en waar mogelijk je laten testen wellicht en lang genoeg thuis blijven als het weer war beter gaat, anders besmet je nog veel mensen).

    Nogmaals: corona is voor de meeste mensen geen bedreigend virus. Sommige mensen merken nog niet eens dat ze het hebben, met name mensen onder de 40. Sommigen. Sommigen worden er alsnog ziek van, soms toch ook heel ziek. Dit virus is anders dan een griep, want verspreid zich sneller en makkelijker (R= nu al bijna 1,5), de incubatietijd is lang, veel langer, dus mensen verspreiden het virus onbewust en onbedoeld vaker, zonder dat ze zelf ziek zijn. Het leidt tot pieken in vraag naar zorg, zeker voor de doodzieke gevallen, die dus meer gelijktijdig ziek zijn en tegelijk een beroep doen op de zorg. Onze zorg is daar niet op berekend. Kan ook niet. Zowel qua het hebben van genoeg spullen als het gebven van genoeg personeel, dat je ook nog eens jaren moet opleiden. DAAROM nemen we maatregelen.

  28. Scherpschutter

    @Erwin 15:47

    Er gaat iets mis in je redeneringen. Helemaal niemand raakt inderdaad buiten besmet. Iedereen raakt binnen besmet. Ergo: die 1.5 meter zit het hem niet in. Het maakt immers niet uit of je binnen of buiten bent: de grote druppels (volgens het RIVM DE bron) leggen binnen en buiten dezelfde afstanden af….

    Hoe komt dat? Omdat niet grote druppels de verspreidingsbron zijn, maar aerosols! Die waaien buiten weg…en binnen niet. En als aerosols inderdaad de belangrijkste verspreider zijn (zoals al lang is aangetoond) dan heeft 1.5 meter binnen geen enkele zin….Deze deeltjes leggen moeiteloos 8-10 meter af in ideale omstandigheden.

    Zo kort mogelijk winkelen en in ruimtes verblijven met andere mensen is het enige dat werkt, naast ventilatie natuurlijk en hoge luchtvochtigheid.

  29. Ir P

    Er wordt wel heel makkelijk voorbij gegaan aan de belangen van hen die in het centrum wonen. Zonder enige inspraak worden straten afgesloten voor fietsers en bestemmingsverkeer.

    Straten waar amper iemand loopt, zoals de Annastraat en het Oudkerkhof worden ‘tijdelijk’ afgesloten voor alle verkeer, parkeerplaatsen voor vergunninghouders worden ‘tijdelijk’ opgeheven.

    Iets zegt mij dat Corona gewoon een reden is om het centrum langzaam een fiets- en autovrij gebied te maken, waar de belangen van bewoners ondergeschikt zijn aan toeristen en bezoekers.

    Een College van B&W leeft in een waanwereld waarin elke verplaatsing met de fiets, per OV of te voet gedaan kan worden, voorbijgaand aan de werkelijkheid die nogal verschilt van de GroenLinks-ideologie en aan het feit dat er nou eenmaal mensen wónen in de binnenstad waar rekening mee moet worden gehouden.

  30. wollie

    het idee dat je in het centrum van de vierde grootste stad van NL voor de deur moet kunnen parkeren is niet meer van deze tijd. maar de coronatoestand zou niet het vehikel mogen zijn om hier als gemeente even een slagje te slaan. geef het tijd…

  31. soylentt

    @IrP Zeer juist gezegd. Dit is precies het gevoel dat ik er ook bij krijg. Absurd dat bewoners de dupe worden daarvan, en qua aanpak ook echt niet netjes. “Never let a good crisis go to waste”.

  32. Ronald

    Er is heus wat te zeggen om sommige plekken fietsvrij te maken. Maar nu gaat men als we olifant door een porselein kast. Richt de omgeving in zodat er een goede scheiding is waar mogelijk en biedt een goede alternatieve route waar dit niet mogelijk is.

    Er zijn nu plekken waar het totaal onnozel is om fietsers niet toe te staan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).