Voorlopig ontwerp van Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat klaar | De Utrechtse Internet Courant Voorlopig ontwerp van Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat klaar | De Utrechtse Internet Courant

Voorlopig ontwerp van Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat klaar

Voorlopig ontwerp van Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat klaar
Het voorlopig ontwerp van de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat is klaar. Daarmee is de herinrichting een stap dichterbij. In het ontwerp is te zien dat de vrijliggende fietspaden op de Nachtegaalstraat gaan verdwijnen. Fietsers gaan de rijbaan delen met autoverkeer en openbaar vervoer. Zo krijgen voetgangers in de straat meer ruimte.

Het voorlopig ontwerp van de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat is klaar. Daarmee is de herinrichting een stap dichterbij. In het ontwerp is te zien dat de vrijliggende fietspaden op de Nachtegaalstraat gaan verdwijnen. Fietsers gaan de rijbaan delen met autoverkeer en openbaar vervoer. Zo krijgen voetgangers in de straat meer ruimte.

De Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat zijn twee bekende straten die in het verlengde van elkaar liggen. Het zijn drukke straten, het fietsverkeer vanaf het centrum richting het Utrecht Science Park gaat voor een groot gedeelte over deze wegen.

Dagelijks fietsen er zo’n 17.000 mensen. Ook zitten er tal van winkels en horecazaken. In 2016 is de gemeente begonnen met de voorbereiding van de herinrichting van de straten. Vanaf begin 2017 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest, diverse onderzoeken gedaan en persoonlijke gesprekken gevoerd. Nu is het voorlopige ontwerp klaar.

Voetgangers en fietsers

In het ontwerp van de gemeente komt de voetganger centraal te staan. De trottoirs worden verbreed tot zo’n 3 tot 3,5 meter. De smalle fietspaden gaan verdwijnen, en de fietsers zullen de rijbaan gaan delen met auto’s en bussen. In beide straten gaat een maximumsnelheid van 30km/u gelden.

Ook komen er speciale functiestroken waar ruimte komt voor terrassen, het parkeren van fietsen en laden en lossen. Beide straten krijgen er ongeveer 100 fietsparkeerplekken bij. Ook komt er meer ruimte voor groen in de straten; het aantal bomen moet zelfs verdubbeld worden.

De plannen worden uitgewerkt in een definitief ontwerp, de werkzaamheden starten naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020.

(Tekst gaat door onder afbeelding)

Concepttekening Nachtegaalstraat (Gemeente Utrecht)

Kruising Maliebaan

De Maliebaan gaat ook aangepakt worden. De kruising tussen de Nachtegaalstraat, Maliebaan en de Burgemeester Reigerstraat gaat hierdoor ook veranderen.

Op de kruising moeten fietsers prioriteit gaan krijgen. Ook zouden de stoplichten moeten gaan verdwijnen; dit zou de doorstroming, met in het bijzonder de doorstroming van het openbaar vervoer ten goede moeten komen. De plannen hiervoor kunnen echter pas opgesteld worden als de gemeente een definitief besluit maakt over de inrichting van de Maliebaan.

25 Reacties

Reageren
  1. Piet

    heel goed dat de voetgangers meer ruimte gaan krijgen. Maar hou mijn hart vast want een 30km zone blijkt meermaals niet dat men zich aan die snelheid houdt. Ook de bussen niet zoals op de Kapteynlaan in Tuindorp oost levensgevaarlijk is het daar geworden. Hopelijk is dit een gebied waar men wel gaat handhaven want dat is natuurlijk de enige methode om het voor iedereen veilig en leuk te houden.

  2. Rob H.

    @Piet. In feite heeft de Burgemeester Reigerstraat deze indeling al en daar gaat het toch goed (ik fiets daar dagelijks en zie amper gekke dingen, los van appende en bellende fietsers). Deze situatie wordt nu doorgetrokken tot de Schouwburg. Alleen mag bij de Burgemeester Reigerstraat het asfalt wel eens vernieuwd worden…

  3. JdV

    Het kan niet op in Utrecht. Het geld klotst tegen de plinten. Geen geld voor de NRW, maar wel voor het eliteparadijs Oost. Miljoenen mogen weer uitgegeven worden voor de boven-balkenende bewoners van de elitewijken.

  4. Bernhard

    Fietsstraten zijn een grote, geldverslindende misstap gebleken. Automobilisten passen hun gedrag niet aan als ze ‘te gast’ zijn en proberen de fietsers aan alle kanten in te halen. Op hun beurt trekken de fietsers zich te weinig aan van de passerende auto’s, of zijn met hun telefoontjes bezig. Het zal er alleen maar onveiliger en onoverzichtelijker op worden. Gescheiden fietspaden zijn altijd de betere optie.

  5. Lombokker

    30 km zone ja hoor! Want de brave burgers in Utrecht houden zich allemaal netjes aan de regeltjes die op het stadkantoor worden bedacht.

  6. Erwin

    @Lombokker: goed punt! Wat stel je voor, de maximumsnelheid op 100 km/h zetten?

  7. Joep

    @ Bernhard,

    Onzin, behalve wat gewenning in het begin, is het een verademing op de meeste fietsstraten. Alleen fake news verspreiders aan de rechterzijde gaan door met hun ongefundeerde hetze.

    Bewijs maar eens dat het zo gevaarlijk is op al die fietsstraten. Iedere keer als ik er op fiets valt me de rust op en hoe hoffelijk iedereen met elkaar omgaat. Kortom: het idee werkt. Vandaar ook dat ze op steeds meer plekken verschijnen.

  8. Alias

    Klinkt logisch; “..dagelijks fietsen er 17.000 mensen..” dis gaan we voetgangers meer ruimte geven…next

  9. Marcel

    Misschien gaan we nu langzaam aan begrijpen wat dit college wil? Dat is de auto zoveel mogelijk uit de stad. Wandelaars, fietsers alleen dat hoor zie en lees je. Als het college nu echt visie zou hebben zou je mooi 1richtingsverkeer moeten maken. De stad uit door Nobelstraat, Nachtegaalstraat en B.Reigerstraat. De stad in vanaf de Berenkuil, Biltstraaten dan de Singel rechts of linksaf. Maar……….aangezien daar op dat stadskantoor niemand zit met enige visie gaat t niet gebeuren. Had een zaak op de Nachtegaalstraat en nu op de Biltstraat en heb gezien welke een stomme besluiten er de laatste 50 jaar zijn genomen in het verkeerscirculatie plan. Zoo Jammer!!!

  10. Levi

    Nederland wordt internationaal geprezen om de gescheiden fietspaden en overal wordt het gekopieerd. Als gescheiden paden ergens nut hebben is het wel op zo’n drukke doorgangsroute. Over 10 jaar wordt alles weer teruggedraaid omdat de ‘auto te gast’ methode nog steeds niet werkt.

  11. Dirk

    Mooi, meer ruimte voor voetgangers, en auto’s krijgen weer wat minder ruimte.

  12. Zonnewende

    Mooi hoor! Zal hopelijk de straat het aanzicht geven wat het winkel- en horeca-aanbod verdiend.

    Ik zou alleen (wederom) willen pleiten voor een verhoogde middenberm, zoals in de fietsstraat Prins Hendrikstraat- Platolaan. Want dat is de enige fietsstraat waar auto’s zich aan de snelheid houden.

    Bij de Singel praten ze nu alweer over drempels. Fietsers dus (ook) de dupe van het gedrag van de auto’s. Jammer.

    Jammer ook dat de gemeente geen flitspalen mag plaatsen (alleen het OM). Want dat zou een hoop schelen.

  13. Noost

    @Marcel:
    “Misschien gaan we nu langzaam aan begrijpen wat dit college wil? Dat is de auto zoveel mogelijk uit de stad.”

    Dat is geen groot geheim, dat is al jaren staand beleid. De auto neemt veel ruimte in, is vervuilend en hinderlijk/gevaarlijk voor het steeds toenemende aantal fietsers. Er is in Utrecht genoeg OV en de fiets reikt in zo’n kleine binnenstad al snel ver genoeg. Als je dan met de auto rijdt gaat het vortaan met 30km p/u en sluit je achteraan in de rij.

    Je doet alsof dit enorm onrechtvaardig is maar ik begrijp niet zo goed waarom. Wij willen toch helemaal niet in zo’n 60-er jaren betonbak wonen? Een stad met een snelweg erdoorheen? Waar zou dat goed voor zijn? In de file naar de supermarkt rijden?

  14. Bibje

    Straks durf ik helemaal niet meer op de fiets naar de stad!

  15. bee

    ze vergroten de kans op ongelukken door de fietspaden weer met de weg te versmelten.
    enne 30 kilometer is wel aan de lage kant ,misschien moeten de automobilisten binnenkort wel een helm op.

  16. wollie

    eens met marcel, eenrichtingsverkeer op nachtegaalstraat zou een goed idee zijn ware het niet dat er ook een busdienst overheen rijdt. daar weet ik zo gauw geen alternatief voor dat zich laat combineren met de plannen voor maliebaan 2.0 .

  17. Oude utrechter

    Heeft Utrecht niet al eens meer dan 6 miljoen uitgegeven aan de herinrichting van de burg reigerstraat? En heeft dat project nog eens veel geld gekost om het ongedaan te maken omdat het niet werkte. Lang leve lot en groen links

  18. Joep

    @ levi

    Kom nu eens met feiten, “dat de auto te gast methode” niet werkt.

    Hij werkt namelijk bewezen, op basis van feiten, want onderzocht, prima. En dat is ook mijn eigen ervaring. Het wordt niet voor niets meer en meer ingevoerd.

    Je kletst een beetje uit je nek.

  19. Hans

    De veiligheid is echt gebaat bij gescheiden fietspaden. Auto te gast is prima voor wijkstraten, maar niet voor zo’ n drukke weg met bussen! en vrachtwagens! als de Nachtegaalstraat. De BR is tijdens de ochtendspits echt geen fijne straat om te fietsen. Ik heb vaak genoeg gezien dat fietsers gemangeld dreigen te worden bij de spoorwegovergang.
    De situatietekening zou realistischer zijn met 50 extra fietsers (waaronder fietsende kinderen) 5 bakfietsen 5 auto’s en 2 vrachtwagens, waarvan 1 dubbel geparkeerd.
    Dit is niet de manier om het aantal fietsdoden en -gewonden omlaag te krijgen.

  20. Reactionaire rechtse zak.

    Gaan we weer.
    Groen ‘links’ wethouder verkeer, Nico van der Steenhoven en de Nachtegaalstraat. Gaan er al bellen rinkelen?

  21. Henk

    En daar is Joep weer: “Hij werkt namelijk bewezen, op basis van feiten, want onderzocht.” Zonder wederom ook maar een spoor van een referentie te geven. Bronnen best Joep, bronnen graag.

  22. Dirk

    Kijk al die verstokte automobilisten eens bezorgd zijn en krokodillentranen huilen over de onveiligheid van fietsers. De fietsstraat ‘werkt niet’ claimen ze. En al deze meningen worden onderbouwd met op zijn best anekdotisch bewijs over hoe druk en gevaarlijk het nu al wel niet is, zoals zo’n Hans die met zijn automobilistenperspectief met voorbeelden komt over hoe “fietsers” (en niet “andere fietsers”) er kennelijk regelmatig gemangeld dreigen te worden. Als fietsers hier regelmatig in de verdrukking komen, waarom melden die zich hier niet met deze zorgen?

    Blijf maar lekker klagen op internet, terwijl de wereld om jullie heen verandert. Het is een losermentaliteit. Jongeren zien de auto niet als statussymbool (integendeel) en ze willen ruimteverslindende auto’s geen prioriteit meer geven in de stad. Accepteer dat je niet meer op de eerste rang zit als je niet van je luie reet af wilt komen.

  23. Niels Bokhove

    @JdV: Je weet niet waar je het over hebt kennelijk. De buurten rond beide straten zijn absoluut geen “eliteparadijs”. En boven de winkels in beide straten woont zeker geen elite. In enkele zijstraten staan inderdaad wat duurdere woningen. Ga zelf kijken!
    Maar misschien bedoel je het Wilhelminapark e.o.. Daar liggen beide straten niet, maar daar ligt wel Oudwijk, zeker geen elitewijk.
    Ik zou zeggen: poets je topografische kennis eens wat op.

  24. wollie

    prima idee, wie niet in de straat zelf hoeft te zijn redt zich via maliebaan/maliesingel ook wel.

  25. Maarten

    Van een bewoner Nachtegaalstraat: autoverkeer is hier niet het probleem. Zoveel auto’s rijden hier inmiddels niet meer over beide straten. Fietsers daarentegen is rampzalig. De huidige fietspaden In de nachtegaal zijn veeel te smal. Fietsers rijden over het trottoir. Winkelend publiek praat over fietsterreur. Ik neem de fietsers het ook niet kwalijk: er is simpelweg te weinig ruimte voor ze. Ik denk dat het een wijs besluit is om fietsers en auto’s op een baan te laten rijden (echt, het autoverkeer valt hier mee) en de voetganger meer ruimte te geven. Ook winkeliers zullen hier baat bij hebben: Je kunt nu niet met fatsoen een etalage bewonderen, je blokkeert het hele lopend publiek en het voelt ook dat je door moet lopen. Relaxed winkelen is daarom niet van toepassing en dat is jammer want het winkelaanbod in deze straten is uniek. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).