Gemeente probeert met nieuw beleid P+R aantrekkelijker te maken | De Utrechtse Internet Courant Gemeente probeert met nieuw beleid P+R aantrekkelijker te maken | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente probeert met nieuw beleid P+R aantrekkelijker te maken

Gemeente probeert met nieuw beleid P+R aantrekkelijker te maken
De gemeente Utrecht wil het voor bezoekers van bijvoorbeeld de binnenstad aantrekkelijker maken om te parkeren bij één van de P+R-locaties aan de rand van de stad. Hiervoor wordt in 2019 onder andere het tarief verlaagd naar €2,- per dag.

De gemeente Utrecht wil het voor bezoekers van bijvoorbeeld de binnenstad aantrekkelijker maken om te parkeren bij één van de P+R-locaties aan de rand van de stad. Hiervoor wordt in 2019 onder andere het tarief verlaagd naar €2,- per dag.

Nu kunnen reizigers bij de P+R’s parkeren en verder reizen naar het centrum voor €5,-. Voor dit bedrag krijgen ze een papieren ticket. Omdat er op steeds meer stations en perrons poortjes verschijnen voldoet het huidige papieren kaartje zonder chip binnenkort niet meer. Dit kaartje wordt straks dan ook niet meer aangeboden.

Ook moet er volgens de gemeente, om het parkeren bij de P+R’s aantrekkelijker te maken, meer keuzevrijheid komen in de overstapmogelijkheden op bijvoorbeeld een OV-fiets, E-bikes en de trein.

In de nieuwe situatie wordt Parkeren en Reizen uit elkaar getrokken. Automobilisten krijgen korting op parkeren als ze met het OV hun weg vervolgen. In zo’n geval moet €2,- per dag voor parkeren worden betaald. Voor parkeerders die niet verder doorreizen met het OV gaat op de P+R-locaties een uurtarief gelden.

Mensen die met het OV willen doorreizen kunnen hun eigen OV-chipkaart gebruiken of een kortingskaart kopen. Het tarief voor het kortingskaartje moet nog worden vastgesteld. “Belangrijke voorwaarde voor het nieuwe P+R-product is dat het een goedkoper alternatief blijft voor parkeren in het centrum”, schrijft de gemeente.

Alternatief
De P+R’s worden ook meer ingezet als alternatief voor bewoners in een betaald parkeren gebied. Om te stimuleren dat deze bewoners gaan parkeren in de P+R’s wordt het tarief van een abonnement voor de P+R verlaagd met 75 procent.

19 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Nou wordt er geschreven dat de prijs wordt verlaagd naar 2 euro. Groot nieuws. Veel goedkoper! Maar in de praktijk is het nauwelijks goedkoper omdat je nu de tram moet betalen. Als je geen kortingskaart hebt dan ben je bijvoorbeeld wel 14 cent! goedkoper uit als je bij Westraven parkeert en vervolgens naar Utrecht Centraal gaat met de tram.

  2. Allart

    Het wordt dus veel ingewikkelder… Dus mogelijk nog minder gebruikers.
    En financieel voordeel is te verwaarlozen.

    Gewoon parkeren daar gratis maken en OV zelf laten betalen volgens gangbare weg. Keep it simple! En een klein voordeeltje.

  3. Folk

    Echt niet aantrekkelijker!
    2 euro per dag parkeren wanneer je met je OV kaart (lees extra kosten verder gaat…)
    Nu met meerdere gezinsleden met de ticket van 5 Euro (parkeren en reizen) uit en thuis. Ben wel nieuwsgierig wat het straks aantrekkelijker gaat maken?

  4. Rottebert Peermans

    Ja blabla leuk om als bewoner je wagen in de P+R te zetten ipv voor je deur maar gaat er dan ook een nachtbus of -tram op en neer? Want anders heb je nog niks aan die auto.

  5. Toine Goossens

    Snellaadstations in alle P+R garages. Met het OV verder. Geen gereserveerde plekken meer in de wijken, geen palen meer in de wijken. Wie elektrisch rijdt heeft de kosten voor het OV er best voor over. Dat past namelijk in het profiel ‘duurzame burger’. Veel minder auto’s in de stad; er zijn alleen maar voordelen.
    Als tegenprestatie krijgt de elektrische rijder belasting korting op aanschaf en gebruik van de auto.

    Ik zie alleen maar winnaars. Heel snel doen wethouder!

  6. wollie

    goed bedacht toine, zo houden we utrecht samen vies. hebben we vanaf 2024 wel een probleem want dan is meer dan de helft van de nieuw verkochte auto’s elektriek.

  7. Martien Schwencke

    Goedkoper ? ben je zijn tweeën of meer dan is het natuurlijk een stuk duurder want je moet dan twee maal de bus of tram betalen terwijl je nu voor die 5 euro met zijn tweeën naar de stad kan. Een Fopspeen dus

  8. BW

    @Toine Goossens
    Alleen maar voordelen, alleen maar winnaars? Met dergelijke maatregelen werk je de schonere, elektrische auto’s de stad uit in plaats van meer vervuilende auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.

  9. Herman

    Raar hoor, lijkt met dat er iets as anders speelt.
    Het huidige product is namelijk, populair en voordelig. Daar ha je toch niets aan veranderen?

  10. Ik woon mijn hele leven in deze stad betaal mijn trouw mijn gemeente belastingen.
    Waar is mijn voordeel?? als bewoner van de stad Utrecht.
    Als ik met mijn vrouw de stad in wil betaal ik de volle pond voor het openbaar vervoer.
    Dan hoor ik mensen zeggen dan ga je toch met de auto naar de P+R-locatie?
    Dat zou echt van de zotte zijn.
    Als je 2 euro rekent voor de P+R-locaties dan zeg ik het openbaar gratis voor alle Utrechters.
    Dan zou dit veel rechtvaardige zijn.

  11. Harry

    Het wordt de hoogste tijd dat ieder voor zich mag en kan besluiten wat voor hem of haar de zaken zijn om te veranderen of te bekostigen. En inderdaad iedere “milieuredder” mag van mij zich helemaal scheel investeren in de energietransitie. Net zoals iedere “petrol head” zich scheel mag investeren in die nieuwste Porsche of SUV met 8 cilinders. Dat heet respect hebben voor de overtuiging of mening van een ander.

    Waar het bij mij en anderen dus mis gaat is dat ik door groepsdruk mijn gedrag moet veranderen door bakken geld te steken in voor mij gebakken lucht. Nog erger , dit Is ook onmogelijk voor die mensen die elke cent moeten omdraaien om het einde van de maand te halen.

    Dus wat minder koeioneren en wat meer respect voor andermans mening zou welkom zijn.

    En de Utrechtse Transferia’s blijken een jaarlijkse negatieve exploitatie te hebben. Dus de bezettingsgraad moet omhoog. Simpel

  12. Cha

    En dan, voor de buitenlanders zonder OV? 10 euro voor de hele familie? belachelijk…

  13. Marcel

    Die parkeerplek is werkelijk te slecht om te gebruiken. Onoverzichtelijk. Wie dit toch weer bedenkt heeft er echt de balle verstand van. Moest er een keer iemand ophalen. Wat een klus. Gewoon slopen dat ding en er een gebouw met wonen neerzetten en onder de grond vrij parkeren. Kost wat, heb je ook wat.

  14. cas

    Dus er gaat een uurtarief gelden als je daar wil parkeren en met je eigen fiets of te voet verder wilt gaan….. Oke, dat wordt dus gewoon in de binnenstad parkeren… we weten immers dat een uurtarief in Utrecht uitmelken wordt….

  15. Toine Goossens

    Nee BW, de rijders van elektrische auto’s hebben het er graag voor over om met het OV verder te reizen. Die stappen niet over op een vuile auto. Het zijn toch idealisten?

  16. bee

    @Harry

    helemaal goed.

  17. BW

    @Toine Goossens
    Dat is niet helemaal wat ik zei. Helemaal niet eigenlijk.

  18. Zonnewende

    Eens met Gé,

    Met al dit soort plannen worden de late adapters bevoordeeld. Terwijl diegenen die van meet af aan al duurzaam zijn het volle tarief mogen betalen.

    Zo ook voor:
    – mijd de spits kortingen
    – energiebelasting en CO2x heffing blijven betalen terwijl 80% van je energie uit een windmolen komt.
    – subsidies op dubbel glas afhankelijk stellen van het aantal m2 (Kleine huisjes komen niet in aanmerking, te weinig m2)
    – wel parkeervergunning voor eigen auto, ev. zelfs voor een tweede, maar niet voor de lattende partner van een autoloze.
    – geen parkeervergunning mogelijk voor autodeler als de eigenaar in een andere tariefzone woont dan de deler.

    Ik zeg; tijd voor De vervuiler betaalt.

  19. Louise

    Er vertrekken ook veel (vroege 06.30 uur) vakantiebussen vanaf de P&R. Nu betaalt de vakantieganger 5,- per dag. Wat gaat het straks kosten als er een uurtarief aan hangt. De tram rijdt nog niet op dat tijdstip!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).