Koeriers volgen nieuwe brommerregels slecht - De Utrechtse Internet Courant Koeriers volgen nieuwe brommerregels slecht - De Utrechtse Internet Courant

Koeriers volgen nieuwe brommerregels slecht

Koeriers volgen nieuwe brommerregels slecht
Een brommer op het fietspad. Archiefbeeld DUIC
Ondanks het feit dat het niet meer mag in Utrecht, wordt er door brommerrijders nog steeds op het fietspad gereden. Voornamelijk bezorgers op brommers houden zich niet aan de regels. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente.

Ondanks het feit dat het niet meer mag in Utrecht, wordt er door brommerrijders nog steeds op het fietspad gereden. Voornamelijk bezorgers op brommers houden zich niet aan de regels. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente.

Sinds een halfjaar mogen brommerrijders in Utrecht niet meer op het fietspad rijden. In plaats daarvan moeten ze gebruikmaken van de autobaan. De nieuwe regel was aanleiding voor de gemeente om het gedrag van brommerrijders te evalueren.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat wanneer het drukker is op de autobaan, brommers sneller uitwijken naar het fietspad. Daarnaast viel het op dat bezorgers (koeriers) op brommers in principe ‘overal’ rijden, als ze maar door kunnen rijden. Wanneer het druk is op de rijbaan, schakelen zij sneller over naar het fietspad. Ook viel op dat bezorgers in het algemeen veel vaker door rood rijden dan ‘gewone’ brommers.

Metingen

De gemeente heeft op verschillende plekken in de stad gecontroleerd. Zo behoorden de gele brug op de Vleutenseweg, het spoorviaduct bij de Brailledreef, de kruising bij de Catharijnesingel en Vredenburg, de kruising bij de Briljantlaan en de doorsnede van de Nachtegaalstraat tot de meetlocaties.

Op elk van de locaties reden brommers naast de autobaan ook op het fietspad. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld nog 25 procent van de brommers op het fietspad rijdt, dus 75 procent correct over de autobaan.

Op de Nachtegaalstraat houden brommerrijders zich het best aan de nieuwe regel, hier reed 96 procent van de brommers op de rijbaan. Brommerrijders houden zich het minst aan de regel op de kruising bij de Briljantlaan, daar rijdt 64 procent op de rijbaan.

 

10 Reacties

Reageren
  1. bas

    goh, wat verrassend. het enige dat wel heeft gewerkt aan deze maatregel is dat ze op het fietspad iets netter rijden.

  2. Bertje

    Brommerkoeriers houden zich aan geen enkele regel, dat had je zonder onderzoek al wel kunnen zien.

  3. Berend

    Van mij mag m’n pizza best 10 minuutjes later komen, als dat betekent dat de koerier zich een beetje aan de verkeersregels houdt. Snap niet dat die gastjes hun leven en dat van anderen op het spel zetten voor een schamel uurloon en (mogelijk) een paar euro fooi.

    Zie bijv. dit filmpje:
    http://www.dumpert.nl/mediabase/6955139/16f8b770/pizzabezorger_heeft_dikke_schijt.html

    Ga maar eens met die bedrijven praten. Vanuit de werkgevers moet idioot rijgedrag ook veel meer ontmoedigd worden. Heb niet het idee dat dat nu het geval is.

  4. Frits

    De grap is dat de situatie nauwelijks veranderd is, het waren al 80% fietspaden, alleen nog niet bij verkeerspleinen en busbanen.
    Dus de brommers rijden al op de fietspaden sinds 1999.

    De term “brommers op de rijbaan” is de misleidende marketingterm van de gemeente voor het project om de laatste stukjes bromfietspad op te heffen waar helegaar geen rijbaan aanwezig is.

    De Briljantlaan heeft trouwens meerdere kruispunten.

  5. Tja

    Het enige dat helpt is de eigenaars van bezorgbedrijven of restaurants die bezorgers op scooters in dienst hebben hele hoge boetes geven en bij herhaling het in beslag nemen van voertuigen. Der bezorgers worden waarschijnlijk opgejut om dit te doen. Is dit niet het geval, dan kan de eigenaar die kosten altijd nog verhalen op de bezorger.

  6. Wiel

    Bezorgers verplichten met ‘n herkenbaar bedrijfsuniform – vergelijkbaar met ‘n wielerploeg of voetbalclub of zo – inclusief rugnummer, te rijden, Achter op de doos waar de bestellingen in gaan ‘n verlicht bedrijfslogo. Verder iedere brommer voorzien van ‘n GPS tracker en ‘t bedrijf waar hij voor rijd verplichten ‘n ritten afministratie bij te houden waarin alles – rijder, bezorg adres, vertrektijd, bezorgtijd en return tijd op de zaak – wordt bijgehouden. Op die manier is ‘t makkelijk om bezorghuftertjes op scooters met behulp van ‘n smartphone te fotograferen en daarna op te sporen als ze weer ‘ns de wegpiraat uithangen; bvk via ‘n centraal meldpunt voor scooterhufterij.
    Eerste overtreding beboeten met 250 euro, tweede met 500 euro, derde met 1000 euro etc. Op die manier wordt ‘t voor zo’n bedrijf met bezorghuftertjes op scooters al heel snel compleet onrendabel als hun bezorgers zich niet aan de verkeersregels houden.
    Ptobleem opgelost !!!

  7. Jan

    Restaurants moeten gewoon geen bestellingen aannemen van mensen die op een te grote afstand van het restaurant wonen. Maar ja, dan perken ze hun markt in en dat kan natuurlijk niet, want potentieel minder geld in het laatje.

  8. blm

    Of allemaal weer zelf boodschappen doen en koken. Of op weg naar huis iets halen.

  9. CorrieGM

    Ik ben sowieso tegen bromfietsers op de rijbaan. Het is veel te gevaarlijk voor ze. Als ze op het fietspad iemand aanrijden, breekt die een been. Als een auto hen aanrijdt, zijn ze dood. De keuze lijkt mij simpel. Er is kennelijk teveel naar bange mensen geluisterd. (Ik ben ook bang, dus ik mag dat zeggen.)

  10. Langeveveld!

    Wat een discussie weer. Over het algemeen houdt bijna niemand zich aan de regels die niet in een auto zit. Het is iets waar we ons met z’n Allen weer aan moeten houden als we dit willen veranderen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).