De vertraging van de Uithoflijn en de hogere kosten die daarmee gepaard gaan zijn vooral het gevolg van een gebrekkige regie vanuit de provincie Utrecht. Dat is te lezen in een tot gisteren geheimgehouden rapport van de adviesbureaus Deloitte en Horvath & Partners.
Want wie die regie precies in handen heeft bij de provincie Utrecht is volgens het rapport onduidelijk. “De exacte rolverdeling en verantwoordelijkheid ten aanzien van Uithoflijn lijkt verschillend te worden beleefd en is niet duidelijk.”
In het rapport staat verder dat de aanleg van de Uithoflijn een complex project is, waar meerdere partijen aan werken. Omdat er geen gestructureerde en systematische regie is lopen deze partijen het risico dat de resultaten van de verschillende deelprojecten onvoldoende op elkaar aansluiten. “Zowel Horvat & Partners als Deloitte concluderen dat de complexiteit van het project grote uitdagingen met zich meebrengt. Deze uitdagingen hebben met name betrekking op (het gebrek aan) samenhang en overzicht”, aldus het rapport.
Tot slot schort volgens het rapport aan communicatie. Het gevolg hiervan is dat sommige partijen niet volledig geïnformeerd zijn. “Niet altijd zitten de juiste personen met het juiste mandaat/gezag aan tafel”, is te lezen in het rapport.
Begin van de deze week werd bekend dat de Uithoflijn met meer dan 1,5 jaar vertraging pas eind 2019 volledig in gebruik zal zijn. Ook komen er kosten bij: 84 miljoen euro. De gemeente Utrecht draagt 25 miljoen van deze kosten. Het resterende bedrag is 59 miljoen euro voor de provincie Utrecht. Het project kost nu in totaal 485 miljoen euro.
Gekoppelde berichten
Geheim rapport Uithoflijn alsnog openbaar na handgeschreven oproep gemeenteraad Utrecht
Een geheim rapport over de Uithoflijn zal vandaag alsnog openbaar worden gemaakt nadat een meerderheid…
10 Reacties
ReagerenGebruik hele vaak het woord complexiteit en mensen gaan het geloven.
In de praktijk is het een nogal rechtoe/ rechtaan tramlijntje van slechts een paar kilometer, waarvan het grootste gedeelte paralel aan een weg, waar genoeg ruimte is bovendien. Slechts thv Vaarts Rijn is een verhoging gemaakt en bij Centraal is het een wat ingewikkelde verhaal, net als bij het transferium, maar nog steeds verre van echt ingewikkeld en echt groot natuurlijk.
Het gebrek aan regie bij de provincie is gewoon het verhaal wat wij moeten gaan geloven, in de praktijk is het gewoon oude jongens krentenbrood tussen politiek en vastgoed en is al lang en breed betaald dat er extra gemeenschapsgeld vanuit politiek naar vastgoed gaan, want zo gaat het altijd. Een excuusverhaal dus.
De mensen van de BRU hebben een andere doelstelling dan de gemeente.
De zzp’ers en ingehuurde burreau’s komen met de kruiwagen voorrijden.
Lijkt mij dat Mw Verbeek moet opstappen.
@Pjotr – als je mensen van corruptie beschuldigd moet je wel met bewijzen komen, anders is het smaad. Wat zou je er van zeggen als anderen over jou allerlei vage beschuldigingen zouden uiten op een publiek forum.
Ik vraag me af waarom we niet zonder een orgaan als “Provincie” kunnen. Dit is toch allemaal in de gemeente Utrecht…
Ik ben erg achterdochtig over wat er voor nuttigs komt uit dat dikke gebouw met goed betaalde ambtenaren
Het is bewezen dat complexe projecten mislukken omdat de verschillende belanghebbenden niet in een en dezelfde ruimte zitten. Althans bij overheden. Moderne bedrijven zetten volop digitale technieken in om iets wat complex is oplossingsgericht aan te pakken.
De provincie heeft nog een lange weg te gaan.
Pjotr verkoopt onzin. Niet in trappen.
@Paul. Je haalt twee dingen door elkaar. Corruptie: dat is geschenken er voor aannemen. Maar Potr heeft het meer over een Sinterklaashouding richting bepaalde sectoren als ik hem goed lees.
Dit is eenvoudig BINNEN EEN PAAR WEKEN OPLOSBAAR en dan RIJDT DE TRAM NOG DEZE ZOMER……
Tijdelijk perron net voor station utrecht (daar is plek) en tijdelijke overkapping voor klein onderhoud aan het einde in de Uithof tussen A28 en parkeergarage. Een hagel nieuwe tram heeft geen groot onderhoud nodig en dus ook geen remise in Nieuwegein. En als er werkelijk iets mis is, zet je dat ding met een kraan op een dieplader….
De hele bouw werkt met tijdelijke (steiger)daken met krimpfolie, dat kan hier ook. En een vloertje wat een jaar heel moet blijven rondom die rails en dan weer weg moet is ook zo gestort: wat schuimbeton met dunne afdeklaag…..en monteur kunnen tijdelijk best even onder de tram kruipen ipv in een kelder onder de tram. Zo veel mankeert een neuwe tram niet.
Maar ja, ik ben geen ambtenaar, het zal niet ingewikkeld genoeg zijn…..
Gaat steeds meer op de afgang van een jaar of 5 geleden lijken. Toen bestond de BRU nog en die gingen opdrachtgevertje spelen. Dat heeft tot enorme overschrijding in tijd geleid, maandenlang geen trams, de hobbyisten van de BRU hadden zelf spoorstaven gekocht die de aannemer mocht verwerken en dat ging ook niet goed.
Opdrachtgever zijn is een vak en dat moet je aan specialisten overlaten zoals Prorail, hobbyisten als de BRU en Provincie (waar de BRU weer is opgegaan) mogen zich nooit inhoudelijk met dergelijke klussen bezighouden. De aannemer heeft meer kennis en ziet perfect waar de zwakke plekken bij de opdrachtgever liggen en maken hier gebruik van.
Indien je verantwoordelijkheid neemt, stap je niet op met een (waarschijnlijk) riante wachtgeldregeling, maar maak je de klus af. Al moet je er 24/7 aan werken. Onbegrijpelijk dat dit niet eerder duidelijk is geworden. Geeft wel aan dat onze “ambtenaren ” niet in staat zijn om dergelijke klussen uit te voeren. Zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau is de kennis te laag.