Veruit meeste slachtoffers bij verkeersongelukken in Utrecht zijn fietsers | De Utrechtse Internet Courant Veruit meeste slachtoffers bij verkeersongelukken in Utrecht zijn fietsers | De Utrechtse Internet Courant

Veruit meeste slachtoffers bij verkeersongelukken in Utrecht zijn fietsers

Veruit meeste slachtoffers bij verkeersongelukken in Utrecht zijn fietsers
Het aantal fietsers in Utrecht dat na een verkeersongeluk naar de spoedeisende hulp moet is veel hoger dan andere weggebruikers, terwijl andere weggebruikers wel meer geregistreerde ongelukken hebben. Dat blijkt het het Actieplan Verkeersveiligheid van de gemeente.

Het aantal fietsers in Utrecht dat na een verkeersongeluk naar de spoedeisende hulp moet is veel hoger dan andere weggebruikers, terwijl andere weggebruikers wel meer geregistreerde ongelukken hebben. Dat blijkt het het Actieplan Verkeersveiligheid van de gemeente.

In Utrecht waren er in 2014 1.835 geregistreerde verkeersongevallen. Dit zijn de ongevallen die de politie heeft geregistreerd. Bij veel ongevallen, vooral die met uitsluitend materiële schade, komt geen politie naar de ongevalslocatie en daar is dan ook geen of een zeer beperkte registratie van.

In 2013 en 2014 zijn er in het traumacentrum in totaal 973 verkeersongevallen in Midden Nederland geregistreerd, bij deze ongevallen waren 420 keer fietsers betrokken, 216 keer automobilisten, 205 keer motorrijders, 67 keer voetgangers en 65 keer overige weggebruikers. Dit zijn personen die naar de spoedeisende hulp moesten vanwege hun verwondingen.

Van de geregistreerde ongevallen waren er voor zover bekend in 2014 vier met dodelijke afloop. Het aandeel van ongevallen met gewonden is 32 procent. De leeftijdscategorie 25 tot en met 59 jaar heeft het grootste aandeel in het aantal geregistreerde ongevallen.

Hoewel fietsers vaker dan andere weggebruikers naar de spoedeisende hulp moeten is het aandeel fietsers bij geregistreerde ongelukken erg laag. Uit de geregistreerde ongevallen in Utrecht blijkt dat slechts bij 3 procent van de ongevallen fietsers betrokken waren. Personen- en bestelauto’s hebben met 71 procent het grootste aandeel. Het lage percentage fietsers kan voortkomen omdat dit slechts de geregistreerde ongelukken zijn, deze gegevens zijn dus niet volledig en veel botsingen tussen fietsers worden niet geregistreerd als een ongeval. Duidelijk is wel dat fietsers weinig betrokken zijn bij geregistreerde ongevallen, maar dat de negatieve gevolgen van een ongeval voor fietsers vaak groot zijn.

De meeste ongevallen vinden plaats in de binnenstad, tussen de spoorlijn en de Oudegracht. Ook in Lunetten en De Uithof vinden veel geregistreerde ongevallen plaats.

20 Reacties

Reageren
  1. Tja

    Niet echt verrassend als je ziet hoe er gefietst wordt.

    Enkele voorbeelden:
    Altijd maar haast, geen voorrang verlenen, voorrang nemen, veelvuldig door rood rijden, appen op de fiets en koptelefoons op.

  2. Berend

    @tja Er staat anders niet dat fietsers ook de oorzaak zijn van ongevallen hoor. Of zouden dat misschien die bellende, te hard door rood rijdende, geen voorrang gevende automobilisten kunnen zijn? Oh nee, die houden zich wel altijd netjes aan de regels. Right.

  3. Tja

    Wat voelen we ons aangevallen Berend.

    Volgens mij zeg ik niets vreemds. Ik baseer mij op wat ik dagelijks om me heen zie en ik zie 50 x zoveel fietsers dergelijk gedrag vertonen dan automobilisten. Ik zie bijvoorbeeld zelden auto’s door rood rijden, ik zie zelden automobilisten met koptelefoons op, nooit eigenlijk. Ik zie zelden een automobilist afslaan zonder richtingaanwijzer. Ik zie zelden aan automobilist voorrang nemen voor een vrachtwagen of bus die eigenlijk voorrang heeft.

    Ik ben trouwens een fietser zonder rijbewijs en hardstikke pro-fiets, zeker in de stad. Daarom vind ik het ook zo jammer dat een grote groep fietsers zich gedraagt zoals ik eerder beschreef.

  4. @tja

    @tja: misschien keer beter kijken, dan zie je talloze autombilisten bellend rijden, geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, te hard rijden, door rood rijden…

  5. Frank

    Wat hier dus met heel erg veel woorden (en taalfouten) staat is wat elke Jodokus met z’n klompen kan aanvoelen, namelijk dat fietsers oververtegenwoordigd zijn als het gaat om lichamelijke gevolgen van een verkeersincident. What else is new. Fietsers zijn de soort verkeersdeelnemers die een behoorlijke snelheid hebben maar desondanks volkomen onbeschermd zijn. Logisch dat die vaker lichamelijk letsel oplopen.

  6. Berend

    @tja Ik heb geen idee wie jij met ‘we’ bedoelt, maar /ik/ voel me niet aangevallen hoor. Ik constateer slechts dat je op zijn zachtst gezegd een nogal eenzijdige kijk op de zaak hebt.

    Ik sluit me aan bij de anonieme reactie hierboven (21:22). En er zijn idd ook wel wat fietsers, maar geen grote groep, die zich wat aso gedraagt.

  7. Dennis

    @Frank: klopt!
    Dit artikel kon net zo goed als titel krijgen: Open Deur

  8. Tja

    Berend; misschien moet je eens uit je ogen kijken in de stad, dan zie je duizenden fietsers die van alles doen wat als levenegevaarlijk bestempeld kan worden. Ik blijf bij mijn stand. Het zijn er veel meer dan automobilisten.

  9. yvette

    Ik ben zowel een fietser als automobilist in Utrecht. En als fietser moet ik zeggen, dat ik mij veel eerder geneigd voel de geldende verkeersregels strikt te volgen. Ik rijd vooral eerder door rood, helemaal als het me wat lang duurt. Als er geen verkeerslicht is, dan denk ik eerder als fietser, ik kan er nog wel voorlangs. Nu k het zo opschrijf, denk ik,waarom.eigenlijk?

  10. Maaike

    Hoewel het artikel gaat over slachtoffers en niet over veroorzakers, ben ik het eens met Tja dat het fietsgedrag van de fietsers in de binnenstad belabberd is. Ik fiets iedere dag 2 tot 4 maal het traject tussen oude gracht en station, en het lijkt wel alsof er geen verkeersregels bestaan. Ik zie regelmatig gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan door het gedrag van fietsers. Ik schrik mij vaak kapot.
    Twee oproepen hier: kan er eens onderzoek worden gedaan naar de effecten van fietsersgedrag op de verkeersveiligheid? (Maw: ik denk dat het gevaarlijk is, maar is dat ook echt zo). En tweede: fietsers, houd je van meer aan de verkeersregels! Misschien niet voor de veiligheid (dat moet onderzoek dan nog uitwijzen), dan tenminste zodat ik wat minder vaak schrik.

  11. Henk

    Helaas hebben fietsers steeds meer haast en drukken je zo van de weg af. En velen rijden, als het verkeerslicht op rood staat, vaak gewoon door. En dat gebel op de fiets: Ergelijk!

  12. Bram

    De getroffen voetgangers waren vast mensen die dachten dat fietsers stoppen voor een rood verkeerslicht…

  13. Fietser

    Ik fiets elke dag door het centrum. Elke dag scheuren fietsers langs me heen door rood. Nog niet zo lang geleden een tragisch ongeval met een kind en een bus. Echt nog geen 30 minuten later fietst men op hetzelfde punt door rood.

    Eigenlijk is het heel simpel, als iedereen zich aan de regels houdt is er niets aan de hand. Als fietser heb je geen kreukelzone…………

  14. Geenstijl@Utrecht.

    Fietsers zijn bellend de meest asociale weggebruikers, die nog beschermd door de wet worden ook.
    Ik zie als fietser genoeg overtredingen van mede fietsers om het tekort van de stad Utrecht op te lossen, zo erg is het met hun gedrag jammer genoeg.

  15. Marc

    Ik weet niet waarom iedereen hier zo tegen fietsers ageert. In het artikel staat juist dat fietsers juist heel weinig betrokken zijn bij ongevallen. Het gaat erover dat áls fietsers betrokken zijn bij een ongeval ,ze relatief veel vaker bij de eerste hulp terecht komen

  16. Frank

    @Marc: Dat klopt, maar tegelijkertijd wordt ook gemeld dat de cijfers feitelijk onbetrouwbaar zijn omdat bijvoorbeeld botsingen tussen fietsers (naast andere ongevallen, zoals eenzijdige ongevallen) niet geregistreerd worden.

    De reden dat men bij een bericht als dit tegen fietsers ageert is denk ik vooral omdat fietsers niet zelden voorrang nemen waar ze dat niet hebben, geen voorrang nemen waar ze het wel hebben, zich stelselmatig niet aan verkeersregels houden, hun kwetsbaarheid vaak als wapen gebruiken (gisterenmiddag moest ik nog in de remmen voor een vader met een peuter voor zich, die plompverloren de stoep af fietste en mij vervolgens de huid vol schold omdat hij kennelijk vond dat ik hem voorrang had moeten verlenen).

    Kortom: de reden dat hier geageerd wordt is dat fietsers in de praktijk de meest asociale verkeersdeelnemers zijn die elke regel aan hun laars lappen. Dat dit niet per definitie leidt tot ongelukken is daarbij niet relevant. Wat relevant is, is dat dat ergernis oplevert, die bij dit soort berichten nu eenmaal een uitweg vindt.

  17. @ Marc

    Misschien staan dergelijke reacties hier, omdat het veel mensen opvalt hoe er door veel fietsers in het centrum gefietst wordt.

    Kortom, het valt veel mensen op

  18. Hans

    Kortom

  19. onkl

    Zonder iets af te doen aan de verschillende meningen over het gedrag van de fietsers:
    De belangrijkste reden waarom er onder de gewonden na verkeersongevallen meer fietsers zijn dan automobilisten lijkt mij veel eenvoudiger:
    Er zijn (in Utrecht) gewoonweg veel meer fietsers dan automobilisten.
    Wanneer ik kijk naar de drie grote groepen gewonden (fietsers: 400, auto: 200 en motor: 200), dan verrast het aantal motorrijders mij eigenlijk veel meer.

  20. Bruce Wayne

    Nee onkl, van die redenering klopt dus niks. Ten eerste staat nergens de eenheid automobilisten, er staat dus ook niet dat onder fietsers meer gewonden vallen dan onder automobilisten (dat zou ook heel makkelijk verklaard zijn).

    Er staat ‘andere verkeersdeelnemers’. Schematisch:

    Verkeersongelukken: andere weggebruikers > fietsers
    Gewonden na verkeersongelukken: fietsers > andere weggebruikers

    Deze situatie wordt niet verklaard doordat er meer fietsers zijn dan automobilisten (en overigens ook niet doordat er meer fietsers zijn dan andere weggebruikers, mocht dat het geval zijn).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).