Voorlopig ontwerp voor nieuwe Jutfaseweg vastgesteld door gemeente Utrecht Voorlopig ontwerp voor nieuwe Jutfaseweg vastgesteld door gemeente Utrecht

Voorlopig ontwerp voor nieuwe Jutfaseweg vastgesteld door gemeente Utrecht

Voorlopig ontwerp voor nieuwe Jutfaseweg vastgesteld door gemeente Utrecht
De Jutfaseweg in Utrecht moet een aantrekkelijke straat voor fietsers en voetgangers worden. Auto’s zijn hier in de toekomst te gast. Dat staat in het voorlopige plan dat de gemeente na inspraak van de bewoners heeft vastgesteld.

De Jutfaseweg in Utrecht moet een aantrekkelijke straat voor fietsers en voetgangers worden. Auto’s zijn hier in de toekomst te gast. Dat staat in het voorlopige plan dat de gemeente na inspraak van de bewoners heeft vastgesteld.

“Fiets- en autoverkeer delen de rijbaan in twee richtingen en de maximale snelheid wordt 30 kilometer per uur. Zo komt er meer ruimte voor groen aan de waterkant en maken we van de Jutfaseweg een groene en fijne fiets- en wandelroute. In het water komt een steiger en drijvend groen”, zo schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de Utrechtse gemeenteraad.

Met de aanpassingen moet de weg van en naar de binnenstad meer met de omliggende wijken worden verbonden. Ook wordt de Jutfaseweg hiermee een onderdeel van het fietsnetwerk tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein, is het idee.

Veiligheid

Bewoners en belanghebbenden konden afgelopen najaar op de voorlopige plannen reageren. Daaruit kon de gemeente aandachtspunten halen. Zo gaven sommige mensen aan zich zorgen te maken over de veiligheid van de straat, wanneer al het verkeer de rijbaan gaat delen.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Impressie van de Jutfaseweg voor de inspraak (april 2021)
Impressie van de Jutfaseweg na de inspraak

De gemeente geeft nu aan dat de weg volgens de landelijke richtlijnen wordt ingericht. Auto’s mogen hier na de herinrichting maximaal 30 kilometer per uur rijden. Op de rijbaan is ruimte voor twee auto’s – of tweemaal twee fietsers – naast elkaar.

Optische aanpassingen, zoals rabatstroken – grijze stroken – aan weerszijden van de weg, moet het gemotoriseerde verkeer tot langzaam rijden aansporen. “Na deze herinrichting is de Jutfaseweg aantrekkelijker voor bestemmingsverkeer, maar minder aantrekkelijk voor doorgaand autoverkeer.”

Groener

Verder zouden de bewoners en belanghebbenden over het algemeen positief zijn over de plannen voor de herinrichting. “Veel mensen waarderen de nieuwe en groenere inrichting. Ook de toegankelijkheid van het water werd positief ontvangen.”

Het voorlopige onderwerp wordt nu verder uitgewerkt tot een definitief onderwerp. De gemeente verwacht dat de herinrichting eind 2023 kan beginnen.

29 Reacties

Reageren
  1. PD

    Ik pak vast de popcorn voor bij het lezen van alle kritische comments over de zin- en onzin van fietsstraten…

  2. Koel Hoofd

    Het is weer eens een fietsstraat.
    Durft de gemeente dat woord niet meer te gebruiken dat het woord in dit hele artikel niet wordt genoemd?

    Die zorgen van omwonenden over veiligheid zijn terecht.

  3. Tanja

    Tof, alweer een oplossing voor een niet bestaand probleem. Goed bezig!

  4. Fietsch!

    Mooie plaatjes, maar hoe gaat dat bijdragen aan de doorstroming?

    Ik zou graag zien hoe de Jutfaseweg straks dan onderdeel is van de doorfietssnelweg tussen Utrecht en IJsselstein. Nu zit er een knik in waardoor je alsnog lang voor een stoplicht kan wachten bij de Socrateslaan, in plaats van gewoon de Kanaalweg over te fietsen wat veel sneller is, vrij van stoplichten ook.

  5. FB59

    Met het toekomstbeeld dat iedereen binnen 10 minuten bij winkels en andere voorzieningen moet kunnen zijn, zal op elke hoek van de straat weer een winkel moeten verschijnen. Déjà vu! Het stadskantoor in Utrecht is te hoog. De burgemeester, wethouders, gemeenteraadsleden en ambtenaren lopen met hun hoofd in de wolken 😉

  6. Henri Koopman

    We praten al sinds 1994 over sluipverkeer op route VoTuLast door Vogelenbuurt Tuinwijk Lauwerecht en Staatsliedenbuurt in alle plannen van Lot van Hooijdonk komt deze route voor; meer binnenstad milieu alla Nachtegaalstraat, 30 km per uur, meer ruimte voor groen, fiets, voetgangers. Maar gister hoorde we van ambtenaren dat t gereserveerde bedrag naar n fietsroute gaat, er n voorlopig toplaagje asfalt komt (de electrische bussen zijn te zwaar en trillen de huizen aan gort) en de definitieve inrichting nog wel 5 of 10 jaar duurt. 1400 reacties op n inloop in 2017 wat is t waard? Participatie als t ons uitkomt, we vinden andere routes nu ff belangrijker?

  7. Statler

    Ik mis de fijnmazig OV optie in dit plan. Mogelijkheid ook hier grondig dichtgemetseld. Verkeer Constant Erzeij en Rijnlaan gaat met dit plan ongetwijfeld toenemen. Kan geacteerd worden op vervolgklachten die de wethouder volgaarne zal honoren. Het is bijna genant in zijn voorspelbaarheid.
    @Fietsch: Socrateslaan wordt verkeerslichtloos en daarmee Goylaan 2.0.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  8. Hans

    Ziet er goed uit. Ruimte voor de fietsers en de voetgangers. Auto’s te gast. Prima! Ga zo door gemeente Utrecht.

  9. Marko

    Doorgaand verkeer van en naar Bleekstraat rijdt voortaan een eind om via onder andere Tolsteeg? Wat vinden bewoners in die wijken daarvan? Hoe duurzaam zijn die extra kilometers? En als het niet omrijdt, hoe veilig zijn omwonenden en fietsers hier op de Jutfaseweg dan? Kwestie van testen in de praktijk?

  10. Barend

    @ Fietsch

    Die doorfietssnelweg heeft een stok tussen de spaken gekregen omdat de gemeenteraad in al haar onwijsheid de fietsbruggen bij Jutfasepunt en Overijsselaan heeft weggestemd.

  11. Leon

    Leuk.

  12. Willem

    @ Marko
    Neen, verkeer rijdt in de plannen van onze wethouder van fietsen niet om. Verkeer verdwijnt in haar plannen als sneeuw voor de zon, in een dystopisch onbereikbaarheids wensdenken.

  13. Je Zus

    Er rijden nu al weinig auto’s over de Jutfaseweg en de route wordt nu al veel door fietsers gebruik, alleen zijn die nu het ondergeschoven kindje, want alle ruimte gaat naar de relatief weinige auto’s. Prima oplossing dus. Zie vooruitgang voor de ideale doelgroep waarvoor deze verbinding een hoofdverbinding is: fietsers en wandelaars.

    Zo fiets ik via deze weg altijd naar Nieuwegein (forens); en de herinrichting beloofd een forse kwalitatieve verbetering. Chapeau gemeente Utrecht!

  14. Bill

    Uitstekende oplossing! De Jutfaseweg is fijn om aan te wandelen en prima om te fietsen als je niet steeds zou moeten uitwijken voor die paar auto’s die er doorheen scheuren. Beter zo.

  15. Peter van Zoest

    Ziet er mooi uit. Alleen lopen fietsers straks het gevaar van hun sokken te worden gereden door ongeduldige automobilisten die jakkerend door Utrecht rijden. Op andere plekken is dat ook het geval, vooral langs de singel. Blijft lastig.

  16. JdV

    @Fietsch: Het zijn verkeerslichten, geen stoplichten. Maar als fietscher zonder rijbewijs is deze onkunde u vergeven hoor.

  17. Thomas

    Hoera, bestaande fietsstroken veel te smal en onveilig oa door opstaande randjes!
    Passeren is een riskante onderneming.

  18. FietscH

    @barend, dank dat bedoelde ik. Kun je nog steeds niet lekker rechtdoor doorfietsen vanaf de Jutfaseweg naar Nieuwegein, want je moet over een smal heel druk strookje socratesbrug alsnog doorsteken naar het zuiden doorsteken. Met dat soort stomme flessenhalzen bedient de gemeente zich weer eens van luchtfietsen en wensdenken 😂 gebrek ook aan mogelijkheid voor fijnmazig OV is de dorpse gedachte weer duidelijk. Er is bijv nog geen echte ononderbroken fietssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht.

    @Je Zus
    Kanaalweg is een stuk sneller

  19. Rob H.

    @Fietsch: hoe had je dat dan willen doen? Je moet ergens het water over. Die lus over de Socratesbrug en dan naar de Kanaalweg vind ik niet storend en daar kun je doorfietsen (los van het stoplicht bij de Rijnlaan).

  20. katja

    Fietspad oostzijde tussen de Diamantweg en Vaartsche Rijn was veel te smal, en gevaarlijk, goed dat het nu aangepast wordt.

  21. Robert

    Gelukkig weer een stuk weg met 30 km/uur. Niet alleen zoals straks in Amsterdam alles 30 km/ uur, maar dan ook handhaven. Dit is nu in de huidige 30 km straten niet het geval.

  22. Je Zus

    @Fietsch

    Vanuit mijn huis naar mijn werk is de kanaalweg zeker niet sneller. Waar bemoei je je eigenlijk mee? Praat voor jezelf.

    Waarom zou eigenlijk zltijd alles snel, sneller, snelst moeten? Ik zou een leuke weg vaak verkiezen boven een snelle weg. De weg van huis naar werk en terug is ook gewoon deel van mijn leven en ontspanning en ik vind fietsen een leuke activiteit/ hobby.

    Ik hoef ook niet alleen maar rechtdoor te fietsen, een bochtje (flessenhals) zo op zijn tijd, maakt het leven en fietsen ook leuk.

    Maar een verbeterde Jutfaseseg zoals mu beoogd is vooral een comfortabele verbetering en maakt van fietsers de hoofdddoelgroepgebruiker op deze weg en dat is stukken logischer.

  23. ds Elly Bakker

    in elk geval fijn dat dankzij de onwonenenden die ellendige gemene richels uit het ontwerp zijn verdwenen (ik hoop , overal). In mei stapte ik nietsvermoedend uit een auto (sorry!! niet de mijne) op zo’n afgeschuinde richel tussen parkeerplek en fietspad, werd gekatapulteerd op het asfalt en brak mijn heup. Dankzij een medische fout (dat wrijf ik de gemeente dan weer niet aan) zal ik nooit meer normaal kunnen lopen, laat staan fietsen. Maar ik zal straks met vreugde naar het veilige fietsverkeer voor mijn raam kijken!!!

  24. Jacobson

    Alle parkeerplaatsen weg op Jutphaseweg zou enorm helpen. Ik ken minstens 10 huishoudens die hun eigen carport hebben ingeruild voor parkeren op Jutphaseweg e.o. Liever openbaar groen in plaats van dat blik. Parkeren is ruimte kapen.

  25. Fietsch!

    @JdV, heb m’n rijbewijs al sinds de vogels nog van hout waren. Maar wat hebt u hier aan een rijbewijs? Dat is iets voor vervelende rechtse arbeiders uit Leidsche Rijn die inspraak willen en naar zoiets banaals als hun werk moeten of naar familie buiten de stad. Betalen moet u! 😜 En een stoplicht is er eentje waarbij je 95% vd tijd moet stilstaan. Met verkeer heeft ie niet zoveel meer te maken.

    @jezus tuurlijk moet het sneller, want iedereen moet en zal fietsen hier volgens de gemeente-ideologie. Met dit soort dorpse gezellige kortetermijngedachtes komt u niet zo ver, dus ruim baan om op tempo van a naar b te komen op de fiets. Terecht ook. Blijkbaar bent u een wat gefrustreerde keutelaar, en dat mag, er zijn toeristische routes 😂

    @ Rob H, de gecancelde fietsbrug over het water vanaf de Jutfasepunt wat iemand goed opmerkte. Maar goed, als al het autoverkeer op die ader toch al vast staat fietsen we er lekker omheen. Maar echt veel grandeur en een vooruitziende blik hebben de plannen niet als u vanaf dat punt alweer een flessenhals ingaat. Teleurstellend voor de fietshoofdstad van de wereld.

  26. Eleonora

    De verkeersdrukte op de Rijnlaan zal hierdoor fors toenemen. En dat is al zo’n levensgevaarlijke racebaan. De politie kan er slapend het begrotingstekort aanvullen. Huizen vertonen scheuren en verzakkingen door de stroom bussen en vrachtwagens die over de verkeersdrempels denderen. Mensen zijn bij het oversteken hun leven niet zeker. De Rijnlaan lijdt al jaren aan een verkeersinfarct, maar ja, de Rijnlaan is niet pittoresk, niet sexy. De Rijnlaan ligt niet aan het water. De Rijnlaan en aanpalende wijken zijn grotendeels sociale huur. Hoe zou de Rijnlaan eruitzien met meer groen, een ‘auto te gast-beleid’ en meer veilige oversteekplaatsen? Ik denk bovendien aan al die bewoners (6000 tot 10.000) die er de komende jaren bij gaan komen in het Merwedegebied … Dat wordt een puinhoop. Als het dat al niet is.

  27. Lexus

    @Eleonora: het gemotoriseerde verkeer kan ook gebruik maken van de Briljantlaan. Verder: wanneer we eindelijk eens willen afzien van die totaal doorgeslagen automobiliteit — vaak maar één mannetje of vrouwtje per auto — is er zelfs geen enkel probleem meer om heerlijk met het ov of de fiets in, uit of door de stad te komen. Ook het noodzakelijk verzorgend autoverkeer — aan- en afvoer van producten, ambulances, politie en brandweer, gehandicaptenverkeer — levert dan geen enkel probleem meer op. Maar ja, autojunks, en dat zijn er gigantisch veel, willen dat niet, dus zal het probleem wel blijven bestaan.

  28. Je Zus

    @ Fietsch

    Als je dit soort dingen gaat neerpennen> quote: “want iedereen moet en zal fietsen hier volgens de gemeente-ideologie.”

    Dan ben je volstrekt niet serieus te nemen.

    1) dat is niet de gemeente ideologie. Ja, de gemeente wil fietsen stimuleren en inderdaad een meer gelijkwaardige positie geven aan fietsen naast autorijden en autobezit, maar je kan in 80% van de stad nog vrij onbeperkt met je auto rondcrossen hoor en dat gaat de komende 20 jaar echt niet ineens veranderen.
    2) zwart-wit, kort door de bocht, geen nuance en geen intelligente analyse en observatie. Punt.

    Daarnaast, IK ZEG dat ik de opwaardering van de Jutfaseweg naar fietsstraat en meer ruimte voor de voetganger fijn vind, omdat het mijn route naar werk is en ik met de fiets ga. Voor mij is dit de fijnste route naar werk. Niet een andere. En ik observeer dat er nu al relatief weinig auto’s gebruik maken van deze weg en dat het een perfecte hoofdfietsverbinding is.

    Dat is allemaal mijn mening. Laat me lekker met rust en probeer niet mij te brainwashen en probeer ook niet mijn schrijfsels te misbruiken voor jouw agenda. Bij voorbaat dank.

    @ Eleonora

    Hoezo zal de verkeersdruk op de Rijnlaan toenemen? Kan je dat onderbouwen? Er rijdt nu relatief weinig autoverkeer over de Jutfaseweg. De Jutfaseweg wordt bovendien nu al niet door auto’s als doorgaandeweg gebruikt, omdat het al tijden geen doorgaande hoofwegverbinding meer is.

  29. Klaas

    Goed plan! We gebruiken dit stukje “Route Impériale o. 2” redelijk vaak (vanuit de Verlengde Hoogravense weg), en komend van Nieuwegein is het fietspad langs de Vaartsche Rijn toch wel erg krap bemeten, met dat ellendige randje tussen fiestspad en de heilige Koeienbaan…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).