De voorjaarsnota van de gemeente Utrecht is gisteren gepresenteerd. Door de Rijksbezuinigingen, die de komende jaren oplopen tot 30 miljoen, moet Utrecht de broekriem aanhalen. Toch worden er flinke bedragen gestoken in, voor sommige partijen, overbodige projecten als bijvoorbeeld de Tourstart.
De begroting is sluitend en daar zijn de verantwoordelijke partijen blij mee. ‘Dit college heeft haar financiën goed op orde. Ook dat is in deze tijden een compliment waard!’, stelt D66’er Klaas Verschuure. De totale begroting van Utrecht bedraagt 1,26 miljard euro. Hieronder enkele punten uitgelicht.
Tourstart
Utrecht reserveert vijf miljoen euro voor een mogelijke start van de Tour de France. In de vandaag uitgekomen voorjaarsnota van de gemeente stond dat de banden met de Franse Tourorganisatie dermate goed zijn dat er een serieuze kans is op een tourstart in Utrecht.
De tourstart zal voor de helft gefinancierd worden door private partijen, op voorwaarde dat het gereserveerde bedrag niet meer dan 5 miljoen euro is. De kosten van de Tour de France zijn 7,5 miljoen euro. De nieuwe reservering impliceert een totale prijs van tien miljoen euro.
Naast de 5 miljoen euro die voor de tourstart wordt uitgetrokken, ziet het er voor de sport in Utrecht verder niet goed uit, Er zal flink bezuinigd worden op de sportmogelijkheden. Zo wordt er honderdduizend euro per jaar bespaard door zwembaden korter open te houden in de zomer. “Investeer in breedtesport niet in topsport,” stelt de ChristenUnie.
Uithoflijn
Was het budget voor de sneltram naar de Uithof in 2012 nog 321 miljoen euro (prijspeil 2010), inclusief een bedrag van zeventien miljoen euro voor overstijgende projectrisico’s, nu is dat bedrag nog eens verhoogd met negen miljoen euro.
Eerder bleek namelijk al dat er sprake was van 30 miljoen euro aan geïdentificeerde risico’s. Dat wil zeggen dat dertien miljoen euro aan geraamde risico’s ongedekt waren. De gemeente meldde hierop terug te komen bij het definitief ontwerp.
Ondanks dat de gemeente dit keer wel rekening wil houden met het afdekken van risico’s die de kop op kunnen steken bij het project, wordt er ook bezuinigd. In plaats van de eerder genoemde dertien miljoen euro wordt er negen miljoen euro gereserveerd voor de risicovoorziening van de Uithoflijn.
Daarnaast wordt er nog eens twee miljoen euro gereserveerd voor de afdekking van risico’s op andere lopende grootschalige infraprojecten.
Westpleintunnel
Toch wordt er ook in de budgetten gesneden. Het project Westpleintunnel wordt vooralsnog niet uitgevoerd, waardoor de gemeentelijke bijdrage van 5,8 miljoen euro nu zal worden ingezet voor knelpunten binnen bereikbaarheid en de herprogrammering van het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit.
Het CDA is het hier niet mee eens: “Die €5,8 miljoen was hard nodig om Lombok aan de stad te verbinden en de bereikbaarheid van de binnenstad te verbeteren.” Fractievoorzitter van het CDA, Sander van Waveren: “Het is kortzichtig beleid, deze investeringen zijn goed voor de stad, de inwoners en de bedrijven – daar moet je niet op korten!”
Woningbouw
De gemeente zegt voor de woningbouw de komende jaren niet te kunnen rekenen op een afzet van meer dan 900 à 1.200 zelfstandige woningen per jaar. De verminderde investeringscapaciteit van de Utrechtse woningbouwcorporaties leidt er toe dat door hen maar beperkt wordt geïnvesteerd in nieuwbouw.
Volgens SP-fractievoorzitter Tim Schipper is dit een slechte zaak: “Juist nu moet je investeren in betaalbare huurhuizen en renovatie. Je verlicht de woningnood, schept werk, bespaart energie en versterkt de portemonnee van de bewoners. Dat vereist lef van het college in plaats van je er zomaar bij neer te leggen.”
Om de woningbouwproductie toch op gang te houden en de negatieve gevolgen te beperken wil de gemeente, vooral voor Leidsche Rijn en eventueel de Veemarkt, de ruimte bieden een deel van de voor de komende jaren geplande sociale huurwoningen te vervangen door sociale koop of (goedkope) beleggershuurwoningen. Volgens de gemeente is vooral die laatste categorie in Utrecht ondervertegenwoordigd en kan, door de realisatie van deze woningen, de doorstroming uit de sociale huurwoningen worden gestimuleerd.
“Doormodderen tot het einde”
Al met al constateren de oppositiepartijen met name een uitstel van harde beslissingen.
CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren: “Jaar op jaar worden gaten in de begroting gedekt door investeringen uit te stellen. Dat zien we aan de kwaliteit van wegen en fietspaden en de kosten van sporten. Het stimuleren van ondernemers en de economie verdwijnt geheel uit beeld.”
Fractievoorzitter van de ChristenUnie Jan Wijmenga: “Helaas moet de ChristenUnie weer constateren dat het college ervoor kiest om de pijn van de bezuinigingen door te schuiven naar een volgende collegeperiode. Met het oog op de raadsverkiezingen in 2014 is het jammer dat het college deze weg kiest. Een nieuw college begint komend jaar met een lege portemonnee.”
VVD-fractievoorzitter Kees Geldof: “Dit is een voorjaarsnota van een college dat doormoddert tot de verkiezingen. Vorig jaar zijn er al bezuinigingen doorgekopt naar 2015 en nu komt daar nog een schep bovenop. Tekenend is dat ze zelfs geen rekening meer willen houden met de 1,5 miljoen euro eigen risico van de gemeente voor de brandverzekering. De VVD vindt dat je zo niet moet omgaan met risico’s.”
9 Reacties
ReagerenAls ik het goed begrijp wordt vijf miljoen voor een incidentele uitgave waarvan het nut zeer discutabel is, namelijk de Tourstart , gereserveerd, terwijl datzelfde bedrag er voor een structurele en zeer noodzakelijke verbetering van leefmilieu en verkeerssituatie in de wijk West, namelijk de ondertunneling van het Westplein, niet is?
Dat noem ik onbehoorlijk bestuur.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/989727/2010/05/08/Il-Giro.dhtml
Die 5 miljoen euro moet men bezuinigen op de salarissen en vergoedingen van die raadsleden die er voor zijn dat de toerstart hier komt en op het salaris en de vergoedingen van BenW. dit is hun hobby en hobby’s dien je zelf te betalen. Met die 5 miljoen kan dan de bezuiniging voor 50 jaar!!!! van tafel.
Dit bestuur zit er dus niet vooe het belang van de burger maar bewijst weer eens dat zij alleen het belang van NS, Corio en Jaarbeurs op het oog hebben.
Nogmaals, als er rare lui zijn die dit soort megalomane projecten naar de stad willen halen dienen zij dat uit eigen zak te betalen.
Omdat het standpunt van GroenLinks in het bericht ontbreekt, maar zo: “Niet blij is GroenLinks met de 5 miljoen euro die wordt gereserveerd voor een mogelijke start van de Tour de France in Utrecht. “Wij vinden een dergelijk bedrag voor de Tour in een tijd van bezuinigingen niet gepast”, aldus De Boer.”
Lees hier onze reactie op de Voorjaarsnota: http://utrecht.groenlinks.nl/node/97846
Groen Links is “niet zo blij”?? Wat vindt de grootste collegepartij dan van het feit dat dit college 5 miljoen reserveert voor de tourstart en geen 5 miljoen over heeft voor het Westplein? Onverkoopbaar, onbegrijpelijkl
Kan er geen referendum gehouden worden 5 miljoen voor tourstart of leefbaar westplein?
Kennelijk is op het stadhuis nog niet doorgedrongen dat de wielersport zwaar onder druk staat door al het dopinggedoe. Waarom bezuinigen op de sport in de stad en wel geld reserveren voor het “BOBO” gedoe.Wordt wakker daar en luister naar uw inwoners, dat zijn immers degenen die u betalen.
Ongezien dat de gereserveerde miljoenen worden doorgeschoven alsof de Westpleintunnel alleen een luchtkwaliteitstunnel zou zijn… waar is de koppeling met het referendum / visie A???
Ik roep iedereen op om de petitie voor een westplein tunnel te tekenen! https://petities.nl/petitie/verbind-west-autos-onderlangs-utrecht
Een achtbaansweg dwars door een woonwijk gewoon laten liggen en het geld aan de Tour de France geven? Zijn ze gek geworden?