De verkeerstuin in Utrecht gaat weer open. De gewenste doorstart gaat door, volgende maand gaat de verkeerstuin in Transwijk weer open, zo is te lezen in het AD/UN.
In maart 2015 maakte de gemeente bekend dat de verkeerstuin na ruim 50 jaar ging sluiten. Er was jaren gezocht naar een sponsor, maar een financieel zelfstandige toekomst voor het initiatief zat er volgens de gemeente niet in. In de verkeerstuin Utrecht kunnen leerlingen uit groep 7 van basisscholen en speciaal onderwijs oefenen met het verkeer. Zij krijgen uitleg over verkeersborden, verkeersregels en risico’s. De theorie passen ze direct toe in de praktijk op de fiets, lopend en in de trapauto.
Uiteindelijk sloot de verkeerstuin vorig jaar oktober. De sluiting ging gepaard met veel protest. Omwonenden en voorstanders van de verkeerstuin hadden zich verenigd met een Facebookpagina en er werd gezocht naar een plan waardoor de tuin toch open kon blijven. Nu blijkt er een nieuw plan te zijn.
In het AD is te lezen dat de ‘nieuwe’ verkeerstuin zich meer gaat richten op kinderen vanaf drie jaar én ouderen. Voorheen richtte de verkeerstuin zich op kinderen uit groep 7 en 8. Ook moet er een horecagelegenheid komen. Wellicht krijgt de verkeerstuin nieuwe stijl nog een extra steuntje in de rug, het initiatief zit namelijk bij de acht finalisten van het Rabostimuleringsfonds XL. Het fonds heeft 100.000 euro te verdelen over uiteindelijk drie winnaars. In november wordt bekend gemaakt wie er allemaal een deel van het geld krijgt.
5 Reacties
Reagerenheel blij mee kinderen doen te weinig praktijk op en hier kan het op een veilige leuke manier
ouderen hier laten oefenen met een scoot mobiel top idee
en dan ook nog een gezellig plekje voor een hapje en een drankje super
Leuk , ik heb het meegemaakt, bijna 50 jaar geleden, nú wil ik ‘t aan mijn kleindochters laten zien. Geweldig dat het blijft bestaan.
Bent u al open
Wat zijn de prijzen voor de kinderen,
En nu, anno 2024, moet de verkeerstuin toch weer dicht. Terwijl het om een subsidie van slechts 40.000 euro gaat, ter vergelijking: minder dan het jaarsalaris van de gemiddelde ambtenaar. Misschien kan DUIC daar weer eens een artikel aan wijden?