Voorbereidingen U-OV in volle gang: nooit meer zuurstoftekort in de bus naar de Uithof | De Utrechtse Internet Courant Voorbereidingen U-OV in volle gang: nooit meer zuurstoftekort in de bus naar de Uithof | De Utrechtse Internet Courant

Voorbereidingen U-OV in volle gang: nooit meer zuurstoftekort in de bus naar de Uithof

Voorbereidingen U-OV in volle gang: nooit meer zuurstoftekort in de bus naar de Uithof

De chauffeursuitrustingen hangen klaar, de bussen worden tentoongesteld en nieuwe plannen zijn bekend gemaakt. Over twee weken wordt het busvervoer in de stad Utrecht overgenomen door busmaatschappij Qbuzz onder de naam U-OV, wat voor een paar opmerkelijke veranderingen gaat zorgen. Zo krijgen studenten die met Lijn 12 vanaf het station naar de Uithof reizen een heuse ‘stationschef’ om het ritje soepel te laten verlopen.

Lijn 12

Samengeperst en met zuurstoftekort in de bus naar de Uithof hoeft wat Qbuzz betreft gelukkig niet meer te gebeuren. Met een flexibele dienstregeling, stationschef en ‘versterkingsbus’ gaan ze de drukte rondom Lijn 12 opvangen. Lijn 12 rijdt vanaf 8 december tijdens de spits zonder dienstregeling, wat betekent dat de bus vertrekt wanneer hij vol zit. Buiten de spits vertrekt er iedere vijf minuten een bus. De stationschef is in het leven geroepen om er op toe te zien dat de bussen niet overvol raken, en er voor te zorgen dat er een nieuwe bus klaarstaat zodra er een is vertrokken. Er staat ook een ‘versterkingsbus’ klaar bij het Morreelsepark, compleet met buschauffeur en ieder moment inzetbaar. 

De plannen moeten er voor zorgen dat Lijn 11 meer ruimte heeft voor reizigers naar de binnenstad en Rijnsweerd. Door de drukte rondom Lijn 12 is deze lijn een veel gebruikt alternatief maar dat zo veel studenten van deze lijn gebruik maken zorgt er voor dat er te weinig ruimte is voor andere reizigers.

Voorbereiding

Naast dat de bussen aan de hoogste milieunormen voldoen, gaan er drie elektrische bussen rijden. Utrecht krijgt hiermee het schoonste wagenpark van Nederland. De bussen krijgen naast het bekende lijnnummer een bestemmingskleur en symbool, zodat de bussen die dezelfde richting op gaan makkelijk te vinden zijn. Er is nog heel wat te doen voordat de bussen 8 december hun eerste ritten gaan rijden. Zo krijgen 600 chauffeurs training in de nieuwe bussen, moet de chipapparatuur worden vervangen en krijgen haltes en bussen nieuwe belettering.

Voorproefje

Benieuwd naar de nieuwe bussen? Woensdag 27 november vanaf 14.00 zijn ze te bewonderen op de Neude. Op de site van U-OV vindt u meer informatie over onder meer dienstregelingen, bestemmingskleuren en abonnementen.

4 Reacties

Reageren
  1. Martijn Berendsen

    Beste DUIC, dat kaartje aan de rechterkant, zijn jullie een beetje in de war? 🙂

  2. Olivier

    Utrecht, KwaZoeloe-Natal, Zuid-Afrika… Leuk.

    Benieuwd naar de milieuprestaties van de nieuwe bussen. Gaan we het merken in de metingen van de gemeente?

  3. Bert

    Moehahahaha lijn 12 blijft haringen in de ton. Sterker nog gaat alleen maar erger worden. Lijn 11 is als het ware kapot gemaakt door Qbuzz. Overigens zal dat lijn 28 worden. Dat is de eerste zet om mensen te verwaren. Men zoekt lijn 11 maar gaat dan maar met lijn 12 naar de Uithof. Bovendien zijn er vanaf december minder dubbelgelede bussen omdat lijn 11 (28) met gewone gelede bussen gaat rijden en minder frequent. GevolG: passagiers zie nu nog met lijn 11 gaan moeten er nog bij bij de al overvolle lijn 12. Dus lekker rustig adem halen in de lijn 12 is nog steeds een utopie. Allles is erop gericht dit eerst nog erger te laten worden zodat straks als de tram er is de dubbel gelede bussen doorschuiven naar lijn 11 (28) opdat de tram een succes lijkt……. BAH

  4. ruud

    bert ik ben er van overtuigt dat qbuzz er alles aan zal doen om het op te vangen laten we met ze allen de goede kant op blijven kijken en zorg dan ook dat we er in slagen dat past mij beter en stiekem denk ik jij ook hgr ruud

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).