Vertraging Uithoflijn kost provincie tientallen miljoenen euro’s | De Utrechtse Internet Courant Vertraging Uithoflijn kost provincie tientallen miljoenen euro’s | De Utrechtse Internet Courant

Vertraging Uithoflijn kost provincie tientallen miljoenen euro’s

Vertraging Uithoflijn kost provincie tientallen miljoenen euro’s
Er werd in de zomer flink doorgewerkt aan de Uithoflijn. Foto's: Bas van Setten / DUIC
De kosten voor de Uithoflijn zullen fors hoger uitvallen dan ooit was begroot. DUIC schreef in september al over de maandenlange vertraging en hogere kosten voor de aanleg van de tramlijn – vooral door ingewikkelde bouw bij het stationsgebied. De tram zou eigenlijk in juli gaan rijden, wanneer de lijn nu in gebruik wordt genomen is niet bekend.

De kosten voor de Uithoflijn zullen fors hoger uitvallen dan ooit was begroot. DUIC schreef in september al over de maandenlange vertraging en hogere kosten voor de aanleg van de tramlijn – vooral door ingewikkelde bouw bij het stationsgebied. De tram zou eigenlijk in juli gaan rijden, wanneer de lijn nu in gebruik wordt genomen is niet bekend.

Het is nog altijd niet duidelijk wat het de gemeente Utrecht extra zal kosten om de tram van Utrecht centrum naar de Uithof te voltooien. De provincie Utrecht laat nu weten dat de financiële gevolgen van het uitstel groot zijn. Het gaat om meerkosten voor de nieuwe tramremise en de voorbereidingen voor exploitatie en beheer.

De gemeente wil nog niet naar buiten treden met de kosten voor de Uithoflijn, maar de provincie lijkt in ieder geval €30 miljoen euro te gaan inleggen. Er is nog €10 miljoen euro nodig om de remise af te kunnen bouwen. Voor de voorbereiding van de exploitatie en beheer is nog eens €20 miljoen euro gevraagd.

Het is waarschijnlijk dat de provincie dit bedrag zal inleggen, maar kan nog hoger uitvallen dan nu al het geval is. De gedeputeerde Jacqueline Verbeek schrijft dan ook: “Het grootste deel van het tracé is al gereed en is de vervoersbehoefte onverminderd groot. Het niet afronden van de Uithoflijn is dan ook geen reëel alternatief.”

De provincie Utrecht en de gemeente Utrecht zijn samen verantwoordelijk voor de realisatie van de Uithoflijn. Wanneer de tram zal rijden is nog niet bekendgemaakt. Een optie zou kunnen zijn om de tram al wel te laten rijden op het stuk dat na de zomer af zal zijn; tussen station Vaartsche Rijn en de Uithof.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Herman

    en wie betaalt die extra kosten van de provincie?
    inderdaad wij de burgers via onze belastingcenten…..

  2. Katja

    Als de vertraging komt door de bouwers, dan die laten betalen. Het is toch voor een bepaald bedrag aanbesteedt ? Ondernemersrisico.

  3. Hugo.

    Ik vind het persoonlijk wel meevallen. De laatste keer dat ik keek is de noord-zuidlijn in Amsterdam 1,6 MILJARD over budget dus in het grotere geheel valt het allemaal best mee. Beter fixen ze gelijk de connectie met de Nieuwegein lijn.

  4. Herman

    hoe kunnen de kosten van een remise nu als oorzaak worden genoemd?
    je weet toch al vooraf dat je een remise nodig hebt?

  5. Piet

    @Herman wie heeft er straks het voordeel van?
    inderdaad de burgers dus laten we dit maar betalen anders is er nog veel meer geld verdwenen.

  6. Willem

    @Herman: er staat toch nergens dat er onverwacht een remise moest worden gebouwd..?

  7. Pieternel

    Aannemers, bouwers en projectontwikkelaars lopen altijd uit en vragen altijd meer geld. Dat is de truc.

    Onbegrijpelijk at overheden zaken blijven doen met lieden die de beslatingbetalker beduvelen. Ze weten dat de overheid toch wel bijlapt namelijk. We hebben het dan over hele grote projectontwikkelaars; als het niet gewoon de ouderwetse bouwfraude is die gewoonweg nog bestaat. Niet voor niets werd de klokkenluider jarenlang niet geholpen door de overheid. Overheid en projectontwikkelaars spelen namelijk gewoon onder een hoedje.

    Een boete en de bouwonderneming laten opdraven voor de uitloop en de opgelopen kosten lijken mij een stuk redelijker en wenselijker.

  8. Angelique

    @Willem
    Herman maakt een valide punt, de kostenposten die nu genoemd worden zijn eigenlijk helemaal geen verklaring voor éxtra kosten. De remise was altijd al gepland en zou dus ook altijd al begroot moeten zijn. Net alsof men nu pas bedenkt dat er ook nog een remise moest komen…

  9. Hugo.

    @angelique mwah… niet eens. Ik zie staan: meerkosten voor de remise. Kennelijk moet er 10 miljoen (extra) tegenaan om de trams te stallen.

    Ongeveer 55% van de overheidsaanbestedingen gaat binnen budget of valt goedkoper uit (bv de werkzaamheden aan de wissels bij Utrecht cs). Andere gaan eroverheen. In casu 10% wat meevalt in het grotere geheel. Zo werkt het overal, ook in het bedrijfsleven: op sommige projecten pak je winst, andere zijn verliesgevend. Het gaat om wat er onderaan de streep gebeurt en dan mogen we in Nederland echt niet klagen als je het vergelijkt met (bv) het gierende begrotingstekort en dito rentelast in de VS.

    Vervelender is de bouwput die er nog wel een tijd ligt. Beter dus sneller afronden zodat we samen kunnen genieten van ons mooie stadsie

  10. sander

    Deze post roept ook wat vragen bij me op
    Voor de voorbereiding van de exploitatie en beheer is nog eens €20 miljoen euro gevraagd

    Het betreft dus de voorbereiding. 20 Miljoen ! ? Vallen de tramhaltes soms ook zoveel duurder uit dan begroot ?

  11. Marcel 59

    @Herman / Angelique / Hugo e.a.: Tussentijds zijn er door de Provincie nog eens 22 extra lange trams besteld, die vanaf 2020 geleverd gaan worden. Hiervoor is het ontwerp aangepast, zodat de remise daar alvast geschikt voor is. Die 10 miljoen is dus voor die aanpassing, en niet zomaar een onvoorziene kostenoverschrijding.

  12. Henk W

    @ HUGO

    De bouwput rondom het station ligt er al 10 jaar en gaat er nog jaren liggen. Zeg dus misschien wel 20 jaar in totaal, en dan komen er ook nog aanverwante projecten aan. Het kan dus zomaar zijn dat je de helft van je leven, misschien wel langer, niet kan genieten van het eindresultaat en er dus feitelijk niks aan hebt,w warme meteen duidelijk wordt dat deze projecten vooral ter meerdere eer en glorie zijn van de bestuurders die zonodig iets willen nalaten voor de toekomst en zodoende ene beetje onsterfelijk willen zijn. Wij, de mensen die een groot deel van de projecten betalen, hebben er helemaal niets aan.

  13. Hugo

    @marcel: inderdaad, ik zie het ook als een onvoorzien extra bedrag. Handig? Mwah, misschien hadden ze het kunnen voorzien maar voor het goede doel zullen we maar zeggen. Afschrijving over 40 jaar, dus allemaal niet zo spannend vind ik.

    @henk agree. Van de 30 jaar die ik in Utrecht woon is het al 30 een bouwput. Dat irriteert me dan ook. Beter sturen ze hard op halen van deadlines. Dan kunnen wij ook van de (soms best gave) prestigeprojecten genieten :-). Lets hope so

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).