De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat gepubliceerd. De plannen liggen van 11 december tot 28 januari ter inzage en daarna wordt een voorlopig ontwerp gemaakt.
Een aantal bewoners, het ondernemersinitiatief Universiteitskwartier en het Centrum Management Utrecht hebben begin 2016 aangegeven ideeën te hebben over de inrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat. Begin dit jaar waren er, naast een gebruikersonderzoek, tevens bijeenkomsten voor betrokkenen. Daaruit is nu een programma van eisen/functioneel ontwerp gekomen.
DUIC hield eerder al een poll onder lezers over hoe de Voorstraat eruit moet komen te zien. Bijna 2000 mensen stemden met een grote meerderheid (52%) voor Fietsers moeten voorrang krijgen en al het autoverkeer is ‘te gast’. Dat lijkt nu ook te gaan gebeuren.
De gemeente wil namelijk meer ruimte maken voor fietsers en voetgangers. “Daarbij horen ook een verbetering van de oversteekbaarheid en verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Minder auto’s, vrachtwagens en bussen moeten het voor fietsers en voetgangers veiliger en prettiger maken.”
Parkeren
Door autoparkeerplaatsen te verminderen moet er bovendien ruimte worden gemaakt voor lopen, groen en verblijf. De Voorstraat en Wittevrouwenstraat krijgen het karakter van een fietsstraat (rood asfalt) met voorrang op de zijstraten. Ondernemers wilden graag klinkers, maar dat ziet de gemeente niet zitten. Het zou minder herkenbaar zijn als fietsstraat.
In het programma van eisen staat dat de rijbaan wordt versmald en het aparte fietspad wordt opgeheven. Fietsers en auto’s delen de rijbaan, auto’s zijn ‘te gast’. De trottoirs kunnen hierdoor op de meeste plekken verbreed worden. Fietsparkeren, autoparkeren, laden en lossen, groen en verblijf worden zo veel mogelijk opgenomen in een zogenaamde functiestrook.
De autoparkeerplekken worden op de straten dus weggehaald. Die moeten bijvoorbeeld worden vervangen door parkeergarages en de plekken op de Wijde Begijnestraat. Van de totaal 40 parkeerplaatsen blijven er na herinrichting 16 over. Er komen laad- en losplekken en met ondernemers worden afspraken gemaakt om slimmer te bevoorraden. Ook komen er 50 extra fietsparkeerplekken.
Doorgaand verkeer
Doorgaand verkeer zonder bestemming in de binnenstad wordt zoveel mogelijk omgeleid. Dat moet gebeuren door het invoeren van 1-richtingsverkeer in de Wijde Begijnestraat en aanpassen van de rijrichting op de Asch van Wijckskade (tussen Plompetorengracht en Noorderstraat). “De maatregelen kunnen wel leiden tot meer verkeer op de Lange Jansstraat, Nobelstraat, Wittevrouwensingel, Kleine Singel, Blauwkapelseweg en op de Wittevrouwensingel – Weersingel OZ. De hoeveelheid verkeer op de Koekoekstraat vermindert iets”, zo is te lezen in het plan.
De bussen worden ook verplaatst. Alleen de kleinere elektrische bussen blijven over de Voorstraat – Wittevrouwenstraat rijden. Op maandag 18 december is er nog gelegenheid voor belanghebbenden om over het plan in gesprek te gaan tijdens een inloopavond. Daarna wordt een Voorlopig Ontwerp gemaakt. Meer over de plannen is te lezen op de site van de gemeente.
Gekoppelde berichten

Hoe moet de Voorstraat eruit komen te zien?
Dagelijks fietsen er 16.500 mensen door de Voorstraat. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat…
18 Reacties
ReagerenHet upgraden van de straat en buurt heeft geen enkele zin als het om de leefbaarheid gaat, omdat die leefbaarheid teniet gedaan wordt door de komst van de methadonverstrekking en een aanwas van junks, uit ook de randgemeenten. Verspild geld. Laat het dan maar zoals het is, zo erg is het nu namelijk niet.
Ik denk dat de verkoop van de panden in de Hardenbollenstraat ook giga gaat tegenvallen door de komst van de methadonverstrekking. Wie wil nu investeren in die buurt, behalve de onderwereld zelf? De vraagprijs is zelfs al naar beneden bijgesteld. Snappen doen ze het niet bij de gemeente Utrecht…….
Nog maar 16 parkeerplekken van de 40. Dat zal dringen worden voor de kort parkeerders. Ook op zaterdag (met stoffenmarkt op de Breedstraat) zal het wel dringen worden. Vooral omdat die beloofde parkeergarages nooit gaan komen omdat er geen plek voor is.
“Dat moet gebeuren door het invoeren van 1-richtingsverkeer in de Wijde Begijnestraat”. Echt? Het duurt niet lang meer voordat er nog maar één toegestane, hele lange route is door de hele binnenstad, waar alle auto’s ongeacht waar ze vandaan komen of welke bestemming ze hebben helemaal langs moeten alsof ze in een attractie in de Efteling zitten.
60 meter van Neude naar het einde van de Voorstraat:
https://www.google.nl/maps/dir/52.093591,5.1188547/52.0940651,5.1189928/@52.0932136,5.120036,16.5z/data=!4m2!4m1!3e0
@Ed Raket,
Volgens mij heb je geen idee waar de methadon verstrekking komt te zitten.
Voor een paar jaar terug zat die zelfde verstrekking schuin tegenover waar het nu moet komen.
Daarna zat het in de ABCstraat in het museumkwartier, daar zijn de huizenprijzen ook niet gezakt wel gestegen.
Je hebt geen idee wat de methadon verstrekking inhoudt. Er zijn mensen die hun verslaving onder controle willen hebben en moeten voor recept en vloeibare methadon bij de verslavingsarts zijn.
Verslaafden die zitten onder het stadskantoor waar ze kunnen spuiten en roken.
Wist je dat ze in Hoogeveen Drenthe woningen verkopen met tuin en absolute rust voor nog geen twee ton
@Tiswa: er is een grote parkeergarage bij Hooghiemstra.
Paar honderd meter lopen. Verder schijnt het centrum van Utrecht ook goed bereikbaar te zijn met OV (trein, bus, tram), fiets en benenwagen.
Arjan Verhoeven 9/12/2017 – 0:00
Ik begrijp dat het vervelend is dat je zo lang moet wachten om op je bestemming te komen, maar we hebben het hier over een compacte ruimte met vele voetgangers, fietsers en bussen, die ook nog steeds bereikbaar blijft voor autoverkeer.
De gemeente maakt wat mij betreft de juiste keuze dat zo min mogelijk automobilisten het in hun hoofd halen om daar op zoek te gaan naar een parkeerplek of om de weg af te snijden via de binnenstad, juist om het gebied aangenaam en bereikbaar te houden voor voetgangers, fietsers, bewoners en logistieke bedrijven (die daar moeten zijn).
Het is allemaal ingegeven door mensen zonder rijbewijs, kinderen en een bedrijf. Eigenlijk zeer elitair. De stad wordt verder kapot gemaakt. De enige toegang vanuit oost naar de binnenstad wordt verder dicht gemaakt.
De mensen moeten ook eens af van het idee om alles maar met de auto te moeten en te kunnen doen.
Natuurlijk zit ik ook liever en een auto en parkeer meteen waar ik zou moeten zijn, maar dat gaat nou eenmaal niet als iedereen dat wil en al helemaal niet in een eeuwen oude stad die we allemaal leefbaar willen houden.
Proberen maar. Wie weet lukt het.
En nog een klap extra naar de middenstanders. Straks alleen nog maar hippe koffietenten en vreetschuurtjes. Veel plezier! Niet meer welkom in de stad doen we toch gewoon onze boodschappen in Bilthoven of Overvecht. Daaaag
@vos: je kan op legio manieren naar de stad, alleen niet per auto. Take it or leave it.
@vos: waar had je overigens gedacht je auto te parkeren komende vanuit de Voorstraat? Op de Neude?
Plan gaat goeie kant op!
Erg jammer van het asfalt, is in de rest van de binnenstad mooier en vriendelijker met klinkers; wellicht later de stap naar klinkers…..
Grifthoek-parkeergarage is half leeg, dus loopbrug over het water en op loopafstand veel parkeerplekken erbij !
@Dirk,
Wat ik wilde zeggen is dat er juist veel méér autokilometers bijkomen door al dat 1-richtingverkeer. Voor sommig dingen is een auto nu eenmaal noodzakelijk.
De foto geeft exact weer waar het probleem zit het parkeren van de fietsen overal zodat de voetpaden worden geblokkeerd , wanneer dat drastisch wordt aangepakt dus de fietsen meteen oppakken en afvoeren en alleen teruggegeven met een vette boette.
Als de gemeent daarnaast goedde parkeer garages hebben aan de randen met betaalbare prijzen dan wil best wel het laatste stukje lopen.
Zeg nu niet dat ze er staan in buiten gebieden want dan moet je weer met het OV wat ook een ramp is om door de stad te komen.
Arjan Verhoeven 9/12/2017 – 16:14
“Wat ik wilde zeggen is dat er juist veel méér autokilometers bijkomen door al dat 1-richtingverkeer.”
Als het geen route is waarmee je tijd kunt besparen voor doorgaand verkeer dan zorgt het toch wel degelijk voor een absolute reductie in autoverkeer? Individueel duurt het in sommige gevallen langer, maar bezien op het totale aantal ritten is het minder druk en dat verkleint de verkeersdruk.
“Voor sommig dingen is een auto nu eenmaal noodzakelijk.”
Eens dat sociaal zwakkeren, bewoners en logistieke bedrijven toegang moeten blijven houden door genoeg parkeerplek te reserveren voor ze maar dat is al uitgangspunt van het beleid. Het eenrichtingsverkeer zorgt ervoor dat de mensen die daar niet specifiek moeten zijn wegblijven waardoor er genoeg ruimte overblijft voor bestemmingsverkeer.
@Dirk,
Er zullen vast minder auto’s rijden, maar als elk ritje 50% langer is dan moet het aantal ritjes ook met 50% omlaag voordat het effect positief is. En dat geloof ik niet.
@mezelf: 100% langer tegen 50% omlaag natuurlijk..
@Dirk, hoeveel niet-bestemmingsverkeer rijdt er vrijwillig de Voorstraat in? Het is geen sluipweggetje om sneller op de snelweg te zijn, het is zowat de énige mogelijkheid om bij bv. Pieterskerkhof te komen.