Zonder OV-chipkaart geen toegang tot Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Zonder OV-chipkaart geen toegang tot Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Zonder OV-chipkaart geen toegang tot Utrecht Centraal

Zonder OV-chipkaart geen toegang tot Utrecht Centraal
Uitzwaaien aan het spoor kan nog steeds. Foto: Marlot van den Berg / DUIC
Alle toegangspoortjes op Utrecht Centraal zijn de komende drie dagen gesloten. Alleen met een geldige OV-chipkaart heb je de nog toegang tot Utrecht Centraal. Binnenkort zullen de poortjes permanent gesloten zijn. De NS wil hiermee de veiligheid waarborgen en zwartrijden tegengaan. Diverse horeca en Hoog Catharijne (via een omweg) zijn nog wel te bereiken zonder in te checken.

Alle toegangspoortjes op Utrecht Centraal zijn de komende drie dagen gesloten. Alleen met een geldige OV-chipkaart heb je de nog toegang tot Utrecht Centraal. Binnenkort zullen de poortjes permanent gesloten zijn. De NS wil hiermee de veiligheid waarborgen en zwartrijden tegengaan. Diverse horeca en Hoog Catharijne (via een omweg) zijn nog wel te bereiken zonder in te checken.

Via de passage achter de stationshal, waar je uitkijkt op de sporen, kun je Hoog Catharijne bereiken zonder in te checken. De horeca op de eerste etage van de hal valt ook buiten de verplichte incheck-zone. Daarnaast is het ook nog mogelijk om iemand uit te zwaaien aan het spoor, als je maar weer binnen een uur uitcheckt. “Dan krijg je het instaptarief gewoon teruggestort”, zegt Hessel Koster van de NS. “Je moet in dat geval dus alleen genoeg saldo op je OV-chipkaart hebben.” Wanneer je langer ingecheckt blijft dan een uur betaal je wel het instaptarief van tien of twintig euro, afhankelijk van het type OV-chipkaart in gebruik.

Agressie

In december sloot een kwart van de poortjes al en de maanden daarna volgde nog twee keer dat aantal. “Driekwart van de poortjes was voor vandaag dus al dicht. Na deze drie dagen gaan we evalueren en niet lang daarna zullen alle poortjes gesloten blijven”, aldus Koster. Tot en met zaterdag 22 april zal er ook meer NS personeel aanwezig zijn op het station om reizigers te woord te staan en waar nodig te helpen.

Het sluiten van de poortjes moet de veiligheid op het spoor waarborgen en zwartrijden tegengaan. “Veel incidenten met agressie worden namelijk veroorzaakt door zwartrijders”, zegt Koster. De drukke spits vandaag lijkt vooralsnog soepel te verlopen: er staan geen rijen mensen voor de poortjes.

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. James

    Met andere woorden, het oponthoud op Utrecht Centraal, zonder gebruik te maken van de trein, is maximaal een uur. Daarna betaal je het instaptarief? Van 10-20€? Heel merkwaardig.

  2. Jacques Reckers

    Wanneer je langer ingecheckt blijft dan een uur betaal je wel het instaptarief van tien of twintig euro,
    Zijn ze helemaal belazerd bij de NS?

  3. jabus

    Het is ‘provinciaals’ gekeuvel of de stationsveiligheid wel of niet geboden kan worden. Als het de NS na onderzoek is gebleken dat gesloten poortjes dat wel doen, dan sluiten. Ik meen dat noch in Frankrijk, noch in GB of zelfs NYork over zo’n maatregel een geneuzel als dat bij ons heeft plaatsgevonden. Dicht die poorten. Het doel heiligt de middelen. Het went echt!

  4. Maarten

    Ik vind dit een asociale en (vermoedelijk) disproportionele ingreep in een openbaar gebied.

    Hoeveel zwartrijders en agressie wordt hiermee voorkomen? Staat dat in verhouding tot de overlast? Dat wordt nergens duidelijk. En wordt dit weer teruggedraaid op het moment dat deze maatregel niet blijkt te werken?

    Bij twijfel zouden reizigers en andere passanten het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Oftewel: open laten.

  5. Ricard

    @Jacques, wat zou je dan meer dan een uur lang te zoeken hebben binnen de poortjes van het station als je geen trein wilt nemen? Ik zie het probleem niet.

  6. Bas

    @James, Jacques: sorry maar ik snap het probleem echt niet. Hoezo zou je meer dan een uur op Utrecht CS willen zijn zonder een trein te pakken? De winkels die in de stationshal zitten, vind je ook allemaal in Hoogh Catharijne of de binnenstad. Verder is de meeste horeca in de hal ook te bereiken zonder in te checken.

    De reden om dit te doen lijkt me duidelijk en volledig valide: zolang er nog mensen zijn die zo “belazerd” zijn om zwart te rijden en vervolgens aggressief te reageren naar NS personeel, gaat het welzijn van het personeel dus boven die paar mensen die er mogelijk last van zouden kunnen hebben.

  7. herman

    Wie blijft nu langer dan een uur ingecheckt in een klein gebied tussen poortjes? Dat is wel heel hypothetisch zoeken om te kunnen zeuren, misschien heb je hulp nodig als je dit niveau hebt bereikt.

  8. Jeroen

    Die 10/20 euro is het minimum saldo wat nodig is om in te checken, maar is niet het instaptarief. Dat is maar 0.89 euro: https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/tarieven/instap-en-basistarief.htm

  9. Vincent

    @ James en Jacques:

    Wat is er zoal te beleven op Utrecht CS dat je er langer dan een uur wil blijven rondhangen? De horeca op de eerste etage blijft open voor OV-kaartloos publiek, en de voorzieningen op de begane grond zijn nou niet van die aard dat ik er met liefde een hele middag voor uittrek.

  10. Jasper

    Niemand verplicht je toch om CS in te gaan? Als je naar HC wil, kan je buitenom lopen. Wil je iets uit de winkeltjes binnen CS, zal je niet langer dan een uur binnen zijn. Wat is jullie probleem James & Jacques?

  11. Ricard

    @Maarten, zie de resultaten in Rotterdam: http://www.nu.nl/reizen/4269021/minder-zwartrijders-rotterdam-centraal-sluiten-poortjes.html

    Hetzelfde effect mag verwacht worden in Utrecht. Positief effect lijkt me dus.

  12. Rob H.

    Maarten 20/4/2017 – 13:28

    Het station is geen openbaar gebied.

  13. Scherpschutter

    Techno-corporatisme. Een almachtige overheid die vervoersondernemer speelt met met van burgers afgenomen geld, die burgers als ‘beloning’ een gebiedsverbod oplegt tenzij u over een verplicht pasje met tegoed beschikt, uw geld afpakt ook op het moment dat u niet eens een dienst heeft gebruikt en dan ook nog digitaal uw reisbewegingen kan volgen. George Orwell had het niet kunnen verzinnen. Het is doodeng…

    Gelukkig krijgt u -gewaardeerde burger- wel 1 gratis kopje koffie per week op het moment dat u de ronduit miserabele dienstverlening van de NS gedwee ondergaat door buiten de spitsuren te reizen omdat deze incompetente staatsmonopolist het zelfs niet aankan om simpelweg op tijd een trein met genoeg zitplaatsen te regelen.

    Maar laten we vooral massaal klagen over de ‘graaiers’ van Klepierre die geen trap willen bouwen en u daarmee ‘dwingen’ tot het lopen van een bepaalde route. Zucht…Elephant in the room, anyone?

  14. Check

    Het excuus ook zwart rijden en agressief gedrag tegen te gaan is een leugen.

    Iemand met verkeerde bedoelingen, kan direct na inchecken zijn incheck annuleren door meteen, aan de binnenkant van de poortjes, weer uit te checken, maar de hal niet te verlaten. Hij kan dan alsnog zwart reizen of in de hal achter de poortjes blijven rondhangen.

    De ware reden dat er ingecheckt dient te worden is om reisgedrag (of juist het niet-reis-gedrag en dus koopgedrag in de stationshal) te monitoren en op te slaan in databases. Kennelijk hebben veel (naïeve) mensen dat niet door. Deze gegeven worden voor eigen commerciële doeleinden door NS en andere vervoerders gebruikt, of simpelweg doorverkocht, dat is althans de wens van deze bedrijven. Daarnaast wordt er veel geld verdiend en foutieve in-en uitcheck. Veel van deze “fouten” worden door de klanten niet teruggevraagd.

  15. Simba

    Eindelijk! Uitstekende maatregel. Het is al druk genoeg in de stationshal zónder passanten. En ‘de buitenom’ is een prima oplossing om tussen HC en Jaarbeursplein te wandelen.

  16. Willem

    Prima maatregel.
    Thuis hou ik deur over algemeen ook altijd dicht.

  17. Scherprechter

    @ Niet zo scherp schietend meneertje

    U bent toch voor de almacht van het bedrijfsleven? NS= bedrijfsleven.

    Een intern conflict met je zelf; lijkt op een psychische stoornis. Zo noemen we dat.

  18. Lars

    En als je nou gewoon geen OV-chipkaart hebt? Of niet wil? Kan je dan zoals ver in de vorige eeuw een perronkaartje kopen? Als men denkt dat het veiliger is, vooral doen hoor. Overigens denk ik dat het betrapt worden op zwartrijden meer de aanleiding dan de oorzaak van aggressie. De oorzaak is de exorbitante prijs die de vrije marktwerking van het openbaar vervoer in z’n algemeenheid heeft opgeleverd.
    Overigens, nu ik eraan denk, wanneer gaan t.b.v. de veiligheid er scanpoortjes komen bij alle bushaltes?

  19. Piet

    Dus als ik iemand altijd per trein reist, maar slecht ter been is naar de trein wil helpen en ik zelf geen OV-chipcard heb, dan moet ik haar zelf laten aanmodderen. Of komt de NS dan haar koffertje dragen?
    Ofwel: we maken het u niet gemakkelijk, maar onszelf… Leve de klantgerichte servicebereidheid van de NS

  20. LR

    Dus als ik naar de Western Union wil om geld naar familie te sturen moet ik binnenkort een ov-kaart aanschaffen en er geld op zetten. Alsof alle zwartreizers alleen maar vanaf Utrecht-centraal reizen.

  21. ACTK

    Ah, een ‘gewaarborgde’ veiligheid… Wie wil dat niet? Als je mensen iets op wilt dringen: zeg dat het om hun veiligheid gaat. Facebook verbiedt tepels omdat ze Facebook ‘veilig’ willen houden. En de NS waarborgt nu zelf onze veiligheid.

    En de heren gaan nog even evalueren. En daarna gaan de poortjes definitief dicht. Als je de uitkomst al weet, laat die evaluatie dan maar achterwegen. Dat scheelt weer wat in de kosten…

  22. Scherpschutter

    @Scherprechter 20/4/2017 – 17:59

    – “U bent toch voor de almacht van het bedrijfsleven?”

    Fout! Ik ben voor de almacht van het individu over zijn of haar bezit. Dat heb ik pas 100 keer gezegd.

    – “NS= bedrijfsleven.”

    Fout! De NS heeft werkelijk niets met het bedrijfsleven te maken. Ze is alleen in entiteit een bedrijf, maar is defacto een door de staat bestuurde organisatie met monopolie privilege. Ik schrijf ook niet voor niets corporatische entiteit…Woorden hebben betekenis en staan er met een reden.

    – “Een intern conflict met je zelf; lijkt op een psychische stoornis. Zo noemen we dat.”

    Een intern conflict noemen we een psychische stoornis….? Wat bent u toch soms toch onthutsend onzorgvuldig in de omgang met woorden. Ze lijken soms welhaast geen omlijnde definitie voor u te hebben.

  23. R.Paree Meijer

    Met andere woorden wil je een hapje gaan eten, dan is het wel zaak dat je binnen no timet het eten door je strot duwt, want anders ben je dus 20 euro extra kwijt.

    Dit is toch de reinste diefstal.
    Die poortjes staan dus heel duidelijk op de verkeerde plek.
    Had ze geplaatst voor de perrons zodat de horeca ondernemers en overige gewoon bereikbaar waren gebleven.

    Kunnen horeca en overige ondernemers die nu inkomsten mislopen deze ook gaan verhalen bij deze walgelijke NS maatregel ?

  24. Hankiepankie

    Nou nou, wat een emoties voor iets heel simpels. In- en uitchecken moet al een hele tijd voor je met de trein kan reizen. Dat kun je leuk vinden of niet, maar met het sluiten van de poortjes is niets veranderd.
    Poortjes bij de perrons gaat niet omdat dit leidt tot extreme drukte als een trein aankomt. Aan de uiteinden van de hal gaat dit natuurlijk prima.
    Ik kan me best voorstellen dat er een heel erg klein groepje is voor wie het lastig is (wegbrengen van iemand bv.). Dit gaat alleen lastig als je zelf geen OV chipkaart hebt. Voor alle anderen is dit geen enkel probleem en kost ook nog niets.
    Wat betreft de winkels/eten: meeste tenten zijn erop ingericht dat je snel weer weg kan, want de meeste mensen willen een trein halen. Dus dat uur moet dan te doen zijn. Ik begrijp trouwens niet waarom je daar zou willen eten als je niet met de trein wilt reizen, maar dat terzijde.
    Wat betreft de doorgang naar HC/jaarbeurs: of je checkt in en uit of je loopt toch al gauw 20 seconden om via de traverse. Deze is overdekt en geeft ook nog mooi uitzicht.
    Ik zie dus geen enkele reden voor alle emoties. Probeer het een beetje leuk voor jezelf en anderen te houden.

  25. Barbara

    @ R.Paree Meijer, nee dan ben je dus zoals Jeroen zegt 0,89 cent kwijt.

    Jeroen 20/4/2017 – 13:51

    Die 10/20 euro is het minimum saldo wat nodig is om in te checken, maar is niet het instaptarief. Dat is maar 0.89 euro: https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/tarieven/instap-en-basistarief.htm

  26. Han Kopp

    Paree Meijer: het station is pas verbouwd toen de ovchipkaartplannen er allang waren. Verder raad ik op culinaire gronden ten sterkste af om ooit iets te gaan eten op het station.

  27. Kim

    Dus ik mag wel van mijn belastingcenten aan de NS, het station, en al hun ambitieuze plannen meebetalen, maar als ik iemand moet wegbrengen of ophalen (en moet wachten omdat de trein weer eens laat is), kan ik in de kou blijven wachten. Ongelofelijke bekrompen poortjes mentaliteit, waarmee de wereld steeds verder wordt dichtgetimmerd.

  28. Tim

    Het zal rustig worden op het station. Het lijkt wel alsof enorme hoeveelheden mensen daar alleen maar komen om een hapje te eten zonder ooit daadwerkelijk met de trein gereisd te hebben (gezien de onbekendheid met de werking van de tarieven).

    @Barbara en Jeroen: Het instaptarief wordt alleen gerekend als ook daadwerkelijk gereisd wordt – dat zit in de kosten van het reisbedrag verwerkt. Maar dat is dus alleen als je op een ander station uitcheckt.
    Er wordt een tientje afgeschreven als je langer dan een uur bent ingecheckt en dan op hetzelfde station weer uitcheckt.
    Er wordt niks afgeschreven als je binnen een uur in- en uitcheckt op hetzelfde station.

    Dus iedereen die alleen voor de gezelligheid komt kan een uur blijven zonder iets te betalen. Dat moet toch voldoende zijn bij de Burger King?

  29. Caro

    Hoe moet het dan met de dagelijkse busreizigers vanaf het busstation die richting centrum moeten. Al met al heeft de hele verhuizing van het busstation mij al ruim een kwartier extra aan reistijd gekost. Als ik nu via buiten moet gaan lopen zal ik nog een bus eerder moeten gaan nemen om op tijd op mijn werk te zijn (strikte diensttijden) en moeten kunnen vliegen om op tijd voor de opvang thuis te zijn. Want ik haal het maar net; de bus staat aan het uiterste puntje van het busstation. Dan moet ik dus serieus nog een kwartier eerder de bus nemen? Dat is dan dus een half uur extra per enkele reis sinds de verhuizing van het busstation. De NS verplicht mij dus om een ov-chipkaart met treinreissaldo te bezitten en als openbaarvervoergebruiker die aankomt op CS en gebruik wil maken van de centrale hal als forens. De trap naar de Mariaplaats is ook nog steeds niet toegankelijk vanaf het busstation. Belachelijk.

  30. Dirk

    Caro 22/4/2017 – 23:00
    “Hoe moet het dan met de dagelijkse busreizigers vanaf het busstation die richting centrum moeten.”

    Die hebben een ov-chipcard dus voor hen verandert er niets qua looproute want ze checken in en uit bij de poortjes? Jij hoeft dus ook niet 20 meter om te lopen en je loopt geen extra kwartier vertraging op.

  31. Karel

    Het wordt alleen nog erger dus Caro! Van de zomer als de St. Jacobsstraat wordt afgesloten en al die bussen via de Weerdsingel en Daalsetunnel en Westplein moeten gaan rijden…..En met bussen vanaf het Neude vanaf Vredenburg om moeten rijden via Catharijnesingel-Daalsetunnel-Moskeeplein richting Utrecht Centraal Jaarbeurszijde. Wat een ellende wordt dat. Nu al het gevoel van: Bus staat stil en je schrikt als hij weer gaat rijden!! Oh het wordt toch nog een keer groen…….

  32. Hankiepankie

    Karel, kun je me even helpen wat dit met de poortjes op utrecht cs te maken heeft?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).