“Goed nieuws voor iedereen die vanuit de Stationshal van Utrecht Centraal naar de kantoren aan de Laan van Puntenburg loopt: er is een nieuwe, snellere looproute beschikbaar”, meldde CU2030 twee weken geleden op haar website. De route houdt in dat mensen over een trap aan de andere kant van het busstation komen. Om dat te stimuleren is een zebrapad verwijderd. Reiziger Eric vindt dat geen goed nieuws: “Mensen steken toch over, met veel meer gevaar dan voorheen. Het is een racebaan voor bussen geworden.”
Vorige week is het zebrapad die perron A en perron B (zie afbeelding onder dit bericht, het zebrapad zat op de plek van het oranje kruis) verbond verwijderd. Mensen wordt nu geacht de gele route te volgen, en daarbij gebruik te maken van een grote trap. De nieuwe route zou volgens de gemeente sneller zijn en minder busbanen doorkruisen, wat de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger maakt.
Reiziger Eric vertelt dat de praktijk uitwijst dat het tegendeel gebeurt. Hij schetst een beeld van de situatie: “Op drukke momenten, tijdens de spits, staan er verkeersleiders die mensen naar de trappen sturen en tegenhouden om over te steken. Mensen die haast hebben lopen echter om hen heen en steken – op goed geluk – toch over, tien meter verder.” Oversteken duurt ongeveer een minuut minder lang dan het gebruiken van de trap.
Trap onpraktisch en niet snel
Een feit is dat niet iedereen van het treinstation af komt, er zijn ook mensen die al beneden zijn. Om dan de trappen te gebruiken, is onpraktisch en niet snel. “Bovendien is het lastig voor mensen die slecht ter been zijn om de hoge trappen te beklimmen. En er zijn natuurlijk ook mensen die koffers of een kinderwagen mee hebben.” Een moeder met een kinderwagen steekt ook over. “Ik moest snel zijn, want ik zag dat de bus er al aan kwam”, vertelt ze. Ze zegt dat ze ook wel eens met de trap is gegaan, maar dat dat veel moeite kostte.
De gemeente Utrecht zegt echter dat het voor iedereen veiliger is geworden: “Voorheen moesten voetgangers tussen de fietsen door lopen en over busperrons. Er is ook een route voor mensen die moeilijker met de trap kunnen. Deze route is wat langer, maar wel volwaardig toegankelijk.” De gemeente doelt hiermee op de groene route.

Een impressie van de situatie en een vergelijking tussen de twee routes:
Op twitter kregen we een reactie op dit bericht:
@duicnl net gezien dat er een bus over de voet van een klein meisje is gereden, maar dat zal wel niet erg genoeg zijn.
— Dunja (@DunjaDinges) 4 april 2014
9 Reacties
ReagerenHet is gewoon wachten tot er een dode valt… wat een reizigers-hatende ‘oplossing’ is dit toch weer.
Ja dit is echt zo raar. Je vraagt je af of diegene die het bedacht heeft weleens zelf op station loopt ‘s ochtends vroeg. Ik ben het eens met Erik, ben bang dat er een ongeluk gaat gebeuren. Dus @gemeente Utrecht, verzin asjeblieft iets anders!
Met een diepe zucht ontdekte ik gisteren het volgende. Mijn oude gewoonte om via het het streekbussstation naar de U-stal te lopen ,maakte dat ik de oversteek naar de U-stal via deze trap moest maken. Hoera, ik kwam net naar beneden met de roltrap tien meter terug. Lichte irritatie. Maar een veilige oversteek. Totdat ik probeerde bij de U-stal te komen en een auto mijn richting op zag komen. En vervolgens buiten op mijn fiets richting Rechtbank bijna door een busje werd aangereden dat de krappe bocht stationsplein / Moreelsepark niet kon maken zonder op de verkeerde weghelft te rijden. Gekmakend en heel eng. Er is in mijn ogen geen route die ik echt veilig durf te nemen. Ik moet alle kanten op kijken om scooters, fietsers, voetgangers en auto’s in de gaten te houden.
Ik snap al die ophef niet…. er liggen prachtige zebrapaden, fietsers hebben er alle ruimte en beiden hebben over de hele route voorrang.. Maar ja…..als mensen over de betonblokken klimmen en overal maar oversteken waar ze willen.. dan gaat er inderdaad een keer een dode vallen. Kijk maar eens goed naar het filmpje… daar staat het prachtig op vastgelegd…. Respect trouwens voor de buschauffeurs die te pas en te onpas moeten remmen en uitwijkenen voor het loslopend wild (mag ook wel eens gezegd worden)
Ik snap al die ophef niet…. er liggen prachtige zebrapaden, fietsers hebben er alle ruimte en beiden hebben over de hele route voorrang.. Maar ja…..als mensen over de betonblokken klimmen en overal maar oversteken waar ze willen.. dan gaat er inderdaad een keer een dode vallen. Kijk maar eens goed naar het filmpje… daar staat het prachtig op vastgelegd…. Respect trouwens voor de buschauffeurs die te pas en te onpas moeten remmen en uitwijkenen voor het loslopend wild (mag ook wel eens gezegd worden)
Dus een zebrapad wordt vervangen door een ongelijkvloerse kruising en de voetgangers zijn ontevreden?
Klinkt als een vooruitgang vwb verkeersveiligheid en comfort.
Ja, je moet wel even je routine aanpassen…..
Als ik van een stadsbus over moet stappen naar een andere stadsbus en daarvoor de weg moet oversteken, ga ik echt niet een trap omhoog lopen een eind lopen en dan een trap af. Dan steek je toch echt de straat over. Ik miste laatst inderdaad het zebrapad. Mensen blokkeren die te voet zijn is GEEN oplossing. Dit is een paternalistische houding, zonder enig gevoel of inlevingsvermogen.
Wat ambtenaren altijd doen is, iets achter hun bureau verzinnen en het dan de burger datgene opleggen. Wat ze zouden moeten doen, is kijken hoe de burger/gebruiker met de zaken omgaan en dat faciliteren.
Konden we de ambtenaren maar inruilen.
Ach, het is even wennen.