Vier Utrechtse buurten krijgen betaald parkeren | De Utrechtse Internet Courant Vier Utrechtse buurten krijgen betaald parkeren | De Utrechtse Internet Courant

Vier Utrechtse buurten krijgen betaald parkeren

Vier Utrechtse buurten krijgen betaald parkeren
Archieffoto
In vier Utrechtse buurten wordt vanaf april 2019 betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om de gebieden rond de Gazellestraat (Tolsteeg & Rotsoord), Waalstraat (Rivierenwijk), Kouwerplantsoen (Tuindorp) en Eykmanhof (Tuindorp). Ook rondom deze straten gaat het betaald parkeren gelden.

In vier Utrechtse buurten wordt vanaf april 2019 betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om de gebieden rond de Gazellestraat (Tolsteeg & Rotsoord), Waalstraat (Rivierenwijk), Kouwerplantsoen (Tuindorp) en Eykmanhof (Tuindorp). Ook rondom deze straten gaat het betaald parkeren gelden.

De gemeente zegt signalen te hebben ontvangen van bewoners dat er veel parkeeroverlast is en heeft daarop metingen gedaan en vond een parkeerdruk hoger dan 80%. Dat betekent dat bij deze metingen 80% van de parkeerplekken bezet was.

Peiling

Ook heeft de gemeente een internetpeiling uitgevoerd, zodat bewoners en bedrijven hun mening konden geven over de invoering van het betaald parkeren. In alle gebieden bleek een meerderheid voor invoering van betaald parkeren.

De Gazellestraat en de Waalstraat mochten nog kiezen voor zogenoemde venstertijden. In beide gebieden koos de meerderheid voor de venstertijd maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 21.00 uur. Dat zijn dezelfde parkeertijden als de tijden die gelden in de parkeergebieden Rotsoord-Tolsteeg en Rivierenwijk.

20 Reacties

Reageren
  1. MJPD

    “De gemeente zegt signalen te hebben ontvangen van bewoners dat er veel parkeeroverlast is en heeft daarop metingen gedaan en vond een parkeerdruk hoger dan 80%. Dat betekent dat bij deze metingen 80% van de parkeerplekken bezet was.”

    Deze parkeeroverlast wordt door de gemeente zelf veroorzaakt, omdat zij de afgelopen jaren stelselmatig heeft geweigerd om op verzoek van buurtbewoners te handhaven op foutparkeerders (vaak parkeerders van buiten de wijk) in wijken waar nog geen betaald parkeren is ingevoerd. Gevolg: parkeeroverlast neemt toe waardoor het “draagvlak” stijgt om betaald parkeren in te voeren. Een uitgekookte tactiek van de gemeente…

  2. Cas

    De metingen kloppen niet, signalen zijn er niet en draagvlak wordt verzonnen… punt uit.

  3. bee

    het lijkt mij sterk dat buurtbewoners vragen om betaald parkeren of denken ze dat ze dan een vaste parkeerplek hebben of zo?
    ik ben benieuwd hoe dat bij de nieuwbouw moet gaan lopen want bij elke nieuwbouw komen aanzienlijk minder parkeerplaatsen dan dat er nodig zijn.

  4. piet

    Dit is weer een halfbakken antwoord op het probleem. De overlast in Voordorp/sartreweg neemt ook steeds grotere vormen aan. Door deze actie om aan het kouwerplantsoen betaald parkeren in te voeren zal het daar nog erger worden. Voor het gewoon tot aan de snelweg in maar dan nu direct en niet over een (half-)jaar.

  5. Erwin

    Mooi zo, gelijke monikken gelijke kappen. Overal betalen voor die bolides!

  6. Erik

    In mijn buurt is een paar jaar geleden betaald parkeren ingevoerd (alleen van ‘s ochtends 6 tot 11). Ik ben er erg blij mee!

    Parkeerders van buiten de wijk krijgen geen parkeervergunning en de gemeente controleert regelmatig ‘s ochtends vroeg waardoor alleen bewoners vast gebruik maken van de beperkte plaatsen.

    Vroeger moest ik vaak zoeken naar een plekje, en waren er veel fout parkeerders door plaatsgebrek, nu is er altijd plaats genoeg.

  7. Erik

    @Piet, ik vind wel dat bewoners zelf inspraak moeten hebben.

    In mijn wijk is twee of drie keer gevraagd of betaald parkeren moest worden ingevoerd en pas toen de overlast te groot werd werd er door meerderheid voorgestemd. Dat zal dus bij Voordorp/Sartreweg ook wel gebeuren uiteindelijk.

  8. MJPD

    @Cas
    Iets beweren zonder het te onderbouwen en dan afsluiten met “punt uit”. Right…

  9. Dirk

    Goede zaak. Nu Rijnsweerd Zuid nog! Gevaarlijke verkeerssituaties voor kinderen.

  10. Walter

    Kom ook even naar de Klein Rivierenwijk,als mensen dit lezen uit deze buurt,meld parkeeroverlast bij de gemeente,het word hier steeds drukker,het lijkt wel een P+R of een openlucht parkeerplaats,mensen zetten hier de auto neer,vouwfiets eruit naar werk,of 3 weken parkeren om op vakantie te gaan en wij als bewoners kunnen stikken.

  11. Piet

    @Erik, uiteraard dient er inspraak te zijn maar in sommige wijken hebben relatief veel woningen een eigen oprit. Daar gaan vreemdparkeerders niet op staan. Deze mensen zullen vaak tegenstemmen terwijl de overige vaak wel overlast ervaren/hebben. Dan is een draagvlak meting niet altijd representatief.

  12. katja

    In onze buurt is actief actie gevoerd voor betaald parkeren.
    Daardoor is het een stuk veiliger en rustiger geworden, want er werd doodleuk op de stoep geparkeerd, zodat je soms over een auto heen moest klimmen om je huis uit te kunnen.

  13. Cas

    @ MJPD, we weten allemaal hoe het werkt bij de gemeente… bij het Rotsoord deel met de veel te grote straal (700 ipv 500 meter)gerekend naar de parkeergarage voor vergunningen, antwoord gemeente: oeps, jammer dan en geen oplossing.
    Bij Europaplein het onterecht meetellen van een prive parkeergarage voor het aantal parkeerplekken, antwoord gemeente: oeps, jammer dan…
    Je kan bij deze flut gemeente niet meer vertrouwen op juiste onderzoeken gezien de talloze domme fouten ze al gemaakt hebben.

  14. Caspervc

    @Walter. Aan de noordzijde van Hoograven idem. Drama sinds Smaragdplein en Rotsoord / Tolsteeg betaald parkeren heeft.

  15. Hans G.

    Waarom is er eigenlijk handhaving in buurten waar betaald parkeren is en niet in buurten waar niet betaald parkeren is?

  16. Edwin

    Vreemdparkeerders?

    Ik betaal wegenbelasting om te mogen rijden en parkeren toch?

    Weer een smoesje auto pesten van dit College.

    Wat een stad en land zijn we toch aan het worden!

  17. Linde

    Ik wacht al maanden op een parkeervergunning, en moet zodoende mijn auto in een andere wijk parkeren waar het nog gratis is. Zou fijn zijn als de gemeente daar ook een oplossing voor zou hebben.

  18. Harry

    Vrij doorzichtig wat hier gebeurd. Betaald parkeren invoeren in het randgebied om de parkeerinkomsten veilig te stellen agv van opheffen parkeerplaatsen in het centrum. En daar worden door de politiek de mooiste argumenten bij verzonnen.

  19. JdV

    Er bestaan geen vreemdparkeerders. Bewoners hrbben geen recht op een plek op de openbate weg, in ieder geval niet meer dan elke andere willekeurige nederlsnder. Daarom heet het namelijk openbare weg.
    Wil je gegarandeerd kunnen parkeren? Koop of huur een woning met een garage of garageplaats. Je betaalt er voor en dan mag niemand anders er staan. De openbare weg is van iedereen. Inclusief die parkeerplaats voor jouw wonjng.

  20. Caspervc

    @HansG
    Buurten waar betaald parkeren is geldt een parkeerregime. De opbrengsten daarvan gaan naar de Gemeente.
    Waar geen betaald parkeren is, gaan de opbrengsten van de boetes naar het Rijk. Krom he? Daarom is er voor de gemeente geen enkele drive om te gaan handhaven (en kost het alleen maar geld, aangezien het mankracht kost).
    Handhaven in betaald parkeerzones is daarentegen erg rendabel: even met een scanauto langs en de boetes vliegen binnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).