Vervuilende auto’s verbannen uit de binnenstad | De Utrechtse Internet Courant Vervuilende auto’s verbannen uit de binnenstad | De Utrechtse Internet Courant

Vervuilende auto’s verbannen uit de binnenstad

Vervuilende auto’s verbannen uit de binnenstad

Als eerste gemeente in Nederland gaat Utrecht in de loop van volgend jaar oudere, vervuilende auto’s uit de binnenstad weren. Waar de stad al sinds 2007 een milieuzone kent, waar vervuilende vrachtwagens niet welkom zijn mogen ook dieselauto’s ouder dan 8 jaar en benzineauto’s ouder dan 12 jaar in de loop van 2013 de stad niet meer in. Automobilisten die het verbod negeren kunnen een boete van 220 euro tegemoet zien. Wethouders Victor Everhardt van Volksgezondheid en Frits Lintmeijer van verkeer vandaag de voorgenomen maatregelen.

Een schonere lucht draagt bij aan de gezondheid en daarom gaat het Utrechtse college extra maatregelen nemen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde. Een van de maatregelen die Utrecht daarom wil, is een milieuzone in de binnenstad om de meest vervuilende personenauto’s te weren. Tijdens de bijeenkomst vandaag worden de monitoringsresultaten 2011 van Meetnet gepresenteerd en geeft wethouder Lintmeijer uitleg over de voorgenomen extra maatregelen om luchtkwaliteit verder te verbeteren, waaronder een milieuzone voor personenverkeer. Voor binnenstadsbewoners met een oudere auto wordt nog gewerkt aan een compensatieregeling.

Begin april dit jaar werd in de Tweede Kamer een motie van D66 en CDA aangenomen waarin de regering werd opgeroepen om instrumenten te ontwikkelen waarmee de luchtkwaliteit in steden kan worden verbetert en die het voor gemeente mogelijk maakt om op lokaal niveau maatregelen te nemen, zoals het weren van vervuilende auto’s uit de binnenstad. Utrecht kampt al jaren met een slechte luchtkwaliteit op diverse plaatsen in de stad. Momenteel voldoet zij niet aan de normen die in Europa vanaf 2015 gaan gelden.

3 Reacties

Reageren
  1. Martijn

    Wat zal de grens dan zijn? Binnenstad/binnenstad of breder?

  2. maurice

    Net als betaald parkeren begint het in de binnenstad denk ik 🙂

  3. Anton

    De grenzen van de Milieuzone bestaan al (zie website gemeente). Alleen gaat hij nu ook voor oudere auto’s en vieze bestelbusjes gelden (nou ja, de uitwerking staat nog niet vast). In Utrecht komt het winkelende publiek vooral met OV en fiets naar het centrum en slechts een beperkt deel met de (meestal niet oude) auto (11%). Ruimtelijke kwaliteit is voor de ondernemers belangrijker dan autobereikbaarheid. En er zijn genoeg alternatieven. Naast de fiets zijn er deelauto’s (meer dan 200 in Utrecht), huurbakfietsen (voor je flatscreen), de bus (vanaf 2013 waarschijnlijk een stukje schoner), de auto van een vriend die je kunt lenen, bezorgdiensten van grote winkelketens. Alle asmta- en copd patienten in Utrecht hebben ook recht hier te wonen en recht op schone lucht. Daar doen we het voor. Hou de gezondheidszorg betaalbaar!

    En praat vooral mee: het College vraagt om je mening (wijkraden, bedrijven, belangenorganisaties).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).