Het voetgangersgebied in Utrecht wordt tijdelijk een flink stuk groter. Het college nam een motie van verschillende partijen in de raad over. De uitbreiding moet ervoor zorgen dat voetgangers voldoende ruimte hebben om zich aan de anderhalvemeterregel te houden. Voor fietsers betekent dit wel omrijden.
Wandelaars krijgen straks ruim baan in een groter deel van de historische binnenstad. D66, PvdA, VVD, CDA en PVV hadden een motie voorbereid om dit mogelijk te maken en het college zag het ook wel zitten. Wethouder Lot van Hooijdonk was ook met zo’n plan bezig.
Het huidige voetgangersgebied wordt uitgebreid met de oostzijde van de Oudegracht tussen de Smeebrug en de Potterstraat. Ook de Neude, Zadelstraat, Servetstraat, Stadhuisplein, Annastraat, Schoutenstraat en Oudkerkhof worden het terrein van de voetgangers.
De partijen vragen wel om extra fietsparkeerplekken aan de randen van het nieuwe grotere gebied. Aanwonenden die een auto hebben moeten een plek kunnen krijgen in de Springweggarage. Het precieze plan moet nog uitgewerkt worden. De uitbreiding moet gaan gelden tot 1 november.
Via onderstaande kaartje is te zien hoe het gebied gaat worden. Geel is nu al voetgangersgebied en oranje wordt daaraan toegevoegd. Meer verkeer is welkom in de groene straten

42 Reacties
ReagerenTuurlijk joh. We plaatsen een bord en denken dan dat fietsers gaan omrijden. Handhaving 0,0. De naieviteit van het college in utrecht is grenzeloos. Maar goed, elke stad krijgt de bestuurders die het verdient zullen we maar zeggen.
Prima plan!
Alleen de betekenis van de groene straten ontgaat me… “ Meer verkeer is welkom in de groene straten”…? Huh, wat betekent dat? Autoverkeer? Over de Neude?
Volstrekt nutteloze maatregel. Ik moet de eerste jongere fietser die omrijdt nog tegenkomen. Gehandhaafd wordt er toch niet. Dus je kunt rustig in het voetgangersgebied fietsen. En spreek er niemand op aan, want je krijgt geheid een grote bek terug.
Eindelijk. En gooi de binnen stad ook maar op slot voor die speedpaddels!
Ik heb een hekel aan lopen en blijf gewoon overal rondfietsen. Want inderdaad, een bekeuring krijg je toch niet. Makkelijk zat.
@ M: reken maar dat er nu juist wel gehandhaafd gaat worden. Corona maakt alles anders. Dus acties (fuiken voor fietsers), BOA’s en politie die hier extra op gaan toezien en bekeuren.
Opmerkelijk, wat gezond verstand niet voor elkaar kreeg bij de wethouder, krijgt corona wel voor elkaar. Fietsers uit het voetgangersgebied en omrijden, een wens die nu eindelijk na vele jaren wordt uitgevoerd.
Of het te handhaven is wat anders, maar waarom sluiten ze de weg van de mariaplaats tot het domplein af? Dat is een belangrijke route voor vele fietsers om van de ene kant van de binnenstad naar de andere te gaan. Met dit ontwerp moeten die fietser best een stuk omfietsen. Nog iets opvallends, aan de straten die nu voetgangersgebied worden zit veel horeaca. Zijn die bang dat ze anders niet het terras over de volle breedte kunnen uitrollen?
@Binnenstadbewoner: ik denk dat u heel dicht bij de waarheid zit. Het is slechts schijn dat deze maatregel getroffen is ten behoeve van de voetgangers. De binnenstad van Utrecht wordt deze zomer één groot terras. Het gevolg zal zijn dat de voetgangers voortdurend zullen moeten slalommen. Dat is overigens nu al het geval om anderhalve meter afstand van elkaar te kunnen houden. Een groot deel van de jeugd trekt er zich namelijk inmiddels niets meer van aan.
Beter is een algeheel fietsverbod binnen de singels.
De stad is gemaakt voor voetverkeer en handkarren.
Gelukkig woont er niemand in de binnenstad die vanuit daar naar zijn werk en terug wil fietsen….
Als nieuwstraatbewoner ben ik ook heel benieuwd hoe ik mijn kind dan straks naar en van school moet fietsen.
Want straks ligt de lange nieuwstraat ook helemaal open ivm herinrichting en kan een groot deel van de Oudegracht ook niet gebruikt worden als fietser…
@M.: Volgens mij werd dat juist wel redelijk gehandhaafd. Vaak genoeg BOA’s zien schrijven in het voetgangersgebied op tijden dat je er niet mag fietsen.
Duidelijk een beslissing door mensen die zelf nooit fietsen, of überhaupt de laatste weken door de binnenstad hebben gewandeld. Compleet onnodige maatregel.
Gemeente wilt dit eigenlijk al heel lang terwijl ze geen goede alternatieven hebben kunnen bedenken..
Zou me niks verbazen als dit zo’n permantente tijdelijke oplossing wordt.
Alles voor het toerisme.. en laat de fietsende Utrechter maar een stuk omfietsen..
Dus ze geven voetgangers meer de ruimte om beter en sneller bij de terrassen te komen
Volgens mij was de Corona spreuk,,,spreiden spreiden
Dit komt rechtstreeks uit de horecalobby partij D66
En de cmu
Volkomen maling aan grote kans op besmettingen
En minachting voor al die mensen die in de Corona zorg werken
Grappig dat een deel van de ‘heren-fietsroute’, een paar dagen geleden nog voorgesteld als omleiding van Uithof naar station, nu weer wandelgebied wordt. Wat een chaos bij deze gemeente. Niet te filmen!!
@peet
Het is oa een PVV motie, deze, om meer voetgangersgebied te maken, als je goed leest.
Hahaha. Hoe wil de gemeente dat dan doen. Iedere 10 meter spijkerlatten neerleggen?
Binnenstadbewoner woont overduidelijk niet in de binnenstad gezien zijn gebrek aan kennis betreffende de namen van verbindingsstraat tussen mariaplaats en domplein… 😉
Niemand houdt zich aan de 1.5m. Verspilling van energie dit.
Nu mag ik met mijn fiets aan de hand en met al mijn boodschappen, lopend naar mijn huis toe. En lopend naar de stadsgrenzen om dan pas naar mijn werk te kunnen fietsen.
Dat er in de binnenstad ook mensen wonen is gemakshalve maar even opzij gezet!
Voor wie niet kan lopen maar wel fietst wordt de binnenstad nu afgesloten. Of kun je er wel in met een invaliden-bordje voor je fiets? Waar kun je dat bestellen?
@joas: kul. Kijk nog eens goed naar de kaart!
Eenrichtingsverkeer voor fietsers gaat toch niet werken.
Ze maken een zooitje van de binnenstad .
Kan de horeca nog grotere terrassen maken zodat je nergens meer normaal doorheen kan komen.
Maar waarom deze extra maatregel? Er zijn de laatste week vrijwel geen ziekenhuisopnames meer (24 en 25 mei zelfs 0) hetgeen betekent dat twee weken geleden al vrijwel niemand meer besmet raakte op basis van de toen geldende regels….
Wat is hier dan het nut van? Soms vraag ik me echt af of we hier collectief spontaan ons verstand hebben verloren. In Duitsland is vanaf 1 juli geen 1.5 meter samenleving meer en zijn concerten tot 1000(!) man in de buitenlucht weer toegestaan.
Krijg een dejavu gevoel als ik de opmerkingen van de klagende fietsers lees. 10 jaar geleden gebeurde onder druk van de fietsers met de auto’s hetzelfde. Als het toen vooruitgang was dan is dat dus nu nog meer het geval. Weg met die gevaarlijke asociale fietsers!
In de opgebroken Nachtegaalstraat zijn er lange gangetjes van 1 m breed tussen bouwhekken en gevels met weinig uitwijkmogelijkheden onderweg. Fietsers gaan er af en toe ook doorheen. Elders krijg je een boete als je geen 1,5 m afstand houdt. Klopt voor geen meter!
gelukkig zijn er prima fietsparkeergarages op zadelstraat, neude, vredenburg.
en wat met mensen die niet of nauwelijks kunnen lopen maar nog wel fietsen ,ik zelf kan door ziekte amper 50 meter lopen .
ons word de toegang tot de halve stad afgepakt !
er is al veel te veel voetgangers gebied
@HArry Het werkt 2 kanten op.. zijn zeker aso fietsers! En er zijn zeker aso voetgangers die op hun telefoon zitten, 5 breed lopen, Of gewoon op het weggedeelte van de Oude Gracht lopen.
Dat losse we hier niet mee op.. moet juist gezorgd worden dat het beter samen gaat. En er niet 1 groot toeristengebied van maken.
Goed plan, ook voor permanent!
Wat ontbreekt is dat ook het noordelijk deel van de oude gracht aan de zijde van Rembrand Bioscoop voetganger gebied wordt.! De situatie met auto’s die daar persé willen rijden en dan over de stoep moeten op de brug is absurd, en totaal onlogisch. Geen enkele voetganger verwacht daar auto’s.
Het noordelijk deel van de binnen stad mist meer wandel straten.
@Henk: ik fiets en wandel regelmatig in de binnenstad, en ik sta 100% achter dat voetgangers meer ruimte krijgen.
@Erwin, Zadelstraat inderdaad ik doelde meer op dat ik van Mariaplaats naar Domplein fiets. Die route was eerder voorgesteld in het vorige voetgangersplantoen het Wed en Vismarkt werden afgelopen als alternatief. Vandaar dat het mij nu opvalt dat dit in de plan niet meer mogenlijk is. Maare, kom je een keer een kopje koffie doen in de binnenstad dan weet je meteen waar ik woon.
Lijkt me best simpel. Absoluut geen gemotoriseerd verkeer meer binnen de singels (behalve op gezette tijden voor bevoorrading) en dan hebben fietsers en wandelaars beiden meer dan ruimte zat. Het lijkt me dan niet dat er levensgevaarlijke situaties ontstaan, laat ze het zelf oplossen. Daar hebben we geen overheid voor nodig!
“Het precieze plan moet nog uitgewerkt worden”, staat er in dit artikel. Hoe lang gaat dat duren? Op welke datum gaat het in? Er staat alleen dat het tot 1 november duurt.
Zoals altijd laat Groenlinks zich weer zien als de anti-fietspartij. Als je rijk bent en je rijdt elektrisch dan hoor je bij de Groen-Links club, maar als je iets minder verdient dan mag je oprotten met je fiets.
Gelukkig heb ik in Utrecht nog nooit handhaving gezien, dus in de praktijd zal het allemaal wel meevallen.
Prima plan. Houden zo, ook na corona, wat mij betreft.
Houden zo ! Hoe minder verkeer, des te beter. Luchtkwaliteit is “dankzij” Covid-19 veel beter geworden. We gaan toch niet weer dezelfde fouten maken met alleen maar meermeermeer ?
Maar de scootende koeriers mogen wel asociaal hard?! om het nog maar niet te hebben over motoren die zo nu en dan hun macht tonen, maar dat weet je niet als je niet aan het voetgangersgebied woont. Net als je dan niet weet dat handhaving een lachertje is, in tegenstelling tot wat een schrijver hierboven beweert.
Ik zou zeggen… als iedereen gewoon aan rechterkant van de gracht blijft lopen of fietsen zijn er geen problemen toch. Ik geloof alleen dat de eenrichtingsverkeersborden bij elke brug ook maar weinig gezien wordt….
Helaas dat ik niet meer met fiets dichtbij de winkels in t centrum kan parkeren. Door fysieke problemen kan ik maar heel slecht lopen. Daarbij zijn de parkeergarages voor fietsers voorzien van een mooie maar zo stijle ‘trap’ dat me dat niet lukt zonder pijn. En daarna nog lopen zorgt ervoor dat t heel ingewikkeld wordt om in t centrum te winkelen. By the way ik ben 51, en zie veel mensen die zich niet aan de afstand houden en t zijn echt niet alleen “de jongeren”….