Vliegreizen-winkel SheepTickets in hartje Utrecht toont werkelijke kosten van tickets Vliegreizen-winkel SheepTickets in hartje Utrecht toont werkelijke kosten van tickets

Vliegreizen-winkel SheepTickets in hartje Utrecht toont werkelijke kosten van tickets

Vliegreizen-winkel SheepTickets in hartje Utrecht toont werkelijke kosten van tickets
Op de Steenweg in Utrecht opent vandaag SheepTickets. In deze reiswinkel kunnen klanten een bestemming kiezen en zij krijgen dan te horen wat hun ticket eigenlijk zou moeten kosten. Want een retourtje naar Spanje voor negen euro, waar soms mee gestunt wordt, is niet de werkelijke prijs, aldus Natuur & Milieu.

Op de Steenweg in Utrecht opent vandaag SheepTickets. In deze reiswinkel kunnen klanten een bestemming kiezen en zij krijgen dan te horen wat hun ticket eigenlijk zou moeten kosten. Want een retourtje naar Spanje voor negen euro, waar soms mee gestunt wordt, is niet de werkelijke prijs, aldus Natuur & Milieu.

Voor negen euro een weekendje tapas eten in Madrid. En voor 35 euro naar het warme strand van Rhodos. Een treinticket van Groningen naar Maastricht is bijna nog duurder. Uit een inventarisatie van Natuur & Milieu dit voorjaar bleken dit gangbare prijzen bij verschillende aanbieders. Sommige aanbieders boden zelfs negatieve prijzen aan voor tickets.

Dit kan echt niet meer, meent Natuur & Milieu. Met een pop-upstore in het centrum van Utrecht vraagt de organisatie aandacht voor de veel te lage prijs van vliegtickets en de klimaatschade die dit oplevert.

Retourtje Bali

In de reiswinkel ‘SheepTickets’ kunnen klanten een bestemming kiezen en zij krijgen dan te horen wat hun ticket eigenlijk zou moeten kosten. Dit is dan de prijs inclusief btw, accijns op kerosine en de externe kosten zoals milieuschade. Volgens Natuur & Milieu blijkt uit eerder onderzoek dat de prijs van een vliegticket 63 procent hoger uitvalt, als alle effecten worden meegerekend.

Ook benadrukt de organisatie de ‘enorme bijdrage’ die vliegen heeft aan klimaatverandering. “Een retourtje Bali (7.000 kg CO2-uitstoot equivalent) staat bijvoorbeeld gelijk aan de uitstoot van negen jaar met de auto naar je werk (800 kg CO2 per jaar) of de besparing van vijftien jaar vegetarisch eten (winst: 460 kilo CO2 per persoon per jaar).”

CheapTickets

De naam van de tijdelijke reiswinkel is SheepTickets, dit is een knipoog naar CheapTickets, de grootste online aanbieder van goedkope vliegtickets. Bij de reisadviseurs van SheepTickets kunnen klanten berekenen wat de eerlijke prijs van een vliegticket is, dit is mogelijk voor 25 veel geboekte bestemmingen. Wie dit doet maakt tevens kans op het winnen van een duurzame treinreis naar Spanje.

Natuur en Milieu meent ook dat de politiek en het Rijk de luchtvaart moeten dwingen te verduurzamen en zorgen dat er geen financiële voordelen meer zijn voor de sector.

31 Reacties

Reageren
  1. Anika

    Als kenners er serieus naar gaan kijken, blijkt treinen vaak helemaal niet duurzamer dan vliegen. Jammer dat iedereen daar klakkeloos van uitgaat.

  2. GeeWee

    Vraag: waar vind ik een eerlijke CO2 vergelijker? Verschillende websites geven enorm uiteenlopende getallen.

    Staat buiten kijf dat ik deze ‘winkel’ een mooi initiatief vind voor verdere bewustwording. Verre vliegvakanties zijn enorme vervuilers. Ook dichterbij huis is zoveel moois te zien.

  3. Jack

    Hieronder kunt u de voorspelbare reacties lezen van onderbuik Utrecht.

  4. cas

    Misschien weten ze daar niet dat het vliegtuig toch wel vliegt, ook als zit er 1 persoon in, net als de trein. Maar hebben de luchtvaart organisaties een beter en adequaat systeem om toch zoveel mogelijk mensen in het vliegtuig te krijgen. Hoe voller hoe beter en minder verspilling van kostbare kerosine.
    Je Slots zomaar opgeven of niet gebruiken kan problemen veroorzaken.

  5. jankanerwatvan

    Lekker dan om daar een “pop-up winkel” voor te moeten openen, komt de subsidiepot vanuit de gemeente toch nog goed terecht. Er is op de Steenweg vast nog wel ruimte voor de Crack Donalds welke ons bewust maakt van de gevolgen van de bio-industrie.

    Hoop wel dat de airco en de verlichting uit staan.

  6. Mark

    Gewoon niet meer op reis gaan. Gewoon alleen nog maar lopen of fietsen naar het parkje in de buurt. Wandelen op de heuvelrug of een dagje naar zee is ook te vervuilend. De tijd van leuke dingen is voorbij volgens Natuur en Milieu.

  7. Herm

    @Cas

    Ben jij er ook zo een die vlees eet omdat het toch in de supermarkt ligt? Dat bewijst namelijk wel dat je echt niet verder kijkt dan je neus lang is.

  8. Kadoendra

    @Anika 17/6/2021 – 11:12

    “Als kenners er serieus naar gaan kijken, blijkt treinen vaak helemaal niet duurzamer dan vliegen. Jammer dat iedereen daar klakkeloos van uitgaat.”

    De treinen van de Nederlandse Spoorwegen rijden op 100% duurzame energie!

    Overigens zal het mij niet verbazen als buitenlandse spoorbedrijven nu ook flink aan het investeren zijn om hun treinen op duurzame energie te laten rijden.

  9. Erwin

    He @Anika, heb je wat bronnen die je verhaal ondersteunen? Ben daar superbenieuwd naar, dat zul je wel snappen!
    Wie zijn deze “kenners”?

  10. Vincent

    Klinkt een beetje zielig, Mark. Stoor je je aan dit nepwinkeltje waarover je op de site van een lokaal krantje een stukje hebt gelezen? Heb je het idee dat je toestemming nodig hebt van Natuur & Milieu om lekker op vakantie te gaan?

    Gun jezelf maar wat leuks, jongen. Ga gewoon. Het is maar een stukje op internet over een nepwinkeltje met informatie over co2-uitstoot.

  11. trol

    Wat is “de externe kosten zoals milieuschade”. Is dat te berekenen en is het wel relevant? Leve de loze kreten, net als “klimaatverandering”. Is dat nu, is dat op korte termijn, lange termijn (is lange termijn uberhaubt erg, het antwoord is nee), vervuiling, verandering in weer? Of alles een beetje. Ik zou graag gewoon iets duidelijks willen zien en horen. Persoonlijk zou ik zeggen: laten we de aarde verkloten en op gaan voor een harde reset. (komeet..kom er maar in) Kan mij de volgende generaties bommen. Maar dat is slechts een mening, nageslacht een keuze.

    Cheaptickets is een tussenpersoon, heeft niets met cheap te maken, daarvoor moeten ze toch echt bij de maatschappijen zijn. Dat geeft wel weer aan dat men niet verder kijkt en men graag een bedrijf basht, lekker makkelijk een deugvinkje zetten.

    Deze millieupartij kan beter zorgen dat geboordebeperking (en inperking van kinderbijslag) op de agenda komt en condooms gaan uitdelen in Afrika, mischien dat het dan nog goed komt met de wereld. We weten allemaal zolang de groei ongeremd doorgaat, heeft geen enkele maatregel ook maar enige zin. Daarnaast denk ik dat al zou de prijs verdubbelen, men niet minder gaat vliegen. Het zal een gedragsverandering moeten zijn, kosten zijn totaal irrelevant. Is ver weg duurder, dan vlieg je toch wat vaker naar Spanje? Vakantie zien mensen (terecht) als een behoefte, die is niet te remmen. En stel dat het duurder wordt, zal de groeiende bevolking het anatal bewegingen niet doen afnemen.

  12. Ron

    Ja treinreizen kost ook veel energie, net als vliegen, dat klopt. De denkfout die daarbij veel gemaakt wordt is om het huidige vliegen te vergelijken met het huidige treinen. Echter moeten we vanwege klimaatverandering stoppen met CO2 uit te stoten, wat betekent dat het huidige vliegen op fossiele brandstof zal verdwijnen. Nu is men hard bezig om synthetische brandstof te maken zonder fossiele input, bijvoorbeeld met waterstof gemaakt met energie uit windmolens/zonnevelden, alleen zet dit geen zoden aan de dijk. Je moet stroom immers omzetten naar waterstof, en dan dááruit weer synthetische kerosine maken, waarmee je heel veel energie verbruikt om een liter brandstof te maken. Vergelijk je de uitstoot van het maken van alternatieve brandstof voor vliegtuigen, met het gelijk gebruiken van stroom voor treinen, dan wint de trein glansrijk. Zie verder dit artikel wat de bewering dat treinen vervuilender is dan vliegen haarfijn weerlegt: https://www.ovmagazine.nl/2018/04/een-boeing-verstookt-echt-wel-meer-dan-een-tgv-1630/

  13. Scherpschutter

    Buitengewoon vreemd dat je iets pas als een “eerlijke prijs” beziet op het moment dat er belasting over wordt betaalt….Dat tart iedere vorm van logica. Het betalen van belasting heeft natuurlijk werkelijk niets met een eerlijke prijs van doen. Belasting is een groot onrecht en hetgeen dat zoveel producten onnodig prijzig maakt. Het is een boete om ambtenaren van inkomen te voorzien, waar deze ambtenaren er geen enkele tegenprestatie tegenover zetten.

    Vliegtickets zijn niet te goedkoop. De rest is simpelweg veel te duur! Omdat de overheid daar wel belasting over heft…Met het afschaffen van belastingen zouden wij allen vele malen welvarender kunnen zijn. De benzineprijs zou 30 cent de liter kunnen zijn zonder overheid.

    Ik denk dan ook dat ik een winkel in Utrecht ga oprichten waar mensen de werkelijke eerlijke prijs van alle producten kunnen ontdekken, gestript van alle belastingen, accijns, heffingen en alle andere vormen van onrechtmatige diefstal.

  14. Jeroen

    Goed idee Scherpschutter, ik zou het gewoon doen.

  15. Koel Hoofd

    Natuur en Milieu is een subsidietrekker.
    Dit is een tijdelijke winkel waar informatie wordt verstrekt wat ook online gevonden kan worden, en men kan deelnemen aan een loterij.
    Dus een door de overheid gesubsidieerde popupstore waar gegokt kan worden om de leegstand in de binnenstad op te vullen?

  16. Harry

    @Koel Hoofd. Inderdaad. En waarschijnlijk ook waar een paar mensen de hele dag betaald worden van ons belastinggeld om niks te doen, aangezien bijna niemand dit interesseert. Kansloos initiatief. Van de winter ga ik gewoon weer lekker naar Thailand, met een zo’n goedkoop mogelijk ticket.

  17. Philippe

    @Scherpschutter Joepiii! 30 cent per liter. Geweldig! Er zijn dan alleen geen wegen meer om over te rijden. Dus is het mij een raadsel wat ik met die goedkope brandstof kan. man man man..

  18. Dora

    Heel goed plan om de werkelijke kosten zichtbaar te maken. De luchtvaart krijgt belachelijk veel voordelen qua belastingen, en is zo vervuilend als wat. Echt heel fout.
    Ook fijn dat er een lege winkel wordt opgevuld want de Steenweg is echt geen gezicht
    Maar wat kan je nou kopen in die winkel?

  19. Doran

    Hierboven kunt u de voorspelbare reactie lezen van ene Jack, die zich verheven voelt boven de gewone Utrechter die anders naar politieke zaken kijkt dan Jack en zijn hoogopgeleide geestverwanten.

  20. Kadoendra

    @Harry 17/6/2021 – 17:25

    “En waarschijnlijk ook waar een paar mensen de hele dag betaald worden van ons belastinggeld om niks te doen”.

    Maar gelukkig krijgen die schoften geen 9 miljoen euro van de overheid want ze zijn te besodemietert om hun werk belangeloos te doen!

  21. Harry

    @Dora, je kunt daar alleen schaamte kopen. Zodat je je gaat schamen als je weer ergens naar op reis wilt. Totale faal dus.

  22. Esrin W.

    Ik loop net tegen een retourticket aan naar Zanzibar en terug, bijna 10 uur vliegen voor 295,- all in. Mooie deal toch?

  23. Herman

    Dus inclusief BTW, accijnzen op kerosine en milieuheffingen?

  24. Esrin W.

    Inclusief Herman, ik ben nog naar Pisa geweest met RyanAir voor 19,95 all in vanaf Eindhoven. Als je even de moeite neemt om te zoeken zitten deze tickets ertussen. Prachtig. Bij het starten van de motoren had ik qua kerosine die 19,95 er al úit.

  25. cas

    @ Philippe, verdwijnen wegen als de benzine te goedkoop wordt? Leg eens uit…

  26. RvD

    @Kadoendra. De treinen van de NS rijden op 100% duurzame energie. Hoe rijden die treinen dan op een windstille avond? Allemaal trappen?

    Groene certificaten is iets anders dan echt rijden op duurzame energie. Er zullen voorlopig nog wel gas of kerncentrales nodig blijven om de treinen altijd te laten rijden. Overigens nog altijd beter dan vliegen….

    Voor het beeld. In 2020 was 4% van onze energie echt duurzaam (wind en zon) en dat is exclusief de luchtvaart…
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/22/11-procent-energieverbruik-in-2020-afkomstig-uit-hernieuwbare-bronnen

  27. Jan

    Geboirte beperking is hard nodig
    Te veel mensen op de wereld
    Daar door te veel co2 uitstoot

  28. Scherpschutter

    @Jan 19:33

    En hoe zouden linkse politieke partijen (rechts doet dat uiteraard niet) dat volgens u concreet in de praktijk moeten brengen?

    Gedwongen overheids-sterilisaties na het eerste kind? Hakkietjakkiewegzakkie? Of wellicht verplichte abortus na het eerste kind op straffe van zware gevangenisstraffen bij weigering? Ieder verborgen tweede kind maar om zeep helpen? Of denkt u wellicht aan iets ‘humanere’ oplossingen als voedselrationeringen voor maximaal 3 personen per gezin? Wie overleeft, overleeft…

    Verklaar u nader.

  29. Yoshua

    Een jaar geleden riepen de mensen, waarvan de media er van is overtuigd dat ze er verstand van hebben, dat het goedkope vliegen verleden tijd was en nooit meer terug zou gaan keren.
    Tickets aanbieden tegen stuntprijzen kwam je alleen nog tegen in geschiedenisboeken.
    Afgelopen week moest ik naar Berlijn fysiek werkzaamheden verrichten.
    Bezit geen auto en met mijn lengte is met een (kleine)deelauto een ritje Berlijn gelijk aan een marteling.

    Mijn plan was om met de trein naar Berlijn te reizen met ICE.
    Enkeltje Berlijn met ICE € 90.- reistijd bijna 7 uur.
    Alleen om Nederland uit te komen doet de ICE vanaf Amersfoort stopt de trein bij vijf stations op de route.
    Hoe graag ik het zou willen, maar de trein is geen alternatief.
    Ontzettend leuk wanneer je rustig ontspannen vakantie gaat vieren.
    Niet om lange afstanden af te leggen voor een paar uur werkzaamheden die je moet gaan uitvoeren.

    Vliegen is nog steeds goedkoop, en heel veel goedkoper dan met de trein.
    Retourtje vliegen naar Berlijn kost minder dan een enkeltje met de trein, dan kan je zelfs nog een broodje en een kop koffie kopen in Berlijn.

    Met de trein op vakantie gaan is exclusief voor vermogende mensen.
    Mensen met een laag inkomen zouden misschien ook graag met de trein op vakantie willen gaan naar Frankrijk, maar kunnen dat niet betalen.

    De mensen met lage inkomens worden gedwongen om het vliegtuig te nemen voor vakantie in het buitenland.
    De trein is onbereikbaar voor de kleine portemonnee die minstens een jaar heeft gespaard voor de vakantiereis.

  30. wollie

    @yoshua voor werk snap ik het. ik kreeg de meerprijs van een treinreis er ook niet doorheen bij de baas…

    voor vakantie betaal ik graag extra om niet tussen die btw-vrije sloebers in het vliegtig te hoeven zitten. shoot me…

  31. wollie

    @jan met toenemende hoeveelheden pfas in onze voedselketen worden we vanzelf onvruchtbaar. straks komen babies uit labs (net als virussen, hoorde ik laatst)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).