Vernieuwde Zadelstraat moet mensen verleiden bezoek aan centrum uit te breiden | De Utrechtse Internet Courant Vernieuwde Zadelstraat moet mensen verleiden bezoek aan centrum uit te breiden | De Utrechtse Internet Courant

Vernieuwde Zadelstraat moet mensen verleiden bezoek aan centrum uit te breiden

Vernieuwde Zadelstraat moet mensen verleiden bezoek aan centrum uit te breiden
De gemeente gaat vanaf maandag de Zadelstraat herinrichten. De verbouwing is een onderdeel van het aantrekkelijker maken van de binnenstad. In dit kader is de Mariaplaats vorig jaar al heringericht.

De gemeente gaat vanaf maandag de Zadelstraat herinrichten. De verbouwing is een onderdeel van het aantrekkelijker maken van de binnenstad. In dit kader is de Mariaplaats vorig jaar al heringericht.

De werkzaamheden duren tot juni.

De Zadelstraat vormt nu samen met de Mariaplaats en het Domplein, de verbinding tussen het kernwinkelgebied, het Museumkwartier en het Universiteitskwartier. De herinrichting van deze openbare ruimte moet deze verbinding verder gaan versterken. “Een aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte kan mensen verleiden om hun bezoek tot het gehele centrum van Utrecht uit te breiden,” zo stelt de gemeente.

28 Reacties

Reageren
  1. Karin L.

    Ik zie daar nog maar één fietser op het plaatje… mag fietsen daar in de toekomst wel of niet meer? (Niet dat je jezelf als fietser er een plezier mee doet, om daar te rijden als het een shared space is, net zoals het stukje langs de oude gracht vanaf het stadhuis. In de voorjaar najaar en zomermaanden vermijden 😉 )

  2. BramD

    Het zou toch zonder fietsers zijn?

  3. Ernst

    Ha, alweer herinrichten !
    Ik kan zo pissig worden als ik dit soort berichten lees.
    Kan iemand (liefst van de gemeente ) mij nu eens uitleggen wat er nu weer mis is met de huidige inrichting van deze straat ?
    En waarom moeten de mensen verleidt worden om ‘hun bezoek tot het gehele centrum van Utrecht uit te breiden’ ?
    Dat doen ze namelijk al volop. Onder welke steen heeft degene die deze tekst gecomponeerd heeft gelegen, vraag je je af…

    En fundamenteler: waarom laat B en W dit soort plannen, kennelijk ongezien, of op zo’n minst niet kritisch bekeken, gewoon passeren? Ter instandhouding van de kennelijk nogal grote gemeentelijke afdeling planning ?

    Beste, lieve, gemeente: kunnen jullie alsjeblieft eerst eens wat van de onafgewerkte infrastructurele puntjes afmaken voordat er weer straten opengegooid worden ? Ik noem een Westplein, een Catharijne singel, die fantastische mega-fietsenstalling, maar er is veel meer.
    En kunnen jullie misschien ook nadenken of het sowieso niet wenselijk zou zijn om wat meer van die, door ons allen bijeengebrachte, centjes te stoppen in zaken als armoede bestrijding, onderwijs, betaalbare huisvesting, op peil houden van de zorg en dat soort dingen ? Zeg maar: de dingen die er echt toe doen ?

  4. herman

    Goed plan!
    De Mariaplaats is al zo mooi geworden, als die lijn doorgetrokken kan worden richting Oudegracht/Dom, dan wordt dat een mooi geheel.
    Natuurlijk ook de andere kant, vanaf station tot Mariaplaats aanpakken.

    Als dat achter de rug is dan is DE nieuwe toegang tot de stad vanaf het station ontstaan. Dan hoeven we niet meer door HC heen.

  5. iWim

    Laat ze dan eens beginnen om de parkeertarieven wat aantrekkelijker te maken..

  6. Mia Amram

    Het ziet er op de tekening mooi uit maar het lijkt wel alsof de straat opeens breder is geworden dan hij in werkelijkheid is….
    Ik hoop dat het een verbetering ten goede wordt, maar heb wel een hard hoofd in het feit dat voetgangers de straat moeten gaan delen met fietsers. In het kernwinkelgebied gebeurt dat onofficieel ook en is dat heel vervelend. Stap gewoon even van je fiets af zou ik zeggen.

  7. Sjaak

    @iWim: beste Wim, er wordt juist geprobeerd om mensen te verleiden met de fiets, te voet, of met OV te komen. Ook wel logisch, gezien de congestie in de binnenstad met auto’s en de verontreiniging die auto’s veroorzaken. Misschien heb je wat gelezen hierover (milieuzone). Recentelijk is ook de snelweg door het centrum verdwenen, en is daar een mooie singel voor in de plaats gekomen.

  8. Ernst

    @Sjaak: dat “te fiets, te voet, of met OV” heb je er zelf bij gefantaseerd denk ik.
    Dat staat er namelijk niet.
    En de Zadelstraat is op dit moment al een autovrije straat, dus in die zin is dit geen verandering.

  9. Mia Amram

    @Sjaak; beste Sjaak, de auto’s worden hoe langer hoe schoner en een echt fantastisch OV wat de doorsnee automobilist verleidt naar het centrum de auto te laten staan is er nog niet. Hierop vooruitlopend is de fiets heilig verklaart en worden de auto’s de binnenstad uitgepest. Dat dit, samen met de hoge parkeertarieven, consequenties heeft t.a.v. bezoekersaantallen en dus de omzetten voor de retail in de binnenstad schijnt niemand wat te interesseren. Ga even kijken naar de oostelijke kant van het centrum wat voor verpaupering ons waarschijnlijk nog staat te wachten.
    Er is trws nooit een snelweg door de binnenstad geweest en metingen mbt luchtkwaliteit zijn discutabel.

  10. BramD

    De fietsen zijn hard op weg een even grote plaag als de auto’s te worden. Misschien nog wel een ergere..

  11. Johan

    Beste Sjaak, je draait oorzaak en gevolg om. De congestie is gevolg van de herinrichtings- en verkeerspestplannen. #utrechtonbereikbaar

  12. Sjaak

    @mia amram: auto’s schoner? Ooit van het VW-schandaal gehoord?
    Utrecht wordt prachtig dankzij alle ingrepen. En als je liever met de auto naar het centrum wilt kunnen ga je toch lekker in lelystad wonen?

  13. Michiel

    @Mia Amram: Ergens in de jaren 70 is een groot deel van de Oudegracht en omgeving (waaronder de Steenweg en de Lange Elisabethstraat) autovrij geworden. Inmiddels is de Lange Elisabethstraat een van de duurste winkelstraten in Nederland. Misschien kun je toelichten op welke manier deze winkels beter zouden draaien als er auto’s in dit gebied rond kunnen rijden en parkeren. Ben erg benieuwd!

  14. Ernst

    Utrecht wordt prachtig dankzij alle ingrepen ?
    Een gladgestreken natte droom van Anton Pieck zal je bedoelen.

    Het doet me qua kapitaalvernietiging denken aan het Lepelenburg, daar is afgelopen zomer de bestrating – waar echt niets mis mee was – in z’n geheel er uit getrokken en zijn alle kinderkopjes door een nieuwer modelletje vervangen. Waarom ?

  15. Johan

    Michiel en Sjaak. Door de toenemende onbereikbaarheid van het centrum komt een potentiele groep bezoekers helemaal niet meer. Simpel genoeg. En dat in een tijd dat de ene winkelketen na de andere omvalt. Fijn, die gemeente Utrecht.

  16. Freddy

    Goed Plan ! En zeker een zinvolle investering want dat is wel aan de Maria plaats te zien. Straks is door de Moreelse Brug een bijzonder verbinding ontstaan voor voetgangers Dichters Wijk/ Centrum West naar de Dom.

  17. Erik

    ‘Milieu’ en ‘schoon’ zijn achterhaald als argumenten om auto’s uit de stad te weren. Auto’s kunnen tegenwoordig inderdaad in de binnenstad komen zonder uitlaatgassen of geluid.

    Het gaat vanaf nu simpelweg om vierkante meters. Een auto heeft 10 m2 nodig voor een parkeerplaats (daar kunnen 20 fietsen staan) en nog eens 20 m2 om een auto in een parkeerplek te proppen. Om een huis te mogen bouwen in het centrum van Utrecht zijn mensen bereid om honderden, duizenden € per vierkante meter te betalen en parkeren zou maximaal een paar dubbeltjes mogen kosten?

    De zadelstraat is gewoon smal. Te smal om auto’s doorheen te laten rijden. En zeker te smal om auto’s te laten parkeren. Zelfs te smal om fietsen een permanente plek te geven.
    Hoe minder blik en aluminium in die straat, hoe beter de winkels draaien.

    Ja, Utrecht wordt prachtig door dit soort herinrichingen.
    Nieuwe verharding van de straat van gevel tot gevel, zonder mogelijkheid om auto’s te parkeren of fiets(wrak) permanent vast te klemmen.
    Ga zo door, gemeente!

  18. Marko

    Ik heb op zich helemaal niets tegen herinrichten, zeker niet. Echter, is de Zadelstraat niet vrij recent al heringericht? Wat valt er op dit moment dan te her-herinrichten? Waardoor worden fietsers en voetgangers dan belemmerd in deze straat om de rest van het centrum te bereiken? Het is toch al een doorgangsstraat op weg naar de rest van het centrum?
    Vragen vragen….

  19. Maria

    @Erik

    Misschien heb je wel gelijk dat dit projektje ter plaatse de boel verfraait. Maar met je geroeptoeter ga je voorbij aan het punt dat hiervoor wordt gemaakt. Namelijk dat door het Groenlinkse hobbyisme de binnenstad onbereikbaar wordt en dus de stad in een wurggreep terecht gaat komen die de economische dynamiek verstikt.

  20. Willem

    @Marco: dat is alweer bijna 20 geleden.

  21. Mikel

    Hahaha dat geroeotoeter over die mooie nieuwe singel die er gaat komen met water en dat de snelweg daardoor nu eindelijk weg is.
    Ga eens gewoon in de spits daar staan. Dan zie je gewoondat er nog duizenden auto’s rijden hoor. En die zullen daar altijd blijven rijden.

  22. Jort

    @Willem 20 wat?

  23. Dirk

    Het schijnt dat slechts 18,7% van de omzet in het centrum komt van automobilisten. Deze omzet komt van 13% van de bezoekers. (Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen)

    Dit betekent dat op dit moment voor 13% van de bezoekers er buitensporig veel ruimte opgeofferd wordt om auto’s te kunnen aanvoeren en parkeren in de stad. Al dat blik zit de mensen in de weg die 81,3% van de omzet genereren.

    De potentie zit in het verder afknijpen van ruimte voor de automobilist. Daar hoort wel bij het faciliteren van bijvoorbeeld bezorgdiensten: als ik een tv koop (of iets anders zwaars) dan wil ik dat deze dezelfde dag thuis bezorgd kan worden.

    Als je hiermee iedereen van die 87% een extra aankoop kan laten doen dan heb je dat omzetverlies zo terugverdiend en ga je makkelijk weer de groei in.

  24. Ernst

    Dit artikel gaat helemaal niet over het auto-vrij maken van de Zadelstraat.
    Dat is ‘ie al en dat blijft ‘ie ook.

  25. Willem

    @jort: dat de zadelstraat voor het laatst opnieuw ingericht is

  26. Mia Amram

    @Michiel Ik heb nergens geschreven dat overal auto’s moeten kunnen rijden, natuurlijk hoeft dat niet! Maar Utrecht centrum (de parkeergarages!!) moet ook voor autoverkeer wel redelijk bereikbaar blijven, anders kost dit ons, als winkeliers, klanten. Veel nieuwe parkeerruimte gaat nu ondergronds trouwens.
    @ Dirk Omzetcijfers voor de retail in het centrum moeten ook vergeleken worden met andere steden en voorgaande jaren, om een echt goed beeld te krijgen.
    @ Sjaak Je gaat mij toch niet helemaal naar Lelystad verbannen omdat we het niet eens zijn met elkaar? En ik heb trouwens geen VW en ga meestal nog met de fiets ook!!!

    Maar dit stuk ging over de herinrichting van de Zadelstraat. Ik hoop dat de overlast voor de winkeliers daar beetje mee gaat vallen. De Zadelstraat is al een van de leukste winkelstraten en gaat er vast alleen maar mooier op worden.

    Prettig weekend!

  27. Maria

    @ Dirk

    Met een paar procent omzetverlies komt de middenstand al in de problemen. Als jouw 13% helemaal wegblijft is er geen enkele winkel meer in de binnenstad.

  28. Dirk

    @Mia Amram
    Welke langdurige trend wil je ontdekken? Dat de omzet van retail weer gaat stijgen als je parkeren goedkoper gaat maken en dat mensen het fijn vinden om te shoppen terwijl er auto’s om ze heen rijden? De lange termijn-trend duidelijk: in de steden waar sterk ingezet is op autovrije binnensteden is de retailomzet en de tijd die mensen besteden aan shoppen gestegen.

    @Maria
    Mijn punt was dan ook dat de extra vraag van niet-automobilisten de daling gemakkelijk kan compenseren. 🙂 (los van het feit dat je met specifieke nieuwe bezorgdiensten de use case ‘fiets’ zelfs voor verstokte automobilisten aantrekkelijk kan maken)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).