Visie uit de buurt voor herinrichting Kanaalstraat; Voorstel voor eenrichtingsverkeer | De Utrechtse Internet Courant Visie uit de buurt voor herinrichting Kanaalstraat; Voorstel voor eenrichtingsverkeer | De Utrechtse Internet Courant

Visie uit de buurt voor herinrichting Kanaalstraat; Voorstel voor eenrichtingsverkeer

Visie uit de buurt voor herinrichting Kanaalstraat; Voorstel voor eenrichtingsverkeer
De Kanaalstraat. Archiefbeeld DUIC
De werkgroep Kanaalstraat/Damstraat gaat een buurtvisie aanbieden aan wethouder Lot van Hooijdonk (Verkeer) over de herinrichting van de Kanaalstraat en Damstraat. Er worden onder meer plannen gepresenteerd voor de inrichting en verkeerssituatie.

De werkgroep Kanaalstraat/Damstraat gaat een buurtvisie aanbieden aan wethouder Lot van Hooijdonk (Verkeer) over de herinrichting van de Kanaalstraat en Damstraat. Er worden onder meer plannen gepresenteerd voor de inrichting en verkeerssituatie.

Mogelijke herinrichting.

De bewoners en winkeliers die verenigd zijn in de werkgroep willen eenrichtingsverkeer in het drukste deel tussen het Moskeeplein en de JP Coenstraat. Daarmee moet verkeersveiligheid worden verbeterd: ‘niet meer keren, racen of dubbel parkeren’.

Door een herinrichting moet er een rustiger straatbeeld komen. “Verkeersdrempels dragen ook bij aan rustiger rijgedrag. We moeten voorkomen dat met een eenrichtingsmodel de druk in de zijstraten tot een onwenselijke situatie zal leiden, omdat auto’s een rondje gaan rijden of via de zijstraten op zoek gaan naar een parkeerplaats”, staat in de visie. “Uitgangspunt is dat we de rijrichting in Kanaalstraat en Damstraat wijzigen, en zoveel mogelijk de rijrichtingen in de zijstraten gelijk houden.”

Daarnaast is parkeren ook een belangrijk thema in de plannen. “Wekelijks staan veel straten vol, en typisch genoeg is er in de parkeergarage onder het Moskeeplein dan meestal nog plek genoeg. We willen de parkeergarage graag veel beter benutten.” Een tarief van €1 voor het eerste uur zou daaraan moeten bijdragen. “In de Damstraat willen we parkeren aan één kant. Dat geeft hier ook ruimte voor voetgangers. In de Kanaalstraat verandert de inrichting. De parkeerplaatsen blijven langs de weg,”

UPDATE 15.11 uur – Artist impression uit de visieDe werkgroep zegt dat er actie nodig is voor de Kanaalstraat en Damstraat. “Niets doen is geen optie. Wij, bewoners en ondernemers, zijn bereid om onze schouders daaronder te zetten. Wij verwachten dat ook van de gemeente.” De werkgroep wil de visie graag samen met de gemeente uitwerken tot concrete plannen en biedt de visie binnenkort aan wethouder Van Hooijdonk aan.

Voorgestelde verkeerscirculatie bij eenrichtingsverkeer tussen de Damstraat en JP Coenstraat.
Artist impression uit de visie (toegevoegd aan artikel 15.14 uur)

14 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Graag ook ASW ! Bredere fiets/voetpaden .

  2. G.I.

    Lijkt me een prima en evenwichtig plan. Geef die wijk eens de allure en ruimte die hij verdient.

  3. Cico

    Qua verkeersveiligheid: helemaal voor! DUIC zou de artist impressie in het artikel moeten voegen, want dat geeft een beeld dat het niet ophoudt bij eenrichtingsverkeer (google naar projectteam visie Damstraat Kanaalstraat). Er zijn ook heggetjes ingetekend, klinkers, brede stoepen en blije blanke mensen.
    Jammer, persoonlijk hou ik juist van de grootstedelijkheid van Lombok, dat rauwe en voor iedereen is er wat. Dat maakt het nou juist uniek. Voor aangeharkte tuintjes en andere truttigheid kan ik terecht in de rest van Utrecht, Leidsche Rijn of waar dan ook in Nederland.

  4. Jasper

    Mee eens. Die Damstraat is echt verschrikkelijk nu, wat een chaos.

  5. Puinhoop

    Als mensen niet willen,,dubbel blijven parkeren,,,politie etc wegkijkt

    Dan lukt het nooit
    Puinhoop

  6. J.C. Out

    Cico, helemaal niet ‘voor iedereen is er wat’. Jij woont duidelijk niet in Lombok, je bedoelt misschien ‘voor iedereen is er een handgeknoopte mat’ of ‘voor iedereen is er kebab’.

  7. Patricia

    @ Cico

    Dat rauwe als romantisch voorspiegelen?

    Typisch jong hipstergelul, van mensen die een soort rauw Berlijn, Amsterdam jaren tachtig of New York jaren zeventig gevoel zoeken (en mensen die de provincie ontvlucht zijn, omdat ze het daar saai vinden, terwijl ze eigenlijk bedoelen: ik weet zelf niet hoe ik richting aan mijn leven moet geven, dus daar heb ik heel erg hard de omgeving voor nodig).

    Ga dat maar vertellen aan slachtoffers van grootschalige en kleinschalige criminaliteit.

    Vastgoedfraude trekt maffia aan die geld wil witwassen. Maffia gebruikt panden straten en wijken voor illegale drugshandel, drugsteelt, illegale prostitutie e.d..

    Verwant aan die netwerken zijn dealers, en mensenhandelaren, die trekken weer junks en klanten aan. Deze laatste groep zorgt weer voor overlast in de vorm van straatroven, fietsendiefstal en inbraken en een gevoel van onveiligheid en bovenal troep, rommel en viezigheid op straat. Leuk als je een foto wil maken van een grote stad, minder leuk om tussen te wonen.

    Aan de bovenkant van de samenleving zorgt het vastgoedgeld voor corruptie en politieke beïnvloeding. Oftewel de mensen die we kiezen om beslissingen te nemen en om ons te vertegenwoordigen en om de regels en wette te bepalen doen dat niet, maar dat zijn diegenen met geld die achter de schermen aan de touwtjes trekken. Gevolgen: intimidatie, bedreigingen en in het ergste geval erger.

  8. Cico

    Wow, wat een haat.
    @J.C. Out: ik woon midden in Lombok, dus waar heb je het over jochie
    @ Patricia: wat haal jij er allemaal voor een ellende bij? Ik had het over de openbare inrichting van de straat. Heggetjes om parkeerplekken, Vinex-truttigheid, saaie boel. Maar jij denkt dat ik liever criminelen en tyfuszooi wil en scheld me en passant uit voor hipster? Dus ik mag geen andere mening hebben, gezellig type.

  9. Lombokker

    Damstraat:
    Er staat regelmatig een lange file vanaf het Westplein / Graad van Roggenweg. Draai hier de verkeersrichting om, zodat je alleen nog vanaf de Vleutenseweg de Damstraat in kunt rijden. Zo leidt je al het verkeer langs de ingang van de parkeergarage. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker, vooral als ze een lange rij auto’s voor zich zien staan.

    Sluiproutes aanpakken:
    File op Damstraat / Westplein wordt ontweken door om te draaien, en dan via de Koningsbergerweg de JP Coenstraat in te rijden. Inrijverbod (2x) en 30 km zone hebben ze geen boodschap aan.
    Een brug verder kun je via de A Tasmanstraat naar de Kanaalstraat rijden; daarbij kom je wel acht verkeersdrempels en een stoplicht tegen. Dus als je haast hebt jakker je lekker via de Daendels (woonerf), JP Coen, v Riebeeck en Surabayastraat. Scheelt toch al gauw een minuut of zo.

    Tenslotte:
    Steeds maar weer nieuwe regels verzinnen en verkeersborden plaatsen helpt alleen maar als er ook wordt gehandhaafd. En dat …………….. tja.

  10. Zet zelf je schouder er eens onder

    Katja, zie je plan voor ASW graag tegemoet.

  11. Berend

    @Cico: Tuurlijk, geen vuiltje aan de lucht in Lombok. Een en al gezelligheid.

  12. Rico Harmer

    Bewoners van de Ceramstraat en aanliggende straten kunnen hun lol op. Niet alleen kan deze straat dan gebruikt worden voor het “rondjes” rijden, maar deze straat is zelfs tweerichtingverkeer. Ideaal voor alle dealertjes, die nu ook al in de buurt rondrijden, om uit het zicht van de politie en camera’s hun overlast te blijven geven. Met deze opzet wordt het probleem Kanaalstraat dus gewoon verplaatst.

  13. Brhhhhlombok

    Goed stuk patricia
    Lombok kanaalstraat is horror

  14. MJPD

    @Cico De “grootstedelijkheid” van Lombok. Serieus….? U woont er duidelijk niet. Ook erg denigrerende opmerkingen naar de bewoners die in de buitenwijken wonen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).