Verkeerschaos door herinrichting Het Goylaan - De Utrechtse Internet Courant Verkeerschaos door herinrichting Het Goylaan - De Utrechtse Internet Courant

Verkeerschaos door herinrichting Het Goylaan

Verkeerschaos door herinrichting Het Goylaan
De werkzaamheden aan ’t Goylaan leiden op de eerste dag tot verkeerschaos op de weg. De geplande werkzaamheden en de nieuwe inrichting konden bij bewoners al lange tijd op de nodige scepsis rekenen en die lijken terecht.

De werkzaamheden aan ‘t Goylaan leiden op de eerste dag tot verkeerschaos op de weg. De geplande werkzaamheden en de nieuwe inrichting konden bij bewoners al lange tijd op de nodige scepsis rekenen en die lijken terecht.

Eind augustus heeft ‘t Goylaan een brede middenberm met een dubbele rij bomen. Aan beide kanten komt een brede stoep, daarnaast een ruim fietspad in twee richtingen en 1 rijstrook voor auto’s met ‘stil’ asfalt. Tussen het fietspad en de autorijbaan komt een strook met ruimte voor parkeren, afslagen en bushaltes. De oversteekplaatsen van nu voor fietsers en voetgangers blijven bestaan. Er komen nieuwe oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers bij de Julianaweg en tussen de Wijnesteinlaan en Oud-Wulvenplantsoen en er komt een nieuwe oversteek voor voetgangers ter hoogte van het plantsoen ten oosten van de Vaartsche Rijn. Nieuwe verlichting en banken gaan zorgen voor een mooier aanzien.

 

51 Reacties

Reageren
  1. Michiel B

    Goh, verkeersdrukte tijdens werkzaamheden. Toen de Vondellaan vast stond en de briljantlaan vast stond en de Venuslaan vast stond liep ook iedereen te piepen en daar zijn nu ook nagenoeg geen problemen meer. Het helpt natuurlijk ook niet dat die verkeersregelaars rare dingen aan het doen zijn ter plaatse.

  2. John

    Tsja. Say no more, Lotje bedankt.

  3. gerben

    Las het twitter bericht van RTVUtrecht, lijkt me toch handig als ze daar een elektrische scooter voor de stad aanschaffen en een digitale cam om beelden te maken.
    Na een paar dagen weten de meeste autorijders het wel, en nemen een andere route.

  4. jan evers

    ruim 55 minuten langer gedaan om in Hoograven zuid te komen, en waarvoor??? Voor een idee van een wethouder waar niemand om gevraagd heeft. bedankt voor deze ellende

  5. Joost

    Leg een derde baan aan, in het midden tussen de bomen, die tijdens de spits voor de drukke richting gebruikt kan worden.

  6. Nedo

    Ik stond net inderdaad lang stil op de Europalaan richting Goylaan. Dit was geen drukte, maar mega-drukte. Alles stond vast. Iedereen proppen. Aso’s die over de busbaan rijden om de drukte te omzeilen (en politie nergens te vinden). Anderhalf uur over 3 kilometer. De wethouder maakt er een puinhoop van en negeert de bewoners gewoon. Kennelijk met steun van de Utrechtse gemeenteraad.

    Ik wil geen auto rijden, maar voor mij werk gaat dat nu helaas niet anders. Straks werkeloos thuis zitten, omdat ik de stad niet meer door kom? Mooi vooruitzicht voor mij als zzp’er. Zo gaat dat blijkbaar bij Groen Links.

  7. Koen

    Tgoylaan@utrecht.nl voor klachten.

    Ik heb er zelf ook al een gestuurd!

  8. Eugene

    @jan evers: “een wethouder waar niemand om gevraagd heeft”? Wat een onzin, het is democratisch gekozen hoor.
    Als jij ff lekker dagelijks in de file gast staan, pak ik de fiets okee? Sterkte man!

  9. Dirk

    Nou, echt verbazingwekkend dat het de eerste dag van de werkzaamheden vast staat.

    Vanaf nu leert iedereen die er niet per se langs moet dat ze deze route niet moeten nemen.

    Eigenlijk kun je het effect van de verandering pas beoordelen als de werkzaamheden afgerond zijn. Gezien de conclusies die er nu al getrokken worden, lijken anderen dat echter geen logische gevolgtrekking te vinden.

    Het zal wel aan mij liggen.

  10. Lambers

    @eugene Waarom meteen zo vijandig, dat vraag ik me dan af…

  11. An

    Als een baan nu al zo’n drama veroorzaakt, dan geeft dat niet veel hoop voor de toekomst. Er komt niet ineens weer een baan bij. Wat is de logica hierachter? Dag in dag uit zulke files?

  12. Arjan Verhoeven

    Enigszins gerelateerd: de file op de Tolsteegsingel richting Ledig Erf tussen 16:00 en 19:00u. Vroeger was die er niet en nu duurt het soms wel 40 minuten om vanaf daar op de Briljantlaan te komen. Omrijden over de Waterlinieweg biedt ook geen soelaas want die staat ook totaal vast. De Koningsweg ook.

    De automobilist laat zich kennelijk niet uit de auto pesten; het enige resultaat is dat hij een half uur extra stil staat, onderwijl de lokale bewoners verblijdend met nog meer fijnstof.

  13. Sebas

    Dag 1 mensen. Geef het even tijd.

  14. PD

    @ Michiel B:

    Wel ‘ns tijdens de spits op de Vondellaan, Albatroslaan of Venuslaan geweest? Verkeer staat daar tegenwoordig ‘n stuk vaster dan voor de herinrichting.

  15. Eugene

    @Lambers: vanwege dat oeverloze gezever van automobilisten die weigeren na te denken over alternatieve manieren van vervoer en ruim baan verwachten voor hen en hun bolide.

  16. Jaap

    Bah bah bah. Wat een demagogisch geklets weer.
    Eugene bijvoorbeeld.
    Ik woon op de Tolsteegsingel. Vlak voor kruispunt Venuslaan/Ledig Erf.
    En dit is een bericht aan Linke Lotje. Uw maakbare samenleving laat zich niet maken. Het stoplicht op de kruising laat ca 6 auto’s per groen licht door. Er staan er gemiddeld 20 te wachten. Dat betent een kleine 10 minuten wachttijd. In het spitsuur bij 30 auto’s zelfs bijna een kwartier.
    En nee, Lotje, in al die jaren neemt die stinkende wachtrij voor mijn deur niet af, ondanks uw theorie dat autohinder leidt tot afname autogebruik.
    Ik ben u zat. Helemaal.

  17. Isabella

    Zucht. Zo’n Michiel B. Die niet weet waar hij over praat. Omdat hij de rijen voor het stoplicht op de Venuslaan, Vondellaan, Tolsteegsingel, etc, etc, weigert te zien. In al die jaren. Met doven is het lastig praten hoor.

  18. Peter

    Het beleid om belangrijke in- en uitvalswegen af te knijpen leidt ertoe dat delen van de stad moeilijk bereikbaar worden per auto en dat je van A naar B veel langer onderweg bent. Hierdoor meer autokilometers: ingewikkelde omwegen door de stad en veel meer fijnstof. En dat terwijl de stad nog groeit.Er wordt verwezen naar de ring, maar je kunt moeilijk rondjes op de ring blijven rijden, uiteindelijk zul je toch een keer naar huis moeten…. De informatieborden bij de t’Goy laan zeggen “kiest u een andere route?” Onbedoeld komisch en knullig want er is helemaal niets te kiezen. Via de binnenstad dan maar? Of op de ring overnachten? Weinigen zijn enthousiast over het verkeersbeleid van de gemeente Utrecht, en dat komt omdat het zo slecht doordacht is. Niemand rijdt voor de lol door de stad en niemand rijdt voor de lol drie kilometer extra door de stad. Dit beleid treft een groot aantal inwoners van de omliggende wijken. Niet leuk als je in Hoograven woont en dagelijks in de file moet staan om thuis te komen. Niet iedereen kan met OV op zijn of haar werk komen. Groene stadsboulevard leuk op een andere plek, en niet ten koste van de ontsluiting van de stad.

  19. Marcel

    Heeft iemand er wel eens over nagedacht dat door alle versmalde rijbanen, bussen die op de weg halteren (en dus alles tegenhouden), ook de hulpdiensten er niet meer door kunnen!
    Sinds kort rijdt de brandweer ook voor reanimatie omdat zij sneller zijn dan de ambu. Die wist ben je nu ook kwijt.

  20. Michiel B

    @PD; Ik kom regelmatig in de ochtend langs deze plekken, waar grotendeels niet gesproken kan worden van een “herinrichting” (er zijn niet minder rijstroken). Het ziet er inderdaad onverminderd druk uit daar, maar dat is in ieder geval sinds 2012 niet anders geweest. Dat men wellicht wat langer moet wachten voordat men kan doorrijden, dat noem ik niet een enorm probleem (hoewel sommige mensen dat anders ervaren). Ik sta nu ook altijd minutenlang stil bij stoplichten als ik op de fiets zit. Ik wijs er alleen op dat men – zodra er een uitzonderlijke verkeersituatie ontstaat – onterecht begint te wijzen naar hoe de uiteindelijke plannen worden. Alsof de huidige situatie wel goed werkt (nee, dat ook weer niet…) en alsof je deze chaos niet zou hebben als ze nóg een rijstrook zouden maken (oh ja, dan zijn er ook werkzaamheden…). Al die drama is onnodig. Zie ook artikelen zoals http://www.duic.nl/nieuws/irritaties-en-frustraties-over-verkeerssituatie-bij-vaartsche-rijn/ http://www.duic.nl/nieuws/wegen-rond-vaartsche-rijn-kennen-ernstige-verkeershinder-tot-medio-oktober/ http://www.duic.nl/nieuws/werkzaamheden-lunettenbaan-leiden-tot-half-uur-vertraging-de-komende-drie-maanden-bizarre-situatie/

    Was de situatie gister dan zoals het hoort? Nee, natuurlijk niet, maar een knullige uitvoering van verkeerstroombegeleiding is het enige wat de gemeente lijkt te kunnen met een steeds groter aantal verkeersregelaars. Waarschijnlijk waren de problemen niet eens zo groot als de stoplichten gewoon hun gebruikelijke rondje deden. En iedereen maar roepen dat dit exact aantoont wat ze altijd al riepen over deze herinrichting… Die twee zaken staan los van elkaar. Als ik (bijvoorbeeld) roep dat een nieuwe dienstregeling van de NS niet gaat werken en vervolgens is een trein te laat wegens een omgevallen boom, betekent dat niet dat mijn argument daardoor valide is.

    De vraag of we auto’s verder moeten/kunnen faciliteren is ook de vraag of we er van uit gaan dat alles altijd maar meer moet worden en moet kunnen worden. Het plan Feuchtinger ging van dit laatste onverkort uit. We weten allemaal hoe dat afliep. Soms is de capaciteit er niet en is de oplossing iets anders dan meer capaciteit maken. Dat is natuurlijk wat abstracter dan roepen dat er een 8 baans weg moet komen, wat duidelijk de voorkeur van de automobilist heeft.

  21. gerben

    Als je de kaart op Google bekijkt (200m) snap ik niet dat ‘t Goylaan zo druk is. Als bestemmingsverkeer voor de omliggende wijken is ‘t Goylaan voldoende (buiten de spits) maar als je op een willekeurig navigatie systeem of google/maps intikt om van bv de Brennerbaan naar Oog in al (met de auto) te rijden, alle systemen geven de kortste route aan via die weg, terwijl je toch echt sneller bent om via de ring te gaan. Dtat lijkt mij de grootste oorzaak, men rijdt blindelings op navigatie.

  22. Diederik

    @Eugene:

    Ik zal dan maar mijn gehandicapte zoon vragen of hij zijn ronkende taxibusbolide die hem (en 7 andere kinderen) elke dag naar school brengt wil heroverwegen?? Misschien kan deze 5 jarige elke dag 8 kilometer gaan fietsen(enkele reis)?
    Het busje rijdt sinds vandaag al een andere, langere route.

    Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat mensen “dan maar iets anders moeten overwegen”. Wie ben jij om daar zo makkelijk over te oordelen?

  23. Michiel B

    @Isabella,

    Als jij een van die auto’s bent die voor de stoplichten moet stilstaan, misschien is het dan goed om eens te bedenken of je woon-werkverkeer situatie niet een luxeprobleem is en dat het wellicht beter is om te werken in de stad waar je woont of te gaan wonen in de stad waar je werkt. Ofwel: waarom moet jouw behoefte aan extra mobiliteit om forens te zijn ten koste gaan van de directe leefomgeving door het maken van meer wegen? Het lijkt mij dan beter dat je je ofwel neerlegt bij je gemaakte keuze of dat je er iets aan doet. Het is wat kinderachtig om te verwachten dat je in een gespreid bedje terecht komt en op je wenken wordt bediend door de overheid omdat je wat tijd wil besparen op je woon-werkverkeerroute.

    @Diederik:
    Niemand zal zeggen dat de behoefte van de kwestbaardere groepen in de samenleving niet belangrijk is. Maar, zou het dan niet beter zijn als het niet- c.q. minder noodzakelijke verkeer weggaat, zodat er ruimte is voor de taxibus? Opties moeten er natuurlijk wel zijn om overwogen te kunnen worden.

  24. Eugene

    Diederik, er zijn altijd uitzonderingen: bussen, taxi’s, schoolbussen, gehandicaptenvervoer, vervoer ouderen etc. Geen weldenkend mens zal beweren dat deze mensen het maar moeten uitzoeken. Jammer dat er altijd weer geschermd wordt met uitzonderingen. Voor het overgrote deel echter zijn er zat alternatieven. Helaas gaan mensen daar blijkbaar pas over nadenken als ze een jaar vaststaan op een ontsluitingsweg. Het zij zo.

  25. Peter

    @Gerben Dat het verkeer zo vastloopt op de ‘t Goylaan komt voornamelijk door de oprit naar de Waterlinieweg richting verkeersplein Laagraven/A12, daar staat het verkeer zeker in de spits vaak helemaal vast en kan het verkeer op de rotonde vanuit Lunetten niet meer doorstromen, en op de ‘t Goylaan vanuit westelijke richting evenmin. Het heeft dan ook absoluut geen zin via de totaal verstopte ring te rijden, zoals de gemeente nu wil propageren. Onlangs is er op het verkeersplein Laagraven een extra rijstrook richting A12 aangelegd maar dat heeft niets geholpen tegen de filevorming vanaf de oprit. Ik verwacht geen enkele verbetering in de situatie zolang dat knelpunt na de oprit niet wordt aangepakt (drie rijstroken op de parallelweg A12 vanaf 2024 of zo?).

  26. Isabella

    Beste Michiel, dank voor je, overigens niet ter zake zijnde, advies. Ik woon aan de Tolsteegsingel. De stoplichtafstelling is daar een jaar of 10 geleden veranderd. Om het verkeer richting Bleekstraat/Catharijnesingel af te knijpen en daar de luchtkwaliteit te verbeteren. Sindsdien staan er gemiddeld zo’n 20, met uitschieters tot 30, auto’s met draaiende motor in de rij te wachten. Voor mijn deur.
    Daar leidt het Groenlinkse beleid toe. Toenemende onbereikbaarheid door wachtende auto’s.

  27. gerben

    @Isabella, dus jij bent voorstander plan Feuchtinger ? Of 4 baans weg voor je deur ?

  28. Berend

    Eens met Eugene.

    Als ik tijdens de spits naar het station fiets, zie ik allemaal middenklassertjes waar maar één man of vrouw inzit. De efficiëntie is ver te zoeken. Een meerderheid zal een afstand afleggen van niet meer dan 15 kilometer — welke met het stads- of streekvervoer en evt. een stukje fietsen prima is af te leggen en in de meeste gevallen zal dat niet langer duren dan met de auto. Van de minderheid die niet of moeilijk met het openbaar vervoer naar het werk kan, zal een aanzienlijk deel (mensen die hoog opgeleid zijn wonen vaak verder van hun werk, en werken in vaker in een kantooromgeving) hun werk ook (deels) thuis kunnen doen, met een computer, telefoon en een internetverbinding. Als we die mensen nu eens wat vaker vanuit huis laten werken. Kan de rest lekker doorrijden en zijn die mensen wat vaker in de buurt van hun gezin.

    En dan hebben we nog het probleem dat alle werkenden allemaal ongeveer dezelfde werktijden hebben. Allemaal sluiten ze tussen pak ‘m beet 6:00 en 8:00 aan in de file. Terwijl er genoeg mensen bereid zijn om iets later te beginnen en iets later klaar te zijn, en dat voor veel banen ook een mogelijkheid is. Met een beetje flexibiliteit los je een heel groot deel van het bereikbaarheidsprobleem op. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te janken over hoe je ‘uit je auto gejaagd’ wordt door een vervelende wethouder.

    Over alle plezierritjes (petjes die doelloos door de stad blazen) en uitingen van ultieme luiheid (boodschappen doen met de auto, terwijl er minstens 3 supermarkten binnen 5 fietsen zijn) ga ik niet eens beginnen.

    Het probleem ligt vooral bij het autogebruik van de Nederlander, niet bij een gebrek aan asfalt. Verouderde opvattingen over het bezitten van een auto en hoe onmisbaar die wel niet is (ik heb hier over wonen in stedelijk gebied). Laten we onze wegen vrijhouden voor mensen die de auto écht nodig hebben.

  29. gerben

    @Isabella, als je de automobilist de vrije hand geeft, en de doorstroming gaat bevorderen, heb je geen 20/30 stilstaande autos voor je deur, maar honderden ! Want het rijdt zo lekker door wordt er dan gezegd. geen idee of jij daar vrolijker van gaat worden. Ik woon aan de K de Jongweg, en kan echt niet wachten tot deze een stadsboulevard is, 50 is de snelheid, maar 70 en harder is het gemiddelde, en alles en iedereen zit alleen in 1 auto. In de spits staat alles en iedereen vast, en de rest van de dag is het een racebaan ! Automobilisten zijn “hardleers”. Liever stilstaan en klagen dan eens om je heen kijken welke alternatieven er zijn.

  30. Jeroen

    Fijn om weer te zien dat iedereen zijn gebruikelijke loopgraaf weer heeft opgezocht. Waarbij ik moet zeggen dat het ‘advies’ om dan maar een andere baan of andere stad te zoeken werkelijk beneden alle peil vind. Alsof het zo makkelijk is om een ander huis en al helemaal om een andere baan te vinden. Luxeprobleem, pff.

  31. Michiel B

    @Isabella,

    Ik denk dat die rijen nog veel langer zouden zijn zonder het ontmoedigingsbeleid (dat overigens niet exclusief door Groenlinks is ingevoerd of voorgesteld). Ik kan me niet echt voorstellen dat de stoplichten op een andere manier afgesteld kunnen worden die ertoe leid dat de doorstroming enorm verbeterd wordt. Er zal altijd wel ergens een opstopping ontstaan, zolang mensen met de auto blijven gaan.

    Misschien is mijn advies dan niet relevant voor jou, maar als die 20 ronkende auto’s het zouden opvolgen is je probleem ook opgelost.

  32. cas

    Wat gek, iemand alleen in de auto… normaal neem je toch je hele gezin mee naar het werk…
    Of die fijne collega waar je 10 km voor moet omrijden…
    @gerben, misschien eens tijd om te verhuizen?? K de Jongweg is nu eenmaal een primaire as

  33. Willem

    Ook toen er geen werkzaamheden waren heb ik er wel eens een uur over gedaan. Als je auto rijdt sta je soms gewoon vast, niet alleen in Utrecht, maar ook wel eens in Delfzijl of Sittard. Wen er maar aan.

  34. Willem

    @Jeroen

    Ik was het zat om in de file te staan. Heb een andere baan gezocht en heb nu geen auto meer. Heeft mij heel veel tijd opgelevert. En ben bovendien nog goedkoper uit ook. Het kan dus wel.

  35. Michiel B

    @Jeroen,

    Dat is inderdaad een luxeprobleem, want ongeacht of het nou “moeilijk” of “makkelijk” is, dat is de keuze die men heeft gemaakt en die keuze is enkel mogelijk omdat men de auto gebruikt als een hulpmiddel om nodeloos afstanden af te leggen, of tenminste om met groter gemak afstanden af te leggen dan met het openbaar vervoer. Het lijkt mij realistischer dat het forens-probleem opgelost wordt met minder forenzen, dan om heel Nederland om te toveren in een stuk snelweg.

    En waarom moet ‘jouw’ probleem met het vinden van een baan of een huis ook ‘mijn’ probleem worden doordat mijn leefgebied een autoweg wordt om het voor ‘jou’ makkelijker te maken om de auto te blijven pakken als er alternatieven voor die auto zijn?

    Dat is de “ik-ik-ik ben de belangrijkste persoon in de wereld”-syndroom waar veel mensen hier last van hebben. Maar als jouw belang en mijn belang tegenstrijdig zijn, betekent dat gewoonweg niet dat jouw belang voorgaat op mijn belang. Zo werkt de wereld niet. Ik kom de loopgraaf wel uit als iemand een keer een argument weet te noemen dat meer is dan “ik vind het wel zo makkelijk om met de auto te gaan”.

  36. BramD

    Ik begrijp dat ook de autoknuffelpartij voor dit plan is. Dus zal er dan toch wel iets goeds inzitten.

  37. jeroen de vries

    Veel infrastructuur, ook in Utrecht, is niet fundamenteel aangepast sinds de jaren 50. Het aantal inwoners en auto’s is inmiddels bijna verdubbeld. Op zich is het een keuze om je daar niet aan aan te passen en het te blijven doen met wat je hebt. Maar waarom je beperken tot wegen? Bouw dan ook geen energiecentrales bij (slecht voor het milieu tenslotte). Leg geen extra waterleidingen aan (moeten die mensen maar lekker zelf voor zorgen) en bouw geen extra scholen of ziekenhuizen (gewoon wat extra mensen per klas of bed, dat kan best, niet zo verwend he). Prima, goedkope oplossingen die helemaal passen in het gedachtegoed van de groen-linkse grachtengordeldieren die de stad besturen.

  38. gerben

    @Cas, daarom ben ik voor versmalling, of als dat niet mogelijk is, naar 30 km. Ik heb een fijn huis. Fijne buurt. Dus waarom verhuizen ? Probleem ligt bij de automobilist, de wegen in Utrecht zitten met autoverkeer van bewoners en evt bestemmingsverkeer aan hun max. Er zullen links of rechtsom keuzes gemaakt moeten worden. Als ik een reactie lees van iemand die er een uur over heeft gedaan vanuit Zeist thuis te komen, denk ik, er bestaan fietsen, meerdere bussen en zelfs een trein richting Zeist! Zal het excuus wel zijn dat alles niet voor deur stopt. Keuzes !!

  39. sander

    @ Michel B

    Ik vind het scherp opgemerkt dat je het IK-Ik-Ik syndroom herkent. het lijkt echter wel alsof je er zelf ook aan lijdt.

    Er zijn gewoon drie hele terechte factoren die spelen. De oude situatie kan verbeterd worden als het veiliger wordt, schoner wordt en beter bereikbaar. Nu staat het al regelmatig vast in het verkeer. dit levert weinig veiligheid en weinig schone lucht op. het antwoord is volgens mij niet om dan maar de bereikbaarheid te verminderen in de hoop dat het dan veiliger en schoner wordt. Zoals velen al roepen: er is geen goed integraal plan over vervoer dat alle drie de factoren recht doet. de ringwegen kunnen niet meer verkeer hebben, en de mensen die nu nog in de auto zitten doen dit echt niet voor hun plezier. (want je staat immers nu al vast). De wethouder had veel meer in overleg moeten treden met het rijk en de omliggende gemeenten om tot een samenhangend plan te komen. nu doet de wethouder zelf aan het IK-IK-IK syndroom (zolang mijn straatje maar groen is…)

    De wijken lunetten en hoograven zuid ondervinden extra overlast, omdat voor deze wijken er maar 1 toegangsweg is. Tijdens de werkzaamheden is je huis dus onbereikbaar per auto, en per OV en erna is het nog maar de vraag of het verbetert.

    Ik zou het dus heel erg fijn vinden als de wensen van alle weggebruikers in acht worden genomen. Niet alleen die van autogebruikers, of fietsers, of voetgangers, maar van iedereen tegelijk. De overheersende mening is dat dit nu niet het geval is. de meeste mensen denken alleen aan zichzelf: dit is goed voor fietsers, of dit is slecht voor autorijders. ik zie weinig integrerende standpunten. ook bij jou niet.

  40. Willem

    @Jeroen de Vries: pak de kaarten en foto’s van Utrecht van 50 jaar geleden er nog ff bij en dan blijkt dat je het mis hebt.

    @Cas:: k. De Jongweg wordt evenals Goylaan een stadsboulevard.

  41. Ronald

    Laten we niet vergeten dat ook busreizigers nu klem staan op ‘t Goylaan, daar moeten anti-auto-fundamentalisten toch wel oog voor hebben?

  42. Michiel B

    @Sander,

    Ik heb geloof ik geen last van het ik-ik-ik-syndroom hoor. Mijn standpunt is nu juist dat auto’s géén extra en verdere speciale behandeling moet krijgen – zoals in de afgelopen 50 jaar – maar dat betekent niet dat fietsers en voetgangers daarom zonder reden voorgetrokken moeten worden. De verbouwing van ‘t Goylaan is ook niet een verbetering ten faveure van fietsers en voetgangers (nouja, het is aardiger fietsen en wandelen met wat groen in de buurt…). Het zijn voor minder auto’s is niet per sé het zijn voor fietsers o.i.d., maar het staat wel vast dat de automobilist nu een monopolie op het gebruik van de openbare ruimte heeft, dus juist bevoordelen van fietsers zou dat meer gelijk trekken. Dergelijke bevoordeling is er vrij weinig, behalve her en der wat los fietsasfalt. De automobilist nóg meer het hof maken is juist het veronachtzamen van de overige verkeersdeelnemers. De huidige situatie handhaven is dus niet integrerend voor de overige weggebruikers. Daar klaag ik niet over, want zo is het altijd geweest, maar iedereen doet hier alsof de auto zo geknuffeld moet worden en daar ben ik het niet mee eens.

    Ik zeg ook niet dat de stadsboulevard de eindoplossing is en ik denk dat we het allemaal wel ermee eens zijn dat Lunetten ook een andere uitgang dan via ‘t Goyplein zou moeten krijgen voor de verdeling van de autostromen. Dat vind iedereen die op een kaart kan kijken. Maar ja, dan krijg je klagende mensen dat er een weg door hun wijk komt…

    Het lijkt mij echter niet te doen, om, zoals je voorstelt, alle gemeenten in de provincie Utrecht te verenigen in een gezamenlijk plan voor de afhandeling van de wegen die in gemeente Utrecht-stad zijn gelegen. Het lijkt mij ook niet dat de wethouder van Utrecht stad eerst het Rijk zover moet krijgen om iets te gaan doen aan het wegennet. Dan kan je altijd wel op iemand wachten. Eindelijk is er wat actie vanuit het stadhuis en dan is het nog niet goed. En als ze niets doen klagen we dat ze teveel stilzitten.

    Het lijkt mij ook lastig om – zoals je voorstelt – een “integraal” plan te bedenken dat recht doet aan alle gebruikers, want, in jouw standpunt moet de auto zijn huidige voorkeurspositie behouden. Zo’n integraal plan kan denk ik niemand ook bedenken. Maar ik hoor graag jouw voorstellen wat daaronder kan worden verstaan. Dat mensen het autorijden “niet voor hun plezier doen” geloof ik graag. Maar ik denk ook dat toch een aantal mensen wel een alternatief hebben, maar daar niet voor kiezen uit gemakzucht.

    Enfin, laten we niet doen alsof je met de auto niet meer ergens heen kan, want de wegen blijven gewoon open, het duurt dus alleen wat langer. Je hoort mij ook niet klagen als ik op het ledig erf een tweede cyclus moet wachten vanwege de gigantische lading fietsers die daar écht niet past, in twee richtingen rijd en ook de boel volledig blokkeert. Dan ga ik ook niet eisen dat de de autoweg kleiner wordt gemaakt om het rode asfalt uit te breiden.

  43. Bernd

    lachen. Al die posts van die lieden die geloven in de maakbare samenleving. Je kunt wel vinden dat autobezit achterhaald is, oud denken, het probleem, enzovoorts. Maar daarmee verander je dat feit niet. En dat feit is dat automobiliteit nu eenmaal van de vervoersmodaliteiten is.

  44. Andries van Benthem

    @Ronald: uiteraard is daar oog voor: hoe minder auto’s hoe meer ruimte voor de bus, gehandicapten-en ouderenvervoer, fietsers en voetgangers.

  45. Sebas

    Dag 2 mensen. Geef het even tijd.

  46. Isabella

    @ Gerbe @ Micheil B

    Sinds het dtoplicht afgeknepen wordt staat er een lange rij voor mijn deur. Daarvoor niet. En nu stellen jullie dat zonder afknijpbeleid de rij nog veel langer zou zijn. Dat is een bewust misleidende demagogische redeneertrant die in de vroegere Sovjet Unie gebruikelijk was en nu past bij de Groenlinkse praatjes maar in de Westers Cartesiaanse wereld misplaatst is.

  47. Bernd

    @ Gerben

    Ik lees in jouw pleidooi voor een autoluwe Kardinaal de Jongweg een ongezonde portie eigen belang. Ongeveer zoals die mijnheer die onder de Dom ging wonen, en vervolgens een proces begon om het carillon stil te krijgen.
    De Kardinaal de Jongweg heeft een Gerben’s belang overstijgende stedelijke functie joh.

  48. Matthijs

    Voor mijn werk moet ik met mijn auto naar industriegebieden door het hele land. Ik heb een huis gekocht in Hoograven vanwege de snelle toegang tot de snelweg. Het is wel een beetje zuur dat dit nu niet meer zo gemakkelijk gaat. De snelweg is zo dichtbij, maar die paar 100m kosten zoveel tijd. Maargoed, ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn mbt flexibele werktijd en OV. En misschien dat ik mijn auto in Nieuwegein kan parkeren.

  49. Gerben

    @Bernd, ik woon hier vanaf m’n geboorte, ouderlijk huis in de jaren 80 overgenomen. Heb de weg “aangelegd” zien worden in de jaren 60.
    Ik klaag niet, zou het alleen erg fijn vinden als de snelheid, nu 50 officieel, ook aangehouden gaat worden, nu rijdt bijna iedereen 70 of harder, met alle geluidsoverlast en capriolen tot gevolg en je bent echt niet sneller over die 1,8 km. Misschien kan er ook rekening gehouden worden met omwonenden?! 4-baans prima, maar dan 30km en gehandhaafd !

  50. Toine Goossens

    @ Gerben,

    Dat is volstrekt onjuist. Iedereen die harder dan 50 rijdt wordt geflitst en bekeurd. Bovendien is het volstrekte flauwekul wat je schrijft. Ik reed 10 dagen geleden van Kanaleneiland naar de Waterlinieweg. Ik heb voor 6 stoplichten stilgestaan. Alleen Jos Verstappen slaagt erin om dan nog 70 te rijden.
    Raden hoeveel extra uitstoot ik heb veroorzaakt door 6 keer op te trekken. Straks stoot ik extra uit omdat Lot mij naar de A12 en A27 verbant. Maar dat telt niet, komt namelijk voor rekening van Rijkswaterstaat. Weer een probleem over de schutting gegooid.

  51. Sebas

    Dag 28 mensen. Hoe staan de zaken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).