Verkeerslicht meet voor het eerst snelheid fietsers in Utrecht Verkeerslicht meet voor het eerst snelheid fietsers in Utrecht

Verkeerslicht meet voor het eerst snelheid fietsers in Utrecht

Verkeerslicht meet voor het eerst snelheid fietsers in Utrecht
Op de kruising Pythagoraslaan – Archimedeslaan is een verkeerslicht geplaatst dat de snelheid van fietsers meet. Daardoor moeten fietsers sneller groen krijgen.

Op de kruising Pythagoraslaan – Archimedeslaan is een verkeerslicht geplaatst dat de snelheid van fietsers meet. Daardoor moeten fietsers sneller groen krijgen.

Het is voor het eerst dat er gebruik wordt gemaakt van een fietsradar bij een verkeerslicht in Utrecht. De fietsradar herkent naderende fietsers en meet het aantal fietsers en hun snelheid. De radar stuurt de ontvangen informatie door naar het verkeerslicht dat op het kruispunt staat, zodat het verkeerslicht eerder op groen gaat of langer op groen blijft.

De test met de radar is een samenwerking tussen Goedopweg en Cycledata, leverancier van de fietsradar, en Monotch, die de koppeling met de ‘Talking Traffic Cloud’ verzorgt.

Gemeente Utrecht programmeert de verkeerslichten. De test heeft als doel om te leren of alles technisch naar behoren werkt, of de fietsmetingen betrouwbaar zijn en wat de effecten zijn op wachttijden voor fietsers en het overige verkeer.

15 Reacties

Reageren
  1. Rottebert Peermans

    Hopelijk krijgen ze ook een boete als ze harder dan 15km/uur gaan of door rood rijden.

  2. Petrus

    Goed bezig! In Utrecht krijgt de fiets steeds meer voorrang! Utrecht: op weg naar fietsstad nr 1 in NL.

  3. Frits

    “overengineering” noemen we dat in de techniek ook wel.

  4. Martijn

    Uitstekende plek! Zeker sinds er geen busroute meer langs het provinciehuis loopt is het daar alleen in de spits superdruk met afslaande auto’s, en de rest van de tijd valt het heel erg mee, terwijl fietsers er daar graag lekker de vaart in hebben.

  5. BW

    @Frits
    Ja man. Het mag wat kosten allemaal 😉

  6. Andrew

    Eens met Frits, de baten wegen hier toch niet op tegen de kosten?

  7. Katja

    Doe zoiets ook voor auto’s die met een te hoge snelheid naderen, en dat ‘ie gelijk op rood springt. En als ze doorrijden gelijk flitsen 🙂
    Zou zeggen, voer het in op alle verkeerslichten !

  8. Tja

    @Rottebert Peermans:
    Bij normale omstandigheden en matige/normale inspanning is de gemiddelde fietssnelheid op een gewone stadsfiets 18 km/u. Beboeten bij fietsen door rood licht snap ik, maar beboeten bij een fietssnelheid hoger dan 15 km/u… Hahaha. Ga toch fietsen! 😉

  9. Rottebert Peermans

    @Tja Bij normale omstandigheden en minimale inspanning rijdt mijn auto 130, máár toch word ik door boomknuffelaars gedwongen om in de stad 50 of zelfs 30 km/u te rijden.
    Dus pech voor die fietsers, gewoon 15 km/u rijden en anders mogen ze kiezen: boete of een stok tussen hun spaken!!!

  10. G.H.

    @Rottebert Peermans
    Wat een wrok en frustratie, ik heb waarlijk met u te doen.

  11. Truus

    @Rottebert Peermans 30/12/2020 – 16:45
    “Dus pech voor die fietsers, gewoon 15 km/u rijden en anders mogen ze kiezen: boete of een stok tussen hun spaken!!!”
    😂😂😂😂😂😂

  12. Piet

    @Rottebert, da’s best leuk als de maximum snelheid op het fietspad binnen de bebouwde kom officieel is vastgesteld op 30km/h. Houdt ook echt stand dan zo’n bekeuring

  13. Piet

    @Rottebert, dat gaat vast goed, bekeuren vanaf 15km/u als de maximum vastgestelde snelheid op een fietspad binnen de bebouwde kom 30km/u is.

  14. Pee

    Iedere fietser wegenbelasting laten betalen,kentekenplaatje op de fiets en alle fiets verkeerslichten uitrusten met camera’s om door rood fietsende te bekeuren.

  15. Rottebert Peermans

    @G.H. Je kunt beter medelijden hebben met die fietsers die harder dan 15 willen maar geen auto kunnen betalen.
    @Piet Als ze harder dan 15km willen dan hadden ze maar moeten doorsparen voor een scooter of een auto.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).