Voorlopig geen wandelpad langs Catharijnesingel van Marga Klompébrug naar brug bij TivoliVredenburg Voorlopig geen wandelpad langs Catharijnesingel van Marga Klompébrug naar brug bij TivoliVredenburg

Voorlopig geen wandelpad langs Catharijnesingel van Marga Klompébrug naar brug bij TivoliVredenburg

Voorlopig geen wandelpad langs Catharijnesingel van Marga Klompébrug naar brug bij TivoliVredenburg
Er komt voorlopig geen wandelpad langs de Catharijnesingel vanaf de Marga Klompébrug tot aan de brug bij TivoliVredenburg. Na onderzoek blijkt dat een wandelpad op dit gedeelte op korte termijn niet wenselijk en haalbaar is. Een vlonderpad is wel een mogelijke optie.

Er komt voorlopig geen wandelpad langs de Catharijnesingel vanaf de Marga Klompébrug tot aan de brug bij TivoliVredenburg. Na onderzoek blijkt dat een wandelpad op dit gedeelte op korte termijn niet wenselijk en haalbaar is. Een vlonderpad is wel een mogelijke optie.

Raadslid Maarten Koning van D66 vroeg twee jaar geleden naar de mogelijkheden voor een wandelpad: “Onder het Poortgebouw ligt een stuk van een kade waarop gewandeld kan worden. Zou het mogelijk kunnen zijn om vanaf de Marga Klompébrug tot aan de brug bij Tivoli een wandelpad door te trekken?”

Er werd onderzoek gedaan of het wandelpad daadwerkelijk gerealiseerd kon worden. Daaruit blijkt nu volgens het college van burgemeester en wethouders dat het op korte termijn niet wenselijk en haalbaar is.

Vlonderpad

Uit het onderzoek komt wel naar voren dat een vlonderpad aan de binnenzijde/oostzijde van de singel een goede optie kan zijn voor wandelaars. Dat kan alleen als het vlonderpad over een grotere lengte gerealiseerd wordt, bijvoorbeeld vanaf de Marga Klompébrug tot aan de Paardenveldbrug. Zo kan het Willemsplantsoen op een verkeersluwe manier worden verbonden met Park Paardenveld. Het Utrechtse college van B&W houdt voor de toekomst deze mogelijkheid open.

Tekst loopt door onder afbeelding

Suggestie wandelroute aan de binnenzijde van de singel (lichtblauwe lijn). Bron: Stedenbouwkundig onderzoek ‘Wandelen langs de singel ter hoogte van de Stadskamer’, gemeente Utrecht

Sociaal onveilig en te duur

Bij het opstellen van het ontwerp voor de Catharijnesingel was er al bewust niet voor gekozen om een soortgelijk pad aan te leggen. Een vlonderpad van 120 meter lang onder de Stadskamer zou namelijk sociaal niet veilig zijn. Daarom is er destijds voor gekozen om alle wandelaars te centreren op de hoofdroute langs de straat, onder het Poortgebouw.

“Ook gezien de verwachte zeer hoge kosten geven wij nu geen prioriteit aan het realiseren van een vlonderpad langs de singel, maar concentreren wij ons eerst op het Singelpark Noord en een groene verbinding op het maaiveld van Mariaplaats via Paardenveld en het Wolvenplein naar Lucasbolwerk”, aldus het college van B&W. Daarvoor wordt nog verder onderzoek gedaan naar de haalbaarheid.

13 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Als er ook maar iets dat in de buurt komt van de destijds door de utrechtse bevolking gekozen ‘groene variant’ kan worden geschrapt wordt dat met beide handen aangegrepen!

  2. Pim

    In Mechelen hebben ze een hele leuke drijvende variant, het Dijle Pad. Misschien is dit iets voor op de (lange) termijn. https://visit.mechelen.be/dijlepad-2

  3. cas

    Het ontwerp van de stadskamer is uitgelopen op een stedenbouwkundige flater. Helaas heeft het geld gewonnen van kwaliteit en kansen in dit gebied.

  4. Aumer

    Misschien kunnen ze als alternatief een stuk van het Klépierre winkelcentrum slopen zodat er weer een vrije doorgang langs de gehele singel ontstaat. Als er dan nog wat groen wordt aangelegd wordt er op die manier aan de wensen van de Utrechtse bevolking voldaan. En daarnaast kan de Utrechtse gemeente het op die manier weer goed maken na alle blunders die zij hebben begaan in hun afspraken met deze Franse uitbater, ten koste van de Utrechtse inwoners.

  5. Leon

    @Baliekluiver: Leuk dat er in 1983 een keer een referendum is georganiseerd, maar sindsdien zijn er genoeg nieuwe verkiezingen geweest, gehouden onder nieuwe inwoners van de stad, om het gemeentebestuur de vrije hand te geven in het invullen van de ruimte rond het station, en ze daar bij een nieuwe verkiezing weer op te beoordelen.

  6. Len

    Je kunt toch gewoon onder HC door lopen langs het fietspad of ben ik nou gek?

    Ik zou eens moeten solliciteren bij de gemeente, want ik denk dat ik ze een hoop geld kan besparen.

  7. Herman

    @Len, aan oude grachtzijde moet je via de stadskamer,.
    Aan de stations zijde loop je onder HC door.
    Je kunt nergens strak langs de Singel HC doorkruisen.
    Het pand is altijd een obstakel.

    Ps. Dank voor duidelijke kaartje!

  8. eilandbewoner

    @leon Het referendum over het stationsgebied was op 15 mei 2002

  9. Koel Hoofd

    @Leon
    Was jij al geboren of had je stemrecht toen dat referendum plaatsvond?
    Vast niet, want anders had je er niet zo laatdunkend over gedaan.

  10. WvR

    @Herman:
    Is dat niet allemaal beleving?

    “…aan oude grachtzijde moet je via de stadskamer…”
    Maar je kan er doorheen (toch, wordt dat gesloten na een bepaalde tijd?). Tuurlijk, als het middeleeuwse catacomben waren geweest was het leuker geweest (met 50.000 extra toeristen per maand tot gevolg), maar je kan er doorheen.

    “…Aan de stations zijde loop je onder HC door…”
    Min of meer zelfde verhaal: Maar je kunt er doorheen, zelfs geen deuren die je kan sluiten. Pittoresk is anders, maar onbelemmerde doorgang.

    Bruggen zijn obstakels, want vanaf de waterkant moet je op veel plekken weer even omhoog klauteren om op straatniveau te komen. De fietssnelweg langs Vredenburg is een obstakel, omdat je daar met geen goed fatsoen kunt oversteken als voetganger. De markt op het Vredenburg is een obstakel. ik moet door 17 wazige telefoon-hoesjes-en-reparatie-service stalletjes (is dit echt een business?) heen wandelen om te komen waar ik wil zijn.

    Alles kan een obstakel zijn, zeker als je kien bent op het vinden van obstakels.

  11. Herman

    @WvR, is zeker beleving. Er was een enorme obstakel, dat is gelukkig verdwenen en nieuwe obstakel is heel veel kleiner.
    Had nog mooier opgelost kunnen worden, maar dan had ontwerp anders gemoeten.
    Oplossing met vlonder is duur en voegt weinig toe.

  12. Michiel

    Over sociaal onveilig gesproken, is de gemeente zich ervan bewust dat er al weer diverse dode hoeken rondom het nieuwe HC zijn die ‘s avonds als hangplek gebruikt worden? Zoals buiten bij de stadskamer in de hoek waar de Jumbo zit.

  13. Wim Elfrink

    Niks te mopperen, alleen ‘n vraag:
    Wat stond er onder op de oude brug van het Vredenburg naar het Smakkelaarsveld als hij open stond ? Ik herinner me HUS Bakkerij ….,,😳

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).