Verkeerslichten op Langerakbaan in Utrecht verdwijnen na succesvolle proef Verkeerslichten op Langerakbaan in Utrecht verdwijnen na succesvolle proef

Verkeerslichten op Langerakbaan in Utrecht verdwijnen na succesvolle proef

Verkeerslichten op Langerakbaan in Utrecht verdwijnen na succesvolle proef
De Langerakbaan
De verkeerslichten die nu nog op drie kruispunten op de Langerakbaan staan, verdwijnen straks wanneer de weg opnieuw wordt ingericht. Tussen september en februari stonden de lichten uit en dit heeft niet geleid tot meer verkeer of automobilisten die het gaspedaal verder intrappen. Sterker nog, de gemeente schrijft dat de Langerakbaan het verkeer beter heeft verwerkt in de proefperiode.

De verkeerslichten die nu nog op drie kruispunten op de Langerakbaan staan, verdwijnen straks wanneer de weg opnieuw wordt ingericht. Tussen september en februari stonden de lichten uit en dit heeft niet geleid tot meer verkeer of automobilisten die het gaspedaal verder intrappen. Sterker nog, de gemeente schrijft dat de Langerakbaan het verkeer beter heeft verwerkt in de proefperiode.

Op 20 september werden de verkeerslichten op de kruisingen met de Houtrakgracht, Klifrakplantsoen en Koldijksterraklaan uitgeschakeld. De eerste drie maanden werden de lampen op de knipperstand gezet en de overige drie maanden werden ze volledig uitgeschakeld. Dit werd gedaan omdat de kruisingen opnieuw worden ingericht en de gemeente wilde weten of de verkeerslichten behouden moesten blijven in de nieuwe situatie.

Veilig

Dit blijkt niet het geval. “Uit de observaties en metingen van de uitschakelproef blijkt dat een nieuwe inrichting van de kruispunten zonder verkeerslichten op een veilige manier mogelijk is, waarbij de weg het verkeer beter verwerkt”, schrijft het college. Zo bleek onder meer dat automobilisten minder lang moesten wachten, het verkeer niet harder is gaan rijden en het aantal auto’s dat over de Langerakbaan rijdt niet is toegenomen.

Ondanks het succes van de proef waren er wel aandachtpunten. Zo stopten bestuurders niet altijd wanneer een voetganger over wilde steken via een zebrapad en ook fietsten veel mensen tegen de richting in. “Beide aandachtspunten nemen we mee in de uitwerking van het ontwerp.”

Nieuwe situatie

In de nieuwe situatie moeten fietsers op de Langerakbaan voorrang krijgen op verkeer vanuit de zijstraten, iets dat tijdens de proef ook al het geval was. Ook worden de opstelstroken voor verkeer dat linksaf wil slaan weggehaald. De ruimte die dit oplevert wordt weer gebruikt om de bushaltes groter te maken.

De kosten van de herinrichting worden deels betaald uit een potje van de provincie Utrecht, waarmee bushaltes toegankelijker gemaakt worden. Als alles volgens planning verloopt beginnen de werkzaamheden in het voorjaar van 2025. Tot die tijd blijven de verkeerslichten uit staan.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Statler

    Ik vraag me af of die zebrapaden ook doorgetrokken zijn tot over het fietspad. Fietsers zijn ook bestuurders.
    Dat fietsers tegen de richting in fietsen mag inmiddels geen verrassing meer zijn voor Utrechts verkeersdeskundigen. Benieuwd naar hun oplossing.

  2. Jakob

    Doordat de fietsoversteek bij de Koldijksterraklaan richting het Archeologiepark in een flauwe binnenbocht ligt, belemmert het bushokje verderop het zicht op het verkeer van de kant van de Hogeweide. Ik hoop dat de situatie bij de herinrichting overzichtelijker wordt.

  3. Johnny

    Ik neem aan dat dit alleen werkt wanneer iedereen oplet in het verkeer, basisverkeersregels kent en meest belangrijke, geen aso is.

  4. Tim

    Ik weet bijna zeker dat er in de stad nog vééél meer plekken zijn die beter af zijn zonder verkeerslichten, zeker aangezien het Utrecht op één of andere manier nooit lukt om ze logisch af te stellen. Ik zou zeggen: doe deze proef eens op veel grotere schaal.

  5. BW

    Ovonde erin, iedereen blij.

  6. Inez

    Voer net als in Amsterdam 30 km/u in op niet-doorgaande wegen en je kunt heel veel onnodige stoplichten weghalen terwijl het verkeer beter doorstroomt.

    Zelfs zonder 30 km/u kun je nu al op bijvoorbeeld de Biltstraat (bij de Poortstraat) en Catharijnesingel (die van toen de gemeente nog op de van Schendelstraat zat) volstrekt overbodige verkeerslichten weghalen.

  7. Statler

    @Inez
    verkeerslichten geven kruisend en invoegend verkeer vanuit zijwegen een faire kans veilig een drukke kruising over te steken of in te voegen. Dat sommige Utrechtsers – fietsers in het bijzonder-niet het geduld hebben even te wachten is jammer. Maar gelukkig loopt desondanks dat het aantal fietsongevallen niet onevenredig op- toch?

  8. de Kreek

    Gewoon 5 km op de fietspaden en handhaven, dan gebeuren er heel veel minder ongelukken en kunnen bijna alle verkeerslichten naar de opslag. 80% van de ongelukken gebeuren met mensen op fatbike/ e-bike en fietsen onder invloed en niet vergeten dat ze alle verkeersregels aan hun laars lappen. Dan kunnen de auto’s weer 70km 50km rijden en in sommige straten 30km.

  9. Koel Hoofd

    @Inez
    Stukje historische context over die 30km/u zones.

    Die 30km/u op niet-doorgaande wegen heeft Utrecht namelijk als een van de eerste in NL al in 1984 ingevoerd, dat heet Duurzaam Veilig of ‘zone 30’. Te herkennen aan asfalt op de 50km/u doorgaande wegen met vrijliggende fietspaden of fietsstroken igv gebrek aan ruimte, en klinkers met drempels in de 30km/u woonwijken met bestemmingsverkeer.
    Die zones scheidende en herkenbare weginrichting heeft heel veel levens gered, ook van vele kleine kinderen.

    Dus het landelijke streven werd 10 jaar later om zo veel mogelijk zo groot mogelijke ‘zone 30 Duurzaam Veilig’ te scheppen vanwege de gerealiseerde verkeersveiligheid. Dus asfalt er uit en klinkers met drempels er in want dan weet iedereen het verschil tussen verblijfsgebied zone 30 met enkel bestemmingsverkeer en overige het doorgaand verkeer…

    Echter, sinds 2001 is GroenLinks samen met het gesubsidieerde overheidsvehikel Fietsersbond bijzonder actief om die verkregen en bewezen verkeersveiligheid te torpederen omdat die klinkers zo hobbelig fietsen en milieuvriendelijke fietsers als beloning voor deugen het ultieme fietscomfort met ruimbaan moeten hebben.
    Dus die ‘Duurzaam Veilig 30km zones’ moesten kleiner en minder worden door die voor fietsers zo hinderlijke klinkers en drempels eruit te rukken en zoveel mogelijk obstakelvrij asfalt uit te rollen…

    We hebben in Utrecht sinds 2001 ook een fietsbeleid waarin dat staat en ambtenaren carriere mee hebben gemaakt. Het is daarmee al 23 jaar de doelstelling om zo klein mogelijke 30km/u verblijfsgebieden te realiseren dankzij een ‘fijnmazig fietsnetwerk van obstakelvrij rood asfalt’ zodat er op elke 200-250 een rode racebaan (50-70km/u makkelijk haalbaar) ligt voor doorgaand fietsverkeer (en daarmee ook autoverkeer op veel te hoge snelheid voor een woonwijk vol kinderen).
    Daarom zei de wethouder bij haar aantreden in 2014 dat haar enige doel is om zoveel mogelijk rood asfalt uit te rollen…

    Dus ik begrijp niet waarom je denkt dat het elitaire kneiterlinkse Amsterdam iets beter doet dan het kneiterlinkse elitaire Utrecht.
    Ze volgen namelijk beide dezelfde waanzinnige ideologie waarin verkeersveiligheid ondergeschikt is aan ruimbaan voor de milieuonvriendeijke efietser op 50km/u

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).