Volgende stap in herinrichting Utrechtse Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant Volgende stap in herinrichting Utrechtse Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant

Volgende stap in herinrichting Utrechtse Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat

Volgende stap in herinrichting Utrechtse Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat
De Nachtegaalstraat. Foto's Iris Bonthuis.
Het nieuwe ontwerp van de Utrechtse Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat is klaar. De straten moeten aantrekkelijker worden als woon- en winkelstraten en met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De komende weken mogen belanghebbenden reageren op de plannen.

Het nieuwe ontwerp van de Utrechtse Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat is klaar. De straten moeten aantrekkelijker worden als woon- en winkelstraten en met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De komende weken mogen belanghebbenden reageren op de plannen.

De Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat zijn twee bekende straten die in het verlengde van elkaar liggen. Het zijn drukke straten, het fietsverkeer vanaf het centrum richting de Uithof gaat voor een groot gedeelte over deze wegen. Dagelijks fietsen er zo’n 17.000 mensen. Ook zitten er tal van winkels en horecazaken. In 2016 is de gemeente begonnen met de voorbereiding van de herinrichting van de straten. Vanaf begin 2017 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest, diverse onderzoeken gedaan en persoonlijke gesprekken gevoerd. Het budget voor de herinrichting is 5,5 miljoen euro.

Burgemeester Reigerstraat.

Fietser en voetganger centraal

Het zogeheten Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp ligt nu klaar. De fietser en voetganger staan centraal in het ontwerp van de straten. Daarnaast moet er onder ander meer ruimte komen voor fietsparkeren en groen, meer en betere oversteekplekken en minder obstakels op de trottoirs. Auto’s mogen straks nog maar 30 km/uur op beide wegen. De gemeente geeft aan dat automobilisten straks te gast zijn. De winkels moeten bereikbaar blijven voor auto’s, maar het doorgaand autoverkeer moet juist afnemen.

Vooral de Nachtegaalstraat gaat sterk veranderen. Nu ligt het fietspad hier nog los van de autorijweg, en er mag nog 50 km/uur gereden mag. Straks gebruiken automobilisten en fietsers samen de weg en gaat de snelheid omlaag.

Artist Impression

Op de Burgemeester Reigerstraat wordt veel aandacht besteed aan het plein bij de Albert Heijn. Nu staan hier nog containers en veel parkeerplekken voor fietsers, door een andere inrichting moet er meer groen komen en bankjes zodat het plein gezelliger aandoet. Het exacte ontwerp moet later nog gemaakt worden.

Belanghebbenden kunnen tot 24 april reageren op de plannen. Daarna worden alle reacties verwerkt en een definitief ontwerp gemaakt. Eind 2019/begin 2020 moet er echt gewerkt gaan worden.

Kruising met de Maliebaan.

Relatie met herinrichting Maliebaan.

De herinrichting Nachtegaalstraat/Burgemeester Reigerstraat heeft een directe relatie met het project Maliebaan. Volgens de gemeente is een goede aansluiting alleen te maken als de Maliebaankruising wordt heringericht, waarmee de verkeerslichten vervallen en auto’s, bussen en fietsers tezamen op een rijbaan rijden. Het proces voor deze herinrichting loopt nu ook nog. Daar zijn verschillende ontwerpen voor gemaakt.

 

Fotoverslag

13 Reacties

Reageren
  1. Joe

    Wat een hel, nog zo’n fietsweg. Erg gevaarlijk, aangezien automobilisten vaak lak hebben aan dat ze maar 30 mogen rijden en vaak fietsers inhalen wanneer dat niet kan (lees: er rijden 2 auto’s elkaar tegemoet en er rijdt ook al een fietser naast, dat past niet en dan moet dus de auto eigenlijk achter de fietser blijven wachten tot ie kan, want de fietser heeft voorrang op een fietsweg..). Ben al een aantal keer bijna voor m’n flikker gereden door een auto op deze manier op de Kapteynlaan (ook zo’n fietsweg geworden) en andere fietswegen. Deze straten zouden moeten zorgen voor minder autoverkeer, maar guess what, auto’s blijven gewoon deze wegen gebruiken zolang het kan. Zorgt dus alleen voor meer drukte op de weg en meer gevaarlijke situaties, aangezien auto’s en fietsers de weg nu delen. Alleen de voetgangers gaan er dus op vooruit. Wat mij betreft, en dat zeg ik als (met name) fietser, liever de aparte fietspaden behouden.

  2. Benya

    Is dat wel zo veilig?

  3. Jan

    Goed, de fietspaden op de nachtegaalstraat waren echt veel te krap voor het aantal fietsers. Straks lekker meer ruimte!

  4. Berend

    De ‘fietsstraat’ werkt niet. Ik kom bijna dagelijks over de Merelstraat en het is een zootje. Auto’s sjezen tussen de fietsers door, zijn constant bezig met fietsers inhalen. Voor auto’s geldt dat ze bij drukte/opstoppingen weer aan alle kanten gepasseerd worden door fietsers. Een overzichtelijk gekrioel dat in alle opzichten een stuk onveiliger is dan een afgeschermd fietspad, voor zowel automobilist als fietser.

  5. blm

    @Berend: ik heb de indruk dat de fietsstraat op de Platolaan wel werkt… dit is het laatste stuk van binnenstad naar de Uithof.

    Wat mij betreft mogen de straten eenrichtingsverkeer worden: via de Biltstraat de stad in, via de Voorstraat die ook eenrichtingsverkeer is,
    en terug via de Nobelstraat (ook eenrichtingsverkeer) de stad uit over de Nachtegaalstraat en Burg. Reigerstraat. Dat scheelt alweer een rijbaan en geeft de ruimte voor voetganger/fietsers en auto.

    V.w.b. de bus, dat is reuze eng nu, die scheert vlak langs de fietser op de Burg.Reigerstraat… als dat ook op de Nachtegaalstraat het geval wordt, lijkt me erg onveilig. Zeker als fietsers nu kunnen uitwaaieren, en iid het fietspad is daar nu veel te krap, en helemaal zo op de Nobelstraat.

    Trek de tram door vanuit de Uithof door de Biltstraat naar de Neude/station en weer terug over de Neude, Nobelstraat, Nachtegaalstraat en Burg. Reigerstraat, een lus waarover trams non-stop rijden 24/7. Maak een bus-hup voor de Berekuil voor regiobussen en stadsbussen zodat er geen bussen meer door de bovengenoemde straten rijden. Dat scheelt een hoop overlast van bussen en schept ruimte. Het kost wat maar dan heb je ook wat! dat gericht is op de toekomst. Leefbaarheid, minder vervuiling CO2 en geluid. Prettige verblijfs en leef omgeving.

  6. Otto Nelemans

    Gewoon dat Berend gelijk heeft. Vooral het gedrag van fietsers is dramatisch.Ik heb tijdens mijn werkzame leven dagelijks minimaal twee keer door deze starten gefietst. Het rijden door rood, ontbreken van licht, appen dringen in plaats van een beetje geduld. Als automobilist wil je daar niet mee geconfronteerd worden.

  7. wie die schoen past

    Grappig dat mensen zoals een Berend het altijd beter weten dan mensen die er voor doorgeleerd hebben, planologen namelijk en die cijfermateriaal hebben ter ondersteuning.

    Maar roeptoeteren is zoveel makkelijker. Zeker als je overal verstand van hebt, zoals de Berdends van deze wereld.

    Schoenmaker blijf bij je leest!

  8. Johannes

    Haha, @wiedeschoenpast, grapjas.

    Je doelt op die types die de recente aanpassing van de Poortstraat hebben ontworpen? Buurtbewoners roepen en masse dat de zaak weer op de schop moet. Het is onveiliger geworden.

    Of, om on topic te blijven, bedoel je de ambtenaren die in een vorig Groenlinks-leven onder regie van Vd Steenhoven al eens eerder een fietsstraat van de Burg Reigerstraat hebben gemaakt? Binnen een jaar weer teruggedraaid. Het was onveiliger geworden.

    Over roeptoeteren gesproken zeg. Pot verwijt de ketel, enzo.

  9. Hetty van de Geer

    De burgemeester Reigerstraat is al een keer op de schop geweest en tot fietsstraat gebombardeerd. Blijkbaar was dat geen succes, want daarna is deze straat weer terug-ingericht tot “gewone” straat. Mede gezien de reacties hierboven van zowel fietsers als automobilisten zal deze weder-inrichting als fietsstraat waarschijnlijk weer geen succes worden. Wellicht zijn andere, boven genoemde oplossingen, zoals die van BLM een beter idee.

  10. Toine Goossens

    De missie van Lot van Hooijdonk komt het best tot uitdrukking in de zin: ´Straks gebruiken automobilisten en fietsers samen de weg en gaat de snelheid omlaag.´

    Fietsers die voor de vrachtwagens en bussen worden geworpen om de doorstroomsnelheid van auto´s te verlagen. Zoals gebruikelijk is er geen inzicht gegeven in het daadwerkelijke effect op snelheden en veiligheid.
    Utrecht is door de leden van de ANWB tot de meest fietsonveilige stad van Nederland benoemd. Het deert de wethouder niet.

    Het stramien van het mengen van kleinschalige en grootschalige mobiliteit op een en hetzelfde wegvak blijft de dominante GroenLinks en D66 ideologie. Scheiding van vervoersstromen is vloeken in de partij. Een bekende uiting van het negeren van de behoeften van belanghebbenden.

    Om de Nachtegaalstraat en de Reigerstraat veiliger te maken liggen 2 andere oplossingen meer voor de hand:
    1. Verbied OV busvervoer op deze straten.
    2. Verbied vrachtverkeer tijdens de fietsspits.

    Ieder plan dat niet aan deze beperkingen voldoet, voldoet niet.

  11. Toine Goossens

    @blm,

    U vergelijkt appels en peren. Ziet u dat dan niet?
    De Troelstralaan is een perfect voorbeeld van een geslaagde fietsstraat, behalve fietsers komen daar alleen bewoners en hun bezoek.

    Behalve de bewoners rondom de Merelstraat zijn ook de bewoners van Tuindorp oost zeer ontevreden met de veiligheid van de nieuwe fietsstraat. Voor veel geld, na een duur ´adviesrapport´, worden daar 2 ontwerpfouten aangepakt. Aan de hoofdoorzaak van de ellende, het versmallen van de rijbaan met 1,5 meter, gebeurt helemaal niets.

    Met deze wethouder en de steun van zowel GroenLinks als D66 wordt het ook de komende vier jaar helemaal niks met de fietsveiligheid in Utrecht.

  12. roland

    “De straten moeten aantrekkelijker worden met meer ruimte voor fietsers en voetgangers.”
    – Deze gemeente reklame tekst geldt mogelijk voor het voetpad, dat breder wordt, maar ten koste van het fietspad, dat verdwijnt. Fietsers moeten zich tussen de auto’s, vrachtauto’s en bussen in beide richtingen wringen. Een soort fietstraat – zo mag deze niet genoemd worden! -, met veel laden en lossen, bussen en in-uitvoegde kort parkeerders.
    Waarom eenrichting autoverkeer, in afwisselde richting zodat doorgaand autoverkeer onaantrekkelijk wordt, niet gekozen is, toont dat het gemeentebestuur nog steeds voor de auto kiest.

  13. LR

    Doordat de Biltstraat destijds is opgeofferd aan de bus verdween in Oost de rechtstreekse route uit de stad. Dit is daardoor verplaatst naar de Nagtegaalstraat. Het is de enige redelijke manier om met de auto aan die de stad uit te komen.
    Ik snap dat het fietspad te wensen overlaat maar dat heeft ook te maken met de gebruikers. Sommige moeten nu eenmaal met 25 km/u append en bellend racen, terwijl de ander rustig wil rijden. Dat levert problemen op. Om over het niet kijken, door rood rijden en over de stoep inhalen maar te zwijgen. Het wordt tijd dat de gemeente eens gaat onderkennen dat er naast de gehate automobilist ook een andere categorie is die problemen veroorzaakt die moeten aangepakt. De ASO- fietsers !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).