VJ on Tour kostte 146.000 euro, organisatie niet bekend met klachten | De Utrechtse Internet Courant VJ on Tour kostte 146.000 euro, organisatie niet bekend met klachten | De Utrechtse Internet Courant

VJ on Tour kostte 146.000 euro, organisatie niet bekend met klachten

VJ on Tour kostte 146.000 euro, organisatie niet bekend met klachten
Op de redactie bij DUIC kregen we veel klachten en vragen binnen over het evenement VJ on Tour van afgelopen donderdag. Bewoners zouden niet weten dat het evenement ging plaatsvinden en de opkomst zou daardoor ook zijn tegengevallen. Een verklaring.

Op de redactie bij DUIC kregen we veel klachten en vragen binnen over het evenement VJ on Tour van afgelopen donderdag. Bewoners zouden niet weten dat het evenement ging plaatsvinden en de opkomst zou daardoor ook zijn tegengevallen. Een verklaring.

“Nee,” antwoordt Natalja Talitsch, woordvoerder van de Tourorganisatie, op de vraag of dergelijke klachten bekend zijn. “Zo’n evenement blijft altijd een kwestie van smaak. Er zullen altijd mensen zijn die er ontzettend van genieten en anderen die er niets mee hebben. We kijken positief terug op de avond en hebben veel positieve reacties gekregen op VJ on Tour. Het was een mooie afsluiting van een geslaagde dag.”

Viel de opkomst mee of tegen?

“De opkomst bij de start van de show om 20:00 uur was goed, het plein was goed gevuld. Zeker gezien het weer van die middag, de regen zal bij bezoekers ook meegespeeld hebben in hun overweging om te komen of niet. Naar het einde van de show liep het plein, helaas vanwege een flinke regenbui, vroegtijdig leeg.”

Wat hebben jullie gedaan om het evenement onder de aandacht te krijgen?

“Er waren via Facebook ruim 1800 bezoekers aangemeld, dat is meer dan regulier voor VJ op de Dom. We hebben websites van allerlei partners die bij het evenement betrokken waren ingezet. Ook (regionale) pers, de uitagenda, schermen in buslijn 12, schermen van Promombase, Jaarbeursplein en Hoog Catharijne en abri’s zijn ingezet.”

Wat kost een dergelijk evenement?

“Zo’n evenement brengt heel wat met zich mee aan kosten van techniek en productie. De begroting was opgeteld 146.000 euro. Dit bestond uit de posten: programma, techniek, veiligheid, productie, hospitality/catering, team en onvoorzien. Als we kijken naar wat het evenement al heeft opgebracht aan mediawaarde, de show was op primetime in vele journaals te zien, zien we dat de eerste berekeningen wijzen op €326.000 aan advertentiewaarde rondom het 100 dagen moment. En dan hebben we het nog niet over alle internationale items die nog volgen op korte termijn en alle aandacht op social media die breed is gedeeld. Vanuit de begroting van Le Tour Utrecht was de dekking: 95.000 euro. Overige kosten zijn gedekt door andere partijen en sponsoren.”

Een greep uit de reacties die bij DUIC op Facebook en de site zijn achtergelaten
Een greep uit de reacties die bij DUIC op Facebook en de site zijn achtergelaten

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Mooi verhaal van deze pr dame! Er is hard en deskundig nagedacht hoe je deze misser kunt verkopen aan het volk.
    Die berekeningen over de zogenaamde opbrengst zijn natuurlijk boterzacht.
    Sommigen zullen blind in zo’n verhaal trappen, maar anno 2015 moet je toch echt met een beter verhaal komen of gewoon erkennen dat het evenement mislukt is!

  2. Petra Megens

    Dat dit feestje waarschijnlijk was bedoeld voor intimi. Bij de gewone burger (die hier wel aan meebetaalt) was hierover niets bekend. Is nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Heel slecht dus

  3. Muh Laarz

    Ik ben de gewone burger en dankzij o.m. DUIC was ik op de hoogte van dit event.

  4. Kasper van Middelkoop

    Videomapping kan echt niet meer om een dergelijk formaat evenement te openen. Totaal 2003. Wat een gebrek aan creativiteit. Er zijn in ieder geval weer een hoop zakken gevuld!

  5. David

    Prima evenement, er waren veel mensen ook wél op de hoogte! Jammer van het weer, ik ben na mijn werk lekker warm op de bank gaan zitten.
    Maar dat weer had de gemeente toch wel beter kunnen regelen! 😉

  6. trebor2110

    beetje raar eerst een grote lichtshow geven en een dag later het licht een uur uit om de aarde te redden .

  7. Karenlee

    “Er is hard en deskundig nagedacht hoe je deze misser kunt verkopen aan het volk.”

    *gniffel*

  8. Henri

    Er is genoeg aan de promotie gedaan. Als je hier niet van wist leef je echt onder een steen. Het was jammer van de regen maar verder een top evenement

  9. Korporaal Buikkramp

    Als degenen die zich hier als ‘gewone’ burgers betitelen nu juist zouden zorgen dat ze wat minder gewone burgers zouden worden!

    Ga iets bijzonders of belangrijks doen met je leven, in plaats van te reageren op een berichtje over dat er te weinig berichtjes waren over de aankondiging van een evenement dat pas over 100 dagen plaats vindt, wat op zichzelf óók al niet echt interessant is (behalve voor een groep wielerfanaten). De revolutie van de gewone burger gaat zich hopelijk niet voltrekken als gevolg van een videokunst-avondje, waar niet alle Utrechters persoonlijk over waren geïnformeerd.

  10. trebor2110

    Ga iets bijzonders of belangrijks doen met je leven, in plaats van te reageren op een berichtje

    Ik zeg Korporaal eens gelijk , heb jij vandaag als wat bijzonder of belangrijks gedaan ??

  11. Griet

    nou geef eerlijk toe: bijna alles is belangrijker en bijzonderder dan dit gezever, door mensen die zich gepasseerd voelen doordat ze niet persoonlijk een dorpsomroeper op de stoep hebben gehad, om ze te vertellen dat er een of ander reclamefeestje was voor een evenement dat over 3 maanden gaat plaatsvinden..

  12. Cees Verploeg

    Waar gaat dit over, vragen mensen zich op dit forum af. Heel eenvoudig: over een compleet mislukt feestje dat 146.000 euro heeft gekost. Reden genoeg voor enige opwinding. Om de berekende advertentiewaarde van 326.000 euro moet ik hartelijk lachen.

  13. Joost

    Doe iets duurzaams met dat geld, wat een verspilling!

  14. Duic steeds negatiever over alles ?

    Soms lijkt het zo… vroeger werden kunstenaars altijd afgeserveerd door het bedrag van het werk te noemen.. Het volk riep dan automatisch in koor ; oooh wat duur !!
    Hou het liever inhoudelijk ipv een platte klaag muur….

  15. foto bij Artikel geeft geen realistisch beeld..

    Het stond echt vol rond 21.30…

  16. bart

    kan de fotograaf van bovenstaande foto dan vertellen hoe laat deze foto is gemaakt? ik was er om 21.30 en het was echt zo leeg. dat is op zich niet erg, kan gebeuren. ik vond er niet veel aan. dat is ook niet zo erg. ik had niet het idee dat veel mensen het erg naar hun zin hadden. er hing geen feeststemming. het regende een beetje. de muziek was mat. de videomapping was wat saai, bij vlagen mooi, maar zeker niet spectaculair. allemaal helemaal niet erg. maar het is wel heel veel geld, wat hadden we in de wijk daar niet mee kunnen doen…….

  17. andreas

    Ik was in ieder geval niet uitgenodigd. Kon wel uit mijn raam genieten van de lichtshow.

  18. Leo

    wie gaat er nou voor z’n lol naar die dwangburcht staan staren?

  19. berend huisman

    Oh, het gaat hier over kunst.Tja, dan mag het wel wat kosten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).