Het UMC Utrecht heeft zijn online patiëntenportaal vernieuwd. Het is het eerste ziekenhuis waar patiënten vanuit huis direct hun labuitslagen kunnen inzien. Alle patiënten van het UMC Utrecht kunnen voortaan – als ze dat willen – hun medisch dossier zelf en zonder vertraging inzien.
Het vernieuwde portaal geeft zo inzicht in en regie over je eigen ziekteproces. Zorgverleners en patiënten kunnen hierdoor beter samen beslissen over hoe diagnoses, zorg en behandeling worden vormgegeven. Dit is helemaal in lijn met de wens van patiënten, hun patiëntenverenigingen en de overheid.
Arian Visser heeft een longtransplantatie gehad, gebruikt veel medicijnen en komt regelmatig voor controle in het UMC Utrecht. Hij is blij met het nieuwe patiëntenportaal. “Dit geeft me grip op mijn aandoening. Ik heb zo meer het gevoel dat ik samen met de arts aan het stuur sta.” De belangrijkste verbetering vindt hij de real time uitslagen. “In het oude portaal duurde het na een controle ongeveer twee weken voor ik de laboratoriumuitslagen zag. Nu zie ik ze direct, fijn! En als ik er een vraag over heb, stuur ik via e-consult een mail naar mijn arts. Ook is het prettig dat alle info overzichtelijk bij elkaar staat. Ik slik bijvoorbeeld veel medicijnen. Als ik soms twijfel over de dosering van een middel, kan ik snel het portaal raadplegen. Wat ik jammer vind, is dat ik via het portaal wel mijn afspraken kan zien, maar die niet zelf kan wijzigen.”
Reumatoloog dr. Janneke Tekstra: “Mooi om te zien hoe snel patiënten de regie oppakken en echt meedenken. Dat hebben ze in no time onder de knie. Voordat patiënten een afspraak hebben, bekijken ze bijvoorbeeld het portaal en kunnen daardoor gericht vragen stellen. Over een labuitslag bijvoorbeeld. Soms sturen ze de onderwerpen die ze willen bespreken al van tevoren toe. Ik vraag ze ook te controleren of alles klopt wat ik in het dossier zet. Aangeven dat iets niet klopt, vinden velen nog lastig. De dokter tegenspreken zijn ze nog niet helemaal gewend. Terwijl dat er natuurlijk ook bij hoort.”
Lees in de Hoegaathet? – de gezondheidskrant van het UMC Utrecht – wat Utrechters van het nieuwe patiëntenportaal vinden.
2 Reacties
ReagerenGrappig, dit nieuws stond 13 april (!!) al in de Computable en andere media…
Wel opletten @Duic!!
http://www.computable.nl/artikel/nieuws/zorg/5254010/1276929/umc-utrecht-werkt-met-nieuw-patintenportaal.html
Goed initiatief zolang er ook direct feedback op vragen kan worden gegeven, want niet alle informatie zal – mede door het vak-eigen taalgebruik – voor eenieder volledig te begrijpen zijn.
En over het tegenspreken van de dokter: daar zijn niet alleen de patiënten, maar ook (veel van) de doktoren niet aan gewend.