Volgende week verhuizen bussen van Jaarbeursplein naar nieuw busstation - De Utrechtse Internet Courant Volgende week verhuizen bussen van Jaarbeursplein naar nieuw busstation - De Utrechtse Internet Courant

Volgende week verhuizen bussen van Jaarbeursplein naar nieuw busstation

Volgende week verhuizen bussen van Jaarbeursplein naar nieuw busstation
Het nieuwe busstation Utrecht Centraal Centrumzijde opent op zondag 9 december. Dat betekent dat de meeste bussen die nu nog op het Jaarbeursplein stoppen een nieuwe halte krijgen.

Het nieuwe busstation Utrecht Centraal Centrumzijde opent op zondag 9 december. Dat betekent dat de meeste bussen die nu nog op het Jaarbeursplein stoppen een nieuwe halte krijgen.

Op 9 december wordt het busgedeelte van het nieuwe bus/tramstation aan de centrumzijde van Utrecht Centraal in gebruik genomen. Het gaat om lijnen 2, 3, 18 en 28. Enkele andere buslijnen (6, 387 en 388) verhuizen naar haltes C en D aan de Jaarbeurszijde. Alleen de Brabantliners 400 en 401 vertrekken voorlopig nog wel vanaf Jaarbeursplein.

De haltes van het nieuwe busstation bevinden zich aan de centrumzijde van het station, op de plek van het vroegere busstation Centrumzijde. Deze haltes zijn te bereiken via de stationspassage (in- en uitchecken bij NS is dan niet nodig) of via de stationshal.

Zodra de tram naar De Uithof gaat rijden, zal ook het tweede gedeelte van het nieuwe bus- en tramstation geopend worden.

Beeld: U-OV

6 Reacties

Reageren
  1. Steve

    En is daar dan ook gelijk een nieuwe taxistandplaats bij?
    De huidige “tijdelijke” taxistandplaats op het Smakkelaarsveld voldoet totaal niet aan de eisen.
    Te ver van het CS en vies van het vele bouwverkeer en te onoverzichtelijk.
    Voetgangers en fietsers vliegen elkaar hier regelmatig in de haren.

  2. Wouter

    Ik ben benieuwd. Was inmiddels al haast vergeten dat dit er ooit was…

  3. Martijn

    @Steve
    De taxistandplaats komt pas weer teug aan de andere kant als de nieuwbouw in die omgeving (vietsenstalling, Hoog Catharijne, het gebouw boven het bustation…) klaar is, dat gaat nog wel even duren.

  4. Ton

    Wat is hier de zin van? Het is handiger om deze bussen hun halte te geven bij de andere bussen aan de Jaarbeurszijde.

  5. Zonnewende

    Ik blijf het een heel slecht besluit vinden om de bussen weer op te knippen in centrumkant je jaarbeurskant.

    Overstappen wordt onnodig lang gemaakt en dat stimuleert het busgebruik niet. De auto blijft dan favoriet voor binnenstedelijk vervoer.

    Daarbij zijn er bestemmingen die zowel door bussen aan de ene kant, als aan de andere kant bereikt worden. Dan moet je dus van tevoren kiezen en kun je niet simpelweg ‘de eerstvolgende’ pakken.

  6. G. de Vries

    Zo onnodig dat ‘gezwerf’ over het station om de juiste bus/tramoverstap te verkrijgen.
    De situatie zoals hij nu is, alles bijeen, is zo overzichtelijk! Mis je de bus dan pak je bv de tram. In de toekomst gaan mensen echt niet een hele stationshal doorkruisen om een tram te nemen. En al helemaal niet als je slecht ter been bent.
    Kortom, twee busstations die ver uit elkaar liggen werkt ontmoedigend om met het OV te reizen en begint een noodzakelijk kwaad te worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).