Aanzienlijk later dan gepland is er dan toch eindelijk begonnen met de voorbereidingen voor de aanleg van de Rabobrug. Binnenkort zal worden gestart met het dempen van een deel van de Kruisvaart ter hoogte van de Knoopkazerne. De nieuwste aanpassing is dat de brug in totaal 45 meter korter is, waardoor de trap van de brug aan de oostzijde rechtdoor kan lopen in de richting van Moreelsepark.
Het plan van de Rabobrug voorziet onder meer in een brug voor fietsers en voetgangers die de binnenstad met het gebied ten westen van Station Utrecht Centraal verbindt. Hij zal gedeeltelijk over de railsporen en treinperrons van het station lopen. De totale lengte van de brug wordt circa 230 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor naar de andere kant van het station en is zo een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes. De breedte van de brug wordt circa 10 meter. Kenmerkend voor de brug is de rij bomen op de brug. Er komen vooralsnog geen trappen naar de perrons. De brug wordt echter zodanig ontworpen en gebouwd dat er in de toekomst trappen naar de tram-, bus- en treinperrons aangelegd kunnen worden.
De trappen zijn omstreden: Hoog Catharijne kan zich niet verenigen met het plan. De Raad van State heeft echter naar eigen zeggen ‘in redelijkheid een groter gewicht kunnen toekennen aan het belang van de veiligheid van de gebruikers van de treinperrons en de OV-terminal dan aan het commerciële belang van Hoog Catharijne bij behoud van de bestaande ontsluitingssituatie’.

17 Reacties
ReagerenIronische tekening. Alsof de Dom het enige hoge gebouw is in de stad en de skyline van de stad niet verpest wordt door gebouwen zoals de Rabobank met zijn lelijke en overbodig verlichting ‘s nachts.
Huh? De Rabobank is in het gezichtspunt van deze tekening toch sowieso nooit te zien?
Nee, maar andere gebouwen wel. Dat is mijn punt. Van welke kant je het ook bekijkt, historische gebouwen en andere staan door elkaar heen. En als die laatste nu ‘s nachts niet verlicht waren, zou de Dom in ieder geval ‘s nachts nog mooi uitkomen. Maar nee, iedereen moet weten waar (bijvoorbeeld) de Rabobank staat.
Vreemd, de zon schijnt vanuit het noorden 🙂
Een stad heeft nou eenmaal een skyline. 800 jaar geleden waren er vast ook mensen die klaagden dat de Dom hun uitzicht op het historische Utrecht verpestte.
Eindelijk en daadwerkelijk raakt nu dan toch ook een zuidelijk vetertje los aan de knellende Cório-dwangbuis die de Gemeente Utrecht zichzelf vele decennia geleden heeft laten aantrekken.
Het hele CU2030-project werd helaas nog gedomineerd door de idiote visie dat iedere NS-reiziger door een winkelparadijs moet worden gedirigeerd, met alleen de noordelijke NS-tunnel als commercie-loze vluchtroute. Maar straks mogen burgers en buitenlui gewoon in de buitenlucht wandelen en fietsen van Oost naar West en v.v.
Treinreizigers moeten helaas even wachten op hun perron-trappen. Misschien maar goed ook, want anders moeten er anno 2014 weer NS-automaten, poortjes en chipkaart-palen op die brug worden neergezet. In 2023 doen we dat toch gewoon met een knipoog naar de camera…
En helaas geen rollend trottoir naar boven of beneden voor de fietsers. gewoon n gootje langs de traptreden. wat zou de uurcapaciteit daarvan zijn? genoeg voor de lunchspits wellicht?
Kortom, het gebruik als wijk/wijk fietsroute is er effectief door de gemeenteraad uit wegbezuinigd. Jammer die kortzichtige rabo-stationsblik…..
Ik meen me te kunnen herinneren dat die brug er zou komen als ‘wisselgeld’: een hoge Rabotoren in ruil voor een fietsroute ten faveure van de wijkbewoners. Maar die vlieger gaat volgens mij allang niet meer op.
Ach, die skyline-zeurpieten. Ook historische dingen worden gewoon in het heden gemaakt.
Laten we kijken hoe de skyline verbetert met een rij bomen op het spoor 🙂
Van mij mogen de gebouwen ver boven de Domtoren reiken, om ervoor in de plaats publieke ruimte op de grond te besparen. Nu heb je, om al die m2 weg te werken, vormeloze blokkendozen, in plaats van hoge ranke “kerktorens van de 21ste eeuw”.
Ik heb liever hoge gebouwen dan gebouwen die door het gebrek aan hoogte brede muren worden (Rabotoren, Stadskantoor) en daardoor veel meer de skyline bederven.
@hans berends: dat meen je toch niet van die fietsgoten…?!
Mooi dat ie er nu eindelijk gaat komen!
Suzan, dat is t definitieve ontwerp v afgelopen voorjaar. maar ook in t voorlopig ontwerp werden ze er al min of meer uitgesloopt, geloof ik.
wat een drukte over de skyline het gaat hier over de brug. Blij dat ie er komt!
Inderdaad, beetje overdreven, aangezien die brug over een deel van Utrecht hangt waar je anders never-nooit naar zou kijken. In elk geval niet met een visueel kritisch stedenbouwkundig oog…
@ Bill
Ben het volledig met je eens! En het is goed dat de brug er eindelijk gaat komen met of zonder trappen. Het lijkt me heerlijk om straks direct rechtdoor het centrum in te fietsen.