Verkeershinder door werkzaamheden in 2024: hier in Utrecht kan je beter omrijden Verkeershinder door werkzaamheden in 2024: hier in Utrecht kan je beter omrijden

Verkeershinder door werkzaamheden in 2024: hier in Utrecht kan je beter omrijden

Verkeershinder door werkzaamheden in 2024: hier in Utrecht kan je beter omrijden
Foto: Isis Bartels
Bewoners en bezoekers van Utrecht moeten ook dit jaar op verschillende plekken in de stad weer omrijden, afstappen of vaart minderen vanwege werkzaamheden. Zo wordt bijvoorbeeld verder gewerkt aan de Westelijke Stadsboulevard, gaat de Van Sijpesteijntunnel een half jaar dicht, gaat de Amsterdamsestraatweg op de schop en lijkt het erop dat de herinrichting van de Socrateslaan na jaren van uitstel dan toch gaat beginnen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat Utrecht de komende jaren te wachten staat. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken neemt de gemeente een aantal maatregelen, zoals het op elkaar afstemmen van de werkzaamheden. “Toch krijgt iedereen, van fietser tot vrachtwagenchauffeur, hiermee te maken.” Hieronder volgen een aantal projecten waaraan dit jaar gewerkt wordt. De projecten zijn ook te bekijken op de interactieve kaart.

Bewoners en bezoekers van Utrecht moeten ook dit jaar op verschillende plekken in de stad weer omrijden, afstappen of vaart minderen vanwege werkzaamheden. Zo wordt bijvoorbeeld verder gewerkt aan de Westelijke Stadsboulevard, gaat de Van Sijpesteijntunnel een half jaar dicht, gaat de Amsterdamsestraatweg op de schop en lijkt het erop dat de herinrichting van de Socrateslaan na jaren van uitstel dan toch gaat beginnen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat Utrecht de komende jaren te wachten staat. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken neemt de gemeente een aantal maatregelen, zoals het op elkaar afstemmen van de werkzaamheden. “Toch krijgt iedereen, van fietser tot vrachtwagenchauffeur, hiermee te maken.” Hieronder volgen een aantal projecten waaraan dit jaar gewerkt wordt. De projecten zijn ook te bekijken op de interactieve kaart.

Klik op de projecten op de kaart om een uitleg te zien van wat er precies gaat gebeuren. Onder de kaart volgt per project ook de uitleg.

De projecten op een rij

Verder werken aan de Westelijke Stadsboulevard

Al jaren wordt in Utrecht gewerkt aan de weg tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug, ook wel bekend als de Westelijke Stadsboulevard. Het hele traject is te zien op de kaart, maar vanaf begin 2024 tot maart 2025 wordt er gewerkt aan de Majellaknoop, het gebied rondom de Thomas à Kempisweg en het kruispunt bij de Vleutenseweg en Spinozaweg. “We veranderen de drukke verkeersweg in een veilige weg met groen en bomen. Een weg voor lokaal verkeer, waar u straks makkelijk en snel kunt oversteken”, aldus de gemeente Utrecht.

Afronden herinrichting Kanaalstraat en beginnen aan de Damstraat

De Damstraat wordt op 26 februari afgesloten voor zowel auto’s als fietsers. In die periode wordt namelijk gewerkt aan het riool onder het kruispunt van de Damstraat en Kanaalstraat. Naar verwachting is de aannemer op 22 maart klaar en daarmee is ook de herinrichting van de Kanaalstraat afgerond. Na de zomer wordt verder gewerkt aan het opnieuw inrichten van de Damstraat. “We maken de Kanaalstraat en de Damstraat leefbaarder en aantrekkelijker. Met meer uitstraling, ruimte voor ontmoeting en meer groen. De straten krijgen een verkeersveilige inrichting. De maximumsnelheid verlagen we naar 30 kilometer per uur.”

Verbreding Van Sijpesteijntunnel

Het water van de Leidse Rijn en de singel wordt in de toekomst met elkaar verbonden. Deze verbinding loopt onder meer langs het Smakkelaarsveld en door de Van Sijpesteijntunnel. Momenteel stroomt er ook al water door de tunnel, maar vanwege de nieuwe verbinding moet dit breder worden gemaakt. Momenteel is ProRail nog aan het werk in de Van Sijpesteijntunnel, maar zodra dit in april wordt afgerond kunnen de plannen voor de verbreding worden gemaakt. Het is dus nog niet helemaal zeker of dat dit jaar wordt uitgevoerd of pas in 2025. Zodra de werkzaamheden starten is al wel duidelijk dat de tunnel ongeveer zes maanden wordt afgesloten voor fietsers en voetgangers.

Herinrichting Socrateslaan, Jutfaseweg en Europalaan

De Jutfaseweg wordt dit jaar omgebouwd tot fietsstraat, waar de auto te gast is. De maximumsnelheid wordt teruggeschroefd tot 30 kilometer per uur, er komt meer groen aan de zijde van de Vaartsche Rijn en er komt een steiger in het water. Ook de naastgelegen Socrateslaan gaat dit jaar op de schop. Deze straat wordt, net zoals bijvoorbeeld ’t Goylaan, een stadsboulevard. Dat betekent minder ruimte voor auto’s en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Tot slot wordt in dit gebied ook de Europalaan opnieuw ingericht. “We hebben een plan gemaakt om de laan mooier en veiliger te maken”, schrijft de gemeente.

Metamorfose Amsterdamsestraatweg

De meeste lezers weten waarschijnlijk wel dat de Amsterdamsestraatweg een drukke verkeersader is. De straat is zo’n 5 kilometer lang en het deel tussen de Weerdsingel en de Marnixlaan wordt opnieuw ingericht. De gemeente wil de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers verbeteren. Zo komt over bijna de gehele lengte een middenberm van ten minste een meter breed zodat het makkelijker is om de weg over te steken. Ook worden de fietspaden breder en komt er in totaal 2.500 vierkante meter extra groen. Op verschillende pleinen langs de Amsterdamsestraatweg, zoals bijvoorbeeld bij de Herenweg, de watertoren en de Plantage komt ruimte voor terrassen. In het eerste deel van het jaar wordt het werk voorbereid en vanaf juni moet de schop ook daadwerkelijk de grond ingaan.

Aanleg Smakkelaarspark

Grenzend aan de Van Sijpesteijntunnel wordt dit jaar begonnen met de aanleg van het Smakkelaarspark. Dit is een van de laatste grote projecten rond station Utrecht Centraal aan de kant van de binnenstad. De nieuwe naam van het Smakkelaarsveld is misschien enigszins misleidend, want naast een park komen er ook een aantal gebouwen, waarvan de eerste woningen dit jaar in de verkoop zijn gegaan. Fietsers en voetgangers hoeven vanwege deze werkzaamheden niet om te rijden, maar het openbaar vervoer, zoals de bussen en trams, ondervinden wel hinder. “We zijn in overleg met de provincie om afspraken te maken over benodigde maatregelen”, aldus de gemeente.

Nieuw riool onder kruising Haverstraat- Springweg

Fietsers, voetgangers en auto’s kunnen tot ongeveer eind mei het kruispunt bij de Haverstraat en Springweg in het centrum van Utrecht niet passeren. In deze periode wordt het riool vervangen. Tegelijkertijd vervangt Eneco de stadswarmteleidingen en Vitens voert onderhoud uit aan de waterleidingen in de straat. De gemeente houdt bij de planning echter een slag om de arm. Eerder werd tijdens werkzaamheden aan de Haverstraat namelijk een spookkelder gevonden. Vanwege de kans op nog meer archeologische vondsten of andere onverwachte zaken, kan het werk langer duren.

Knip Catharijnesingel

Om te voorkomen dat auto’s via de Catharijnesingel vanaf de Bleekstraat naar Paardenveld rijden, komt er ongeveer ter hoogte van de Sint Martinusbrug een knip. Zowel de werkzaamheden als de nieuwe inrichting zullen grote gevolgen hebben voor het verkeer rondom de Utrechtse binnenstad omdat doorgaand verkeer via deze route straks niet meer mogelijk is. De binnenstad en Hoog Catharijne blijven volgens de gemeente goed bereikbaar voor bestemmingsverkeer.

15 Reacties

Reageren
  1. Tim

    De afsluiting van de Van Sijpesteintunnel gaat een pittige worden, daar gaan aantallen fietsers doorheen die je denk ik niet zomaar even kunt omleiden over de bestaande fietspaden via de Leidseveertunnel, de Daalsetunnel en de Moreelsebrug. Zeker niet voor zo’n lange tijd. Hopelijk wordt hier nog wat op bedacht.

  2. Katja

    ASW Middenberm ? Op de tekening niks te zien. En die komen er ook grotendeels niet, vanwege in-uitrijden zijstraten. Was bij de inspraaksessies.

  3. Wim

    @ Tim
    En wat dacht je van de knip van de Catharijnesingel.
    En alle overige onbereikbaarheidsmatregelen.

  4. Peter

    Knip Catharijnesungel?

    Hoe op hoor, hoe moet je in vredesnaam van Zuid naar Noord komen?

    Op de Croeselaan is al een knip, blijft over via de Europalaan en Graadt van Roggenweg, die ook nog eens word versmalt!

    Welkom in Utrecht burgers en buitenlui, als je al bvb naar de Astraatweg wil rijden, kost je dat heel veel tijd en in de file staan!

    Dit is toch niet normaal College, Provincie en Overheid!

    Wie grijpt er nu eens in?

  5. W

    Heel blij met de knip in de catherijnesingel! 🥳

  6. Steve

    Waanzinnig een knip in de Catharijnesingel.
    Wat gaat er dan gebeuren met Lijn 2 en de taxi’s die er door moeten?
    Er is voor beide geen alternatief.
    Dus hier zal toch een doorgang voor moeten blijven bestaan.

  7. Frits

    @Tim
    Via de Daalsetunnel is in afstand geen grote omweg. Probleem is het grote aantal verkeerslichten op de route in combinatie met automobilisten die geregeld de kruisingen blokkeren. Als daar wat op wordt gevonden, is het allemaal niet zo’n punt.

  8. Vak J

    We hebben in Utrecht en Amsterdam te maken met een partij ( GroenLinks/ Pvda) die kostte wat het kost haar eigen partijplannen uitvoert! Niet luisterend naar de Overheid, niet luisterend naar andere partijen, en nog erger….niet luisterend naar het merendeel vd burgers!

    Deze partij die in de 2e Kamer iedereen de maat neemt, is zelf een dictatoriale partij geworden door de standpunten van GroenLinks. Niets is er over van de oude PvdA die ooit voor de burgers op kwam. Niets is er over van participatie en het veelgestelde woord ” inclusiviteit ” want als je een auto bezit in beide steden ben je een paria!

    Met als dieptepunt de verbouwingen vd Marnixlaan ( wat een chaos) en de as veranderingen van de Graadt van Roggenweg ( hoe kan je het verzinnen ) en als klap op de vuurpijl een knip op de nog enige doorgaande weg van Noord naar Zuid en visa versa….de Catharijnesingel! Een totale verkeerschaos komt er aan, en de partijen die dit toe staan ,laten deze zonnekoningin ( Lotte van Hooydonck) maar haar gang gaan.

    De stad is de stad niet meer, ja…voor de anti autohaters. De yuppen en studenten….

    Wie stoot deze onzin?

  9. Catharijne

    Ben heel blij dat er eindelijk een knip langs de Catharijnesingel komt! 🤩 Hierop moesten we heel lang wachten, maar eindelijk komt er een einde aan deze doorgaand verkeer onzin

  10. Inez

    Knip Catharijnesingel? Hulpdiensten dan zeker weer over de fietspaden of door het gras?

    Zeker nu de begroting de komende jaren tekorten vertoont gaan voor simpelere ingrepen; wegen goedkoper mooier maken, singel rond, Maliebaan open houden en liever geen geknip meer.

  11. Bert

    @vak j: Ik ben juist blij met de keuzes van GL voor een groenere stad die meer ruimte heeft voor fietsen en minder voor autos. Ik heb hiervoor gestemd, net als meer utrechters, dat heet democratie.

  12. Luuk Upuuk

    @Bert: die groenere stad is slechts opties bedrog. Resultaat is wel dat de vervuilende auto’s al omrijdend veel meer kilometers moeten maken om hun bestemming te kunnen bereiken met de daarbij gepaard gaande uitstoot van vieze stoffen. Bij GL hebben ze wellicht goede ogen, maar hun reukvermogen stinkt!

  13. Gerben

    @Peter, niet via of door de binnenstad. Gewoon op je fiets, al dan niet elektrisch. Zo moeilijk is het niet. Vele steden in Europa zijn al verder dan Utrecht.

  14. Laurens

    Het eerdere plan voor de knip Catharijnesingel ging over een knip onder Hoog Catharijne, zodat de parkeergarage bereikbaar blijft. In dit artikel staat ‘knip Sint Martinusbrug’ , maar vermoedelijk gaat het alleen over de aanpassing van de weg, en niet de knip zelf.

  15. Simon

    M.a.w. heel Utrecht gaat op slot voor auto’s binnen nu en misschien 10 jaar. Wie dit allemaal bedacht heeft moet echt terug naar school. Neem de afslag hoograven vanuit Utrecht stadion dan rijd je dagelijks 5x per week in de spits de file tegemoet t/m de jutfasebrug. En het was de bedoeling dat bestuurders die route zouden mijden niets is minder waar fijn voor de brandstof die delucht in gaat en de co2. Dit geldt ook voor de zogenaamde boulevard vanuit cartesiusweg tot aan de rooie Brug de hele week staat het daar vast in de spit. Lang leve milieuvervuiling!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).