De verkeersroute door de Vogelenbuurt, Tuinwijk, Lauwerecht en Staatsliedenbuurt (Votulast) moet op de schop maar daarvoor is op korte termijn geen geld. De route is nu voor het autoverkeer een korte en snelle weg tussen het centrum, wijk C en Paardenveld, en de A27. Veel bewoners, ondernemers en verkeersdeelnemers ervaren de route als druk en verkeersonveilig. Dat is te lezen in een raadsbrief.
In het toekomstbeeld van het Mobiliteitsplan ‘Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen’ van de gemeente Utrecht maakt de route geen deel meer uit van het stedelijke verkeersnetwerk, maar worden het wijkstraten met vooral bestemmingsverkeer. Om dit te bereiken heeft de gemeente verschillende maatregelen bekeken.
Alleen het verlagen van de maximumsnelheid zou het doorgaand verkeer onvoldoende verminderen, omdat het immers de snellere en kortere route blijft. Een wijziging van verkeerscirculatie zou de verkeersdruk wel ten goede komen, maar leidt onvoldoende tot verbetering van de verblijfskwaliteit, oversteekbaarheid en leefbaarheid langs de route. Herinrichting van de hele verkeersroute Votulast brengt hoge kosten met zich mee, en op dit moment is daar geen geld voor gereserveerd.
De gemeente gaat nu op korte termijn de stedelijke verbindingswegen aantrekkelijker maken. Hieronder vallen het slimmer afstellen van verkeerslichten op die routes en het aanbrengen van voorsignalering op het kruispunt Oudenoord/Kaatstraat. Verkeer op de Oudenoord zal hierdoor bij een open brug geadviseerd worden door te rijden richting de David van Mollemstraat.
Kentekenonderzoek
In de periode mei tot en met juli 2017 heeft de gemeente een kentekenonderzoek op de verkeersroute door Votulast laten uitvoeren. Hieruit is gebleken dat ongeveer de helft van de auto’s die richting de Kardinaal de Jongweg rijden doorgaand verkeer is, en dus geen bestemming in de wijk hebben. “Het relatief hoge aandeel autoverkeer zonder herkomst of bestemming in de wijk is het gevolg van de huidige positie van de route in het verkeersnetwerk. De verkeersroute Votulast is de kortste en snelste route tussen het centrum en de A27”, is te lezen in de brief.
17 Reacties
ReagerenWat een sof! er zijn diverse avonden georganiseerd voor bewoners van bijv de Adelaarstraat. Nu blijkt er vervolgens geen geld te zijn om maatregelen te nemen. Wat hebben we dan met z’n allen zitten doen…?
Waar men mee zou kunnen beginnen is om de Kaatstraat af te sluiten voor verkeer afkomstig van Centrum/Paardenveld. Dat zou al een slok op een borrel schelen.
Mobiliteitsplan?? Nou, ga er maar vanuit dat het er niet beter op wordt als alle plannen voor de “stadsboulevards” zijn uitgevoerd. Nog even en dan staat de stad de hele dag stil….
Chantal, we kunnen ook jou voortuin afsluiten.
Dan kan daar ook niemand meer door.
Als de gemeente gewoon de stoplichten weer normaal afstelt, krijg je een betere doorstroming en dus geen file’s meer. Hou de stad bereikbaar voor iedereen.
Leuk plan hoor maar waar mag al dat verkeer dan heen? Verkeer in de stad staat al muurvast, ook die zogenoemde stadboulevards dragen hier nu niet bepaald in positieve zin aan bij!
In een groeiende stad zijn meer doorgaande wegen de oplossing, niet minder.
Wat een bijzondere ontwikkeling. Hoe worden toch al die ongelofelijk dure stadsboulevards betaald? Of zijn de miljoenen die er aan uitgegeven zijn de oorzaak dat er nu geen geld meer is?
@chantal
Weetje wat ze zouden moeten doen, alle straten gewoon autovrij maken. Het hele centrum, iedereen verplicht met de trein of fiets. Alle mogelijkheden om de auto te gebruiken moet verboden worden.
Mensen, je woont in het centrum. Wat verwacht je, komop zeg, ga in de provincie wonen alsjeblieft. Wat had je verwacht, af en toe een electrisch autotje dat voorbij komt? Of 1x per uur alleen een bus? En dit is de voorbode voor wat er in heel Utrecht gaat gebeuren als de gemeente groen links zijn zin krijgt. Stadsboulevards overal, gevolg = overal kilometers file over de hele stad van ondiep tot aan de tolsteeg. De politici die trots hun werk presenteren als verbeter t.o.v. De vorige situatie en hun handen er vanaf trekken, waar de bewoners vervolgens klagen dat hun wijken niet meer leefbaar zijn. Waarop de gemeente zegt dat er gewoonweg geen geld meer is.
@Stop: je idee om straten autovrij te maken is helemaal niet zo gek. Kunnen de autoliefhebbers lekker in de provincie gaan wonen, daar is ruimte zat.
Ik heb wel een idee: demp de Weerdsingel, bouw er een bak in en leg een vierbaansweg in. Dat daar nooit iemand eerder op is gekomen pfff
@chantal. Ik vond het idee om jouw voortuin af te sluiten wel wat. Als je een voortuin wil ga je maar in de provincie wonen, daar is ruimte zat.
@Stop,
Wat een grap. Alsof de afstelling van de verkeerslichten ook maar iets te maken heeft met de in het artikel omschreven problematiek.
Ik kom vrijwel dagelijks op de Adelaarsstraat. Een enkele keer staat er een kleine opstopping voor de Oudenoord, maar dat heeft eerder te maken met het vele verkeer op de Oudenoord dan met de afstelling van het verkeerslicht.
En wat verwacht je dan? Je gaat in een meer dan honderd jaar oude wijk wonen en dan klagen dat de wegen niet zijn berekend op heel veel verkeer?
De mensen die de auto echt nodig hebben om naar het werk te rijden heb je ook, maar zolang ik bij de basisschool bij mij om de hoek twee keer per dag een verkeersopstopping zie denk ik dat het nog steeds de moeite loont om jezelf per auto door de stad te verplaatsen. Zelfs als je binnen hetzelfde postcodegebied moet zijn.
@Chantal. Goed idee. Het probleem verplaatsen. Afschuiven naar andere. Omdat jij liever inde stad woont. Maar wel de gemakken van een dorp wil ervaren.
Volgens mij is het juist heel stedelijk om geen auto te hebben als je in een wat grotere en groeiende stad woont/ gaat wonen.
Zo gaat dat wereldwijd namelijk. In een stad loop je, gebruik je OV, een taxi of in steeds meer gevallen wereldwijd de fiets. Niets raars aan.
Wil je zo nodig een auto bezitten of moet je een auto bezitten, dan is een woning in één van de oude buurten gewoon niet zo’n goed idee.
Gelukkig zijn daar oplossingen voor. Utrecht heeft Leidsche Rijn gebouwd en al eerder zijn de groeikernen Nieuwegein en Houten ontstaan. Zeist heeft ook nog wel ruimte voor een auto. Allemaal op steenworp afstand van het centrum van Utrecht, maar je bent wel zo de snelweg op en kan de auto makkelijk kwijt.
Steden groeien en veranderen, daar moet je als oud bewoner soms in mee groeien (krijg ik ook steeds vaker te horen). Een onderwerp waarbij dat echt geldt is het veranderend gebruik van de auto in een groeiende stad. Er is geen andere keus dan je als autobezitter aanpassen. Simpel zat. Het is niet voor niets dat iedere ‘grote’ stad ter wereld zo’n beetje anti-autobeleid voert.
@Alex,
Is wat jij doet niet juist het probleem afschuiven op anderen?
Jij (Alex) wilt graag persé met de auto door een oud gedeelte van onze stad rijden, dat gebouwd is in een tijd dat – laten we het met een understatement zeggen – de auto nog niet zo populair was als nu.
Jij hebt mening dat bijna alles moet wijken zodat jij maar lekker met jouw auto rond kunt rijden.
Als buurtbewoners aangeven dat de verkeersveiligheid in het geding is (wat ik onderschrijf) dan vindt jij dat de buurtbewoners hun problemen op anderen afschuiven… pardon? Het probleem is Alex, die met zijn auto door de Adelaarstraat wil rijden. Jij maakt van jouw probleem het probleem van de buurt. Niet andersom.
@Coenen. Gelukkig ga je geheel voorbij aan het feit dat er meer dan voldoende mensen in “oude wijken” zijn gaan wonen toen een auto nog wel de primaire vorm van vervoer is. Maar als ik jou goed begrijp moeten deze mensen maar accepteren dat de stad om hen heen veranderd en zich aanpassen. Wat de vraag rechtvaardigt, voor wie is de stad. Voor de bewoners? Of voor de forenzen die vast staan in een poging bij hun werk in het centrum te komen. Forenzen die vaak geen andere keuze hebben omdat lang niet elk dorp in Nl beschikt over goed OV. @ Frits En ja, het oude centrum is niet gebouwd in een tijd dat de auto zo populair was als nu. Destijds woonden er ook stukken minder mensen in Utrecht. Datzelfde oude gedeelte van de stad dat ook nooit gebouwd is om tienduizenden fietsen per dag te faciliteren. Dus prima als je van mening bent dat dat niet kan in de oude wijken. Laten we er dan vooral voor zorgen dat Utrecht weer haar centrumfunctie terug geeft en terugkeert naar de postkoets en trekschuit.
@JdV,
Het zijn niet de vele fietsers die voor problemen zorgen, maar het relatieve handjevol automobilisten die persé met hun stukje blik over straten willen rijden die daar niet voor zijn aangelegd.
En bovendien, de belangrijkste routes door het centrum zijn aangelegd in de tijd dat de fiets een stuk populairder was dan nu.
Verder deel ik jouw mening dat de Oudegracht niet geschikt is om tienduizenden fietsers per dag te faciliteren en gelukkig rijden die daar ook niet.
Tot slot gaat het artikel en de discussie niet over het centrum. Het gaat om bijvoorbeeld de Adelaarstraat. Mocht je er onbekend zijn: ga er eens naartoe. Even van die ivoren toren af.
@ JdV
Ja, dat moeten ze, zo werkt dat in ene veranderende en groeiende stad.
Datzelfde argument wordt toch ook door jezelf gebruikt, wanneer er dure appartementen in hoogbouw moeten komen en wanneer de prijzen van woningen exorbitant gestegen zijn?
Het rare is dat toename van verkeer en autoverkeer bij de ontwikkeling van de mens hoort en een zekere natuurlijke groei kent (die niet meer afgewikkeld kan worden binnen bestaande structuren) terwijl de stijging van huizenprijzen kunstmatig wordt opgedreven door investeerders die steeds meer rendement willen en hoogbouw door bepaalde steden wordt ingezet om iets aan hun te kleine piemel syndroom te doen. Utrecht is geen New York waarbij hoogbouw noodzaak is.
Best grappig om je met één van je eigen dooddoeners om de oren te slaan.
O ja; en die forenzen. Misschien moeten ze eens gedwongen worden om dichterbij hun werk te gaan wonen (misschien wel in dat dorp waar ze zo nodig willen werken), want door hun pure egoïstische keuze veroorzaken ze problemen voor anderen die echt niet zonder auto kunnen (en zo’n beetje de hele samenleving).
Ach ja, het geld ontbreekt. Uiteraard. Maar er is wel 4,2 miljoen om de start van de Vuelta naar Utrecht te halen. Of om cursussen te organiseren voor kansloze gelukszoekers.
@Coenen: Sorry dat ik je verwarde verhaal niet kan volgen. Ik pleit voor hoogbouw EN voldoende wegen om de mensen die daar wonen te faciliteren. Dwingelandij vanuit de Gemeente/Overheid hoe je je dient te verplaatsen? Wellicht moet jij naar Noord Korea verhuizen. Schijnt daar normaal te zijn. Best grappig om jouw kul-argumentatie te weerleggen.
@Frits: Het gaat over de route tussen HET CENTRUM, wijk C, het Paardenveld en de A27. Goed lezen is ook een kunst.