Vastgoedhandelaar en voormalig eigenaar van The Wall in Utrecht, Roger Lips, wil een schadevergoeding van 200 miljoen euro krijgen van SNS. Dat laat de ondernemer weten in een interview met NRC.
Het interview vond niet in Nederland plaats. Lips is voortvluchtig en bevindt zich in Dubai. Hij heeft al eerder vastgezeten, omdat hij onvoldoende openheid van zaken zou hebben gegeven in het onderzoek naar zijn persoonlijk faillissement. Er werden verdenkingen geuit dat een deel van zijn vermogen nog ergens zou zijn. Toen hij vrij kwam vertrok hij uit Nederland. De curatoren in zijn faillissement zien hem echter graag weer op een Nederlands politiebureau.
Lips leende honderden miljoenen euro’s van banken voor grote bouwprojecten. Een van de bekendste projecten is The Wall in Utrecht, het door leegstand geplaagde winkelcentrum langs de A2. Lips noemt het winkelcentrum in het uitgebreide interview in de NRC een prachtig project. Commercieel is The Wall echter niet succesvol. Hij legt de schuld bij de gemeente Utrecht, die niet goed zou meewerken.
Door het faillissement van Lips raakte SNS in de problemen. Maar volgens Lips hebben SNS en ABN Amro hem onnodig failliet laten gaan, waardoor ook zijn vastgoedbedrijf kapot is gemaakt. Daarom eist hij een schadevergoeding.
2 Reacties
ReagerenWat heb je aan zo’n interview als daarin niet aan de orde komt waarom Lips is gevlucht.
Lips is zakelijk en privé failliet verklaard. In de rechtsstaat Nederland wordt er dan een curator benoemd. Lips weigert echter de curator over zijn financiële handel en wandel te informeren. Dat is tegen de rechtsorde.
Om die medewerking af te dwingen heeft de rechter Lips tot directe in gevangenis stelling veroordeeld. Hij heeft zich niet gemeld, maar is naar Dubai afgereisd.
Overigens verliest iemand die failliet is verklaard de zeggenschap over zijn vermogen én over zijn eigen handelen. Lips maakt geen enkele kans.
Zijn curator zou voor hem zo’n procedure op kunnen starten, maar die is natuurlijk ook niet gekke henkie.
Zoals ik al vele jaren duidelijk probeer te maken wordt er enorm veel en uniek gebouwd aan de verpakking maar niet of nauwelijk gekeken naar de inhoud terwijl retailinnovatie op de moment zo noodzakelijk is. Gemeentes, overheden, projectontwikkelaars, bouwen er op los maar hebben volkomen geen visie op de toekomst. Alles wat lijkt op iets nieuws ontwijken ze omdat hun Bussines model daar niet op is afgestemd. Een model waar zoveel stof opzit omdat er al vele jaren niet meer naar is gekenen. Niet alleen mensen vergrijzen maar ook business modellen. Het word echt tijd voor frisse wind maar dan moeten we wel de deuren en ramen open durven zetten.