Er rijden voorlopig geen treinen meer tussen station Utrecht Centraal en station Maliebaan. De veiligheid op het spoor naar het Spoorwegmuseum kan vanwege technische problemen niet gegarandeerd worden, meldt ProRail.
De problemen worden veroorzaakt doordat de treindetectie niet goed werk. Hierdoor kan het gebeuren dat de spoorbomen bij een overweg niet sluiten terwijl er wel een trein rijdt. Dit is afgelopen decennia ook zeker zeven keer gebeurd. Ook dit jaar reed er nog een trein over een overweg waarvan de spoorbomen nog open waren.
De detectieproblemen komen onder andere door vuil en bladeren op de rails. Daarbij is het spoor naar Utrecht Maliebaan, waar het Spoorwegmuseum zit, vrij uniek. Er staan veel bomen dicht langs het spoor, er rijden eigenlijk maar weinig treinen en dat doen ze ook nog eens dwars door de stad.
“Onderzoek naar dit incident, in combinatie met de eerdere incidenten, hebben ons doen besluiten het treinverkeer nu stil te leggen. We bekijken op dit moment hoe we dit probleem kunnen oplossen. Het is nog niet bekend hoe lang het treinverkeer stilligt. Reizigers naar het Spoorwegmuseum kunnen gebruik maken van de bus”, aldus ProRail.
20 Reacties
ReagerenDe overwegwachter hij is er weer……
Welke bus? Er komt helemaal geen bus bij het spoorwegmuseum. Ja op dit moment lijn 2 vanwege de afsluiting van de Doelenstraat. Maar straks niet meer.
Mijn eerste vraag is over teveel decennia het gaat? Is het 7x in 50 jaar gebeurt of 7x in 20 jaar? Dan is het nog steeds erg weinig (en treinen rijden met lage snelheid op dat traject). Maar wat ik nog vreemder vind is dat er nog geen oplossing van het probleem is gevonden terwijl de oorzaak al lang bekend is!
Bladeren op de rails of een bewuste keuze om de lijn weg te krijgen, heel uniek prorail!
Als oud machinist bij NS wil ik wel uitleggen hoe het zit.
In het verleden reden 24 uur per dag treinen over de ooster spoorbaan zoals dat stuk toen werd genoemd.
Meestal lange goederentreinen en soms lege reizigers treinen.
Dit was de snelste route komende vanuit het zuiden, richting Amersfoort.
Daardoor hoefde de trein niet door station Utrecht Centraal.
Als er een langere termijn niet was gereden, door bijvoorbeeld werkzaamheden.
Dan moest er zogenaamd roest worden gereden zoals dat hete.
Je reed dan het hele stuk vanaf lunetten tot blauw kapel.
Door alle wissels en over overwegen.
Hierdoor werden de sporen schoon gereden en was de kans op storingen minimaal.
Een heel verhaal misschien, maar voor leken en reageerders zonder achtergrond informatie week leerzaam volgens mij.
Ik zou er niet rouwig om zijn als die museumlijn helemaal verdween. Dan kan het mooi begroeide noordelijk deel van de oude spoorbaan zoals het zuidelijke als wandelallee ingericht worden. Voor het verplaatsen van museumstukken kan één spoor gehandhaafd blijven. Hooguit een enkele keer per jaar jaar is zo’n transport goed te beveiligen.
Er is een oplossing die ook nog eens bijdraagt aan de toekomstige ontwikkelingen in het OV in stad en regio. De Herstel van de gehele Oosterspoorbaan. Daarnaast zijn we ook meteen af van die afzichtelijke hondenuitlaatgoot en duistere criminele handelingen.
Het lijkt erop dat de NS nu eindelijk van dit dure lijntje probeert af te komen. Wat kan het hun schelen of er nog een treintje komt bij hun voormalige eigendommen. Erfgoed of niet! Het grootste deel van de Oosterspoorweg is toch al verdwenen.
Wat deGroot al aangeeft inderdaad, waarom niet iets eerder beginnen met het bedenken van een andere detectietechniek, voordat het treinverkeer wordt stilgelegd? Er is vast een sensor te vinden die een flink voertuig van duizenden kilo’s waar kan nemen.
Het idee van Herman is overigens ook wel museumwaardig.
altijd weer die blaadjes op de rails… 🍁🍃
Kees Truijens, ga u eens verdiepen in het aantal bezoekers wat per trein naar het NSM reist, zeker bij evenementen. Er is nauwelijks parkeerplaats en nog meer busverkeer over de drukke singels is ook geen geweldig idee.
Dat lijntje kost NS niet de kop, het is gewoon een chartertrein betaald door het spoorweg museum.
Onrendabele lijn dus schrappen we
O nee blaadjes op de rails ZO IN TRIEST
@Herman, de overwegwachter is wel te vinden maar zijn huisje is allang bewoond. Als directe buur van de overweg vind ik het wel gezellig zo een keer per uur een trein langs te zien komen, maar dan zou ik graag zien dat het zo’n oudje is en niet zo’n sprinter.
De eerste trein rijdt om kwart voor tien heen en even later terug en dat een keer per uur tot ‘s middags om 17.00 uur. En niet op maandag.
Er zijn trouwens meerdere overgangen zodat je veel overwegwachters nodig hebt.
Dank aan de oud-machinist!
He walter, het betreft een charterlijn dus niks ns. Lekker rechts onderbuik anti-ns roeptoeteren!!!
@Willem Welters:
dank voor de heldere uitleg.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@ Kees Truijens
Dat gaat niet gebeuren aangezien er ook oude treinen heen en weer moeten naar het museum voor de collectie.
Verder staan er wel heel veel bomen langs het traject, dus dat er dan in het najaar problemen zijn door bladval is te verwachten.
@Anne – Marie , lijn 8 stopt in de Oudwijkerdwarsstraat of Homeruslaan.
Vandaar uit loop via je achterkant van het Spoorwegmuseum ( via de Maliesingel) zo naar de hoofdingang.
Als dat te ver lopen voor je is, pak je een taxi op het CS.
Die zetten je praktisch voor de deur af.
Gewoon lijn 2 een singel lijn van maken, dan kan die stoppen voor het spoorweg museum. Door de binnenstad heeft toch geen meerwaarde.
Citaat van Bessel “Kees Truijens, ga u eens verdiepen in het aantal bezoekers wat per trein naar het NSM reist, zeker bij evenementen. Er is nauwelijks parkeerplaats en nog meer busverkeer over de drukke singels is ook geen geweldig idee.”
Misschien zelf eens in verdiepen Bessel. Ik woon in de buurt van de Oosterspoorbaan en zie nauwelijks mensen in de treinen zitten. Zelfs bij evenementen als Christmas Station komt maar een klein deel van de bezoekers met het treintje. Lopen vanaf CS of de bus is sneller. Inderdaad bus 8 en dan kan je al uitstappen bij halte Maliebaan. Is de hoofdingang net zo ver lopen als vanaf halte Homeruslaan.