Volgende herinrichting in Utrecht aanstaande: Burgemeester Reigerstraat volgende week aan de beurt Volgende herinrichting in Utrecht aanstaande: Burgemeester Reigerstraat volgende week aan de beurt

Volgende herinrichting in Utrecht aanstaande: Burgemeester Reigerstraat volgende week aan de beurt

Volgende herinrichting in Utrecht aanstaande: Burgemeester Reigerstraat volgende week aan de beurt
Burgemeester Reigerstraat
De afgelopen tijd gebeurde er al een hoop in de omgeving. De Nachtegaalstraat is inmiddels bijna klaar, maar nu is ook de Burgemeester Reigerstraat aan de beurt voor een herinrichting. De werkzaamheden beginnen op maandag 1 november en duren als alles volgens planning gaat tot april volgend jaar.

De afgelopen tijd gebeurde er al een hoop in de omgeving. De Nachtegaalstraat is inmiddels bijna klaar, maar nu is ook de Burgemeester Reigerstraat aan de beurt voor een herinrichting. De werkzaamheden beginnen op maandag 1 november en duren als alles volgens planning gaat tot april volgend jaar.

De doelen van de werkzaamheden klinken inmiddels bekend in de oren: de straat moet prettiger worden om te wonen, winkelen en verblijven. Obstakels op de stoep worden weggehaald en de stoep zelf wordt breder. Op de rijbaan wordt de fietser de hoofdgebruiker en de doorgaande route voor fietsers wordt verbeterd. 

Verder komen er zo’n honderd fietsparkeerplaatsen bij en krijgen terrassen en groen meer plek op de stroken naast de rijbaan. De straat krijgt zeven parkeerplekken minder voor auto’s en de maximumsnelheid wordt 30 kilometer per uur. Het pleintje op de hoek van Oudwijkerdwarsstraat moet een groene ontmoetingsplek worden.

Laden en lossen gaat gebeuren binnen venstertijden (7.00 tot 16.00 uur) die ook gelden op de Nachtegaalstraat. ’s Ochtends is op die manier meer tijd voor laden en lossen en ’s middags juist minder, zodat er tijdens de spits meer ruimte is voor fietsers en ander verkeer. De meeste laad- en losplekken kunnen vanaf 16.00 uur gebruikt worden als parkeerplek.

Fases

Het werk gebeurt in verschillende fases die elk twee tot drie weken duren. Tijdens elke fase wordt gewerkt aan een ander deel van de straat, zodat hulpdiensten zo min mogelijk last hebben van de werkzaamheden.

De werkzaamheden beginnen maandag in twee werkvakken aan de even zijde van de straat: vanaf de hoek met de Maliebaan tot halverwege huisnummer 8 en aan de andere kant van de Burgemeester Reigerstraat, vanaf de rotonde aan het Wilhelminapark tot en met de kruising met de J.M. Kemperstraat. Deze eerste fase duurt zo’n drie weken, tot 21 november.

Bereikbaarheid

Tijdens deze eerste fase is de Burgemeester Reigerstraat in één richting (van de Maliebaan naar de Oudwijkerdwarsstraat) open voor bestemmingsverkeer, zoals voertuigen van bewoners en (winkel)bevoorrading. Doorgaand verkeer wordt omgeleid met borden, evenals verkeer in zijstraten die mogelijk worden afgesloten.

Fietsers kunnen beide kanten op fietsen en voetgangers kunnen veilig langs de werkvakken lopen om woningen, winkels en horecazaken in de straat te bereiken. Buslijn 8 rijdt tijdens de werkzaamheden niet door de straat, maar via een omleidingsroute. Op de Maliebaan is een tijdelijke bushalte in de buurt van huisnummer 71.

Parkeren

De parkeerplaatsen in de Burgemeester Reigerstraat zijn tijdens de werkzaamheden niet beschikbaar, omdat de parkeervakken nodig zijn voor laden en lossen, de werkzaamheden zelf en voor ander verkeer.

De gemeente vraagt mensen die een parkeervergunning hebben om tijdens de werkzaamheden ergens anders in het gebied te parkeren. Laden en lossen gebeurt op tijdelijke laad- en losplekken, die aangegeven zijn met borden.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. TJA…

    Benieuwd wat er echt aan ruimte op de stoep voor voetgangers over zal blijven. Zie als voorbeeld de Voorstraat en de Wijde Begijnestraat waar de stoep is omgetoverd tot parkeerplaats voor fiets en (vracht)auto.

  2. K.

    @TJA, volgens mij hoef je niet verder te kijken dan de Nachtegaaltraat. Die ligt immers in het verlengde en is met de herinrichting ongelovelijk opgeknapt, met name voor voetgangers.

  3. Peter de V.

    @TJA… en voor horecaterrassen natuurlijk! En hoewel ik wel van groen houd, vind ik sommige plantenbakken wel giga in de weg staan, vooral die bij TYS en Koenraad. Daar is sprake van landje-pik door de horeca.
    En dus MINDER ruimte voor de voetganger.

  4. Oudwijkse

    De Nachtegaalstraat is wel een stuk breder dan de Burgemeester Reigerstraat, dus voor voetgangers en andere inwoners met kinderwagen, beperking, rolstoel, rollator, stok etc zal er wel weinig ruimte overblijven na terras, auto en reclameborden. Utrecht voor iedereen toegankelijk zal wel selectief zijn, verwacht ik.

  5. Scherpschutter

    Er staat een typefout in de titel van dit bericht. “Herinrichting” zou volgens mij ‘ontwrichting’ moeten zijn.

  6. Koel Hoofd

    Ben heel benieuwd hoe het deze keer uitpakt.
    Dit wordt namelijk de tweede keer binnen 25 jaar dat deze straat wordt ingericht als fietsstraat.
    Bij de eerste keer (196/1998) ging het faliekant mis, niet vanwege de automobilisten, maar vanwege de totale verkeersonveilige chaos welke ontstond. Het woord fietsstraat ging daarna in Utrecht voor 15 jaar in de ban en het verantwoordelijke GroenLinks stond vervolgens een tijd op een Utrechts zijspoor.
    Ondanks dat iedereen behalve fietsers de situatie destijds levensgevaarlijk vond, is er in de korte tijd van het bestaan er toen maar één ongeval wetenschappelijk waargenomen: een fietser reed een voetganger aan…
    Fietsers gaan nu dankzij de eBike twee keer zo hard als wat toen de gemiddelde fietssnelheid was.

  7. Napolitanov

    Vergeet niet de invalidenparkeerplaats(en). Ook invaliden doen vaak boodschappen en gebruiken de terrassen op de Reigerstraat.

  8. wollie

    @K de stoepen van de Nachtegaal zijn nu zo breed dat je er heerlijk op kunt fietsen. wel vervelend al die voetgangers, kunnen die niet binnen blijven?

  9. Bas

    @Koel Hoofd
    Ik heb in die periode daar gewoond en dagelijks met mn fietsie over de fietsstraat gereden. Vond het ideaal, zeker als je een beetje door wil rijden, je mag/kan ruim om andere fietsers heen. Echter, je moet wel je plek opeisen!!
    Dus (bijna) pontificaal in het midden gaan rijden zodat achteropkomende auto’s niet het idee krijgen dat ze in kunnen halen…

    Ik heb 2 keer gezien dat een fietser werg aangereden door een auto. In beide gevallen reed de fietser helemaal rechts en zelfs 1 keer “in het gootje”. Wellicht bangig/geintimiteerd door de auto er achter. De auto denkt vervolgens: daar kan ik wellicht omheen. Nee dus…

    Ik snap dat het destijds afgeblazen is maar is mis in de evaluaties het gedrag van een fietser. Een gemiddelde fietser beseft lang niet altijd waar ie nou precies op fietst, of wat, in geval van een fietsstraat, “de bedoeling is”…
    Afdwingen die plek 😉

  10. Bas

    @Koel Hoofd
    Ik heb in die periode daar gewoond en dagelijks met mn fietsie over de fietsstraat gereden. Vond het ideaal, zeker als je een beetje door wilt rijden, je mag/kan ruim om andere fietsers heen.
    Echter, je moet wel je plek opeisen!!
    Dus (bijna) pontificaal in het midden gaan rijden zodat achteropkomende auto’s niet het idee krijgen dat ze in kunnen halen…

    Ik heb 2 keer gezien dat een fietser werd aangereden door een auto. In beide gevallen reed de fietser helemaal rechts en zelfs 1 keer “in het gootje”. Wellicht bangig/geintimiteerd door de auto er achter. De auto denkt vervolgens: daar kan ik wellicht omheen. Nee dus…

    Ik snap dat het destijds afgeblazen is maar is mis in de evaluaties het gedrag van een fietser. Een gemiddelde fietser beseft lang niet altijd waar ie nou precies op fietst, of wat, in geval van een fietsstraat, “de bedoeling is”…
    Afdwingen die plek 😉

  11. Herman

    Geweldig, onze stad wordt steeds mooier en klaar voor de 21e eeuw.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).