VERS en Lebkov & Sons starten in Utrecht een proef met herbruikbare bekers VERS en Lebkov & Sons starten in Utrecht een proef met herbruikbare bekers

VERS en Lebkov & Sons starten in Utrecht een proef met herbruikbare bekers

VERS en Lebkov & Sons starten in Utrecht een proef met herbruikbare bekers
Het Utrechtse VERS en Lebkov & Sons beginnen donderdag een proef met herbruikbare bekers. Uiteindelijk moeten deze bekers de wegwerpmodellen vervangen, wat vervolgens weer leidt tot minder afval.

Het Utrechtse VERS en Lebkov & Sons beginnen donderdag een proef met herbruikbare bekers. Uiteindelijk moeten deze bekers de wegwerpmodellen vervangen, wat vervolgens weer leidt tot minder afval.

De pilot is een initiatief van Enviu, Recycling Netwerk Benelux en Natuur & Milieu. Onder de noemer Mission Reuse willen zij dat alle wegwerpproducten worden vervangen door duurzame oplossingen.

“Op korte termijn willen we geen single use-verpakkingen meer zien bij producten als coffee to go, bezorgmaaltijden en frisdrank. Herbruikbare verpakkingen worden de nieuwe norm”, aldus de initiatiefnemers.

Praktijk

Om te kijken hoe deze herbruikbare producten in de praktijk werken, wordt deze week dus een proef gestart in Utrecht. In eerste instantie doet alleen een select clubje van vaste klanten van VERS en Lebkov & Sons mee aan de pilot.

Zij krijgen allemaal een beker die ze tien dagen kunnen gebruiken. In de tussentijd wordt onderzocht welk systeem het best werkt: bijvoorbeeld met statiegeld of juist korting bij gebruik van de beker.

Na de proef willen de initiatiefnemers de herbruikbare bekers op grotere schaal inzetten. Het idee is dat in januari zoveel mogelijk Utrechtse ondernemers de herbruikbare bekers aan kunnen bieden als alternatief voor de wegwerpmodellen.

Nederland

In Nederland worden volgens Mission Reuse per jaar 3 miljard wegwerpbekers gebruikt. Daarnaast gebruiken we met zijn allen ook 900 miljoen kleine flesjes en 876 miljoen afhaal- en bezorgmaaltijden in wegwerpverpakkingen.

“Niemand wil al dat zwerfafval op straat en in de natuur. Of plastic soep in de oceanen. Recycling blijkt in de praktijk vaak niet goed mogelijk en daardoor verliezen we alsnog veel waardevolle grondstoffen. Onze missie is om zowel bedrijven, consumenten als de overheid te laten zien dat het ook anders kan”, aldus Jelmer Vierstra van Mission Reuse.

5 Reacties

Reageren
  1. Robin

    Er wordt gedaan alsof mijn pokebowl verpakking bijdraagt aan de plastic soep. Plastic afval in Nederland draagt zelden bij aan de plastic soep. Zelfs als je het op straat gooit (niet doen) wordt het vroeg of laat opgeruimd en dan komt het in een vuilverbrandingsoven. Niet ideaal, maar ook niet het beeld dat hier nu geschetst wordt. Verder is een beker telkens omspoelen ook belastend voor het milieu door zeep en waterverbruik.
    Ik juich duurzaamheidsinitatieven toe, maar schets het complete plaatje en geef relevante argumenten. Probeer me niet te overtuigen met halve waarheden.

  2. Koel Hoofd

    Het hele fenomeen ‘to go’ is nodeloos milieubelastend omdat het is gemaakt voor gemak en comfort voor de mens. Dat moet hier als uitgangspositie worden genomen en niet de plastic soep waar Nederland amper aan bijdraagt. idd. zoals robin zegt: halve waarheden overtuigen niet.

    Gewoon even zitten en dan het hapje van een bordje en een drankje uit een glas/beker/kopje nuttigen, bordjes bestek en bekers wat met een duurzame vaatwasser (die zijn er ) door de horeca wordt gereinigd, is het meest duurzame. Maar dat kost tijd, en tijd is weer de drijfveer achter het gemak van ‘to go’.
    Heel even corona vergeten want dat is tijdelijk.

    Met dit zotte idee wordt dus de verantwoordelijkheid (reinigen, bewaren, meenemen) en tijd (in eigen tijd reinigen en meenemen) voor het gemak en comfort van de ‘to go’ gedachte, verlegd naar de consument.
    Die bekers/bordjes/bestek zullen niet worden gereinigd, kapot gaan of worden verloren, of gewoon vergeten waardoor er weer nieuwe exemplaren worden gevraagd. En met een tientje statiegeld gaan mensen wel ergens anders iets bestellen. Het is dus niet een oplossing, maar een verlegging van het probleem, net zo nodeloos milieubelastend als bekertjes en bakjes voor 1malig gebruik, en bezigheidstherapie voor de bedenkers.

    Oftewel, innovatie: hetzelfde doen door het beestje een andere naam te geven en dan heel trots op die nieuwe naam zijn.

    Bedenk dit eens: wie is er aansprakelijk indien de consument doodziek wordt door voedselvergiftiging omdat het bordje/beker/bestek niet goed is schoongemaakt?
    Ik wens ze veel succes hoor, daar niet van.

  3. Scherpschutter

    Helemaal prima als een ondernemer de klant deze keuze wenst te bieden. Als ze mij als klant echter de keuze op een wegwerpbeker ontnemen dan hoef ik er geen zaken meer mee te doen.

    Ik ga toch niet hele dagen een vieze koffiebeker rondzeulen? What’s the point? Die paar gram papier maken het verschil niet…Dat is gewoon flauwekul. Stoppen met hele bossen verstoken in biomassacentrales: dat maakt een verschil.

    Dat microgeneuzel….

  4. GeeWee

    De stationswinkels van Servex (bijv de Kiosk op het perron) geven al lange tijd een kwartje korting op de koffie/thee als je je eigen beker (mag een stenen mok van 15 jaar oud zijn) meeneemt. Lijkt me een overzichtelijk systeem. Kunnen ze dat niet kopiëren? Scheelt weer het in circulatie brengen van nieuwe ‘duurzame bekers’ en scheelt onderzoekskosten.

    @Robin: er komen helaas wel degelijk Nederlandse verpakkingen in de natuur terecht. Vorig jaar werd een grote partij gespot in een sloppenwijk in Indonesië. Deze zou daar duurzaam gerecycled worden maar bleek gewoon gestort in een sloot.

  5. René

    @Robin: Over halve waarheden gesproken … misschien kan het volgende bericht u ervan overtuigen dat een groot deel van ons plastic afval toch inderdaad naar het (verre) buitenland gaat: https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/waarom-we-tonnen-plastic-afval-naar-het-buitenland-sturen. En zie ook de link in dat bericht naar cijfers van het CBS.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).