Verkeershinder in 2023: hier in Utrecht kun je beter omrijden Verkeershinder in 2023: hier in Utrecht kun je beter omrijden

Verkeershinder in 2023: hier in Utrecht kun je beter omrijden

Verkeershinder in 2023: hier in Utrecht kun je beter omrijden
Archieffoto van werkzaamheden op de Voorstraat.
Wie zich regelmatig door Utrecht verplaatst weet het: er wordt altijd wel ergens aan de weg gewerkt. Ook de komende twee jaar staan er weer een hoop werkzaamheden op de planning. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van de plekken waar je komende tijd vertraging oploopt en komt ook met een nieuwe werkwijze om ervoor te zorgen dat de stad beter bereikbaar blijft tijdens werkzaamheden. Onder meer het aanstellen van een ‘stedelijke bereikbaarheidsregisseur’ moet daarbij gaan helpen.

Wie zich regelmatig door Utrecht verplaatst weet het: er wordt altijd wel ergens aan de weg gewerkt. Ook de komende twee jaar staan er weer een hoop werkzaamheden op de planning. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van de plekken waar je komende tijd vertraging oploopt en komt ook met een nieuwe werkwijze om ervoor te zorgen dat de stad beter bereikbaar blijft tijdens werkzaamheden. Onder meer het aanstellen van een ‘stedelijke bereikbaarheidsregisseur’ moet daarbij gaan helpen.

Bekijk op de kaart hieronder waar in 2023 werkzaamheden zijn. Klik op de streepjes en vlakken om meer informatie over de werkzaamheden te zien.

Groei van de stad

De groei van Utrecht heeft invloed op vrijwel alles en dus ook op werkzaamheden. Bij binnenstedelijk bouwen, zoals gebeurt in onder meer de Merwedekanaalzone, Beurskwartier en de Cartesiusdriehoek komt ook de aanleg van nieuwe verbindingen kijken. Het kan dan gaan om ov-verbindingen, maar ook om fietsverbindingen. Deze investeringen gaan niet zonder hinder voor verkeer en inwoners, legt de gemeente uit. “Vooral de uitvoering van de grote OV-projecten kan betekenen dat belangrijke vervoersassen voor lange tijd niet of gedeeltelijk beschikbaar zijn. Als gemeente beperken we de hinder zoveel mogelijk. Dit doen we onder meer door te zorgen dat fietsers en voetgangers zoveel mogelijk een doorgaande route houden.”

De gemeente hoopt inwoners dan ook nu weer te stimuleren om vaker de (deel)fiets te nemen of te gaan lopen. Verder worden werkzaamheden uitgevoerd volgens veertien bereikbaarheidsprincipes. Zo moeten werkzaamheden zoveel mogelijk gecombineerd worden, zodat een straat maar één keer dicht hoeft, en wordt er niet tegelijkertijd gewerkt op hoofdroutes die parallel aan elkaar lopen. Ook mogen omleidingsroutes van projecten in uitvoering elkaar niet overlappen en wordt op maximaal één autoroute richting de binnenstad tegelijkertijd gewerkt. De gemeente benadrukt wel dat er ‘goede redenen’ kunnen zijn om van deze principes af te wijken.

Stedelijke bereikbaarheidsregisseur

Om de stad tijdens werkzaamheden en evenementen bereikbaar en leefbaar te houden is door de gemeente een ‘stedelijke bereikbaarheidsregisseur’ aangesteld. Die is verantwoordelijk voor het grip houden op de planning en de manier waarop verkeer moet worden omgeleid als er werkzaamheden zijn. Ook kijkt deze regisseur of het mogelijk is om werkzaamheden te combineren, zodat een route maar één keer afgesloten hoeft te worden. De regisseur zorgt er dan ook voor dat werkzaamheden, omleidingsroutes en tijdelijke verkeersmaatregelen op elkaar worden afgestemd. Andere grote steden werken al met een bereikbaarheidsregisseur. De gemeente Utrecht gaat over twee jaar evalueren hoe de veertien bereikbaarheidsprincipes en de aanstelling van de bereikbaarheidsregisseur hebben uitgepakt.

7 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Overlast en afgesloten wegen zijn nooit leuk, maar ik ben blij dat er zoveel wordt aangepakt in de stad, het wordt er allemaal mooier op! #positiviteit

  2. Koel Hoofd

    Utrecht west wordt gewoon afgesloten.
    Utrecht onder GL/D66 = onbereikbaar, onleefbaar, onbetaalbaar en onwerkbaar.
    Intussen verlaat hun achterban met hun jonge kroost al de stad naar groenere en beter bereikbare en leefbaardere oorden.
    Studenten op de Uithof worden opgeleid tot ‘internationals’, die blijven hier straks ook niet meer hangen omdat ze het overal beter hebben dan in Utrecht.

  3. arbeider

    Onder het mom vh groeien van de stad ( wiens zijn idee is dat eigenlijk? Juist…dit College) word de auto in sneltreinvaart in de ban gedaan en gaan we terug naar de jaren 50,iedereen moet maar een fiets of bakfiets pakken!

    Tuurlijk College wat steeds maar de kreet gebruikt….” Utrecht is voor iedereen”

    De stad wordt op deze wijze onbereikbaar, onbetaalbaar en een reservaat voor studenten en yuppies die de ziel van de stad kapot maken!

    En de eens arbeiderspartij PvdA kijkt er naar en doet niets voor de minder bedeelden en burgers die niet zonder auto kunnen, sterker…ze gaan nog fuseren ook met GroenLinks!

    PvdA corifee zei al, dat is het failliet van de PvdA!

    Hans Spekman…wat doe jij nog bij deze partij?

  4. Ash

    Je maakt niet meer ruimte voor voetgangers door een gigantische middenberm te plaatsen ipv een tweebaans weg. Ik woon bij het julianapark en kom hierdoor met de auto bijna niet de stad uit. Dit is dus voor het “lokale verkeer” gewoon helemaal k*t.

  5. Statler

    @Ash
    het voordeel van zo,n groene middenstrook is dat er een-eventueel dubbele- trambaan aangelegd kan worden. Moet de wethouder er alleen geen bomen planten. Conflicteren met de stroomafnemers/bovenleidingen.
    Nb: ruimte voor de voetganger is mythe, primaat ligt bij de fietser. Trottoirs zijn in de praktijk een extra fietsvoorziening.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  6. Willum

    Sommige reaguurders op DUIC maken er een sport van om onder dit soort artikelen helemaal los te gaan op ‘de fietsende yuppen en studenten’. En guttegut die arme hardwerkende arbeider met z’n autootje kan de stad niet meer door, of in, of uit. Blijkbaar leven deze reaguurders in een stad waarin mensen óf een fiets hebben, óf een auto, en zijn dat geheel gescheiden biotopen die pas op straat (die vaak ook nog eens opgebroken is) in elkaars vaarwater komen. Nu ben ik blijkbaar een zeldzame diersoort, want ik fiets, ik rijd auto en dan wandel ik ook nog graag. Mijn grootste ergernis op de fiets: de vele gevaarlijke en onduidelijke situaties op de weg en op het fietspad, waardoor ongelukken gegarandeerd. Dat Utrecht een ‘fietsstad’ zou zijn, dat is mooie marketing, maar laten we wel wezen: in weer en wind kan de fietsers een extra plens water uit de goot in zijn nek krijgen van voorbij razende auto’s en dan lekker lang voor een rood verkeerslicht wachten (ja, er zijn genoeg fietsers die dan niet doorfietsen), terwijl de de autombilist heerlijk mag door jakkeren. En dan sta je ook nog in uitlaatgassen. En dan de ‘ovonde’. Het favoriete mikpunt van autominnend Utrecht. Laat de auto een keer staan en probeer de ovonde eens fietsend te nemen. Vergeet niet eerst een levensverzekering af te sluiten!
    Mijn grootste ergernis in de auto: ovonde’s, wegopbrekingen, de vele korte korte lontjes, fietsers zonder licht, ach zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Mijn advies: als je vooral de auto pakt voor een ritje in de stad, neem dan eens de fiets. Gewoon om eens mee te maken hoe het Utrechtse verkeer voor fietsers is. Hoe druk en onoverzichtelijk
    Omgekeerd net zo goed. Fieter: stap vooral eens in de auto als het donker of regenachtig is. Dan zul je waarschijnlijk nooit meer met een fiets zonder verlichting op pad gaan.

  7. Maarten

    Goed bezig gemeente! Elke dag prijs ik me gelukkig dat ik in Utrecht woon met zoveel mensen die de stad nog mooier aan het maken zijn

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).