Op drie kruispunten op de Langerakbaan in Utrecht worden binnenkort de verkeerslichten tijdelijk uitgezet. Tijdens deze proef wordt gekeken of de verkeersveiligheid niet in het geding komt en wanneer dit niet het geval blijkt te zijn worden de verkeerslichten definitief weggehaald. Dit wordt gedaan als voorbereiding op de herinrichting van de weg.
Op 20 september worden de verkeerslichten op de kruisingen met de Houtrakgracht, Klifrakplantsoen en Koldijksterraklaan uitgeschakeld. De eerste drie maanden worden ze op de knipperstand gezet en de overige drie maanden worden de verkeerslichten volledig uitgeschakeld.
De gemeente is van plan deze drie kruisingen opnieuw in te richten. Fietsers op de Langerakbaan krijgen in deze nieuwe situatie voorrang. Ook de wachttijd voor verkeer vanuit de zijstraten, waaronder fietsers en voetgangers, neemt naar verwachting af.
“Om er zeker van te zijn dat de nieuwe inrichting goed werkt, doen we eerst een uitschakelproef met tijdelijke verkeersmaatregelen. […] Tijdens en na afloop van de proef evalueren we de situatie. […] Al deze informatie gebruiken we om te bepalen of het verwijderen van de verkeerslichten in de nieuwe situatie verstandig is.”
Veilig
De proef wordt alleen gestart op plekken waarvan verwacht wordt dat het veilig kan. Zo moet het verkeer goed blijven doorstromen en mag de veiligheid niet in het geding komen. Verkeersspecialisten zullen de verkeerssituatie regelmatig bekijken en de verkeerslichten weer instellen als zich er onverhoopt onveilige situatie voordoen.
De proef loopt van 20 september 2023 tot uiterlijk half februari. Als blijkt dat de verkeerslichten veilig kunnen worden verwijderd, zal er gewerkt gaan worden aan een nieuw ontwerp. Dit wordt dan in overleg met onder meer buurtbewoners gedaan. De start van het werk voor deze eventuele nieuwe inrichting staat gepland in het voorjaar van 2025.
14 Reacties
ReagerenAls je binnenkort maar 30 km/u mag dan zijn stoplichten Idd niet nodig nee.
@stefan: verkeerslichten Stefan. Geen stoplichten. De WvW kent geen stoplichten.
Op se ASW werden verkeerslichten verwijderd, en hup., een racebaan.
Succes daar…
Alweer een straat in Utrecht aanpassen en nu zelfs 1 die er nog niet zo lang ligt als je naar anderen kijkt. Het mag wat kosten al die aanpassingen……….
@stefan: als actieve racer en raceliefhebber en vervent autorijder met meer dan 100k km pj kan ik je zeggen dat in een stedelijke bebouwde kom 30kph prima is. Daarboven is al snel niet binnen beheersbare grenzen agv bescheiden overzicht en niet te voorziene verkeersituaties.
@Stefan. Als je dan niet hoeft te wachten ben je net zo snel, of nog misschien nog wel sneller. Het gaat niet om de snelheid die op enig moment rijd, maar het gemiddelde dat je op een traject kan halen.
nu nog alle paaltjes etc weghalen. in een lage auto heb je heel erg weinig overzicht door de oranje en gele paaltjes. gevaarlijk is dat
Tijdens corona stonden veel verkeerslichten uit, een verademing, het liep lekker snel door. Sommige zijn nodig maar er staan er echt teveel.
Laat de trauma heli maar vast warmdraaien dan. Het is nu al een racebaan (snelheden tot 80 km/uur zijn heel ‘normaal’ als ‘s avonds de verkeerslichten uit zijn.)
@louise: nou inderdaad. 5 ongevallen in 1 jaar tijd (2022). Levensgevaarlijk. Proest.
Hopelijk is dit ook een opmaat naar nog veel meer verkeerslichtvrije straten, de stad staat vol met verkeerslichten waarvan je het nut af kan vragen.
Ik voorspel een groot succes, not! Aan het begin van deze weg is een zebrapad zonder verkeerslicht en daar wordt je 9 van de 10 keer van je sokken gereden. Zelfs met kinderwagen ben je er vogelvrij.
De verkeerssituatie op de Langerakbaan zoals die nu gerealiseerd is is zeer gevaarlijk en onverantwoordelijk . Er wordt met hoge snelheden gereden en mede doordat er geen stoplichten meer zijn , is de oversteekplaatsen bij de zebrapaden bijna niet meer mogelijk en gevaarlijk .
Waarom weer iets aan gaan passen, wij als bewoners zijn gewend met de huidige situatie en samen met ons de kinderen die nu vogelvrij verklaard zijn met de proefopstelling die nu bedacht is. Het zicht is bar slecht geworden met de (stalen)afzettingen.
Kleine kinderen en lage auto’s vallen volledig weg achter deze afzettingen.
Dagelijks frustraties bij automobilisten door afslaand verkeer die nu dus de rest ophoudt omdat de afslagen naar links weg zijn of verkeer wat vlak voor je opduikt omdat ze denken dat de weg vrij is door het beperkte zicht.
Groenstrook in het midden is inderdaad voor verbetering vatbaar.
Als men toch per sé de afslagen linksaf wil weghalen dan op de verbrede middenberm iets gaan doen met een mooie bomenrij i.p.v. het “onkruid”wat er nu staat voor de incecten.
En ja helaas ook op deze weg wordt veel te hard gereden maar dat ligt aan het rechterbeen van de bestuurder en niet aan de verkeers situatie.
Het bestuur van de gemeente Utrecht kennende gaan ze ook hier hun eigen idee doordrukken en is zogenaamde inspraak of reageren zoals hier voor de Buhne om te laten zien dat ze zogenaamd naar hun inwoners luisteren.