Vervoersbedrijven U-OV en Syntus blijven twee jaar langer in Utrecht rijden Vervoersbedrijven U-OV en Syntus blijven twee jaar langer in Utrecht rijden

Vervoersbedrijven U-OV en Syntus blijven twee jaar langer in Utrecht rijden

Vervoersbedrijven U-OV en Syntus blijven twee jaar langer in Utrecht rijden
De vervoersbedrijven U-OV en Syntus blijven twee jaar langer in Utrecht rijden. De concessies voor beide ondernemingen zou eigenlijk volgend jaar aflopen, maar vanwege de coronacrisis is dit door de provincie uitgesteld tot 2025.

De vervoersbedrijven U-OV en Syntus blijven twee jaar langer in Utrecht rijden. De concessies voor beide ondernemingen zou eigenlijk volgend jaar aflopen, maar vanwege de coronacrisis is dit door de provincie uitgesteld tot 2025.

De coronacrisis heeft het openbaar vervoer hard geraakt. Zo werd er in maart 2021 nog gewaarschuwd voor een ‘zwart scenario’ omdat veel minder mensen gebruikmaakten van het ov en de inkomsten daardoor sterk terugliepen. Het aantal reizigers is dit jaar weliswaar gegroeid, maar zit op niet meer dan 80 procent van het aantal uit 2019.

Er is dus besloten de concessie met twee jaar te verlengen. “We hebben het openbaar vervoer hard nodig, vanwege de groei en verstedelijking in de provincie, maar ook voor de duurzaamheidsambities van de provincie Utrecht”, zegt gedeputeerde Robert Strijk. “Ik ben daarom blij dat we goede afspraken hebben kunnen maken met vervoerders U-OV en Syntus Utrecht, en dat we hiermee zorgen dat we het ov en het netwerk goed op peil houden voor de reizigers.”

Ondertussen wordt gewerkt aan de voorbereiding van de nieuwe concessieperiode. Deze start in 2025 en duurt minimaal 10 jaar.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Nou ben benieuwd wat de concurrentie daarvan vindt. Als ik hun was zou ik naar de rechter stappen, die laat hier geen spaan heel van.

  2. JdV

    Europees aanbesteden kan dus gewoon terzijde worden geschoven begrijp ik? Das goed nieuws, als de provincie dit mag kunnen ongetwijfeld andere organisaties dit zelfde principe toepassen zonder risico te worden teruggefloten.

  3. Herman

    Concessie mag verlengd worden volgens de regels.

  4. Realist

    Ben benieuwd hoe duurzaam het OV daadwerkelijk is en wat dan de ambitie hiermee is want op dit moment lijkt het OV niet echt een duurzaam product te zijn.

  5. Lexus

    Gisteren Amsterdam bezocht en daar gebruik gemaakt van metro en tram. Rijtuigen zeer goed gevuld. Wachten hoeft niet; er komt er een om de vijf of hooguit zeven minuten. Een keer staan is geen ramp, omdat je snel op je bestemming bent. Exploitatie door een NV, waarvan de gemeente enig aandeelhouder is. Amsterdam — ik durf het bijna niet te vragen — misschien een voorbeeld voor Utrecht?

  6. Koel Hoofd

    @Lexus
    Utrecht is progressief….dat is een doodsvonnis voor de toekomst.
    Lat me dat uitleggen.
    Utrecht is zo progressief dat ze al heel rap een supermilieuvriendelijk tramnetwerk hadden, liep zelfs helemaal tot aan zeist-driebergen.
    Ze hebben het er ook vrolijk weer uitgerukt omdat de bus met fijnmazig netwerk de progressieve toekomst was.
    Maar die bus viel tegen (werd te duur en bleek erg vervuilend) dus moest er weer een tram komen richting het westen, maar deze keer tot aan de Uithof want alleen studenten hadden geen auto.
    Dat was eind jaren zeventig/begin tachtig….die tram rijdt nu nog steeds niet fatsoenlijk (NB!) maar is wel de duurste tramlijn ter wereld en daarom noemt men het Hoogwaardig OV.

    Een metro in Utrecht? Laat me niet lachen.
    Dat gaat 15x zoveel kosten als het budget en zal pas over 50 jaar heel misschien kunnen rijden. Tegen die tijd hebben we vliegende auto’s.

    Echter, er is nu al letterlijk geen fatsoenlijke plek meer voor een bus of tram noch auto en al helemaal niet voor een metro. Want elke vierkante meter moet woon/werk/verblijf/sportruimte worden, dus nu moet iedereen op de milieuvervuilende spierverslappende conditieslopende efiets want dat is de groene progressieve toekomst.

    Echter, de toekomst voor de Utrechtse groene paupers is leven hamsterkooitjes op de 18e verdieping, labratjes die hun woontorens met plinten vol faciliteiten niet eens meer uit hoeven te komen zodat hun meerdere efietsen per persoon de straten blokkeren.
    Dat is wat progressief betekend.

  7. Lexus

    @Koel Hoofd: los van de spelfout op het eind: Amsterdam is net als Utrecht een progressief bestuurde stad (GroenLinks, D66, PvdA, Student & Starter en ChristenUnie). Informeer u eerst eens behoorlijk voor u weer losgaat op links. Ik herhaal nog maar eens: het land is al decennia lang knetterrechts neoliberaal geregeerd door vooral de VVD en CDA en in mindere mate D66 en PvdA, en gooit steeds meer problemen over de schutting naar de lagere overheden toe zonder daar behoorlijke financiële bijdragen tegenover te stellen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de gemeente Utrecht voorbeeldig bestuurd wordt.

  8. Lexus

    Ik ben in 1980 in Utrecht komen wonen. Het openbaarvervoersnet bestond toen uit een aantal buslijnen vanaf het centrum naar buiten toe. Hiernaast waren er een lijn 10 en een lijn 20 die in een hele grote boog om het centrum heen liepen, de ene in de richting van de klok, de andere in tegenovergestelde richting. Waar de uitgaande en inkomende lijnen deze ringlijn kruisten, waren overstappunten. Het werkte voortreffelijk. Meestal met hooguit één overstap kon je de hele stad bereiken. Bovendien reden de bussen toen op veel plaatsen om de vijf of tien minuten, zodat je nooit lang hoefde te wachten. Helaas is dit systeem een aantal jaren afgeschaft. De afschaffing zal wel een reden gehad hebben, maar het openbaar vervoer in de stad is er niet beter op geworden.

  9. Realist

    @Lexus. ‘Amsterdam is net als Utrecht een progressief bestuurde stad..’ Je bent het woordje links ‘vergeten’ na progressief. Je hebt het vervolgens over knetterrechtse politiek terwijl de partijen die je opdreunt allemaal midden links tot radicaal linkse partijen zijn. Je bevestigt in feite je eigen onzin.

  10. Lexus

    @Realist: u hebt een volstrekt onrealistisch beeld van wat links of rechts is. Maar wat dan nog: de PvdA was een gematigd linkse partij en D66 een links-liberale partij, maar met name de laatste partij heeft jarenlang een knetterechts neoliberaal VVD-beleid mee uitgevoerd, de PvdA gedurende wat kortere tijd. Het heeft ze terecht nagenoeg de kop gekost. Het CDA is altijd een gematigd rechtse christelijke partij, op ethisch gebied ronduit conservatief, geweest. Dit laatste geldt ook voor de ChristenUnie, die ethisch zelfs zeer rechts is.

  11. Realist

    @Lexus. Als je vanuit een radicaal links perspectief de politiek analyseert is alles ‘knetterrechts’… Over onrealistisch gesproken.

  12. Lexus

    @Realist: elders heb ik uitvoerig uiteengezet wat er knetterrechts aan het overheidsbeleid van de afgelopen decennia was: liberalisering, privatisering, terugdringen van de rol van de overheid, mede hierdoor bestaande problemen vooruitschuiven en vooral weer nieuwe problemen creëren. Links betekent onder andere meer bevoegdheid aan het democratisch gekozen bestuur. Gelukkig is er een tendens om de overheid weer machtiger te maken: zelfs het huidige rechtse neoliberale kabinet wil — minister Jetten, D66 — de eertijds door neoliberaal rechts beleid aan het particuliere bedrijfsleven verpatste energiebedrijven weer in overheidshanden brengen. Laten we hopen dat het kan doorgaan en dat dat met meer nutsbedrijven zal gebeuren. Maar ik vraag me af waarom ik eigenlijk nog een discussie aanga met iemand die extreem vooringenomen is en met geen enkel realistisch argument voor zijn eigen standpunten komt.

  13. Scherpschutter

    @Lexus 10:45

    Uitstekend idee. Als je tenminste (zoals ik) voorstander bent van een totale opheffing van het OV;

    https://www.nhnieuws.nl/nieuws/305066/ingrijpende-verschraling-van-amsterdamse-ov-dreigt-zo-veel-mensen-gaat-dit-raken

    Wanneer leer je het nou? Overheden kunnen NIETS, laat staan succesvol ondernemer zijn. Werkelijk alles dat overheden aanraken begint te verwelken.

  14. Lexus

    @Scherpschutter: de markt is niet vrij, kan nooit vrij zijn, en wordt beheerst door de rijke en machtige marktspelers. Gelukkig dat er een overheid is, die dat nog een beetje recht kan trekken. Maar dan moet ze er wel gebruik van maken. Helaas wordt de huidige rijksoverheid volledig beheerst door rechtse neoliberale marktfetisjisten. De gevolgen zijn dagelijks zichtbaar: miserabele volkshuisvesting, zorg, onderwijs, enzovoorts.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).