Verwarring en onrust bij gemeente Utrecht over zero-emissiezone na kritiek uit Den Haag Verwarring en onrust bij gemeente Utrecht over zero-emissiezone na kritiek uit Den Haag

Verwarring en onrust bij gemeente Utrecht over zero-emissiezone na kritiek uit Den Haag

Verwarring en onrust bij gemeente Utrecht over zero-emissiezone na kritiek uit Den Haag
Bij de verschillende Nederlandse gemeenten, waaronder de gemeente Utrecht, is onrust ontstaan nadat in Den Haag een motie is aangenomen. In die motie werd de regering opgeroepen te kijken of de invoering van de zogenoemde zero-emissiezones uitgesteld kan worden tot 2029. Utrecht is van plan deze regeling al over anderhalve week in te voeren.

Bij de verschillende Nederlandse gemeenten, waaronder de gemeente Utrecht, is onrust ontstaan nadat in Den Haag een motie is aangenomen. In die motie werd de regering opgeroepen te kijken of de invoering van de zogenoemde zero-emissiezones uitgesteld kan worden tot 2029. Utrecht is van plan deze regeling al over anderhalve week in te voeren.

Het centrum van Utrecht en het gebied daaromheen is al vele jaren bestempeld als milieuzone. Hiermee wil de gemeente de luchtkwaliteit in het gebied verbeteren. De regels voor de zone worden steeds strenger. Zo mogen vanaf 1 januari 2025 personenauto’s en bestelauto’s op diesel met emissieklasse 4 de milieuzone niet meer in.

De regels voor bestelauto’s en vrachtwagens worden nog strenger. Bestel- en vrachtauto’s die vanaf 2025 gekocht worden mogen de zone alleen in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten; de zero-emissiezone. Voor bestel- en vrachtauto’s die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling.

Motie

In de Tweede Kamer is op 10 oktober van dit jaar een motie aangenomen die was ingediend door Hester Veltman (VVD). Daarin is onder meer te lezen dat er tientallen Nederlandse gemeenten zijn die zo’n zero-emissiezone willen invoeren, terwijl de laadinfrastructuur nog niet op orde zou zijn en de prijs van elektrische bestelbussen te hoog zou liggen voor ondernemers.

Hierdoor zouden de binnensteden, van onder meer Utrecht, voor bepaalde ondernemers onbereikbaar worden. Met de motie werd de regering daarom opgeroepen met een plan te komen voor landelijk beleid over de zero-emissiezones en de invoering in de verschillende gemeenten voor ondernemers uit te stellen tot 2029. Deze motie werd door een meerderheid van de Tweede Kamer ondersteund.

Inbreuk autonomie

Het Utrechtse college schrijft nu dat er ‘grote onzekerheid’ was ontstaan bij zowel de gemeenten als de vervoerssector. Ook werd het gezien als inbreuk op de ‘gemeentelijke autonomie’. “In de wet is namelijk geregeld dat gemeenten het bevoegde gezag zijn voor het instellen van deze zones”, aldus het college.

Alle gemeenten die een zero-emissiezone willen invoeren, hebben gezamenlijk een brief gestuurd naar de woordvoerders van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer. “[Om] hen te wijzen op de maatregelen die gemeenten voor ondernemers benutten en op het grote maatschappelijke en (lokale) politieke draagvlak voor invoering.”

Tweede brief

Op 22 november heeft het kabinet haar standpunt over de invoering van de zero-emissiezones naar buiten gebracht, waarin werd gesproken over uitstel van handhaving, de overgangsregeling van bestelauto’s versoepelen en over extra ontheffingen. “Het kabinetsstandpunt kwam niet tot stand op basis van afspraken met gemeenten en/of de sector. Gemeenten hebben dit op 26 november in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven.” Daarin is weer te lezen dat de invoering doorgaat, zoals het in eerste instantie was afgesproken. “Een standpunt dat gedeeld wordt door de vervoerssector”, aldus het college.

Tot slot was er op 4 december een debat over het onderwerp in de Tweede Kamer. Daarin zei de staatssecretaris dat hij de invoering van de zero-emissiezones niet gaat blokkeren. Er bleek ook geen meerderheid om de staatssecretaris te dwingen om de invoering tegen te houden. “De zero-emissiezone voeren we vanaf 1 januari aanstaande in, conform uw eerdere raadsbesluit”, aldus het college.

Gekoppelde berichten

33 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Prima, afschaffen die locale zero-emissie zones-symboolpolitiek!

  2. Rutger

    Niet in iedere stad weer andere regels, er is landelijk beleid met stimuleringsregels etc. Gemeente hou je bij je eigen leest, die opgave is al moeilijk genoeg. Dus geen gedoe met eigen emissie zones.

  3. Moniek

    De VVD weet al jaren dat dit lokale beleid er is. Slechte politiek dat men het enkele maanden voordat het in werking gaat wil laten uitstellen, tot 2029 nota bene. Eigenaars van vervuilende bestelauto’s zijn allang op de hoogte en hebben maatregelen kunnen treffen of hadden dat allang moeten doen. De landelijke politiek gaat er niet over. Onrust wordt met opzet veroorzaakt en is onnodig.

  4. W.

    @Rutger: Zoals ook in het artikel staat is de gemeente het bevoegd gezag als het gaat om het instellen van deze zones. Nu wil de landelijke poltiiek daar wat van gaan vinden, dus kun je je afvragen welke schoenmaker er nou eigenlijk bij zijn leest moet blijven in dezen.

  5. Jakob

    De VVD ziet dit kabinet ook als een aflopende zaak en is alweer verkiezingscampagne aan het voeren.

  6. Leon

    Laat die oude busjes lekker achter in de polder of parkeer ze in Den Haag. In ieder geval ergens waar ik er geen last van heb.

  7. Ben

    De middenstand is al lang om zeep geholpen, eerst door Brussel, dan door Den Haag…de zero emissie zone is alleen het laatste zetje

  8. Katja

    @Moniek, helemaal gelijk. Men wist al jaren geleden dat het eraan zat te komen.

  9. Tjeerd

    Laten we gewoon eerst zorgen dat de basis op orde is en dan dingen gaan invoeren. De heren en dames politici zitten daar in hun witte toren, maar hebben geen idee waar ze het over hebben. Dus zorg dat u afdaalt naar het gewone volk en ga daar het gesprek aan i.p.v. dat continue opleggen van dingen die de meest toch klinkklare onzin vinden.

  10. stefan

    Een onjuiste kop boven dit artikel. Bij de gemeenten is juist GEEN verwarring, dat blijkt heel duidelijk uit de brief die aan de raad is gestuurd. De Tweede Kamer gaat de staatssecretaris niet meer dwarszitten (tweeminutendebat van 11 december) en de gemeenten voeren de zone dus gewoon in op 1 januari. Wel wordt er nog gesproken over de waarschuwingsperiode. Met het ontheffingenbeleid worden ondernemers die écht in de knel komen geholpen. Graag voortaan beter de raadsbrieven lezen!

  11. Rob

    @Moniek, de meeste ondernemers zijn heel druk met.. Ondernemen. De overheid is in hun wereld een onbetrouwbare, barrière opleggende struikelsteen. Daarnaast is er een coronacrisis geweest en speelt er nog iets als inflatie. De meeste ondernemers willen wel maar kunnen überhaupt niet vanwege eerdergenoemde. U bent zelf geen ondernemer denk ik?

    @Leon, NIMBY!;)

  12. Vak J

    Top van de 2e Kamer….

    al die steden denken alleen maar aan hun eigen verkiezingsprogram, niet aan de burgers en ondernemers die dit gewoon nog niet kunnen betalen!

    Uitstel is terecht!

    @ Stefan
    zit jij soms in het College?
    een gewone burger leest al die raadsbrieven niet man

  13. Herman

    Hoog tijd dat al die GL/D66 gemeentes worden teruggefloten door de nieuwe politieke realiteit in Den Haag.

  14. Van Puffelen

    Iedere stad heeft weer een ander zero-emissiezone, om gek van te worden.
    Denk de stad Utrecht nou echt dat alle vervuiling stop bij de gemeente grens, ik zie dit als het zoveelste om burgers op kosten te jagen, het is in mijn ogen niet meer dan volksverlakkerij.
    Denk de gemeente Utrecht echt als morgen iedereen een elektrische auto heeft, dat iedereen zijn auto dan op kan laden, echt niet. Bijna ieder elektrische auto, als de accu leeg is gaat er zo +/- 85 KW in de accu, als iedereen zijn auto oplaad in Utrecht als de accu bijna leeg is dan ligt het hele stroomnet van Europa er uit, dus iedereen elektrische rijden is een UTOPIE, dat kan het stroomnet nu niet aan en over 25 jaar ook niet, slaap lekker verder gemeente Utrecht, je houd iedereen een banaan voor!!!!!!! ( Het luk wel, als iedereen een Fred Flintstone auto heeft, dat dan wel weer).

  15. W

    @Vak J: Je mag van een lokale nieuwssite toch wel verwachten dat ze dat soort documenten lezen als ze artikelen schrijven die over dat onderwerp gaan? Volgens mij is dat ook de insteek van Stefan z’n opmerking.

  16. Fietser/voetganger

    @ Stefan:

    Helemaal gelijk. Als er ergens verwarring is, is dat in Den Haag. Al vanaf de start.. 1 grote hindernisbaan van formatierotzooi, niet competente, niet zuivere kandidaat ministers -staatssecretarissen, een twitterende volkspopulist, en een NSC die nog meer dwalend lijkt dan CDA en D66 in hun bangste dagen. enz. enz..
    Gelukkig gaat onze gemeente zijn eigen (groene) gang! (Auto)verkeer zoveel mogelijk buiten de stad houden. Ondernemers compenseren? Prima. Goed geregeld. Op naar de volgende stadsboulevard/knip!
    Fred Flitstone tijden? Ik mag het hopen.

  17. PvG

    Hoe zat het ook al weer met de nieuwe vuilniswagens. Elektrische nog niet voorhanden en daarom worden er diesels aangeschaft. Voor hoe lang of blijven die eeuwig een een ontzegging krijgen zolang er geen klip en klare oplossing is.

  18. HenQie

    @van puffelen als IT-monteur heb ik inderdaad een Tesla, maar kan hem natuurlijk nergens voor een normale prijs parkeren want een vergunning krijg ik niet op mijn adres. Ik houd de BV Nederland draaiende, dus ja, best wel een essentieel beroep en ik kan nu eenmaal niet met de bakfiets heel de randstad door.
    Dan maar Utrecht uit verhuizen, meteen af van dat linkse parkeer- en ermissiezonebeleid.

  19. Fvw

    Ga nu eens eigenlijk de tram door de binnenstad aanleggen, de betonnen baan ligt er al jaren. Dan hoeven al die diesel bussen uit de richting Zeist de stad niet meer in.

  20. Scherpschutter

    @Van Puffelen

    De gemeente rekent erop dat weinigen een elektrische auto kunnen betalen en anders zorgen ze wel voor stroomrantsoenen. Dat is het hele idee juist, hè?

    U wordt geacht in uw GroenLinks zeecontainer van 10m2 met zonnepanelen te gaan zitten, waarbij het hele idee is dat uw enige uitstapje du jour bestaat uit een fietsritje naar de supermarkt om uw dagelijkse rantsoen aan bio-wortelen en Unilever vegaschijven op te halen.

  21. Realist

    Er is niet alleen kritiek uit den Haag, veel inwoners en ondernemers hebben ook kritiek.

  22. Koel Hoofd

    oud nieuws

  23. FB59

    @Moniek en Katja: Jullie vergeten dat de gemeentelike bevoegdheden landelijk worden vastgesteld. Dan Haag is de wetgever. De gemeenten mogen manoeuvreren binnen de landelijke kaders en deze landelijke regels kunnen veranderen. Het is overigens niet de eertste keer dat Utrecht vooruitloopt op regels, regels verder oprekt of zelfs denkt het landelijk kader vast te stellen. Met het begrotingstekort van Utrecht moeten ze leren om deze kostbare zaken niet meer te doen. De inwoners moet de rekening betalen. Daar waar Sharon Dijksma is een recent interview duidelijk in. Alles afwentelen door hogere gemeentelike belastingen (met name ozb, parkeertarieven etc.).

  24. Lunatic

    Van Puffelen probeert z’n eigen bekrompen en volledig uit de duim gezogen mening als feit te brengen. Man ga eens werken ofzo.

  25. stefan

    @ Vak J: wethouder worden, je brengt me op een idee!

    De gewone burger leest de brieven misschien niet, maar van de redactie van DUIC verwacht ik dat ze dat wel doen.

  26. Nina

    Als realisme gemeentelijke plannen inhaalt.

  27. Wim

    Opgewarmde prak: oud nieuws.

  28. W

    @rob: deze ondernemer is al lang voorbereid. Ondernemen is vooruitzien!
    Alle verwarring wordt alleen maar veroorzaakt soor dit kabinet.
    Als jij een paar weken voor de maatregel wakker wordt ben je een ondernemer van niks

  29. Inez

    Allemaal hele strenge regels en die regionale stink bussen mogen zelfs op volle snelheid over de vrije busbaan dwars door dezelfde milieuzone…

  30. Nina

    @W
    Alsof alle ondernemers in een elektrische bus kunnen betalen.

    Het wordt hoogstwaarschijnlijk een selectief en zeer duur groepje ondernemers dat binnen de milieuzone hun diensten aanbiedt. Die EV moet nl. wel worden terugverdiend.

  31. Pee

    Allemaal om de mensen hun auto af te nemen.
    Schone of vuile lucht blijft niet op 1 plek hangen.
    Raar dat velen denken van wel.

  32. Geenstijl@Utrecht

    Allemaal symbool politiek …… zolang het electriteits netwerk er niet op berekend is gaat dit problemen geven.
    Schone lucht kun je alleen maar oplossen in Europees verband.

  33. Annoniem

    Ik denk dat jullie anders piepen als het ineens drie maal zo duur kost als je je huis wil laten opschilderen of bv een loodgieter nodig heb.
    En denk je niet dat de winkels de duurdere bevoorrading in de prijs meenemen jullie denken echt niet na ik zou maar zelf vast leren om je handen te gebruiken want veel ondernemers zullen niet meer gauw in utrecht komen en winkels zullen verdwijnen daar ga je dan met je dure huis in je autovrije straat mooie klimaat wappies

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).