Vijf bedrijven willen openbaar vervoer in Utrecht gaan verzorgen Vijf bedrijven willen openbaar vervoer in Utrecht gaan verzorgen

Vijf bedrijven willen openbaar vervoer in Utrecht gaan verzorgen

Vijf bedrijven willen openbaar vervoer in Utrecht gaan verzorgen
De bus- en trambaan bij het toekomstige Lombokpark. Foto: Robert Oosterbroek
Er hebben zich vijf bedrijven gemeld bij de provincie Utrecht die graag het openbaar vervoer (ov) willen gaan verzorgen. Op dit moment loopt er een aanbesteding voor het ov vanaf 2025 tot en met 2035. Het is dus een grote opdracht voor het bedrijf dat uiteindelijk als beste uit de bus komt.

Er hebben zich vijf bedrijven gemeld bij de provincie Utrecht die graag het openbaar vervoer (ov) willen gaan verzorgen. Op dit moment loopt er een aanbesteding voor het ov vanaf 2025 tot en met 2035. Het is dus een grote opdracht voor het bedrijf dat uiteindelijk als beste uit de bus komt.

De vijf vervoerders die zich gemeld hebben, zijn Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Transdev. Er zijn twee opdrachten; Utrecht Binnen (bus en tram in de stad Utrecht en omgeving) en Utrecht Buiten (bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort). De vijf vervoerders maken dus kans om een van de twee concessies te winnen. Dat moet in juni bekend worden.

Vragen politiek

Recent stelden PvdA en GroenLinks in de provincie Utrecht nog vragen over een van de vervoerders, het bedrijf EBS. Dat is namelijk onderdeel van de Israëlische Egged Group. De VN-Mensenrechtenraad zette Egged op een lijst van bedrijven die actief bijdragen aan het schenden van de mensenrechten door het onder andere het rijden van gesegregeerde buslijnen. Er zijn bepaalde buslijnen op de Westelijke Jordaanoever die verboden zijn voor Palestijnen.

De partijen PvdA en GroenLinks willen weten of EBS niet uitgesloten moet worden van de aanbesteding. Het bestuur van de provincie Utrecht moet nog reageren op deze vragen.

Beoordeling

De komende tijd wordt gebruiken om de vijf vervoerders te beoordelen. Criteria zijn onder meer de hoeveelheid vervoer die wordt aangeboden, hoe de vervoerder het ov verder wil ontwikkelen, hoe de transitie naar zero emissie wordt gemaakt, hoe het bedrijf invulling geeft aan goed werkgeverschap en hoe de vervoerder het ov toegankelijker en inclusiever wil maken. De vervoerder die het best scoort op deze criteria, wint de opdracht.

36 Reacties

Reageren
  1. Rutger

    Worden er ook eisen aan het rijgedrag van de chauffeurs gesteld?

  2. wezel

    Als QBuzz de constante busuitval sinds vorig jaar weet terug te brengen, hoop ik toch dat zij het blijven verzorgen. Ik zie nu al voor me hoe dramatisch de overgang zou kunnen verlopen, laat staan als een berucht bedrijf als Arriva de zaken ineens gaat regelen hier, na alle rampverhalen over hun trein- en bus-vervoer in andere provincies…

  3. Appel

    Daar waar EBS rijdt is er veel geklaag over de betrouwbaarheid van de dienstregeling en andere fouten. Wordt daar ook een check op gedaan?

  4. mees kees

    OP hun eigen website staat te lezen:
    Is de dienstverlening van Egged beschikbaar voor alle bevolkingsgroepen?
    Ja, Egged is een openbaarvervoerbedrijf en de bussen zijn beschikbaar voor alle bevolkingsgroepen. Egged is een internationaal, multicultureel bedrijf. Alle bevolkingsgroepen maken gebruik van de diensten van Egged ongeacht huidskleur, geslacht, religie of gender. Bijvoorbeeld in Israël zitten Joden en Arabieren, inwoners van Israël en Palestijnen, religieuze mensen en atheïsten gezamenlijk in de bussen. Het chauffeurscorps van Egged laat een zelfde rijke diversiteit zien.

    Dat is dus (héél) wat anders dan de VN-mensenrechtenraad ons voorhoudt. Ik ben geneigd om de (onafhankelijke) VN-organisatie eerder te geloven dan een slager die zijn eigen vlees keurt.

  5. Herman

    Arriva gaat deze concessie ” winnen”, deze hebben er een aantal verloren en weer wat nieuws nodig.
    Onnodigeckermis die vooral veel geld kost vanwege de dure adviseurs zowel aan gemeente zijde als aan de OV bedrijven..
    Verdeel de boel gewoon. Als het GVU nog in Utrecht had gereden was het niets beter of slechter geweest dan nu.

  6. Claire Obscur

    Er is niets mis met het rijgedrag van de chauffeurs Rutger. Dat incident op de Vleutenseweg was een geval zélf niet opletten bij het oversteken. Daar kan geen chauffeur ook maar iéts aan doen.

  7. Yoshua

    Sinds het opheffen van GVU, is het ov er niet beter op geworden.
    Om de tien jaar hebben we vijf jaar last van aanloop problemen met de nieuwe vervoerder.
    Dan weer personeelstekort.
    Uitbesteden is alleen maar nadelig uitgevallen voor de consument, het brengt ons niets.
    Laat de gemeenteraad ook voorkomen dat er elektrische bussen komen te rijden van BYD.
    Een aantal onderdelen van BYD bussen en personenauto’s worden door Oeigoerse dwangarbeiders geproduceerd.

  8. luigi

    veel slechter dan nu kan het haast niet worden

  9. Claudia M.

    Belangrijker is volgens mij dat het OV rijdt. Onze werk nood app is gelardeerd met berichten: bus/tram komt niet/is vertraagd/rijdt niet/is vol dus doorgereden en kom je met de trein, idem. Mijn rechtstreekse buslijn woon-werk is inmiddels alweer een poosje helemaal verdwenen en omdat ik geen zin heb in dik een uur omreizen met ook nog kans op bovengenoemde OV-ellende, pak ik gewoon de auto weer. Ik heb naast een vijfdaagse werkweek ook nog wel wat anders te doen.

  10. Rob

    Wie wordt er eigenlijk beter van deze neoliberale ov-carrousel? Gaat de reiziger vooruit op elke tien jaar een nieuwe vervoerder? Met veel onrust voor personeel, reizigers, het openbaar bestuur; startproblemen als de nieuwe vervoerder begint en met een beetje pech rechtzaken rond de aanbesteding en het zelfs terugdraaien van het resultaat van een aanbesteding. Dit soort zogenaamde marktwerking is een rechtse hobby die vooral veel gemeenschapsgeld kost.

  11. GeeWee

    Eerst bleken veel gemeentes hun stroom en gas af te nemen bij de Russen en nu bij de Isreali’s de bussen…

    All madness on a stick: Ik hoop dat het EBS niet wordt maar juridisch kunnen ze waarschijnlijk niet uitgesloten worden.

  12. Bernhard

    In iedergeval niet EBS dus, zeker niet in deze tijden van Palestijnse genocide, ondenkbaar.
    Welk bedrijf heeft vooral de kennis om de tram metronetwerk ambities te realiseren , lijkt me zeer cruciaal. Dit moet niet door een overheid gebeuren.
    En uiteraard de transitie naar zero emissie.

  13. S

    @clair: wie heeft het over dat busongeluk op de vleutenseweg dan?
    De meeste chauffeurs rijden als horken.

  14. JdV

    Belangrijkste voor mij is dat er geen belastinggeld naar het OV zou moeten gaan. Eigenlijk ben ik van mening dat ze allemaal vervoer mogen laten rijden. Voor eigen rekening en risico. De overheid zou geen rol moeten spelen in het vervoer van burgers. Autowegen worden gefinancierd door de gebruikers. Dat zou voor het OV hetzelfde moeten zijn. Dus gebruikers van wegen, fietspaden en trottoirs betalen de staat voor het mogen gebruiken van de door de staat aangelegde infrastructuur. En dan stopt het. De staat koopt geen auto’s voor burgers. Geen motoren, fietsen, brommers of treinen. Dat regelt de burger lekker zelf. Of een bedrijf die dan vervolgens de burger die gebruik wil maken van auto, fiets, trein of bus daarvoor een vergoeding vraagt. En de burger kan dan zelf beslissen of die dat wil betalen. Zo zou een vrije maatschappij dat inrichten.

  15. madelief

    @herman, Arriva gaat niet in Utrecht stad rijden. daar hebben ze zich niet voor ingeschreven.

  16. Jean du Overvegt

    Bij ons in de wijk wonen best wel goede chauffeurs.
    Goed getraind om snel van A naar B te komen zonder afgeleid te worden.
    Is dat een idee? Dan hebben we het slechte chauffeur onderwerp getekkeld en kunnen ze kijken naar de inhoud?

  17. JdV

    Ik hoop dat EBS het wint!

  18. Rob

    Laten we het gewoon eens door een in Nederland gevestigd bedrijf Laten uitvoeren,liefst met een Nederlandse eigenaar.
    Dat zou wel eens beter kunnen zijn voor de binnenlandse economie

  19. HenQ

    Hoe sluit die buslijn straks aan op CS? Want er staat nu echt al jaren een groene betonnen bunker bij het spoor mos te verzamelen..

  20. Leon

    Het lijkt me goed als er geen bedrijf het OV exploiteert dat elders de buslijnen en kaartjes afstemt op bloedlijnen. Wat mij betreft zijn er dus maar 4 bedrijven die in aanmerking komen voor de concessie.

  21. Fredtdtje

    @JdV: de infrastructuur voor autoverkeer wordt heus niet alleen bekostigd uit BPM en MRB. Iedere belastingbetaler betaalt eraan mee. Voor openbaar vervoer geldt hetzelfde. De gedachte om dit aan de markt over te laten zou direct het einde betekenen van alle onrendabele lijnen en daarmee van de toegankelijkheid van het OV. En alle kosten bij de gebruiker leggen betekent dat reizen een elitezaak wordt. Bij de huidige prijzen is er al vervoersarmoede: mensen die geïsoleerd zijn doordat ze geen geld hebben om vrienden of familie te bezoeken. Het lijkt me Gwen goed streven om dit probleem ernstig te vergroten.

    @Rutger: het rijgedrag van chauffeurs is geen criterium omdat het dezelfde chauffeurs blijven. Ze krijgen alleen een andere baas. En van dat gewissel gaan ze heus niet beter slapen of rustiger rijden. Het is een onnodige stressfactor, veroorzaakt door dit neoliberale toneelstuk.

  22. Blaag

    Aanbestedingen zijn sowieso maar een rare zaak.

    Er vooral gekeken naar wat een bedrijf op papier beloofd en er wordt niet naar de praktijk gekeken.

    Anders kan ik niet verklaren dat een bedrijf als Arriva nog aanbestedingen wint. In Limburg bijv. is het een drama, waarin men steeds dreigt miljoenenboetes te krijgen (maar wonder boven wonder krijgt men die via de lobby met bevriende gedeputeerden steeds weer van tafel). Men krijgt zelfs meer geld om te blijven rijden, omdat het in de aanbesteding afgesproken bedrag niet haalbaar bleek (men kan er geen dienstregeling van rijden en al helemaal geen winst opmaken, wat volgens het idee van marktwerking o.a. de bedoeling is).

    Om nog maar te zwijgen hoe men met het personeel omgaat.

    De algehele service en dienstverlening is maar zozo, matig.

    Veel mooie woorden bij iedere aanbesteding, maar in de praktijk gaat het serviceniveau steeds weer verder omlaag. Altijd wordt er geklaagd en gesneden in de kostenkant (personeel).

    Wat gebeurd er eigenlijk met wagenpark dat zowel in Utrecht stad als de regio recent voor een groot deel vervangen is door gloednieuwe bussen?

  23. W

    @rob: leg uit?!

  24. Henri Koopman

    Hoop dat deze maatschappijen het rapport “trillings hinder door accu bussen” van Sweco ingenieurs van enkele weken geleden hebben gelezen. “Hinder tot matige hinder” langs vele OV routes. Bij mij te verkrijgen

  25. Statler

    Ik vraag me steeds vaker af wat er mis was met het Gemeentelijk Energie en Vervoersbedrijf Utrecht. De huidige constructies lijken geen verbetering. Totale kostenplaatje voor de gemeente aantrekkelijker?

  26. HenQ

    Privatiseren / vermarkten van iets cruciaals als OV was sowieso al geen goed idee. Niet iedereen kan zelfstandig autorijden of lange stukken fietsen, @JdV. Mobiliteit van de burger is een basisbehoefte, dus daar moet absoluut belastinggeld heen. Zwitserland en Japan doen dit veel beter, met nog meer privatisering krijg je OV ellende wat je in de UK ziet, en dan vooral op het spoor.

  27. Floep

    Voor JdV is een vrije samenleving gelijk aan een samenleving voor mensen met veel geld. Sympathiek, zeg!

  28. JdV

    @henq: ooit van taxi’s gehoord?
    @floep: voor floep is een vrije samenleving er een waar anderen betalen voor het vervoer van floep.
    Sympathiek zeg.

  29. Floep

    JdV: Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat ook belasting onzin is, en dat Ayn Rand je heldin is.

  30. JdV

    @floep: u mag aannemen wat u wilt. Tis een vrij land. Dat u fouten aanneemt is uw probleem, niet de mijne.

  31. Floep

    JdV: Dus als je zegt “anderen laten betalen voor zaken die ik niet zelf gebruik” mag ik hiermee niet aannemen dat je belasting bedoelt. Het is erg moeilijk om je standpunten serieus te nemen als je ze zoals vele onruststokers hier hult in nevelen en halve zinnen.

    Dan kan je wel op de man gaan spelen en zeggen dat ik aannames doe, maar als je blijft hangen in onduidelijke halfzinnen blijft er weinig anders over, toch?

  32. JdV

    @floep: als u een toelichting wilt kunt u dat ook gewoon vragen hoor. Hoeft u niet te speculeren en met foute aannames te komen. Scheelt weer.
    Mijn standpunt in het kort:
    1) de overheid is er voor de burger, niet omgekeerd zoals nu.
    2) belastingdruk dient minimaal te zijn. Belasting gebruiken voor zaken van nationaal belang waar burgers geen rol in spelen. Voorbeeld: defensie.
    3) zaken als wonen, vervoer, voeding, kinderopvang etc zijn aan burgers zelf. Wil je daar iets mee? Kies en betaal voor je eigen keuzes. Geen bemoeienis van de overheid.

    Nou kan ik nog heel veel meer opschrijven hier maar dan kost het teveel tijd en moeite. Ik ben geen Blaag met oeverloos geblaa(g)t. Hopelijk is mijn input duidelijk.

    Graag gedaan.

  33. Blaag

    @ Floep

    Totdat JdV’tje zelf eens hulp van een ander nodig heeft. Dan schiet de overheid natuurlijk tekort.

    Altijd typisch bij dat soort figuren.

    Een hoop geblaat, maar weinig wol.

  34. Frank Folkerts

    Laten we met zijn alle hopen dat Qbuzz beiden concessies gaat verliezen. De regio Utrecht heeft sinds dat Qbuzz aan het roer staat nog nooit zo slechte ov gehad.

  35. LaKoeps

    @ Floep

    Dus onderwijs, gezondheidszorg, transport, vervoer en alle andere dingen waar we als samenleving van profiteren, en die gebruikt worden om de kwaliteit van leven te verbeteren van iedereen, moeten niet meer gesubsidieerd worden? Wat een grap zeg, dan houdt dat allemaal op binnen een jaar. Ik werk op de ambulance, weet je hoeveel het kost als we naar jou of je kind toe moeten met spoed? Kale aanrijdkosten om en nabij 850 euro. Dan is er nog niks gedaan. Weet je hoeveel jij daarvan, en de hele riedel daarna, betaalt? Hoogstens je eigen risico.

    Als we zouden doen wat jij voorstelt, worden dingen als OV en onderwijs onbetaalbaar. Daarmee sluit je dus meteen grote groepen mensen op in isolatie. Ouderen die afhankelijk zijn van OV, kinderen die zelfstandig naar school gaan vanuit een dorp, noem het maar op. Dat zorgt er ook meteen voor dat er dus weer meer auto’s de stad in komen waardoor de drukte drastisch toeneemt en parkeren onmogelijk wordt.

    Ik zou nog maar eens twee keer nadenken voordat je zoiets voorstelt, want klaarblijkelijk heb je niet verder gekeken dan “ik wil 5 procent minder belasting betalen”. Een samenleving heeft elkaar nodig, niet alleen als je er gebruik van maakt. Want op een dag heb jij het misschien ook nodig, en dan ben je maar al te blij als mensen meebetalen aan dingen die ze zelf niet gebruiken.

  36. Blaag

    @LaKoeps

    Je richt je tot de verkeerde.

    Floep zal het helemaal met je eens zijn.

    Je moet je pijlen op JdV richten. Dat is de neoliberale rechtse trol die alleen maar geloofd in ikke ikke en vergeet dat we een SAMENleving zijn, waarbij sterker en zwakker elkaar in balans houden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).