Verpleegkundigen oproepen via de telefoon: binnenkort kan het in UMC Utrecht Verpleegkundigen oproepen via de telefoon: binnenkort kan het in UMC Utrecht

Verpleegkundigen oproepen via de telefoon: binnenkort kan het in UMC Utrecht

Verpleegkundigen oproepen via de telefoon: binnenkort kan het in UMC Utrecht
Patiënten in het UMC Utrecht kunnen binnenkort verpleegkundigen oproepen via een telefoon. Dat gaat via een speciale zorgtelefoon. Verpleegkundigen hebben straks de beschikking over verschillende apps, waarmee ze ‘beter voorbereid’ moeten zijn op de toekomst.

Patiënten in het UMC Utrecht kunnen binnenkort verpleegkundigen oproepen via een telefoon. Dat gaat via een speciale zorgtelefoon. Verpleegkundigen hebben straks de beschikking over verschillende apps, waarmee ze ‘beter voorbereid’ moeten zijn op de toekomst.

De zorgtelefoon heeft een spreek- en luisterfunctie. Hiermee kan de verpleegkundige op afstand met de patiënt praten. “Een pluspunt van deze service is dat de verpleegkundige op afstand de ernst van de oproep kan inschatten. Dat is handiger dan de situatie waarin de patiënt eerst de verpleegkundige oproept via een druk op de knop, de zorgverlener vervolgens naar de kamer wandelt om te horen wat het verzoek is en daarna nogmaals heen en weer loopt om bijvoorbeeld water of een pijnstiller te halen”, aldus het UMC Utrecht.

Toekomst

Het UMC Utrecht wil zich met de zorgtelefoons voorbereiden op de toekomst. Later moeten er dus meerdere functies op de telefoons komen, die de zorg moeten verbeteren. Zo is het plan dat de zorgtelefoons straks ook de locatie en een mogelijk onveilige situatie gaat uitzenden. Door de extra functies van de zorgtelefoon moet het rustiger worden rondom het bed.

Remco van Lunteren, lid van de raad van bestuur: “Mooi dat we met deze innovatie voorop lopen, maar ik hoop vooral dat het jullie ook echt gaat helpen in het werk.” Verpleegkundige Sjors Wesselink: “Het is fijn dat we beter bereikbaar zijn voor de patiënt en ook voor elkaar, collega’s onderling. Ik ben heel benieuwd naar de mogelijkheden.”

7 Reacties

Reageren
  1. Rietje

    Volgende stap: robots aan het bed.
    Wie heeft er nou menselijk contact nodig, nietwaar?!
    Niet alles wat kan zou je ook moeten doen.

  2. Realist

    @Rietje. In een overbevolkt land als NL is er domweg te weinig zorgcapaciteit. Het wordt alleen maar meer gedigitaliseerd en gerobotiseerd. Wen er al alvast maar aan…

  3. Fred

    Briljante uitvinding: telefoon.
    En dan nog wel met een spreek- en luisterfunctie.
    Chapeau!

  4. woutvr

    Volgende stap: blijf maar in je eigen bed. We houden kontakt.

  5. Koel Hoofd

    Dus die verpleegkundige staat aan het bed van patient X iets te doen en wordt gebeld door patient Y waardoor de handelingen bij patient X vertraging krijgen en kans op fouten heeft ivm afleiding. Daarom mag je immers ook niet bellen achter het stuur terwijl je rechtdoor in je eigen rijbaan rijdt en de weg leeg is.

    Normaal is dat de patient op het knopje drukt waardoor er bij de afdelingscentrale een signaaltje afgaat wel bed er belt en de dichtsbijzinde verpleging er opaf wordt gestuurd. Want er werken slechts een handje vol verplegers op 100 of meer patienten per afdeling die allemaal verzorging nodig hebben.

    Met dit plan wordt de verpleging direct op de werkmobiel gebeld….door een van die mogelijke 100plus patienten.
    Gevolg: die verpleegkundigen worden horendol van de directge aandachtvragende patienten die blijven bellen zodat ze het werk wat ze moeten doen niet meer optimaal kunnen doen en raakt ontmoedigd en valt uit/vertrekt.

    Let scherp op mensen, dit is een uitvinding van een overbetaalde theoretische academicus om de patient het leven te veraangenamen. Niet om de zorg te ontlasten of efficienter te maken want die wordt hierdoor echt overbelast en inefficienter. We hebben meer menselijke handjes aan het bed nodig, niet meer technische bullshit oplossingen want er gaat al veel te veel tijd verloren met ‘feeding the machine’ zodat managers instant blij zijn met een druk op de knop.

    Antropoloog David Graeber had echt wel een punt in 2018 in zijn boek Bullshit Jobs.

  6. Utrechtvoorutrecht

    @Koel Hoofd Wat een interessante afwegingen allemaal. Daar hebben ze vast niet aan gedacht! En inderdaad, dit is het terrein van de theoretisch onderzoeker. En snapt u daadwerkelijk niet dat een stukje op DUIC van 15 regels wellicht niet alle details en afwegingen bevat waarvan u klakkeloos aanneemt dat die op de meest domme manier zijn ingevuld?

    U ziet niet dat het extra tijd kost als er eerst bij die meer-aandacht-vragende patiënten langsgegaan moet worden om in te schatten hoe hoog de nood is?

    Het is genant dat u, zonder enige inhoudelijke kennis, het alweer een dom idee vindt. En dat terwijl u uw fantastische slimheid wel even ging demonstreren. Heeft u Max al gemaild dat hij geen spin meer moet maken? Of FC Utrecht dat ze vaker moeten winnen om hoger te komen?

  7. Moh

    “Voorop lopen”??
    U loopt heel ver achter meneer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).